هفته سی و چهارم بارداری

اگر فرزند شما در هفته سی و چهارم بارداری به دنیا بیاید برای تنفس و شیرخوردن نیاز به کمک داد، ولی برای زندگی بیرون از رحم آماده است و می تواند زنده بماند. همچنین معده اش توانایی هضم غذا را خواهد داشت و تمامی آنزیم‌های گوارشی جنین فعال هستند.

با رشد بیشتر فرزندتان قسمت بالای رحم که فوندوس نام دارد به محتویات شکمتان فشار وارد کرده و آنها را به سمت دنده ها هُل می دهد و باعث می شود که نتوانید یک وعده کامل غذا را به راحتی و با لذت بخورید. اگر این اولین بارداری شما است، احتمال تغییر موقعیت جنین از این هفته تا زمان تولد بسیار کاهش می یابد. تا پایان هفته 34 بارداری وزن جنین بین 2781-1973 گرم و طول بدن او 45 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی و چهارم بارداری

در هفته سی و چهارم بارداری به دلیل رشد بیشتر سیستم شنوایی، فرزندتان دیگر نمی تواند درون رحم آرامش و سکوت قبلی اش را داشته باشد. ممکن است برخی صداهای زیر و آرام تر از رحم رد نشوند، اما رحم شما آنقدرها هم که فکر می کنید ساکت و آرام نیست. صدای قلب، تنفس و معدۀ شما دائما در پیش زمینه شنیده می شود. اگرچه رحم و مایع آمنیوتیک از رسیدن بسیاری از صداها به جنین جلوگیری می کنند اما صداهای افراد به راحتی وارد رحم می شود.

تا هفته 34 بارداری فرزند شما آموخته است که چگونه به صداهای تکراری عادت کند، اما اکنون او درحال به یاد سپردن صداهای آشناست. آشناترین صدا نیز صدای شماست. فرزندتان در اثر صداهای بلند و نا آشنا هراسان می شود و به سمت این صداها می چرخد، ضربان قلب او نیز در اثر آنها سریع تر می شود.

در این هفته نیز ممکن است جنین هنوز در حالت عرضی قرار داشته باشد، اما با پیشرفت بارداری احتمال قرار گرفتن جنین در این موقعیت کمتر می شود.

اگرچه تمام اجزای معده جنین در هفته 20 بارداری کامل شده اند، اما تا پیش از این مرحله همۀ آنزیم های لازم برای هضم فعال نمی شوند. اکنون سطح معده که مسئول جذب مواد غذایی است به حدی رشد کرده است که در صورت تولد، نوزاد بتواند به راحتی شیر بخورد. با این حال امکان دارد برخی از نوزادان در این مرحله نیاز به کمک داشته باشند، زیرا هنوز رفلکس های مکیدن در آنها به طور کامل تکامل نیافته است.

وضعیت مادر در هفته سی و چهارم بارداری

اندازه شکم شما اکنون بیشتر بستگی به اندازه جنین دارد، زیرا حجم مایع آمنیوتیک رفته رفته درحال کم شدن است.

با کاهش مقدار مایع آمنیوتیک در اواخر بارداری، جنین شما مانند قبل حفاظت نمی شود و شما حرکات او را بهتر حس خواهید کرد، با این حال باید به یاد داشته باشید که با رشد جنین فضای کمتری نیز برای حرکت او وجود خواهد داشت.

در بعضی موارد مقدار این مایع بسیار کم می شود، که الیگوهیدرآمنیوس نام دارد و گاهی اوقات میزان آن بیش از حد زیاد می شود که پلی هیدرآمنیوس نامیده می شود. در این شرایط شما به دقت تحت نظر قرار خواهید گرفت و امکان دارد نیاز به انجام زایمان زودرس باشد.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته سی و چهارم بارداری یعنی چند ماهگی؟

اکنون که در هفته سی و چهارم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته سیئ و چهارم حاملگی هستید، ماه هشتم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که هشت ماهتان است و در اوایل ماه نهم هستید.

سرگیجه در هفته سی و چهام بارداری

سرگیجه در دوران بارداری نباید باعث نگرانی مادر شود، زیرا به دلایل مختلف سرگیجه در دوران بارداری امری شایع و طبیعی است. با وجود اینکه مسئله نگران کننده ایی نیست ولی نباید آن را نادیده گرفت. بیشتر مادران باردار از سه ماهه اول بارداری تا هنگام زایمان سرگیجه دارند.
یکی از علل شایع سرگیجه در هفته سی و چهارم بارداری، وجود نوسان در فشار خون مادر است. افت فشار خون در بارداری، جریان خون به مغز مادر را کاهش می دهد و مادر برای مدت کوتاهی احساس سر گیجه می کند. بهتر است بدانید در بیشتر مواقع قرار دادن سر بین دو پا از آغاز سرگیجه جلوگیری و آن را کنترل می کند. در صورت وجود سابقه فشار خون قبل از بارداری باید مشکل را با مصرف دارو کنترل کنید. قبل از مصرف هرگونه دارو باید با پزشک مشورت کنید.

 ترشحات در هفته سی و چهارم بارداری

میزان ترشح واژینالی اکثر بانوان در دوران بارداری بیشتر می شود. این امر کاملاً طبیعی است. دلیل مهمی برای ترشح واژینالی وجود ندارد. در طول دوران بارداری، دهانه رحم و دیواره های واژن نازک تر می شوند، پس برای جلوگیری از انتقال هرگونه عفونت از طریق واژن به رحم، ترشحات واژینالی افزایش می یابد.
هر چه به پایان بارداری نزدیک تر می شویم مقدار ترشح واژینالی افزایش می یابد به گونه ایی که ممکن است گاهی مادر ترشح را با ادرار اشتباه گیرد. ممکن است در هفته آخر بارداری در ترشح واژینالی رگه ای غلیظ از ماده مخاطی و مقداری خون وجود داشته باشد. خروج ترشحات در هفته سی و چهارم بارداری که به صورت ژله ای هستند، می توانند نشان دهنده خروج پاگ مخاطی باشند که در این هفته جای نگرانی نخواهد داشت.

حرکات جنین در هفته 34 بارداری

پنج تا ده درصد از همۀ مادران می‌گویند که با بزرگتر شدن و تنگ شدن فضا برای تحرک جنین، حرکات فرزندشان درحال کند شدن است. اما هنوز باید بتوانید بیش از ده بار در روز حرکت کودکتان را احساس کنید. اگر نگران حرکات جنین در هفته 34 بارداری هستید، یک نوشیدنی شیرین، مانند آب پرتقال، بنوشید و مدتی به پهلو دراز بکشید. بیشتر بچه‌ها بیدار می‌شوند و شروع به حرکت می‌کنند. اگر هنوز نگران هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.
بعلاوه معمول است که شب هنگام نسبت به روز حرکات بیشتری را احساس کنید. اکثر مادران باردار وقتی شروع شروع به استراحت می کنند و فعالیت کمتری دارند، بیشتر متوجه حرکات فرزندشان می شوند. وقتی در حال حرکت هستید، تکان هایی به رحمتان وارد می شود و این تکان ها موجب بخواب رفتن او می شود. ولی وقتی آرام می گیرید یا به بستر می روید، حرکت شما متوقف می شود و فرزندتان بیدار شود و شروع به حرکت کند.

درد زیر شکم در هفته سی و چهارم بارداری، درد پریودی در هفته 34 بارداری

درد زیر شکم در هفته 34 بارداری زمانی که شدید و تیر کشنده است، مربوط به کشیده شدن رباط گرد رحمی خواهد بود. رباط گرد مسئول اتصال رحم به ناحیه لگن است. وقتی رحم رشد می کند و سنگین تر می شود رباط گرد بیشتر و بیشتر کش می آید. کشش رباط گرد معمولاً در طول سه ماهه دوم رخ می دهد و با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. معمولاً هر بار که زن موقعیت خود را تغییر می دهد، دچار درد خنجر زدن در لگن، زیر شکم و کشاله ران می شود. بیرون رفتن از رختخواب، سرفه، بلند شدن از یک صندلی و خروج از یک خودرو، موقعیت هایی هستند که می توانند باعث ایجاد این نوع درد شوند.
اما درد پریودی در هفته 34 بارداری اگر با لکه بینی همراه نباشد به دلیل انقاضات تمرینی رحم یا انقباضات براکستون هیکس رخ می دهد. این دردها که در اصطلاح عامیانه به آنها ماه درد نیز گفته می شود، درواقع تمرینات رحم جهت آماده شدن برای زایمان است، هیچگونه خطری ندارد و با کمی استراحت، نوشیدن آب فراوان بهبود پیدا می کند. اگر درد پریودی در هفته سی و چهارم بارداری به همراه لکه بینی و یا خونریزی است، لازم است که هرچه سریع تر با متخصص در این باره گفت و گو کنید.

 اندازه شکم در هفته 34 بارداری

در بیشتر موارد اندازه شکم در بارداری نمی تواند نشان دهد که آیا جنین رشد خوبی دارد یا نه، همچنین عوامل متعددی وجود دارد که اهمیت اندازه‌ی شکم در بارداری را افزایش می‌دهد، اما خوشبختانه احتمال وقوع آنها بسیار اندک است. برای مثال اگر سایز شکم خیلی کوچک باشد ممکن است نشانه‌ای از عدم رشد جنین باشد؛ یا بزرگی بیش از اندازه‌ی آن ممکن است از نشانه‌ها‌ی دیابت بارداری باشد. دلیل دیگر بزرگی شکم ممکن است وجود بیش از حد مایع جنینی باشد، که می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل باشد.
اگر نگرانی خاصی وجود داشته باشد، ماما از شما می‌خواهد که به متخصص مراجعه نموده یا برای بررسی رشد جنین سونوگرافی انجام دهید. به عنوان یک قاعده کلی اگر رشد جنین در سونوگرافی نرمال است، دیگر نیازی نیست که درمورد اندازه شکم در هفته سی و چهارم بارداری نگرانی داشته باشید.

تغذیه در هفته سی و چهارم بارداری

هشتاد درصد نیاز جنین به انرژی از طریق کربوهیدرات ها و عمدتاً به شکل گلوکز و بیست درصد دیگر توسط پروتئین تامین می شود. برای جنین، چربی منبع انرژی محسوب نمی شود، اما از آن برای رشد استفاده می شود. مواد معدنی، ویتامین و کلسیم مورد نیاز جنین، همگی از رژیم غذایی و منابع بدن مادر تامین می شوند. دو استثنا در موادی که به جنین می رسند وجود دارد: آهن و فولات (ویتامینی محلول در آب که به صورت طبیعی در غذاها وجود دارد). فولیک اسید ترکیب مصنوعی فولات است.

اگر به مقدار کافی گوشت قرمز نخورید و یا بارداری شما با فاصله کمی از بارداری قبلی اتفاق افتاده باشد، منابع آهن بدن با کمبود مواجه هستند. از آنجاییکه جنین برای ساخت گلبول های قرمز خون به آهن نیاز دارد و تنها مقدار کمی از آهن رژیم غذایی شما جذب می شود، امکان دارد در این مرحله برای شما قرص آهن تجویز شود.

بایدها و نبایدهای هفته سی و چهارم بارداری

بین ده تا سی درصد خانم های باردار باکتری “استرپتوکوکوس گروه B ” را در واژن یا راست روده خود دارند. این باکتری که با نام GBS نیز شناخته می شود در افراد بالغ مشکلی ایجاد نمی کند اما می تواند در صورت عدم درمان در هنگام زایمان برای نوزاد عفونتی نادر و خطرناک ایجاد کند.

از بیشتر خانم ها بین هفته های 35 تا 37 ، برای اطلاع از وجود باکتری GBS آزمایش گرفته می شود. اگر نتیجه مثبت باشد در طول مراحل زایمان درمان با آنتی بیوتیک انجام می شود تا خطر ابتلای نوزاد به عفونت کم شود. برخی بیمارستان ها این آزمایش را انجام نمی دهند اما اگر در طول آزمایش های دیگر مانند ادرار، این باکتری شناسایی شود در طول مراحل زایمان از آنتی بیوتیک برای درمان آن استفاده می کنند.

این آزمایش بسیار آسان است و برای انجام آن از یک سواب پنبه ای در ناحیه واژینال و راست روده استفاده می شود و نتیجه آن بین 24 تا 48 ساعت بعد آماده خواهد بود.

اگر GBS شناسایی شود و با آغاز مراحل زایمان درمان توسط آنتی بیوتیک انجام شود، خطر ابتلای نوزاد به این باکتری بسیار کاهش می یابد. حتی اگر در بارداری اول خود مبتلا به GBS نشده باشید، احتمال اینکه در بارداری دوم یا چندم خود به این باکتری آلوده شوید وجود دارد.

در هفته سی و چهارم بارداری روش های تنفس و ریلکسیشن را که در کلاس های پیش از زایمان آموخته اید در خانه نیز تمرین کنید.

زمانی  که احساس ترس و اضطراب دارید تحمل درد سخت تر می شود، پس به خود بیاموزید که باید آرامش خود را حفظ کنید و آرام باشید. از آنجایی که هنوز حدود شش هفته تا زایمان فرصت دارید، وقت کافی برای تمرین شیوه های تنفس و ریلکسیشن، که در طول مراحل زایمان به شما کمک خواهند کرد، وجود دارد. این گفته که با تمرینِ زیاد، موفق می شوید صحیح است. کمی زمان می برد تا بتوانید به اختیار خود ذهن تان را آرام کنید، به ویژه اگر درحال احساس درد باشید.

در صورت امکان، هر روز زمانی کوتاه را صرف تمرین تنفس کنید، چشمان خود را ببندید و تنفس خود را کندتر کنید، از بینی نفس بکشید و آن را از دهان بیرون دهید. درحال دم تصور کنید که هوا وارد بدن شما می شود و شما را آرام می کند و همچنان که بازدم انجام می دهید تصور کنید که درد و اضطراب به همراه هوا از بدنتان خارج می شود. می توانید از همسرتان بخواهید در انجام تمرین ها با شما شریک شود و یا در فاصلۀ هر دم و بازدمِ شما، بین سه تا پنج شماره بشمارد.

 

کد مطلب : هفته سی و چهارم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
4.5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها : ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست