هفته هفتم بارداری

اگر از هم اکنون به تناسب اندام بدن خود اهمیت دهید، در ادامه بارداری نیز از تناسب اندام خوبی برخوردار خواهید بود. ادامه دادن به فعالیت روزانه اهمیت زیادی دارد بنابراین، برنامه منظمی برای ورزش روزانه داشته باشید تا عضلات خود را تقویت کرده و خستگی بارداری را کاهش دهید اما، به بدن خود گوش کنید و بیش از حد به خود فشار وارد نکنید. در هفته هفتم بارداری ارگان های حیاتی جنین مانند ریه ها، معده و روده در این هفته رشد خود را آغاز می کنند. در حال حاضر سر فرزند شما نسبت به بدن او بسیار بزرگ به نظر می رسد چرا که مغز او به سرعت رشد می کند.

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری

در هفته 7 بارداری در کبد ساخت گلبول های خون را آغاز کرده است و جفت در حال کامل شدن است، اگرچه برای شروع فعالیت خود به عنوان یک منبع غذا هنوز آماده نیست. سر و پیشانی او به دلیل رشد مغز برآمده و برجسته شده است و حفره های سطحی بینی پدیدار می شوند. سلول ها و رگ های خونی تشکیل شده اند و قلب او اکنون یک گردش خون ساده را به راه انداخته و مواد غذایی و اکسیژن را از خون شما دریافت می کند. ساختاری به نام استئومودئوم یا دهان اولیه در این زمان به طور کامل تشکیل شده است و ارتباط بین دستگاه گوارش بدوی و کیسه آب را برقرار می کند.

تا پایان این هفته طول بدن جنین 1/2 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

مخاط دهانه رحم در حال غلیظ شدن است تا دیواری شکل دهد و رحم شما را تا زمان زایمان مهر و موم کند که در اصطلاح پزشکی به آن پلاگ مخاطی می گویند. امکان دارد در هفته هفتم بارداری تغییری در بدن خود احساس نکنید، یا ممکن است متوجه شوید که در حال از دست دادن خط دور کمرتان هستید (در حال پر شدن است). بدن‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی تغییر می‌کنند. اگر اولین بارداری شماست، احتمالا زودتر نشانه های اندامی در شما بروز خواهد کرد. امکان دارد احساس خستگی، کوفتگی یا عصبی بودن کنید و یا امکان دارد اینها را تجربه نکنید. ممکن است حالت تهوع داشته باشید یا شاید هرگز این حالت را نداشته باشید. نبود علائم هرگز به این معنی نیست که شما یا فرزندتان دچار مشکل هستید. اگر حالت تهوع‌تان شروع شده خوب است بدانید که بسیاری از علائم گویای این هستند که هورمون های بارداری سخت می‌کوشند تا از بارداری‌تان حمایت کنند.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

علائم هفته هفتم بارداری

با رسیدن به هفته هفتم هفتم بارداری، به تدریج علائم و نشانه های حاملگی در بیشتر مادران بروز می کند. در این زمان ممکن است به طور واضح متوجه درد و تورم در پستان هایتان شده باشید که خود نشانه بسیار خوبی است. زیرا با احتباس آب درون پستان ها احساس پری و سنگینی درون آنها ایجاد می شود و سلولهای بافت غددی و چربی پستان ها تحت تاثیر تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی با سرعت بسیار زیادی تقسیم می شوند تا این اندام را برای تغذیه دلبندتان در چند ماه آینده آماده کنند. ممکن است در این روزها بیش از هر زمان دیگری احساس خستگی کنید طوری که حتی توان انجام کارهایی که قبلا به سادگی انجام می دادید را در خود نبینید! این موضوع کاملا طبیعی است. خستگی بخشی از علائم بارداری محسوب می شود اما به زودی در اثر تطابق بدن شما با تغییرات هورمونی ناشی از بارداری این نشانه های نیز کمرنگ تر خواهد شد.

در بسیاری از مادران تهوع بارداری از همین هفته ها آغاز شده که اصطلاحا ویار بارداری نیز نامیده می شود. توجه داشته باشید که اگر تهوع بسیار شدید بارداری سبب می شود که مدام استفراغ کنید، به علت خطر کم آبی باید هرچه سریعتر این موضوع را با متخصص درمیان بگذارید. در بسیاری از بانوان در حوالی هفته 16، تهوع بارداری تا حد زیادی فروکش می کند بعلاوه راهکار هایی برای درمان تهوع صبحگاهی وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید.

 سونوگرافی در هفته هفتم بارداری و قلب جنین

بهترین زمان برای اولین سونوگرافی هفته هفتم بارداری است. در این مرحله،در برخی مادران ضربان قلب قابل رؤیت و سنجش وضعیت جنین امکان­پذیر است لذا با دقت بیشتری می­توان تاریخ زایمان را تعیین کرد. اندازه­­ جنین ها معمولاً متغیر هستند اما اگر سونوگرافی در هفته 7 انجام شود، می توان با دقت بیشتر و با اختلاف 3-5 روز، تاریخ زایمان را تخمین زد. گفته می­شود دوره طبیعی بارداری انسان بین 37 تا 42 هفته طول می­کشد. سونوگرافی های انجام شده قبل از هفته 7 کمی مشکل دارد زیرا حتی اگر جنین دیده شود، احتمال مشاهدۀ ضربان قلب در هفتۀ 5-6 بسیار ضعیف است. بنابراین اگر مادر باردار در این دوره سونوگرافی انجام دهد ولی ضربان قلبی مشاهده نگردد، موجب نگرانی و اضطراب او خواهد بود. بنابراین بهتر است سونوگرافی اولیه در هفته 7 تا 8 بارداری یعنی زمانی انجام شود که ضربان قلب به وضوح قابل رؤیت باشد.

از طرفی باتوجه به آنکه ممکن است تخمک گذاری و به دنبال آن انجام لقاح در برخی مادران کمی دیرتر و با فاصله حدود یک هفته انجام شده باشد، برخی متخصصان توصیه می کنند برای جلوگیری از اضطراب بی مورد بهتر است تا پایان هفته 8 بارداری صبر کرده و سپس برای انجام سونوگرافی مراجعه کنید. در این زمان باید ضربان قلب جنین و همچنین نمایی از اندازه کلی او درون ساک بارداری به راحتی دیده شود.

تعیین جنسیت در هفته هفتم بارداری

وقتی از خبر خوش بارداریتان مطلع شده و با شنیدن صدای ضربان قلب جنین خیالتان از بابت سلامت او راحت شد، احتمالا دغدغه بعدی شما اطلاع از جنسیت جنین است و می خواهید بداند که یک پرنس در راه دارید یا یک پرنسس!! اما باید به شما بگوییم که برای اطلاع از جنسیت جنینتان باید کمی صبر داشته باشید. گرچه راهکارهای خانگی وجود دارن که مدعی هستند با کمی ادرار مادر و موادی همچون جوش شیرین، وایتکس و … می توانند جنسیت جنین را پیش بینی کنند اما هیچ یک از این روش ها از نظر علمی مورد تایید نخواهند بود.

برای تعیین جنسیت درست و مطمعن دو راه وجود دارد. اول این که تا پایان هفته 16 بارداری صبر کنید و در آن زمان با انجام سونوگرافی تعیین جنسیت به راحتی از این مساله مطلع شوید که فرشته کوچک شما دختر است یا پسر. روش بعد کمک گرفتن از آزمایشات ژنتیکی همچون آمنیوسنتز، CVS و تست سل فری است. سل فری را می توانید به راحتی، با یک خونگیری ساده و بدون هیچگونه خطری در هفته 10 بارداری انجام دهید اما دو روش دیگر کمی برای سلامت جنین خطرناک بوده و احتمال سقط را افزایش می دهند.

کمردرد در هفته هفتم بارداری

کمر درد از جمله دردهای ناتوان کننده خصوصاً در طی دوران بارداری است زیرا در این دوران علاوه بر تغییراتی فیزیکی بخصوصی که بدن شما دارد، تعداد روش های درمانی و حتی داروهایی که می توانید استفاده کنید، محدود می شوند. اما بدانید که اگر به موقع، یعنی در مراحل ابتدایی اقدام به درمان کمر دردِ بارداری کنید، می توانید تا حد زیادی آن را تسکین دهید. کمر درد در سه ماه دوم بارداری معمولا آغاز می شود زیرا در این دوران افزایش هورمون ریلکسین اثر قابل توجهی بر روی عضلات و مفاصل مادر می گذارد. بعلاوه افزایش وزن و برجسته شدن شکم می تواند کمر درد در بارداری را تشدید کند. اما برخی مادران از همان ابتدای بارداری کمر درد را تجربه می کنند که علت اصلی ان وجود مشکلات زمینه ای در ساختار استخوانی و یا عضلات کمر آنها همچون انحراف خفیف ستون فقرات و … است.

اگر دچار کمردرد در هفته هفتم بارداری هستید لازم است انجام ورزش های بارداری را جدی بگیرید. روند افزایش وزنتان را کنترل کنید زیرا که اضافه وزن بیش از اندازه این دردها را دو چندان خواهد کرد. مواردی همچون راه رفتن در استخر، تمرینات ملایم یوگا و … می توانند در درمان کمر درد بارداری بسیار موثر واقع شوند.

سقط جنین در هفته هفتم بارداری

به گفته‌ی دکتر برایان کووان، متخصص زنان و زایمان، ناسازگاری یا عدم تطابق کروموزوم‌ها مسبب حداقل 60% از سقط جنین‌هاست. کروموزوم‌ها ساختارهای ظریفی در هر سلول هستند که ژن‌های ما را حمل می‌کنند؛ هر یک از ما 23 جفت از آنها را داریم، یک دسته از مادر و دسته‌ای از پدر. گاهی هنگام ملاقات تخمک و اسپرم، یکی یا تعدادی از آنها با اختلال همراه هستند و در نتیجه، کروموزوم‌ها نمی‌توانند به درستی هم‌راستا شوند. در این موارد، رویان دچار اختلالات کروموزومی می‌شود و معمولاً بارداری به سقط جنین می‌انجامد. زوج‌هایی که دو یا چند سقط جنین مکرر داشته‌اند، از طریق آزمایش‌های پزشکی متوجه می‌شوند که دچار اختلالاتی کروموزومی‌ هستند که مانع ادامه‌ی بارداری آنان می‌شود.

بر اساس منابع پزشکی حدود 50 درصد از بارداری ها قبل از 12 هفته از بین می روند که علت اصلی آنها اختلالات ژنتیکی نطفه است. از آنجا که نشانه اصلی سقط جنین در مادران شروع لکه بینی و دردهای شدید در نواحی زیر شکم است، اگر چنین علائمی را در خود مشاهده کردید به متخصص اطلاع دهید. تجویز شیاف پروژسترون برای مادر تا حد زیادی می تواند خطر سقط جنین ناشی از عوامل غیر ژنتیکی را کاهش دهد.

توصیه‌های غذایی هفته هفتم بارداری

توصیه می کنیم هفته هفت بارداری کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. به رژیم غذایی متعادل خود کربوهیدرات اضافه کنید، اما مطمئن شوید که این کار را درست انجام می دهید. کربوهیدرات های فرآوری شده مثل نان سفید و برنج سفید بسیار سریع تجزیه می شوند و مقدار زیادی گلوکز در جریان خون آزاد می کنند و این مقدار به سرعت مصرف شده و سطح گلوکز به سرعت افت می کند. این نوسان در گلوکز به دیابت، چاقی و بیماری های قلبی منجر می شود. اطلاعاتی که به تازگی بدست آمده، ثابت می کند که این وضعیت برای سلامت مادر و جنین شرایط مطلوبی نیست. کربوهیدرات های فرآوری نشده مثل نان گندم کامل و برنج قهوه ای، به آهستگی تجزیه می شوند و بطور پیوسته و یکنواخت گلوکز آزاد کرده و شما را بیشتر سیر نگه می دارند و از هضم سریع وعده قبلی جلوگیری کرده و به کنترل وزن کمک می کند. فرزند شما دائماً از جریان خون شما گلوکز می گیرد بنابراین آزادسازی پیوسته گلوکز هر دو شما را از این سوخت اساسی بهره مند می سازد. پژوهش جدیدی دریافته است جنین هایی که تحت رژیم کربوهیدرات های فرآوری نشده قرار دارند، بدن لاغرتری دارند و کمتر دچار چاقی می شوند و در زمان تولد از وزن سالمی برخوردارند. این موجب می شود که بعدها در زندگی کمتر به چاقی مبتلا شوند.

به شما حق می دهیم که بپرسید در هفته 7 بارداری چه بخوریم زیرا بارداری دوران حساسی است که باید در آن مراقب چیزهایی که می‌خورید باشید. هر آنچه که می خورید علاوه بر شما، جنین تان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. وقتی پای غذاهای ناسالم همانند پیتزا، سوسیس و ژامبون در میان است، کاملا ممنوع هستند.

غذاهای ناسالم از جمله فست فودها برای جنین بسیار مضر است. موارد زیر چیزهایی است که باید درباره خوردن غذاهای ناسالم در دوران بارداری بدانید. فست فودها نه تنها غذاهای فرآوری شده هستند بلکه منابع بسیار زیادی از نمک، قند و چربی های مضر محسوب می‌شوند.

باید ها و نباید های هفته هفتم بارداری

 آیا داشتن رابطه جنسی در هفته هفتم بارداری برای جنین مضر است؟ 

داشتن رابطه جنسی هفته هفتم بارداری یا پیش از تولد جنین در هر مرحله ای بی خطر است، مگر اینکه بدلیل مشکلات خاصی همچون سابقه سقط یا خونریزی بدون دلیل، پزشکتان این کار را برای شما ممنوع کرده باشد. لذت از صمیمیت با همسرتان برای رابطه شما مفید است. فرزندتان در مایع آمنیوتیک درون بدن شما چنبره زده و بوسیله درپوش مخاط دهانه رحم محافظت می شود. حتی دخول عمیق هم نمی تواند به او آسیب برساند.

اگر در این روزها لکه بینی داشته اید بهتر است تا زمان قطع شدن ان و اطمینان خاطر از سلامت جنین از انجام کارهای سنگین اجتناب کنید.پیش از آنکه هفته 7 بارداری تمام شود از اداره یا محل کار خود سوال کنید که مدت مرخصی بارداری‌تان چقدر است و آیا با حقوق است یا بدون حقوق، و یا ترکیبی از هردو.

 

کد مطلب : هفته هفتم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
4/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست