هفته بیستم بارداری

از هفته بیستم بارداری شمارش معکوس بارداری آغاز می شود. امیدواریم حالا که در نیمۀ راه قرار دارید از نظر جسمانی احساس خوبی داشته باشید. شما هنوز گرفتاری های یک شکم بزرگ را ندارید و احتمالاً انرژی مناسبی دارید. البته از نظر روانی امکان دارد هنوز بسیار احساساتی باشید، گرچه تا به حال بدون شک شما (و همسر تان) به این نوسان های خلقی و رفتاری عادت کرده اید.

طی چند روز آینده می توان انتظار داشت که برای نخستین بار حرکات جنین خود را احساس کنید، یعنی لرزش های خفیف و حساسی که بسیاری از مادران آن را با گاز معده اشتباه می گیرند. اما لحظه ای که به حقیقت پی می برید لحظه شگفت انگیزی است! اگر مایلید از جنسیت جنین خود با خبر شوید، این مورد در سونوگرافی این هفته مشخص می شود.

در هفته 20 بارداری سطح بدن جنین با پرزهای ریزی بنام موهای جنینی پوشانده شده است. بیشتر این موها پیش از تولد ناپدید می شوند، البته ممکن است روی بدن نوزادان نارس چنین موهایی وجود داشته باشند. در این زمان ستون فقرات صاف می باشد و در سونوگرافی هفته بیستم بارداری می توان تک تک مهره ها را مشاهده کرد. همچنین جوانه دندان های شیری و زیرساز دندان های دائمی در زیر لثه ها جای می گیرند.

تا پایان هفته بیست بارداری وزن جنین بین 387-275 گرم و طول بدن او 16/4 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

فرزنتان برای کشف آنچه در اطرافش قرار دارد بیش از پیش از دست ها و پاهای خود استفاده می کند. در هفته بیستم بارداری دست ها و پاها دامنه حرکتی کاملی دارند و به ویژه نوک انگشتان به شدت حساس هستند. بیشتر حرکات او در این مرحله واکنش های غیرارادی می باشند.

در هفته بیستم حاملگی بدن فرزندتان فوق العاده انعطاف پذیر است و همانقدر که احتمال دارد دست های خود را به سمت بالا آورده تا با دهان و لب های حساس خود آنها را کشف کند، ممکن است یکی یا هردو پای خود را نیز برای کشف به سمت دهان یا لب های خود ببرد.

از آنجایی که جنین در مایع آمنیوتیک شناور است و آب می تواند در پوست او نفوذ کند، مقدار آب بدن او بسیار بالا و در حدود 90 درصد است. همچنان که پوست جنین ضخیم تر و نفوذناپذیرتر شود و کلیه ها توانایی تنظیم مقدار آب دفع شده (ادرار) را کسب کنند، در زمان تولد نسبت آب بدن او به 70 درصد و با ادامۀ بهبود عملکرد کلیه ها تا سن 10 سالگی به 60 درصد کاهش می یابد.

تمامی دندان های فرزند شما، دندان های شیری و دائمی در رحم شما رشد خود را آغاز می کنند. جوانه دندان های شیری در هفتۀ هشتم بارداری شروع به رشد می کنند و دراین هفته تمامی ریشه ها شکل گرفته اند.

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

در هفته 20 بارداری احتمالاً سونوگرافی خواهید داشت و فرصت مناسبی برای پی بردن به جنسیت فرزندتان است. تشخیص جنسیت به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله مهارت پزشک سونوگرافی، کیفیت دستگاهی که استفاده می شود، موقعیت جنین و به ویژه پاهای او که می توانند جلوی مشاهده اندام جنسی را بگیرند.

در این مرحله، ممکن است سرپا ایستادن به مدت طولانی برای شما خسته کننده باشد. یکی از دلایل آن این است که وزن جنین و رحم درحال رشد شما به ناراحتی و گاهی رگ به رگ شدن عضلات می شود. علاوه بر آن، ایستادن طولانی مدت می تواند باعث تجمع خون و مایعات دیگر در پاها شود که خود منجر به درد و سرگیجه خواهد شد. اگر مجبور هستید برای مدت طولانی بایستید، هر از چندگاهی پاهای خود را بر روی یک چهار پایه یا جعبه گذاشته و به آنها استراحت دهید.

 

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

کمردرد در هفته بیستم بارداری

بارداری خیلی بیشتر از آنچه فکر می کردید شما را به چالش می کشد. یکی از چالش های دوران بارداری که تعداد بسیار زیادی از مادران را درگیر خود می کند کمر درد است. اصلی ترین علت کمردرد در اوایل بارداری تغییرات هورمونی است. سطح هورمون ریلکسین در بدن مادر باردار به شدت افزایش پیدا می کند تا لگن مادر را برای زایمان و جای دادن جنین در درون خود آماده کند. بنابراین علت کمردرد در اوایل حاملگی افزایش هورمون ریلکسین است. افزایش وزن: همزمان که جنین رشد می کند، وزن شما نیز افزایش خواهد یافت و بدنتان نمی تواند از این مقدار وزنِ اضافه حمایت کند، درنتیجه کمرتان درد خواهد گرفت.

بهترین راه برای مقابله با کمر درد بارداری کمک گرفتن از حرکات ورزشی است. هرچقدر بی حرکت بمانید این دردها بدتر و شدیدتر خواهند شد. یا متخصص خود درمورد انجام تمرینات ورزشی گفت و گو کنید. می توانید در کلاس های بارداری ثبت نام کنید و به صورت گروهی زیر نظر ماما این حرکات ورزشی را به طرز صحیح انجام دهید.

اندازه شکم در هفته بیستم بارداری

هر خانمی فرزندش را به گونه‌ای متفاوت حمل می‌کند، حتی برای برخی از یک بارداری تا دیگری نیز با هم فرق دارند. صرف نظر از اینکه در دوران بارداری تا چه حد دُرشت یا ریز هستید، مقایسه‌ی شکمتان با دیگران بسیار وسوسه‌انگیز است. امکان دارد شخصی با داشتن شکمی کوچک نگران باشد که فرزندش ریزنقش است یا برای بارداری سالم به اندازه کافی وزن اضافه نمی‌کند. درصورتیکه فردی با شکم بزرگ نیز به همان اندازه نگران باشد.

به عنوان یک اصل کلی باید بدانید که در این هفته یعنی در هفته بیستم بارداری، بالاترین نقطه رحم شما به حد نافتان می رسد یعنی به تازگی رحم از درون لگن خارج شده و به داخل شکم مادر برجسته شده است. بنابراین از این هفته به بعد تازه باید انتظار بزرگ و برجسته شدن شکمتان را داشته باشید. بازهم شکل و استخوان بندی لگن و کمر مادران مختلف با هم متفاوت است. برخی بیشتر شکمشان پهن است که اصطلاحا می گویند بچه در پهلو ها است درحالی که برخی دیگر شکمی برجسته و نوک تیز دارند. هیچ یکی از این حالات نمی تواند نشان دهنده سالم بودن یا نبودن جنین شما باشد. برای اطمینان از این موضوع باید به داده های حاصل از سونوگرافی استناد کنید. اگر در سونوگرافی رشد جنین طبیعی گزارش شده است، دیگر جای هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

 هفته بیستم بارداری یعنی چند ماهگی؟

بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می کنیم که در حقیقت دو هفته بعد از آن تخمک گذاری و لقاح رخ می دهد، بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که در دو هفته اول بارداری هیچ جنینی وجود ندارد به همین سبب سن جنین همواره از سن بارداری دو هفته کمتر است. به صورت قرار دادی دوران بارداری را به نه ماه و سه سه ماهه تقسیم بندی می کنیم و تا پایان هفته سیزدهم را انتهای ماه سوم یعنی انتهای سه ماهه اول در نظر می گیریم. وقتی شما در هفته 20 بارداری هستید، یعنی ماه چهارم را به اتمام رسانده و در اواسط ماه پنجم حاملگی به سر می برید.

 

رژیم غذایی در هفته بیستم بارداری

در هفته 20 بارداری چی بخوریم؟ بدانید که جنین شما مزۀ غذاهایی که می خورید را از طریق مایع آمنیوتیک تجربه می کند. به این ترتیب انواع غذاهایی که می خورید می تواند پیش از تجربه اولین غذایی فرزندتان بر ذائقه او تاثیر گذارد.

تحقیقات نشان می دهند که تجربه طعم های مختلف در دوران بارداری و پس از تولد (از طریق شیرمادر) موجب لذت بردن فرزندتان از طعم های مختلف خواهد شد. تجربۀ اولین مزه ها می تواند در آینده پایۀ انتخاب های غذایی سالم شود. پس از همین حالا با انتخاب های سالم جنین خود را در مسیر انتخاب های غذایی مناسب قرار دهید.

خوردن مواد مغذی ضروری در بارداری از جمله بادام هندی را تامین می‌کند، انرژی بخش است و می‌تواند وزن مادرانی که لاغر هستند را افزایش دهد. اما زیاده روی در مصرف آن می‌تواند باعث افزایش وزن سریع شود همچنین مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلات فشار خون را حادتر کند و ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کند.

بادام هندی می‌تواند منبع خوبی از انرژی برای دوران بارداری باشد. این خوراکی دارای مقدار قابل توجهی از منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، آهن، روی و ویتامین K است. متاسفانه اگر شما به بادام هندی آلرژی داشته باشید، عوارض جانبی آن ممکن است سلامتی و بارداری شما را با خطر مواجه کند. همچنین این آجیل پر کالری می‌تواند شما را در معرض افزایش وزن بیش از اندازه قرار دهد. پس اگر اضافه وزن دارید، مراقب مصرف این آجیل باشید.

 

باید ها و نباید های هفته بیستم بارداری

برای آنکه از هفته بیستم بارداری، از ابتلا به کمردرد در ماه های بعدی پیشگیری کنید، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

  • با آب گرم حمام کنید یا در ناحیۀ دردناک از کیسۀ آبگرم استفاده کنید.
  • از همسر خود بخواهید کمر شما را به خوبی ماساژ دهد، می توانید برای این کار از یک متخصص ماساژور بارداری با تجربه کمک بگیرید.
  • برای تقویت عضلات کمر خود به کلاس یوگا یا پیلاتس بروید.
  • مراقب نحوه ایستادن و نشستن خود باشید و زمانی که می نشینید پاهای خود را بالا نگاه دارید.
  • صندلی اتومبیل خود را طوری تنظیم کنید که از کمر شما محافظت کند.
تا کنون متوجه حرکت جنین خود نشده ام. آیا این موضوع نگران کننده نیست؟

اگر این اولین بارداری شماست، ممکن است متوجه حرکات اولیه فرزندتان نشوید زیرا نمی دانید دقیقاً باید انتظار چه چیزی را داشته باشید. همچنین اگر شما فرد فعالی هستید ممکن است لرزش های کوچک را احساس نکنید. در مادرانی که جفت در جلوی رحم آنها قرار دارد این حرکات دیرتر حس شوند، همچنین در مادرانی که وزن آنها بیشتر است.

زمانی هم که آنها را احساس کردید، زیاد بر روی آنها متمرکز نشوید. زیرا تا پیش از هفتۀ بیست و هشتم تحت نظر گرفتن الگوی حرکات جنین اهمیتی ندارد.

در هر مرحله ای از بارداری که نگران عدم حرکت جنین خود شدید با پزشک صحبت کنید.

 

کد مطلب : هفته بیستم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
4.3/5 - (3 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست