پیشگیری از دیابت بارداری

پیشگیری از دیابت بارداری

اطلاعات شما در ارتباط با دیابت بارداری به چه میزان است؟ افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید چه رژیم غذایی داشته باشند؟ اگر باردار هستید جهت پیشگیری از دیابت بارداری باید چه کاری انجام دهید.

ما در این بخش از آیین مادری قصد داریم اطلاعات مهمی را در دیابت بارداری و همچنین پیشگیری از دیابت بارداری در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم. با ما همراه باشد.

سالانه زنان باردار بسیاری در سراسر جهان به دیات بارداری مبتلا می شوند. دیابت بارداری به حالتی گفته می شود که میزان آنسولین بدن مادر به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

اطلاعاتی در خصوص دیابت بارداری نحوه ایجاد آن

دیابت بارداری به نوع خاصی از دیابت گفته می شود که در زمان حاملگی با افزایش قند خون این بیماری تشخیص داده می شود و می تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد از همین رو پیشگیری از دیابت بارداری می تواند سلامت مادر و جنین را به همراه اشته باشد.

دیابت بارداری هیچ گونه علائمی ندارد به همین دلیل در بسیاری از خانم ها بین هفته های 24 و 28 تست قند خون انجام می شود، تست قند خون در دو مرحله قند خون ناشتا و قند خون بعد ناشتا با غلظت های 70، 75 و یا 100 گرم انجام می گیرد.

در بسیاری از موارد مادر باردار مبتلا به دیابت بارداری علائمی چون تکرر ادرار، تشنگی و گرسنگی را دارد هر چند که این علائم در حاملگی شایع هستند و حتما باید این بیماری توسط پزشک تشخیص داده شود.

چه افرادی در معرض دیابت بارداری هستند:

  • وزن آن ها قبل از بارداری بالا بوده
  • اگر اعضای خانواده شما مبتلا به دیابت هستند این امکان وجود دارد مه شما نیز به این بیماری مبتلا شوید.
  • سن بالای 25
  • رژیم غذایی نادرست در زمان بارداری
  • اگر در بارداری قبلی خود به دیابت بارداری مبتلا بوده اید
  • وزن نوزاد شما بیشتر از حد طبیعی است
  • سابقه تولد نوزاد مرده داشته اید
  • در بارداری قبلی دیابت بارداری داشت

ما در ادامه چندین راهکار در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهیم که جهت پیشگیری از دیابت از بارداری موثر است.

وزن خود را متعادل قرار دهید، برای آن که وزن خود را در زمان بارداری متعادل کنید بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید و در ارتباط با وزن ایده آل خود در این دوران اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

در صورتی که بارداری عادی و نرمال را تجربه می کنید بهتر است از انجام فعالیت ورزشی منظم غافل نشوید با توجه به تحقیقات انجام شده بانوانی که قبل و در طول بارداری خود به صورت منظم ورزش می کنند می توانند خطر ابتلا به دیابت بارداری را به میزان 70% کاهش دهند. زنان باردار می توانند با پزشک خود مشورت کنند و ورزش های متناسب با بارداری را به صورت منظم انجام دهند.

قند خون خود را هر چند وقت یکبار چک کنید از پزشک خود در ارتباط با سطح قند خون  سوالات لازم را بپرسید. هر چند قبل از آن که اقدام ه بارداری کنید باید آزمایشات لازم را انجام دهید تا ببینید سطح قند خون شما در حالت طبیعی قرار دارد یا خیر

در وعده های غذایی خود از غذاها و میوه هایی استفاده کنید که حاوی فیبر بالایی هستند همچنین می توانید از نان هی سبوس دار، غلات کامل در این دوره استفاده کنید.

در زمان بارداری میزان مصرف شیرینی ها را محدود کنید. به خصوص قندهای غیر طبیعی که  که از نوشیدنی ها و دسرها به دست می آیند.

عوارض دیابت بارداری

کودکی با وزن بالا

در صورتی که دیابت بارداری شما به درستی کنترل نشود به بالا رفتن قند خون نوزد منجر می شود و می تواند وزنی بالاتر از میزان طبیعی خود داشته باشد و همین امر سبب می شود مادر و کودک مشکلات بسیاری را تجربه نمایند و مادر برای تولد خود باید به سزارین روی بیاورد

تولد کودک با عمل سزارین

سزارین عملی است برای زایمان از طریق شکم مادر،  زنی که مبتلا به  دیابت بارداری  است و نتوانسته آن را به خوبی کنترل کند برای تولد نوزاد خود نمی تواند مانند دیگر مادران فرزند خود را به صورت طبیعی به دنیا بیاورد و حتما باید از عمل سزارین کمک بگیرد و مادر مدت زمان بیشتری باید برای بهبودی خود تلاش کند.

فشار خون بالا (پره اکلامپسی)

هنگامی که یک زن باردار دارای فشار خون بالا، پروتئین در ادرار، و اغلب تورم در انگشتان دست و پا است و از بین نمی رود، ممکن است به پره اکلامپسی مبتلا شود که می تواند برای مادر باردار مشکلات جدی را به بار بیاورد و حتما سلامت شما باید توسط پزشک چک شود.

پره اکلامپسی می تواند منجر به تولد زود هنگام، تشنج و یا سکته در مادر شود .

قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

افراد مبتلا به دیابت که انسولین یا سایر داروهای دیابت مصرف می کنند، ممکن است قند خون خود را پایین بیاورند که می تواند منجر به افت قند خون شود و همین امر نیز برای مادر و جنین خطرات بسیاری را به همراه دارد این خطر حتی می تواند در برخی موارد به مرگ مادر ختم شود.

در صورتی که زنان باردار بتوانند قند خون خود را در زمان بارداری کنترل کنند می توانند از مشکلاتی که در آینده برای او به وجود بیاید جلوگیری کند.

قند خون پایین می تواند بسیار جدی و حتی کشنده باشد، اگر به سرعت درمان نشود. اگر زنان به دقت مراقب قند خون خود باشند و قند خون پایین را به موقع درمان کنند، می توان از افت شدید قند خون جلوگیری کرد.

افرادی که مبتلا به دیابت بارداری هستند باید بعد از تولد فزند خود نیز به سلامت خود توجه داشته باشند و 6 تا 12 هفته پس از تولد نوزاد و سپس هر 1 تا 3 سال حتما آزمایش دیابت انجام دهند. برای بسیاری از بانوان باردار بعد از بارداری دیابت از بین می رود و در برخی مواقع این بیماری تا سال های سال با فرد باقی می ماند که به آن دیابت نوع 2 می گویند.

سخن پایانی

بانوانی که قصد بارداری دارند باید قبل از هر گونه اقدامی آزمایش های مربوطه را انجام دهند و در صورتی که به دیابت مبتلا هستند حتما باید با توجه به صلاحدید پزشک اقدامات لازم را انجام دهند .

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست