هفته بیست و دو بارداری

شاید هنوز از جنسیت جنین خود اطلاعی نداشته باشید با این حال، انتخاب نام توسط شما و همسرتان می تواند کاری سرگرم کننده باشد.

بحث در مورد انتخاب نام ممکن است برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. برخی از زوج ها تا به دنیا آمدن نوزاد در مورد اسم او تصمیمی نمی گیرند. این مشغولیت های ذهنی، تمرکز شما بر فعالیت های روزانه را کاهش می دهد. داشتن رژیم غذایی سبک همراه با تعداد وعده های بیشتر و همچنین نوشیدن آب فراوان به حفظ هوشیاری شما در این دوران کمک می کند. در هفته 22 بارداری دستان فرزندتان مدام در حال حرکت هستند، او پیوسته صورت خود را لمس کرده و یا بند ناف را می گیرد. در این زمان همه استخوان های بدن جنین جهت تولید گلبول های خون حاوی مغز استخوان شده اند.

تا پایان هفته بیست و دوم بارداری وزن جنین بین 500-398 گرم و طول بدن او 27/8 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

مویرگ های نازک زیر پوست که وظیفه انتقال خون را برعهده دارند موجب می شوند که پوست جنین  در هفته 22 بارداری رنگی مایل به صورتی پیدا کند. لایه های چربی همچنان کم بوده و به همین دلیل پوست تقریباً نازک است. گلبول های قرمز خون اکسیژن را از طریق مویرگ ها به تمام قسمت های بدن جنین منتقل می کنند.

در هفته بیست و دوم حاملگی تا این مرحله از رشد جنین فرصت کمی برای ذخیره چربی داشته، چراکه رشد مهم ترین اولویت او بوده است. اما در این مرحله جنین شروع به ذخیره یک لایه چربی در زیر پوست خود می کند و در نتیجه شفافیت پوست تا حدی کاهش می یابد. جفت، مسئول فراهم کردن چربی برای جنین است.

چربی در جریان خون شما گردش می کند و با عبور از جفت به سه اسید چرب آزاد و کلسترول تبدیل شده و وارد جریان خون جنین می شود. سپس این اسید های چرب در خون جنین مجدداً باهم ترکیب شده و چربی های مورد نیاز برای رشد و ذخیره سازی را فرآهم می آورد.

چربی ها در تشکیل رشته های عصبی و مغز اهمیت بسیاری دارند. یک لایه چربی روی هر سلول عصبی را می پوشاند و به این ترتیب آن را از رشته عصبی مجاور جدا می کند و اتصال سلول های عصبی را بهبود می بخشد.

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری

اگر احساس می کنید که بدنتان در میانه بارداری، بیش از حد بزرگ شده است به این معنا نیست که حتماً نوزادی با جثه درشت به دنیا خواهید آورد. بزرگ بودن شکم به مفهوم آن نیست که تمام وزن شما در شکم تان جمع شده و تمامی اضافه وزنتان متعلق به جنین است.

البته مادرانی که در انتظار دوقلو یا چند قلو هستند در مقایسه با افرادی که یک قلو در راه دارند شکم بزرگتری داشته و این بزرگ شدن شکم در آنها زودترنمایان می شود.

به هر حال اندازه شکم شما نشانه خوبی از میزان رشد فرزندتان است، به همین دلیل در معاینات روتین شکم شما توسط پزشک اندازه گیری می شود. پزشک از نوک استخوان شرمگاهی در لگن تا بالای رحم را اندازه می گیرد. این اندازه گیری متناسب با سن بارداری شما متغیر بوده و اندازه آن دو سانتی متر بیشتر یا کمتر از هفته بارداری شما خواهد بود.

اگر جفت شما قدامی نباشد به احتمال زیاد تا کنون حرکات جنین خود را احساس کرده اید که به نوبه خود از شگفت انگیز ترین احساسات بارداری است. اگر هنوز هم نمی توانید حرکات او را تشخیص دهید با پزشکتان در این باره صحبت کنید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

علت درد شکم در هفته بیست و دوم بارداری

درد شکم یکی از دردهای دلهره آور در دوران بارداری است و تعداد زیادی از مادران وقتی دچار درد زیر شکم در هفته بیست و دوم بارداری می شوند فکر می کنند که این دردها نشانه ای از سقط جنین است. اگر درد در نواحی زیر دلتان به همراه لکه بینی دارید حتما باید هرچه سریع تر به متخصص اطلاع دهید. پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند و درصورت زیاد بودن لکه بینی انجام سونوگرافی را پیشنهاد دهد.
اما معمولا علت درد شکم در هفته بیست و دوم بارداری انقباضات تمرینی رحم است که انقباضات براکستون هیکس نامیده می شوند. اینگونه دردها تا حدی هستند که برای مادر قابل تحمل اند، انقباضات آنها به صورت پراکنده رخ می دهد و معمولا با استراحت کردن تا حد زیادی بهبود پیدا می کند. اینگونه دردها ریتم خاصی ندارند درصورتی که دردهای زایمانی با گذشت زمان شدید تر شده و فاصله بین آنها کمتر خواهد شد.

حرکت جنین در هفته بیست و دوم

وقتی به هفته بیست و دوم بارداری می رسید، انتظار می رود که حرکات جنین را حس کنید، البته اگر تاکنون در سونوگرافی های شما ذکر شده است که جفتتان قدامی است، یک تا دو هفته تاخیر در حس کردن حرکات اشکالی ندارد. البته مادرانی که چندمین بارداری خود را پشت سر می گذارند، معمولا زودتر از سایر مادران حرکات جنین را حس می کنند که علت اصلی آن آشنا بودن این مادران با نوع ضربه های جنین در شکم است.
لازم به ذکرتان که جنین شما از هفته 8 تا 10 بارداری حرکت می کند هرچند شما این حرکات را حس نکنید زیرا هم جنین در این زمان کوچک است و هم قدرت ضربات او بسیار کم است. با بزرگتر شدن و بیشتر شدن قدرت عضلانی او، این حرکات در هفته های 19 تا 22 بارداری به حدی قوی می شوند که می توانید آن ها را حس کنید که خود یکی از لذت بخش ترین و هیجان انگیز ترین وقایع بارداری است. در هفته های ابتدایی بسیاری از مادران این حرکات را همانند ترکیدن حباب و یا بال زدن پروانه در درون شکم حس می کنند.

اندازه شکم در هفته 22 بارداری

اندازه شکم در دوران حاملگی یکی از معضلات بسیاری از مادران است، آنها اندازه شکم خود را با سایر مادران هم ماه خود مقایسه کرده و می گویند که چرا اندازه شکم فلانی بزرگ است و شکم من انقدر کوچک است؟ یا چرا شکم من انقدر بزرگ و افتاده است درحالی که شکم فلانی انقدر بزرگ نیست؟ باید به شما بگوییم که بارداری هر مادری همانند اثر انگشت او منحصر به فرد است. قرار نیست که بارداری شما همانند خواهر، مادر و یا هیچ فردی دیگری باشد بنابراین بهترین کار مقایسه نکردن خودتان با هیچ فرد دیگری است!
اندازه شکم در هفته 22 بارداری به عواملی همچون مقدار اضافه وزنی که دارید، شکل استخوان های لگن و کمر، وزن و تعداد قل ها و … بستگی دارد. در برخی مادران شکل استخوان های لگن به گونه ای است که خیلی زود شکم آنها بزرگ و برجسته می شود درحالی که در برخی دیگر اینگونه نیست. به عنوان یک قاعده کلی اگر رشد جنین در سونوگرافی خوب است، دیگرجای هیچگونه نگرانی نیست.

هفته بیست و دوم بارداری یعنی چند ماهگی

اکنون که در هفته بیست و دوم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته بیست و دوم حاملگی هستید، ماه پنجم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که پنج ماهتان است و در اوایل ماه ششم هستید.

 

توصیه‌های غذایی هفته بیست و دوم بارداری

در هفته 22 بارداری چه بخوریم؟ برای پیشگیری از کمبود ویتامین D بدنتان و جذب بهتر کلسیم آن به مادران توصیه می شود روزانه پانزده دقیقه دست یا بخشی از بدن خود را در معرض نورمستقیم آفتاب قرار دهند و از منابع خوراکی ویتامین D مثل لبنیات، تخم مرغ یا ماهی بهره گیرند.

به یاد داشته باشید که کلسیم مورد نیاز برای رشد و تکامل جنین درصورتی که از منابع غذایی دریافت نگردد از بافت هایی همچون استخوان ها و دندان های مادر تامین خواهد شد. به همین دلیل مادرانی که به هر علتی در دوران بارداری تغذیه مناسبی ندارند، در طی همبن دوران و یا اندکی بعد از آن به مشکلات دندانی و ضعف توده استخوانی مبتلا می شوند. این مساله نشان می دهد که اهمیت دادن به تغذیه مناسب در دوران بارداری تا چه حد باید در الویت قرار گیرد.

 

باید ها و نباید های هفته بیست و دوم بارداری

در صورت بروز هر گونه خونریزی از واژن به پزشک خود مراجعه کنید. گاهی اوقات وجود تومور در دهانه رحم و یا بروز برخی التهاب ها باعث خونریزی خفیف واژینال می شوند.

خونریزی شدید در سه ماهه دوم ممکن است به دلیل وجود مشکلی در جفت باشد به طور مثال جفت سر راهی و یا جدا شدن جفت از دیواره رحم و در موارد نادر، پارگی رحم علت خونریزی است. البته پارگی رحم معمولاً در مادرانی رخ می دهد که در گذشته عمل سزارین انجام داده اند.

بسیاری از بانوان فراموشکاری در دوران بارداری را تجربه می کنند. همچنین ممکن است توانایی شما در تمرکز و توجه به وظایفتان نیز مختل شود. پزشکان در مورد علت این مسئله اطمینان کامل ندارند، اما احتمال می دهند که این امر ناشی از تغییرات هورمونی باشد. علت این مسئله می تواند این باشد که در طول دوران بارداری بیشتر به درونتان توجه دارید: شما در حال تجربه اتفاقی بزرگ در در زندگی خود هستید و تغییرات بسیار زیادی در بدن و سبک زندگی شما بوجود می آید که باعث می شود به مسائل دیگر توجه کمتری داشته باشید.

اگرچه این فراموشکاری بسیار ناامید کننده است، اما در عین حال بسیار کوتاه مدت خواهد بود (هرچند ممکن است تا یک سال پس از زایمان هم ادامه یابد). در این دوره سعی کنید در آغاز روز، فهرستی از وظایفی را که باید در طول همان روز انجام دهید تهیه کنید و بعد از انجام هر کدام، آن را در فهرست، علامت بزنید.

 

 

کد مطلب : هفته بیست و دوم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست