هفته پنجم بارداری

اگر عادت ماهانه شروع نشده و نتیجه بی بی چک شما مثبت است، بارداری شما را تبریک می گوییم. با تایید شدن بارداری شما، احساسات گوناگونی از هیجانات، لذت و اضطراب را تجربه خواهید کرد. برای شما و همسرتان همه چیز برای همیشه در حال تغییر است.برای باور این خبر مهم کمی به خودتان زمان بدهید. ممکن است شما در هفته پنجم بارداری وجود جنین را در بدن خود حس نکنید اما، در درون دنیای پنهان رحم شما تغییرات مهمی در حال وقوع است و آجرهای ساختمان زندگی جدید مرحله به مرحله روی هم قرار می گیرند. اندام های مختلف جنین در حال شکل گیری است و تا پایان هفته 5 بارداری طول بدن او 3 میلی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

توده سلولی داخل که قرار بود جنین را بوجود آورد اکنون هفته 5 بارداری تغییر شکل پیدا کرده و به شکل یک صفحه سلولی در آمده است. با گذشت زمان سلول های این صفحه به سه لایه اندودرم، مزودرم و اکتودرم رویانی تبدیل خواهند شد. با گذشت زمان در وسط این صفحه و یا دیسک سلولی شیاری بوجود می آید که به آن شیار اولیه می گویند، بعد از مدتی لبه های دیسک برجسته خواهند شد و در نهایت به هم وصل می شوند. با وصل شدن این لبه ها رویان به شکل یک شکل لوله مانند در می آید. همزمان در درون این ساختار اولیه اندام های اصلی در حال شکل گیری است. وسط جنین یک برآمدگی بوجود آمده است که به زودی به یک لوله U شکل تبدیل می‌شود که قلب را شکل خواهد داد. جنین در غشاء محافظی قرار دارد و به یک کیسه زرده متصل است که سلول‌های خونی مختص به جنین را آماده می‌سازد.

توجه داشته باشید که در هفته پنجم بارداری عکس جنین در سونوگرافی قابل رویت نیست و اگر خیلی خوش شانس باشید، تنها تصویر ناواضحی از ساک بارداری رویت خواهد شد.

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

احتمالاً در چند روز ابتدای بارداری طیف وسیعی از احساسات متفاوت را تجربه می کنید. حتی اگر برای باردار شدن برنامه ریزی داشته اید، کاملاً طبیعی است که این سرخوشی اولیه جایش را به برخی دلواپسی ها بدهد، چرا که با واقعیت مادر شدن روبرو خواهید شد. همچنین ممکن است درمورد نتیجه تست بارداری شک داشته باشد و تا زمانیکه برخی علائم اولیه بارداری شروع شوند باور نکنید که باردارید، حتی ممکن است همسرتان واکنش متفاوتی داشته باشد. اگر او هیجانش را به ظاهر نشان نمی دهد، اینطور برداشت نکنید که از این خبر خوشحال نیست؛ همه افراد در مواجهه با اتفاقات بزرگ مثل هم رفتار نمی کنند، احتمالاً مدتی زمان لازم است تا با واقعیت پدر شدن روبرو شود. پس زدن این موضوع در درون خودش شاید راهی باشد برای زمان دادن به تحلیل موضوع پدر شدن و شاید برعکس، ممکن است او در مورد این خبر از شما بیشتر هیجان زده شود!

درمیان گذاشتن این خبر با چند دوست صمیمی یا اقوام نزدیک و صحبت کردن درباره احساستان می توند نتیجه خوبی داشته باشد.

با توجه به آنکه در هفته پنجم بارداری سطح هورمون B-hCG در خون شما به مقدار قابل توجهی رسیده است، عوارض ناشی از آن را به مرور مشاهده خواهید کرد. یکی از این عوارض تهوع و استفراغ صبحگاهی است که از خفیف تا شدید متغیر خواهد بود.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

کمردرد در هفته پنجم بارداری

کمر درد یکی از عارضه های بارداری است که بیشتر بانوان خصوصا مادرانی که ورزش کردن در دوران بارداری را جدی نمی گیرند با آن مواجه می شوند. درحقیقت کمر درد یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری محسوب می شود که معمولا در نیمه‌ی دوم بارداری به تدریج آغاز می‌شوند. در این زمان ماساژ ناحیه‌ی کمر، می‌تواند برای رهایی از این درد موثر باشد. حدود 50 تا 80 درصد مادران باردار، درد ناحیه‌‌ی کمر و دنبالچه را تجربه می‌کنند. درد کمر، یک عارضه‌ی طبیعی بارداری است که با نرمش، ماساژ و قرار دادن بالش در پشت کمر هنگام نشستن تا حدی برطرف می‌گردد. اما گاهی درد کمر و دنبالچه تشدید و از حالت عادی خارج می‌شود. گرچه بعید است که در اوایل بارداری دچار کمر درد ناشی از بارداری شوید، زیرا در این زمان هنوز تغییرات هورمونی ناشی از بارداری به حدی نرسیده که عضلات و رباط های بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه اگر دچار  کمردرد در هفته پنجم بارداری  هستید، بهتر است با یک متخصص ارتوپدی درمورد علل حتمالی ان گفت و گو کنید.

سونوگرافی هفته پنجم بارداری

هفته پنج بارداری زمانی است که شما احتمالا به علت مشاهده نکردن خونریزی پریودتان در موعد مورد نظر به باردار شدن شک کرده، تست بی ی چک انجام داده و یا آزمایش خون داده اید و به این ترتیب از خبر خوش بارداریتان مطلع شده اید. در ادامه شنیدن خبر هیجان انگیز بارداری خود ممکن است بخواهید با انجام سونوگرافی دلبندتان را ببینید اما آیا سونوگرافی در هفته پنجم بارداری چیزی را نشان می دهد؟ آیا می توان در سونوگرافی هفته پنجم بارداری جنین را مشاهده کرد؟

در خوشبینانه ترین حالت و با کمک یک دستگاه سونوگرافی پیشرفته ممکن است بتوانید که ساک بارداری و شاید کیسه زرده را مشاهده کنید اما احتمال دیده شدن جنین درون ساک حاملگی چیزی نزدیک به صفر است. زیرا در این زمان سن جنین شما سه هفته است (سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است) و آنقدر کوچک است که هنوز در سونوگرافی دیده نمی شود. اما لازم به ذکر است که دیده شدن ساک بارداری درون رحم در هفته پنج حاملگی می تواند خیالتان را از بابت صحیح بودن محل جنین و مبتلا نبودن به حاملگی خارج رحمی راحت کند. اما اگر در سونوگرافی هفته پنجم بارداری هیچ چیز در سونوگرافی رویت نشد و متخصص به شما گفت که دو هفته دیگر برای سونوگرافی مراجعه کنید، نباید نگران و بر آشفته شوید! آرامش خود را حفظ کنید و دو هفته بعد مجدا سونوگرافی را انجام دهید که احتمالا در آن زمان ساک بارداری را درون رحم مشاده خواهید کرد.

هفته پنجم بارداری و درد زیر شکم

در هفته پنج بارداری تست بارداری شما مثبت شده اما شاید از این که در نواحی زیر دلتان هنوز دردهایی شبیه به دردهای پریودی حس می کنید نگران باشید و گمان کنید که با وجود درد پریودی احتمال سقط وجود دارد. اما باید به شما بگوییم که تعداد زیادی از مادران درد زیر شکم در هفته پنجم بارداری را تجربه می کنند و معمولا جای نگرانی نیست. هفته پنجم بارداری زمانی است که اگر باردار نمی شدید مصادف با خونریزی ماهانه شما بود. اما اکنون که حاملگی رخ داده، هورمون بتا که توسط جفت تولید شده  وارد خون مادر می شود، افت پروژسترون را مهار کرده و مانع از رخ دادن قاعدگی و دفع جنین می شود. اما در اوایل بارداری هنوز مقدار این هورمون به سطحی نرسیده که بتواند تمامی علائم قاعدگی از جمله درد زیر شکم که ناشی از انقباضات شکمی است را کنترل کند به این ترتیب بسیاری از مادران درد زیر دل در هفته پنجم حاملگی، گاها همراه با لکه بینی را تجربه می کنند.

اگر دچار درد زیر شکم در هفته پنجم بارداری، با و یا بدون لکه بینی هستید به پزشکتان اطلاع دهید. او با تجویز شیاف پروژسترون به شما این دردها را از بین برده و احتمال از دست رفتن بارداری را در روزهای آینده کاهش می دهد. در اوایل بارداری باید کمی بیشتر مراق خودتان باشید، کارهای سنگین نکنید، اگر نیاز دارید استراحت کنید تا اصطلاحا جای جنین در رحم شما سفت شود.

بتای نرمال در هفته پنجم بارداری

بیشتر مادران در هفته پنجم بارداری یعنی زمانی که در موعد مقرر، قاعدگی آنها رخ نمی دهد، آزمایش خون انجام داده و از باردار بودنشان مطلع می شوند. در این آزمایش علاوه بر گزارش وجود و یا  عدم وجود هورمون بتا در خون شما، مقدار آن نیز گزارش می شود که عدد ذکر شده اهمیت بسیار زیادی در طبیعی بودن و با نبودن روند بارداری شما دارد. در 5 هفته پس از LMP (تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی) مقدار عدد بتا به طور میانگین 7340-18 mIU/ml خواهد بود و بعد از آن در حدود هر 48 ساعت این عدد دو برابر می شود.  البته باید توجه داشته که اعداد ذکر شده در تفسیر آزمایش خون بارداری بتا به صورت میانگین و تقریبی بوده و در افراد مختلف تا حدی متفاوت خواهد بود.

لخته خون در هفته پنجم بارداری و درمان لکه بینی در هفته پنجم بارداری

لکه بینی و خونریزی خصوصا وقتی به صورت خروج لخته های خون باشد، یکی از ناخوشایند ترین صحنه هایی است که یک مادر باردار می تواند ببیند. اما باید درنظر بگیرید هر لکه بینی نشان دهنده سقط جنین نیست. ممکن است در اوایل بارداری با کمی خونریزی خفیف و کاملا بی خطر بنام «لکه بینی» مواجه شوید. این عارضه بدلیل کاشته شدن نطفه درون دیواره رحم ایجاد می شود و اغلب هنگام موعد عادت ماهیانه بعدی رخ می دهد.

اما لازم به ذکر است که گرچه لکه بینی و خونریزی در اوایل بارداری و هفته پنجم بارداری شایع است اما به هیچ وجه نباید نسبت به آن بی اهمیت باشید. ضروری است که در اسرع وقت لکه بینی و یا خونریزی را با شرح کامل اعم از مقدار آن (به صورت تعداد پدهایی که استفاده کرده اید)، رنگ خون و … را به پزشکتان اطلاع دهید. خروج لخته های خون معمولا وضعیت جدی تری است که ممکن است نیاز به مراجعه حضوری به متخصص داشته باشد. در بیشتر موارد لکه بینی با کمک یک تا دو هفته مصرف شیاف پروژسترون برطرف می گردد اما در افرادی که سابقه سقط دارند باید دقیق تر بررسی شده و تحت درمان و کنترل قرار گیرد.

 

توصیه‌های غذایی پنجمین هفته بارداری

اگر  از کمبود مواد مغذی در بدنتان رنج می برید، این موضوع می تواند سلامت جنین را تحت تاثیر قرار دهد. همینطور احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد کوچکتر از حد معمول که در برابر مشکلات سلامتی آسیب پذیرترند، افزایش می یابد. برای اضافه کردن وزن خود مقدار مصرف مواد غذایی را بیشتر کنید، توجه داشته باشید مواد غذایی سالمی را انتخاب کنید که سرشار از پروتئین و چربی هایی با کیفیت بالا و کربوهیدرات ها باشند. غذاهای مقوی و پرکالری همچون: سبزیجات، حبوبات، شیر و لبنیات دیگر را مصرف کنید؛ تا مطمئن شوید ویتامین های اصلی و مواد معدنی مورد نیاز را دریافت می کنید، از سبزیجات برگدار به مقدار زیاد استفاده کنید. از مواد غذایی سالم همچون، آجیل، میوه و انواع تخمه برای میان وعده استفاده کنید و سعی کنید صبحانه را ترک نکنید. اگر لازم باشد پزشکتان شما را به یک مشاوره تغذیه معرفی خواهد کرد.

همه چیز در مورد هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری اگر صبح‌ها حالت تهوع دارید، بیشتر غذاهای سرد بخورید. غذاهای گرم بوی قوی‌تری دارند که می‌تواند باعث تشدید تهوع شود. خوراکی‌های آرامش‌بخش و مغذی شامل کراکر غلات کامل، برنج قهوه‌ای و … می تواند کمکتان کند. برای کاهش تهوع صبح گاهی راهکارهایی وجود دارد که می تواند کمکتان کند.

اگر نتیجه آزمایش بارداری شما مثبت بوده است، یکی از اولین کارها در این مرحله جنین و لذت بخش از زندگی، انتخاب پزشک مناسب است. پزشک مناسب و مورد نظر را با توجه به الویت هایتان انتخاب کنید، یک وقت مناسب گرفته و نزد او بروید، درصورت امکان همسرتان نیز در این قرار های ملاقات همراه شما باشد زیرا اکنون شما یک خانواده سه نفره هستید!!

 

کد مطلب : هفته پنجم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
3/5 - (4 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست