عوارض استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

همه زنان عوارض استفاده از کاپ قاعدگی را تجربه نمی‌کنند، به همین دلیل مصرف آن طرفداران و منتقدان خود را دارد. این محصول بهداشتی زنانه، جایگزین نوار بهداشتی در زمان سیکل ماهانه زنان است و برعکس نوار بهداشتی یکبار مصرف نیست. استفاده از پدهای بهداشتی در دوران عادت ماهانه چالش‌های مربوط به خود را دارد. مثلا حفظ بهداشت ناحیه تناسلی در این مدت برای بسیاری از زنان مشکل است. جنس پدها و رطوبت ناشی از خونریزی زمینه را برای عفونت واژن فراهم می‌‌کند. همچنین زنانی که خونریزی شدید را در سیکل پریودی خود تجربه می‌کنند، به دنبال جایگزین مناسبی برای انواع پدهای نوار بهداشتی هستند. به نظر می‌رسد کاپ قاعدگی توانسته است تا حدود زیادی نقص‌های نوار بهداشتی را پوشش دهد و به وسیله‌ای کاردبردی‌تر از آن تبدیل شده است. با این حال استفاده از کاپ قاعدگی برای بسیاری از زنان تجربه خوشایندی نبوده است.

اگر قصد استفاده از این وسیله را دارید، مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود. این مقاله سعی کرده است با بررسی نظرات کاربران رایج‌ترین عوارض استفاده از کاپ قاعدگی را گرد‌آوری کند.

شایع‌ترین عوارض استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

عوارض کاپ قاعدگی در زنان ممکن است به شکل‌های زیر بروز کند:

عفونت

یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض استفاده از کاپ قاعدگی، عفونت است. قبل از هر چیز باید بدانید هنگام استفاده از نوار بهداشتی نیز خطر بروز عفونت واژن وجود دارد. علاوه‌بر این هر وسیله‌ای که داخل واژن قرار می‌گیرد مانند آیودی (وسیله‌ای که مانع از بارداری‌های ناخواسته می‌شود) می‌توانند باعث عفونت شوند، کاپ قاعدگی نیز از این موضوع مستثنی نیست. نکته کلیدی این است که باید مطمئن شوید نسبت به مواد و جنس کاپ‌های قاعدگی حساسیت ندارید و بهداشت را به‌طور جدی رعایت می‌کنید. توجه به همین نکات ریسک بروز عفونت را کاهش می‌دهد.

اگر پس از استفاده از کاپ قاعدگی با چنین مشکلی مواجه شدید، بهتر است برای درمان با متخصص زنان مشورت کنید.

حساسیت و آلرژی

حساسیت یا آلرژی به کاپ قاعدگی دلایل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در درجه اول جنس کاپ قاعدگی می‌تواند منجر به حساسیت شود. این وسیله بهداشتی از سیلیکون و لاتکس ساخته می‌شود. حساسیت به لاتکس شایع‌تر از سیلیکون است. به هر حال اگر جزو آن دسته افرادی هستید که با حساسیت‌های خاص مواجه می‌شوند شاید بهتر باشد به سراغ خرید کاپ قاعدگی نروید و یا حداقل جنس سیلیکونی آن را امتحان کنید.
  • کاپ‌های قاعدگی را می‌توانید در رنگ‌های مختلف تهیه کنید. این رنگ‌ها مواد افزودنی هستند و می‌توانند باعث آلرژی شوند.
  • پس از استفاده از کاپ قاعدگی باید به دقت آن را بشویید و تمیز نگه دارید. باقی ماندن صابون، مواد شوینده و حتی خون می‌تواند ریسک بروز آلرژی را افزایش دهد.
  • استفاده از مواد نامرغوب در ساخت کاپ قاعدگی نیز می‌تواند باعث بروز حساسیت شود.

برای به حداقل رساندن ریسک بروز حساسیت، هنگام خرید انواع کاپ قاعدگی به سراغ محصولاتی بروید که برچسب ضد‌حساسیت دارند. همچنین اگر در کنار واکنش‌های آلرژیک با مشکلات خود ایمنی نیز مواجه هستید، حتما در این مورد با دکتر روماتولوژی مشورت داشته باشید. این موضوع می‌تواند در چگونگی استفاده از این محصول بهداشتی موثر باشد.

درد هنگام جا‌گذاری کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ قاعدگی برای مبتدیان می‌تواند کمی دلهر‌ه‌آور باشد، چرا که این وسیله درون واژن قرار می‌گیرد. همین ترس و استرس باعث می‌شود تا نتوانید این وسیله بهداشتی زنانه را به درستی مصرف کنید. فاکتورهای زیر باعث می‌شوند تا قرار دادن کاپ قاعدگی در واژن با درد همراه باشد:

  • استرس:‌ تنش یا عصبی بودن عضلات واژن را منقبض می‌کند و به همین دلیل احتمالا در حین جاگذاری آن با درد مواجه می‌شوید. فکر کردن به موضوعاتی مانند عفونت، یا اینکه کاپ قاعدگی برای دختران مناسب است یا خیر، می‌توانند باعث تنش شوند. به یاد داشته باشید این وسیله برای آرامش بیشتر زنان در سیکل پریودی طراحی شده است و بسیاری از زنان از کاپ قاعدگی بدون هیچ مشکلی استفاده می‌‌کنند.
  • خشکی واژن: خشک بودن واژن می‌تواند جاگذاری کاپ قاعدگی را دردناک کند. بنابراین بهتر است از روان‌کنند‌هایی مانند لوبریکانت استفاده کنید.
  • استفاده نادرست: عوارض استفاده از کاپ قاعدگی می‌تواند مربوط به مصرف نادرست آن باشد. برای قرار دادن این وسیله بهداشتی زنانه، باید آن را تا کنید. همچنین باید آن را در زاویه مناسب قرار دهید. بی‌توجهی به این نکات باعث می‌شود تا هنگام استفاده از آن احساس درد و ناراحتی داشته باشید.

بوی بد واژن

اگر هنگام استفاده از کاپ قاعدگی بوی بدی را از واژن احساس می‌کنید، ممکن است در حفظ بهداشت این وسیله کوتاهی کرده باشید. آلودگی‌های با‌قی‌مانده می‌توانند باعث بوی بد شوند و در‌عین حال ریسک بروز عفونت واژن را نیز افزایش می‌دهند.

آیا کاپ قاعدگی باعث گشاد شدن واژن می‌شود؟

استفاده از کاپ قاعدگی باعث گشاد شدن واژن نمی‌شود. واژن توانایی انبساط و انقباض طبیعی دارد و برای قرار دادن اشیا مختلف مانند کاپ قاعدگی و تامپون خود را سازگار می‌کند. از سویی دیگر انواع کاپ‌های قاعدگی از مواد منعطف و نرم تهیه می‌شوند و نمی‌توانند تغییری در اندازه واژن ایجاد کنند. استفاده صحیح از این وسیله بهداشتی زنانه خطری برای واژن ایجاد نمی‌کند.

آیا زمان استفاده از کاپ قاعدگی خون به سمت واژن بر می‌گردد؟

بسیاری از زنان می‌دانند کاپ قاعدگی چیست اما طرز استفاده از آن را به‌درستی نمی‌دانند. اگر سایز کاپ قاعدگی را درست انتخاب کرده باشید و آن را به‌درستی در واژن جاگذاری کنید،‌ امکان بازگشت یا نشت خون وجود ندارد. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، احتمالا کاپ در موقعیت خود قرار نگرفته است.

آیا استفاده از کاپ قاعدگی برای دختران مناسب است؟

در حالت کلی همه زنان و دختران می‌توانند از کاپ قاعدگی بدون هیچ محدودیت سنی استفاده کنند. نکته مهم به فرهنگ ایرانی و وضعیت خانوادگی مربوط می‌شود. این وسیله بهداشتی درون واژن قرار می‌گیرد، بنابراین با توجه به فرهنگ ایرانی دختران در استفاده از آن محدودیت دارند. کاپ قاعدگی می‌تواند باعث پارگی پرده بکارت شود. با این حال اگر همچنان برای استفاده از وسیله اصرار دارید، بهتر است قبل از آن با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست