هفته چهلم بارداری

شما تمام مراحل مهم بارداری را با موفقیت پشت سر گذاشته اید و در یکی از همین روزها از هفته چهلم بارداری نوزاد خود را ملاقات خواهید کرد. شاید شما نیز مانند بسیاری از مادران باردار دیگر مجبور شوید چند روز بیشتر از «آخرین» تاریخ مقرر زایمان خود صبر کنید. بدون شک این رویداد مهم که به زودی اتفاق خواهد افتاد ارزش انتظار کشیدن، نگرانی و هیجان شما را دارد. هنگامی که نوزاد خود را ببینید و او را در آغوش بگیرید، دیگر به 40 هفتۀ گذشته فکر نخواهید کرد، بلکه از این همه عشق و شگفتی حیرت خواهید کرد.

به محض شروع زایمان، لایه های کیسه آمنیوتیک پاره شده و مایعی که ماه ها از جنین محافظت می کرد، خارج می شود. استخوان های جمجمه جنین بوسیله یک لایه از یکدیگر جدا هستند، این لایه به آنها اجازه می دهد تا براحتی از میان استخوان های لگن مادر و دریچه زایمان عبور کنند. کمی بعد از تولد نوزاد، انقباضاتی از راه می رسند که جفت را از دیواره رحم جدا می کند.

تا پایان هفته 40 بارداری وزن جنین بین 4234-3004 گرم و طول بدن او 50/7 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته چهلم بارداری

در هفته چهل بارداری ساختار اسکلت جنین شما طی فرآیندی بنام استخوانی شدن غضروف ها، بتدریج از غضروف های نرم به استخوان های سخت تبدیل شده اند. این فرآیند از مرکز هر استخوان شروع شده و به اطراف گسترش می یابد. فرآیند استخوانی شدن غضروف ها تا پایان بارداری در سرتاسر استخوان های جنین بجز دو سر استخوان های بلند، نوک استخوان انگشتان، استخوان های سر و برخی نواحی دیگر که به شکل غضروف باقی می مانند، ادامه می یابد. غضروفی ماندن این استخوان ها برای ادامه رشد فرزتدتان در سنین بالاتر ضروری است.

استخوان های بخش بالای جمجمه کمی متفاوت هستند و بجای غضروف از ساختار لایه ای تشکیل شده اند. این نواحی تا چند سال پس از تولد نوزاد بطور کامل بهم نمی چسبند و تا آن زمان توسط بافت همبند جدا از یکدیگر قرار می گیرند. این بافت بخش هایی را با نام درز استخوان و نواحی پهن تری که بیش از دو استخوان به هم نزدیک می شوند را با نام ملاج یا فونتانل بوجود می آورد. کاربرد آنها برای آسان تر کردن حرکت یا تغییرشکل بین مفاصل جمجمه است تا سر جنین بتواند در طول مراحل زایمان براحتی از لگن شما عبور کند. پزشک شما نیز با کمک این درزها و فونتانل می تواند موقعیت سر جنین را در طول زایمان تشخیص دهد.

اگر به روش طبیعی زایمان کنید، پس از زایمان متوجه خواهید شد که سر نوزاد کمی کشیده شده است اما با بازگشت استخوان ها به حالت قبلی این وضعیت بزودی تغییر خواهد کرد.

وضعیت مادر در هفته چهلم بارداری

در هفته چهلم حاملگی انتظارها بالاتر می روند. انگار همه منتظرند شما زایمان کنید، به ویژه اگر این چهلمین هفته بارداری شما باشد. بدون شک با این موضوع کنار خواهید آمد و احتمالاً از این همه توجه لذت ببرید، اما اگر زایمان شما با تاخیر انجام شود امکان دارد از پاسخ دادن به تماس های تکراری عصبی شوید. سعی کنید صبور باشید و به خاطر داشته باشید که دیگران هم مانند شما هیجان دارند و از صبر کردن خسته شده اند.

این موضوع ممکن است پس از موعد زایمان هم ادامه پیدا کند، چراکه همه افراد این تاریخ را به ذهن می سپارند اما متاسفانه نوزادان به تاریخ تقویم اهمیتی نمی دهند و هر زمان که آماده باشند به دنیا می آیند. از نظر پزشکی تا هفته 42 نیز هنوز دیر نشده است. اگر از تماس های اطرافیان خسته شده اید، می توانید از نزدیکان خود بخواهید به آنها پاسخ داده و به دوستان و فامیل اطمینان دهند که به محض تولد نوزاد خودتان با آنها تماس خواهید گرفت.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته چهلم بارداری و نداشتن درد

بسیاری از مادران روزها و هفته ها منتظر هستند و اکنون که هفته 40 بارداری رسیده اند، باز هم خبری از شروع دردهای زایمان نیست و می گویند که هفته چهل بارداری درد ندارم!!
به شما حق می دهیم که این روزهای پایانی بارداری برای شما خیلی سخت می گذرد اما راهی جز صبر کردن وجود ندارد. بهترین حالت این است که صبر کنید دردهای زایمانی به صورت خود به خود آغاز شوند، زیرا که شروع خودبخودی این دردها نشانه آماده بودن جنین برای زندگی در محیط خارج از رحم است. اما اگر از این هفته عبور کردید اما همچنان خبری از دردها نبود، به متخصص اطلاع دهید. ممکن است شما را در بیمارستان بستری کرده و انجام زایمان را القا کند.
القای زایمان به این شکل انجام می شود که متخصص سرمی حاوی اکسی توسین را به شما وصل می کند که در اصطلاح عمومی به آن آمپول فشار می گوییم. با گذشت زمان درحالی که ماما یا متخصص به صورت دقیق شرایط را کنترل می کند، دردها شروع شده و زایمان انجام خواهد شد.

تغذیه در هفته چهلم بارداری

در هفته چهل بارداری چی بخورم؟ چای برگ تمشک در اروپا به عنوان یک داروی گیاهی شناخته می شود. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن این چای در ماه های منتهی به زایمان (پس از هفته 30 بارداری)، با کمک به انقباض بهتر عضلات رحم، موجب کوتاه تر شدن مرحله دوم زایمان می شود.

گفته شده که نوشیدن این چای می تواند نیاز به سزارین اورژانسی را کاهش دهد. مردم بر این باورند که نوشیدن این چای می تواند به بازگشت رحم به اندازه عادی خود پس از زایمان و همچنین ترشح بیشتر شیر مادر نیز کمک کند.

مانند همیشه، پیش از استفاده از هرنوع چای و داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

بایدها و نبایدهای هفته چهلم بارداری

تا هفته چهلم بارداری هورمون های شما تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته اند، به همین دلیل با شروع شیردهی، انتظار تغییرات روحی را در خود داشته باشید. همسر شما نیز نیاز دارد با نوزاد و شما ارتباط برقرار کند، پس شما باید آماده مراقبت کردن از دونفر باشید و تعویض پوشک را هر دو یاد بگیرد. پس درب خانه را ببندید، پیغامگیر تلفن را روشن کنید و خانواده جدید خود را دریابید.

شناخت ویژگی های نوزاد با حضور دائم میهمان ها دشوار خواهد بود. پس بهتر است برای چند روز بدون میهمانان وقت خود را در خانه با نوزادتان بگذرانید. نوزاد شما زیاد می خوابد، بنابراین شما نیز برای بازیابی انرژی از دست رفته همین کار را انجام دهید.

با نزدیک تر شدن به موعد زایمان، فکر کردن به چیز دیگری جز دیدن نوزاد و زایمان کمی دشوار است. پس سعی کنید بر موارد دیگر نیز تمرکز کنید:

  • برای همسر خود وقت بیشتری بگذارید: تا زمانی که هنوز دو نفر هستید و نوزاد و خستگی های همراه آن به شما اضافه نشده است، از زمان خود برای کنار هم بودن استفاده کنید. با یکدیگر از امید ها و ترس هایتان صحبت کنید.
  • هم آغوشی کنید: شاید احساس کنید خیلی خسته هستید یا بدن تان بیش از حد بزرگ شده است، اما بهتر است به رابطه جنسی خود نیز اهمیت دهید. این کار حتی می تواند موجب تحریک زایمان شود.

 

کد مطلب : هفته چهلم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست