هفته بیست و سه بارداری

بارداری مملو از انواع پیامدهای غیر منتظره است. ممکن است بعضی روزها احساس کنید که اصلاً روی احساسات خود کنترل ندارید و بی هیچ دلیلی به گریه می افتید. یا احساس کنید که حرکات بدنتان ناهماهنگ و دست و پا چلفتی شده اید و به مبلمان برخورد کنید. در صورت داشتن چنین احساسی با مادران باردار دیگر صحبت کنید، خواهید دید که این چنین عوارض همگی بخشی از روال طبیعی دوران بارداری هستند.

در حوالی هفته بیست و سوم بارداری لگدهای جنین قوی تر می شوند و به زودی حرکات او را بطور کامل حس می کنید. سیستم گوش داخلی به اندازه کافی کامل شده تا سیگنال ها را به مغز ارسال کند. به زودی فرزندتان به صداهای بلند واکنش نشان خواهد داد.

از آنجاییکه اعضا شکم شما بیش از گذشته تحت فشار قرار می گیرد، ممکن است دچار عوارض گوارشی مانند سوزش معده و یا نفخ شوید.

تا پایان هفته بیست و سوم حاملگی وزن جنین بین 600-500 گرم و طول بدن او 28/9 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و سوم بارداری، نقطه عطف شکل گیری حواس پنجگانه فرزندتان است. حس شنوایی و تعادل که هر دو توسط گوش داخلی کنترل می شوند اکنون شروع به رشد کرده اند. ولی گوش ها هنوز در محل نهایی خود در دو طرف سر قرار نگرفته اند. گوش داخلی علاوه بر مسئولیت شنوایی، مسئول تعادل بدن نیز می باشد. رشته های کوچک درون سه مجرای نیم دایره ای گوش داخلی توانایی درک سرعت حرکت فرزندتان در جهات مختلف را داشته و به او کمک می کنند تاهنگام حرکت تعادل خود را حفظ کند. حضور درون مایع آمنیوتیک چیزی شبیه به حالت بی وزنی است، با اینکه فرزندتان در داخل رحم بسیار فعال است اما هنوز درکی از حرکت به سمت بالا یا پایین را ندارد.

همچنین در هفته 23 بارداری دهان و بینی بطور کامل شکل گرفته و سیستم های عصبی و عضلات فرزندتان به اندازه کافی رشد کرده اند تا او بتواند مایع آمنیوتیک را قورت دهد و سپس به آرامی توسط کلیه ها آن را خارج کند، مواد زاید دیگر نیز از طریق جفت خارج می شوند. بنابراین در این زمان آن چه به عنوان ادرار خارج می شود تفاوت چندانی با مایع بلعیده شده ندارد.

موهای بسیار ریزی که لانگو نام دارند، سراسر سطح پوست جنین را می پوشانند. این موها بطور مداوم می ریزند و جایگزین می شوند اما در آخرین هفته های بارداری با موهای ضخیم تر و دائمی جایگزین می شوند. موهای لانگو به عایق شدن پوست فرزندتان کمک می کنند.

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری

اگر از نظر عاطفی کمی دچار اختلال شده اید، کافیست بدانید که این امر کاملا طبیعی است و فرزند داخل شکمتان به هیچ عنوان تحت تاثیر نوسانات خلق و خوی شما قرار نمی گیرد. بهترین راه برای مدیریت این احساسات این است که به خودتان کمی فرصت بدهید، زیرا این مشکل بزودی برطرف می شود. مطرح کردن این مساله با مادران باردار دیگر یا فردی که تازه مادر شده است می تواند کمک کننده باشد. زیرا آن ها بیش از هر کس دیگری می توانند احساسات شما را درک کنند و به شما قوت قلب دهند.

اگر احساس می کنید که برخی اوقات بی جهت با اشیاء داخل منزل برخورد می کنید یا پایتان جایی گیر می کند، دلیلش این است که بدن شما از حالت عادی خارج شده است و این یکی از عوارض جانبی رایج در بارداری است.

این عدم کنترل تعادل بدن در دوران بارداری دلایل فیزیکی متعددی دارد: هورمون ریلکسین باعث می شود مفاصل شما نرم شوند، زمانی که شکم شما بزرگ می شود مرکز ثقل بدن تغییر کرده و اضافه وزن باعث عدم تعادل می شود. با این حال این عدم کنترل تعادل دلایل عاطفی نیز دارد: اگر ذهن خود را بشدت درگیر بارداری کنید، گاهی تمرکز خود را از دست داده و کمتر متوجه خطرات احتمالی در مسیر خود می شوید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

درد زیر شکم در هفته بیست و سوم بارداری

از آنجا که بیشتر مادران درد در نواحی زیر شکم، خصوصا زمانی که همراه با لکه بینی باشد را نشانه ای از سقط می دانند، ممکن است که با حس کردن چنین دردهایی دچار ترس و دلهره شوند، اما باید به شما بگوییم که هر دردی نشانه ای از درخطر بودن جنین نیست! اگر درد های شما شدید است و یا همراه با آن لکه بینی دارید، لازم است که حتما به متخصص اطلاع دید. پزشک معمولا برای شما شیاف پروژسترون تجویز می کند و اگر لکه بینی با علت نامشخص داشته باشید، ممکن است که انجام سونوگرافی را برای تایید سلامت جنین تجویز کند.
اما در بیشتر موارد درد زیر شکم در هفته بیست و سوم بارداری جای نگرانی ندارد. احتمالا کلمه ماه درد را از مادربزرگ ها شنیده اید. در طول دوران بارداری رحم شما انقباضات تمرینی انجام می دهد که سبب بروز چنین دردهای پراکنده ای خواهد شد که ما به آن انقباضات براکستون هیکس می گوییم. انقباضات براکستون هیکس دردهایی پراکنده هستند، که ریتم خاصی ندارند و معمولا با استراحت بهبود پیدا می کنند. این دردها آنقدر شدید نیستند که برای مادر غیرقابل تحمل باشند. درصورتی که دردهای زایمانی با گذشت زمان شدیدتر شده و فاصه میان آنها کمتری می شود به همین سبب دارای ریتم منظمی هستند و با استراحت کردن شدت دردها کمتر نخواهد شد.

حرکات جنین در هفته بیست و سوم بارداری

وقتی مادری به هفته بیست و سوم بارداری وارد می شود انتظار می رود که تاکنون حرکات جنین را هرچند خیلی کم و ضعیف حس کرده باشد. به طور معمول مادران مابین هفته های 19 تا 22 بارداری حرکات جنین را حس می کنند. البته در این میان افرادی که جفت قدامی دارند کمی دیرتر این حرکات را حس خواهند کرد و نیز مادرانی که چندمین بارداری خود را پشت سر می گذارند و با این احساس آشنایی دارند، زودتر این حرکات را حس خواهند کرد.
ممکن است تاکنون چیزی را حس کرده باشید اما ندانید که جنین بوده یا نه؟! برخی مادران حرکات اولیه جنین را در درون شکم همانند بال زدن پروانه و یا ترکیدن حباب در زیر شکم توصیف می کنند اما نگران نباشید، با گذشت زمان و بزرگتر شدن جنین، به زودی این ضربات آنقدر قوی و واضح می شوند که بتوانید به راحتی آنها را از تشخیص دهد. وقتی مطمئن شوید که این ضربه ها مربوط به فرشته کوچکتان است، یکی از زیباترین و هیجان انگیز ترین لحظات زندگیتان را تجربه می کنید!!

هفته بیست و سوم بارداری یعنی چند ماهگی

اکنون که در هفته بیست و دوم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته 23 بارداری هستید، ماه پنجم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که پنج ماهتان است و در اواسط ماه ششم هستید.

 

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

برخی بیماری هایی که از طریق غذا منتقل می شوند مانند عفونت سالمونلا، کامپیلو باکتریایی بطور مستقیم به جنین شما آسیب نمی رسانند اما به شدت باعث بیمار شدن شما می شوند. عوارض این بیماری ها شامل استفراغ شدید و اسهال می باشد که ممکن است منجر به کم آبی شدید بدن شود. بسیار مهم است که مقدار زیادی نوشیدنی مصرف کنید تا هم پاتوژن های متخاصم از بدن شما خارج شوند و هم اینکه آب بدن تان تامین شود. اگر استفراغ شما جدی شد و توانایی حفظ آب بدن را نداشتید از پزشک خود درخواست معاینه اضطراری کنید.عفونت حاصل از طریق باکتری لیستریا از همه ی موارد جدی تر است، زیرا می تواند جنین را نیز تحت تاثیر قرار داده و منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. بنابراین اگر احساس کردید که غذای مسموم خورده اید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید تا بررسی های مربوطه صورت بگیرد و در صورت لزوم مراحل درمان آغاز شود. هنگام انتخاب غذا بسیار مراقب باشید و هنگام آماده کردن غذا اصول بهداشتی را رعایت کنید. از خوردن غذاهایی که احتمال مسمومیت غذایی در آن ها بالاست خودداری کنید.

 

باید ها و نباید های هفته بیست و سوم بارداری

از آنجایی که هماکنون در هفته بیست و سوم بارداری بدن شما سخت کار می کند تا جنین را تغذیه کند، ممکن است گاهی احساس سرگیجه کنید. احساس سرگیجه پس از برخاستن ناگهانی کاملاً شایع است. گرچه در دوران بارداری ذخیره ی خون شما افزایش یافته است ولی هنگامی که ناگهان بلند می شوید، خون به سرعت به سمت پاهای شما رفته، ذخیره خون در مغز کاهش یافته و احساس سرگیجه خواهید داشت.ممکن است دلیل سرگیجه شما کم خونی باشد. گرچه بدن در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری گلبول قرمز تولید می کند اما حجم خون شما نیز افزایش پیدا می کند. این بدین معناست که به تناسب حجم آن، میزان گلبول های خون نیز کاهش می یابد. همچنین ممکن است کمبود آهن دلیل بروز این عارضه باشد. در این صورت پزشک برای شما مکمل آهن تجویز می کند. علائم کم خونی علاوه بر سرگیجه، شامل خستگی و تنگی نفس نیز می شود. کاهش سطح قند خون هم می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود، برای جلوگیری از این مشکل می توانید وعده های غذایی کم حجم را در دفعات بیشتر استفاده کنید.

با توجه به مسائل مربوط به سرگیجه و عدم تعادل، راهکارهای موجود در این زمینه را مد نظر قرار دهید. بجای کفش پاشنه بلند، کفش بی پاشنه بپوشید، از راه رفتن روی سطوح خیس و لغزنده خودداری کنید و در راه پله هایی که شیب تند دارند بسیار مراقب باشید. لبه های قالیچه ها را به زمین چسب بزنید و راه پله و راهروها را از لوازمی که ممکن است باعث زمین خوردن شما شوند خالی کنید. همچنین زمانی که می خواهید چیزی را بلند کنید بسیار مراقب باشید، زیرا اگر به جلو خم شوید به راحتی ممکن است تعادل خود را از دست بدهید. هنگام ورود و خروج در دستشویی و حمام بسیار مراقب باشید زیرا این دو در صدمات دوران بارداری بسیار بدنام هستند. بخاطر داشته باشید که موارد طبیعی عدم کنترل بدن در دوران بارداری شامل اختلالات بینایی، سردرد یا سرگیجه نمی شود. پس اگر این علائم را مشاهده کردید به پزشک خود مراجعه کنید.

 

 

کد مطلب : هفته بیست و سه بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست