هفته سی و ششم بارداری

هماهنگی های مهم را برای لحظه آخر نگذارید. برنامۀ مشخصی برای زایمان خود داشته باشید، زیرا ممکن است زایمان بسیار زودتر از آنچه انتظار دارید از راه برسد. نوزاد شما می تواند زودتر از موعد متولد شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما و همسرتان می توانید به راحتی از عهده مقدمات زایمان برآیید. برای کارهایی مانند مراقبت از فرزندان دیگرتان برنامه ریزی کنید. اگر نیاز بود از والدین یا دوستان بخواهید در این کارها به شما کمک کنند، سپس کیف بیمارستان را ببندید و آرامش خود را حفظ کنید.

احتمالاً در هفته سی و ششم بارداری سر جنین به درون لگن و به سمت دریچه زایمان پایین آمده است تا برای شروع زایمان آماده شود. پزشک شما می تواند با معاینه داخلی موقعیت جنین را بررسی کند. فضای بسیار کمی در رحم باقی مانده است و این امر موجب می شود جنین خم شده و دست و پاهایش را درون بدن خود جمع کند. ساختار ریه های جنین تکمیل شده و کیسه‌های هوایی در حال تولید نوعی چربی به نام سورفکتانت هستند، این مایع سطحی کمک می کند تا زمان اولین تنفس نوزاد کیسه های هوایی باز بمانند.

تا پایان هفته 36 بارداری وزن جنین بین 2800-2335 گرم و طول بدن او 47/4 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری رشد شش ها تقریباً کامل شده و قادر خواهند بود در صورت تولد زودرس بدرستی عمل تنفس را انجام دهند. البته جنین در این زمان هنوز نارس محسوب می شود و تا پیش از سی و هفت هفتگی به رشد کامل نخواهد رسید.

رشد کیسه های هوایی ابتدا در هفته بیست و چهارم آغاز می شود اما در طول بارداری تعداد آنها افزایش می یابد. کیسه های هوایی شامل سلول هایی هستند که سورفکتانت تولید می کنند. سورفکتانت از بسته شدن این کیسه ها جلوگیری می کند تا آنها بتوانند بدرستی کار کنند.

در این مرحله وضعیت قرارگیری اکثر جنین ها بصورت طولی است ( یعنی سر بخوبی بر روی لگن مادر قرار دارد). اما اگر پا یا باسن جنین به سمت پایین باشد (موقعیت بریچ)، با وجود فضای محدود هنوز هم احتمال دارد که او بچرخد و سر به سمت پایین قرار بگیرد.

وضعیت مادر در هفته سی و ششم بارداری

احتمالاً متوجه شده اید در هفته سی و ششم بارداری نوع حرکات فرزندتان تغییر کرده است، این موضوع نشان دهنده کاهش فضای موجود برای حرکت است. از آنجایی که جنین با هر حرکت به دیواره رحم برخورد می کند احتمال اینکه بیشتر از پیش متوجه این حرکات شوید افزایش می یابد.

اگر از ماندن در خانه لذت می برید، بدانید که این موضوع کاملاً طبیعی است. اینکه بخواهید در خانه بمانید در مراحل پایانی بارداری امری عادی است. ممکن است در هفته های آینده نیز تمایل چندانی به انجام فعالیت های اجتماعی نداشته باشید. برای مثال احتمالاً در این هفته های پایانی اصلاً حوصلۀ سینما رفتن را پیدا نکنید. به هر حال سعی کنید با دوستان تان قرار ملاقات بگذارید و مطمئن باشید که اگر در لحظه آخر هم بخواهید قرار را کنسل کنید آنها شما را درک خواهند کرد. از فرصت استفاده کنید و با همسرتان بیرون بروید، زیرا پس از تولد نوزاد وقت زیادی برای قرارهای شام با یکدیگر نخواهید داشت.

این که پیش از زایمان بیشتر توجه ها معطوف به مادر باشد قابل درک است، اما در این میان نباید از پدران آینده نیز غافل شد. شاید همسرتان نگرانی هایی دربارۀ تولد داشته باشد، ممکن است نگران باشد نتواند در اتاق زایمان حضور موثری داشته باشد یا از اینکه قرار است شاهد درد زایمان شما باشد احساس ناراحتی کند. برخی مردان از اینکه نمی توانند در این درد شریک شوند و سهم خود را در زایمان ایفا کنند احساس گناه می کنند.

اگر او مضطرب به نظر می رسد با او صحبت کنید و او را در مسائل گوناگون از کمک در مشکلات مربوط به بارداری گرفته تا آمادگی برای زایمان، شریک کنید. اگر برنامه ای برای زایمان دارید بهتر است اکنون آن را مرور کنید و کارهایی را که همسرتان در آن روز باید انجام دهد مشخص کنید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

وزن جنین در هفته 36 بارداری

یکی از فاکتورهایی که متخصص سونولوژیست در تمامی مراجعات مادر بررسی و ثبت می کند وزن تقریبی جنین است. وزن جنین اهمیت بسیار زیادی دارد و به ما می گوید که آیا رشد جنین در طی ماه های مختلف بارداری سیر طبیعی دارد، آیا نوزاد هنگام تولد وزن مناسبی خواهد داشت یا نه. احتمالا در جداول مختلف، وزن جنین در هفته های متفاوت را مشاهده کرده اید. در انواع معتبر این جدول ها ذکر می شود که به طور میانگین وزن جنین در هفته 36 بارداری در حدود دو کیلو و 700 گرم است. البته در نظر داشته باشید که این اعداد میانگین است و وزن جنین شما ممکن است بیشتر یا حتی کمتر از این مقدار باشد. عوامل متفاوتی بر روی وزن جنین و نوزاد اثر دارند که از مهمترین آنها می توان به ژنتیک، چندقلویی، فضای داخل رحم، تغذیه مادر و … اشاره کرد. درصورتی که وزن جنین شما نسبت به عدد ذکر شده بسیار کمتر است، لازم است مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین همانند تخم مرغ، حبوبات و … را افزایش دهید، بیشتر استراحت کنید تا کالری کمتری بسوزانید.

زایمان در هفته سی و ششم بارداری

زایمان زودس، تولد نوزادی پیش از هفته‌ی سی و هفتم بارداری است. در واقع، حدود یک چهارم از این گونه تولدها به علت بروز مشکللاتی در مادر یا جنین است. اما سه چهارم باقیمانده علت ناشناخته‌ای دارند. تولد زودهنگام بر اساس وزن نوزاد هنگام تولد درجه‌بندی می‌شود: وزن کم هنگام تولد – یک و نیم تا دو نیم و کیلوگرم، وزن بسیار کم هنگام تولد – کمتر از یک و نیم کیلوگرم، و به شدت کم وزن هنگام تولد – کمتر از یک کیلوگرم است.
احتمال بروز زایمان در هفته 36 بارداری وجود دارد اما همچنان زایمان زودرس تلقی می شود و ممکن است به مدت یک تا دو هفته (بسته به زمان دقیق وقوع زایمان، وزن نوزاد، شرایط جسمی او و …) ممکن است نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان داشته باشد اما معمولا درصورت وقوع زایمان در هفته سی و ششم بارداری نوزاد زنده مانده و مشکلی برای سلامتی او پیش نخواهد آمد.

درد زیر شکم در هفته سی و ششم بارداری

درد زیر شکم یکی از وقایع ناخوشایند بارداری است که در ماه های مختلف به علل گوناگونی می تواند رخ دهد. بدیهی است که اگر دچار درد زیر شکم در هفته سی و ششم بارداری شده اید و دردها شدید هستند، همراه با لکه بینی اند و یا با گذشت زمان فاصله بین آنها کمتر شده و شدتشان بیشتر می شود، لازم است که هرچه سریعتر با متخصص تماس بگیرید.
اما در بیشتر موارد درد زیر شکم در هفته بیست و ششم بارداری ناشی از انقباضات تمرینی رحم است که ما به آنها انقباضات براکستون هیکس می گوییم. این دردها انقباضات بی ضرر رحمی هستند که معمولاً از سه ماهه دوم حاملگی آغاز شده و به نوعی حرکات تمرینی رحم جهت آماده شدن برای زایمان محسوب می شوند.
انقباضات براکستون هیکس، بدون درد، کوتاه مدت، با فواصل نامنظم و فرکانس پایین هستند و ریسک زایمان زودرس را افزایش نمی دهند. به طور کلی، تغییر موقعیت و استراحت کافی است تا آن ها ناپدید شوند. کم آبی می تواند این نوع انقباض را تحریک کند و به همین دلیل است که اغلب پزشکان نوشیدن آب بیشتر را برای کاهش درد ناشی از آنها توصیه می کنند.

هفته 36 بارداری ماه چندم است؟

اکنون که در هفته سی و ششم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته سی و ششم حاملگی هستید، ماه هشتم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که هشت ماهتان است و در اواخر ماه نهم هستید.

حرکات جنین در هفته 36 بارداری

قانون کلی درمورد حرکات جنین در هفته 36 بارداری این است که بچه باید در یک ساعت بیش از چهار حرکت داشته باشد، اما این تعداد به آهنگ منظم و الگوی حرکات جنین بستگی دارد. برخی بچه‌ها آرام‌تر و بی‌تحرک‌ترند، در حالی که عده‌ای دیگر بسیار پر جنب و جوش هستند. بنابراین فرزندتان باید از الگوی معمول حرکات خود پیروی کند. اگر حرکات آهسته‌تر از معمول یا نامنظم هستند، باید به نرس ماما یا پزشک زنان و زایمان اطلاع دهید تا مطمئن شوید که اوضاع فرزندتان مناسب است.
اگر فرزندتان زیاد لگدپرانی می‌کند، این موضوع واقعاً جای نگرانی ندارد، زیرا جنین نمی‌تواند “بسیار زیاد” این کار را تکرار کند. در هفته‌های نزدیک به زایمان (هفته‌ی سی و ششم و پس از آن)، اغلب بچه‌ها بیشتر می‌خوابند و به شکل متفاوتی حرکت می‌کنند و به جای اینکه لگد و ضربه بزنند از سمتی به سمت دیگر می‌چرخند. تا زمانی که حرکات فرزندتان مثل الگوهای معمول تحرک اوست، جای نگرانی وجود ندارد.

تغذیه در هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری چی بخوریم؟ در این هفته های پایانی بارداری بهتر غذای سبک تر میل کنید زیرا احتمال آغاز درد زایمان در این هفته ها افزایش می یابد، بنابراین توصیه می شود در این روزهای معده خود را خیلی پر نکنید تا اگر به صورت اورژانسی مجبور به سزارین شدید، معده پر و سنگینی نداشته باشید. همچنین در مورد استفاده از قهوه و چایی نیز محتاط باشید، زیرا چای پر رنگ و قوه محرک هستند و می تواند موجب تپش قلبش بیشتر شوند. در هفته سی و شش بارداری مصرف آب را افزایش دهید و سعی کنید حتماً روزی هشت تا 10 لیوان (هر لیوان 250 سی سی) آب میل کنید.

بایدها و نبایدهای هفته سی و ششم بارداری

در اواخر بارداری با افزایش حجم خون، بروز ورم در پا و مچ ها که با نام “اِدِم” شناخته می شود، مشکلی عادی است. این ورم ها معمولاً در ساعات پایانی روز و در هوای گرم تشدید می شوند. برای بهبود این وضعیت می توانید پاها را هنگام نشستن بالا ببرید، آنها را بچرخانید و یا درحالی که دراز کشید اید پاهایتان را بالا برده و به دیوار تکیه دهید. استفاده از جوراب الاستیک نیز باعث بهبود گردش خون می شود. به مقدار زیاد آب بنوشید، زیرا اینکار باعث تسریع عملکرد کلیه ها و کاهش تجمع مایع در بافت ها می شود. ولی از داروهای ادرار آور استفاده نکنید، تحقیقات نشان داده اند که این داروها بر روی جنین تاثیرات منفی خواهد داشت.

در اواخر بارداری ممکن است شرایطی بوجود بیاید که مجبور شوید برای استراحت مطلق در بیمارستان بستری شوید. این شرایط عبارتند از:

  • هنگامی که انقباضات آغاز شده باشند اما کیسه آب پاره نشده باشد.
  • هنگامی که دچار پره اکلامپسی شوید و لازم باشد در بیمارستان اقداماتی برای کاهش فشار خون شما انجام شود.
  • هنگامی که دچار دکولمان یا جداشدگی جفت شده باشید و جفت از رحم جدا شده باشد.

اگر دربارۀ سلامت شما یا فرزندتان نگرانی هایی وجود داشته باشد امکان دارد در اواخر بارداری در بیمارستان به دقت تحت نظر قرار بگیرید. برای بررسی ضربان قلب جنین از یک دستگاه پایش جنین استفاده خواهد شد.

 

کد مطلب : هفته سی و ششم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست