هفته شانزدهم بارداری

در هفته شانزدهم بارداری ممکن است برخی روزها به شکم برآمده خود افتخار کنید و روز دیگر از اینکه تناسب اندام گذشته را از دست داده اید، افسوس بخورید. البته ممکن است که شکمتان هنوز به طرز قابل توجهی برجسته نشده باشد اما لگن شما نسبت به گذشته پهن تر به نظر می رسد. از این تغییرات جدید بدن خود استقبال کنید، چرا که دوباره وضعیت دلخواهتان را بدست خواهید آورد. در برخی از زوج ها این مرحله از بارداری با افزایش میل جنسی همراه است. در صورت وجود هرگونه نگرانی درباره آمیزش جنسی با پزشک خود مشورت کنید.

در هفته 16 بارداری عضلات صورت فرزندتان به اندازه کافی رشد کرده اند بطوریکه او می تواند اخم کند، اگرچه هنوز هیچ کنترلی بر حالت صورت خود ندارد. بیشترین حرکتی که جنین با عضلات دست خود می تواند انجام دهد، رساندن انگشت به دهان و مکیدن آن است. پوست او بسیار لطیف است و تا زمانیکه لایه نازک چربی زیر پوستش تشکیل نشود همچنان سرخ خواهد بود. تا پایان این هفته طول بدن جنین 11/6 سانتی متر و وزن او بین  171-100 گرم خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری

احتمالاً تا هفته 16 بارداری، جنین شما تحرک خود را آغاز کرده و هر بار به مدت 5 دقیقه تحرک خواهد داشت، ولی به احتمال زیاد شما هنوز نمی توانید حرکت های او را احساس کنید. البته اگر اولین بارداری شما نباشد، در چند هفته آینده می توانید متوجه حرکات خفیفی شوید. در واقع تنها زمانی متوجه حرکات فرزندتان می شوید که او با دیواره عضلانی رحم برخورد داشته باشد. اندام های بالاتنه از جمله ساعد، مچ، کف دست و انگشتان به خوبی از یکدیگر قابل تشخیص هستند؛ رشد این اعضا نسبت به رشد اندام های پایین تنه سرعت بیشتری دارند. با این حال اکنون انگشت های پا نیز درحال رشد هستند بلندتر شده و قوس کوچکی در پاها شروع به شکل گیری می کند. فرزندتان می تواند هر زمان که اراده کرد پاهای خود را در دست بگیرد. ادراری که از کلیه و مثانه جنین ساخته می شود وارد مایع آمنیوتیک شده و حجم آنرا افزایش می دهد. البته از آنجا که در این زمان جفت وظیفه دفع مواد زائد را بر عهده دارد، ادرار جنین حاوی مواد زائد نیست.

وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری

اگر در هفته شانزده بارداری هنوز شکمتان بزرگ نشده، احتمالاً طی هفته های آینده بطور واضح نمایان خواهد شد، چرا که بجای پهن شدن ناحیه دور شکم و دور کمر، شکم کاملاً برجسته شده و به تدریج ظاهر یک خانم باردار را خواهید داشت و توجه اطرافیان به شکم شما جلب خواهد شد. توجه داشته باشید که ابعاد و شکل شکم شما مختص شما است، پس آنرا با سایر مادران بارداران مقایسه نکنید. بر اساس یک باور قدیمی اگر شکم به سمت جلو کشیده شده باشد پسر و اگر در پهلو ها پخش شده باشد دختر است، البته این پیش بینی اثبات نشده است.

اگر آخرین معاینه شما حدود هفته 12 بارداری صورت گرفته باشد، احتمالاً باید در هفته 16 یک قرار معاینه دیگر داشته باشید. در ویزیت هفته 16 ام بارداری وزن شما اندازه گیری خواهد شد. ادرار شما آزمایش و فشار خون شما اندازه گیری و ضربان قلب جنین نیز بررسی خواهد شد. پزشک باید بتواند ضربان قلب جنین شما را بشنود.

بانوانیکه حدود هفته های 11 تا 14 غربالگری مرحله اول را انجام نداده اند غربالگری مرحله دوم در این مرحله ضروری خواهد بود. این معاینه فرصتی به شما خواهد داد تا نگرانی های خود را با پزشک مطرح کنید. او احتمالاً نتایج آزمایش های متداولی که در اولین وقت ملاقات، یا کمی پس از آن، انجام دادید را به شما گزارش خواهد داد. اگر نتایج آزمایش خون شما نشان دهد که مقدار هموگلوبین شما پایین است، احتمالاً برای شما آهن تجویز خواهد شد.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

 

کمر درد در هفته شانزدهم بارداری

درد کمر و نیز درد لگن یکی از عوارضی است که تعداد بسیار زیادی از مادران از سه ماهه دوم به بعد با آن مواجه می شوند. دوران حاملگی زمانی است که بدن شما تحت تاثیر تغییرات هورمونی بسیار زیادی قرار میگیرد. در این زمان هورمون ریلکسین به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می کند. این هورمون بر روی مفاصل مادر تاثیر گذاشته و آن ها را شل می کند تا نه تنها شرایط بدن شما برای رشد جنین فراهم گردد، بلکه ساختار لگنتان نیز برای روز زایمان مهیا شود. وقتی مفاصل شل می شود دامنه حرکتی آنها در انتهای مفاصل زیاد خواهد شد به این ترتیب به اعصابی که محل مفاصل وجود دارد فشار وارد می کنند که شما آن را به صورت درد کمر و لگن حس می کنید.

برای مقابله با کمر درد در هفته شانزدهم بارداری بهترین کار کمک گرفتن از ورزش های بارداری است. این ورزش ها سبب تقویت عضلات شما می شوند درنتیجه عضلاتی که قوی هستند، بهتر می توانند از مفاصل حمایت کنند و شما درد کمتری را حس می کنید. اگر استراحت مطلق نیستید، درمورد انجام ورزش های بارداری از پزشکتان سوال کنید و اگر مخالفتی نداشت هرچه سریع تر آنها را شروع کنید.

درد رحم در هفته شانزدهم بارداری

تعداد بسیار زیادی از مادران درد نواحی زیر شکمشان را به صورت درد رحم توصیف می کنند و می خواهند بدانند که علت درد رحم در هفته شانزدهم بارداری چیست. لازم است بدانید که با ورود به سه ماهه دوم بارداری رشد جنین بیشتر شد و متعاقعب آن رحم نیز رشد می کند و از درون لگن استخوانی مادر به درون شکم برجسته خواهند شد. در این زمان رحم برای جایگیری در درون شکم باید احشای شکمی را کنار بزند و این خود می تواند علتی برای درد رحم در هفته شانزدهم بارداری تلقی شود.

یکی دیگر از علل بی خطر درد رحم در هفته شانزدهم بارداری انقباضات براکستون هیکس است. این گرفتگی های ملایم که به انقباضات تمرینی رحم نیز شهرت دارند، به صورت نامنظم رخ داده و شما آن را به شکل درد در نواحی زیر شکم حس خواهید کرد. لازم به ذکر است که اگر درد رحم همراه با لکه بینی و یا خونریزی بود، لازم است که هرچه سریعتر آن را به متخصص زنان اطلاع دهید تا بررسی های لازم و درصورت نیاز تجویز دارو انجام شود.

هفته 16 بارداری و تشخیص جنسیت

در پایان هفته شانزدهم بارداری بالاخره انتظارها به پایان می رسد و شما می توانید با انجام سونوگرافی تعیین جنسیت بدانید که فرشته کوچک شما پسر است یا دختر؟ این سونوگرافی ساده که به صورت شکمی نیز انجام می شود، هیچ درد و خطری در پی نخواهد داشت و نیازی به پر بودن مثانه نیز قبل از انجام آن ندارید. در هفته 16 بارداری دستگاه تناسلی جنین به مرحله ای از رشد و تکامل رسیده است که متخصص سونولوژسیت می تواند با مشاهده کردن آن جنسیت جنین را تشخیص دهد.

اگر قبل از هفته 16 بارداری بخواهید با کمک سونوگرافی از جنسیت جنین مطلع شوید، احتمال خطا بسیار زیاد است. نکته دیگر آنکه اگر عجله ندارید و ترجیع می دهید که در امور مالی صرفه جویی کنید، می توانید دو هفته دیگر صر کنید. دو هفته بعد یک سونوگرافی ضروری به نام اسکن آنومالی جنین وجود دارد که می توانید در هنگام انجام آن از جنسیت دلبندتان نیز آگاه شوید.

ترشحات در هفته شانزدهم بارداری

تغییر در ترشحات واژن نیز یکی دیگر از تغییراتی است که شما در دوران بارداری تجربه خواهید کرد. ممکن است ترشحات شما به علت افزایش هورمون استروژن به رنگ سفید و حتی شیری در بیاید که کاملا طبیعی بوده و هیچ اشکالی ندارد. به طور کلی می توان گفت که ترشحات بی رنگ، شفاف، سفید و سفید متمایل به شیری که بوی بدی ندارد و نیز با هیچگونه عارضه ای اعم از خارش و سوزش همراه نیست، طبیعی محسوب می شود.

اما ترشحاتی که به رنگ های دیگر همچون زرد، سبز، قهوه ای و … هستند یا با بوی بد و یا خارش و سوزش همراه شده اند و یا حالت پنیری دارند، نشان دهنده ابتلا به عفونت واژن است و باید در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرند. اگر چنین نشانه هایی را در ترشحات در هفته شانزدهم بارداری مشاهده می کنید، حتما این مساله را با متخصص درمیان بگذارید تا شما را معاینه کرده و داروهای مجاز در دوران بارداری را برایتان تجویز کند.

توصیه‌های غذایی هفته شانزدهم بارداری

در دوران بارداری داشتن ویار شبانه عادی است اما گاهی آزاردهنده است، بخصوص اگر برای خوابیدن با مشکل مواجه شوید. توصیه می شود پیش از خواب پیش دستی کرده و کمی غذای مناسب میل کنید:

  • تخم مرغ، شیر (همچنین پنیر و ماست) و بوقلمون منابع خوبی از تریپتوفان اسیدهای آمینه هستند که بدن را تشویق به تولید نیاسینِ ویتامین B می کنند. این امر موجب تولید سروتونین می شود که نوعی ماده شیمیایی مغزی ست که دارای اثر آرامبخشی بوده و به خواب نیز کمک می کند.
  • از کاربوهیدرات های دیر هضم مانند نان گندم سبوس دار یا پاستا استفاده کنید زیرا می توانند مدت طولانی تری شما را سیر نگه دارند. به طور مثال، نیمی از یک ساندویچ پنیر یا بوقلمون، مقدار کمی پاستای گندم سبوسدار با کمی پنیر، یا یک کاسه فرنی غلات سبوسدار همراه با کمی شیر گرم و عسل می تواند شکم شما را سیر کرده و خواب شما را نیز بهبود بخشد.
  • کمی آجیل مغز و تخمه یا مقداری ماست ساده با عسل و میوه، حاوی پروتئین فراوانی بوده و صدای شکم شما را آرام خواهد کرد.

 

باید ها و نباید های هفته شانزدهم بارداری

ممکن است برای زیباتر کردن اندام باردار خود به فکر برنز کردن با استفاده از روش هایی همچون استفاده از دستگاه سولاریوم بیفتید. دستگاه سولاریوم شما را در معرض نور ماورا بنفش قرار می دهد و این نور می تواند مانع از جذب فولیک اسید مورد نیاز برای رشد جنین شود. همچنین گزارش شده که افزایش دمای بدن مادر در سولاریوم، جکوزی و سونا می تواند دمای بدن جنین را نیز افزایش دهد. دمای بالای 39 درجه سانتی گراد با ناهنجاری های ستون فقرات در جنین همراه بوده و اگر این افزایش دما تداوم داشته باشد، می تواند موجب آسیب مغزی جنین شود. دمای مایع آمنیوتیک نیز می تواند افزایش یابد و باور بر این است که افزایش شدید دما در بدن شما می تواند باعث اختلالاتی در خون رسانی به جنین شود. بنابراین تا زمانی که باردار هستید، از دستگاه سولاریوم و جکوزی استفاده نکنید.

یادداشت کردن برنامه زایمان فرصتی است تا بتوانید درباره چگونگی زایمان خود خوب فکر کنید. این هفته، با پزشک و همراه زایمان خود درباره برنامه ریزی صحبت کنید، تا آنها بطور کامل از اهداف شما آگاه باشند.

  • همه چیز را یادداشت کنید: از جمله همراه زایمان، مسکن های پیشنهادی خود، بیمارستانی که دوست دارید در آن زایمان کنید، زایمان فیزیولوژیک و …
  • منعطف باشید: همیشه زایمان طبق برنامه پیش نمی رود، پس توجه داشته باشید که مهمترین مسئله سلامت شما نوزادان است.

 

 

کد مطلب : هفته شانزدهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
3/5 - (4 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست