هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری از بارداری خوابیدن بدلیل حرکات جنین دشوار تر می شود. فضای رحم شما تنگ تر خواهد شد به همین دلیل زمانیکه جنین حرکات چرخشی یا کششی انجام می دهد، با پاها و مشت خود ضربه های تیزی به شکم شما وارد می کند. البته هرچه ضربه های جنین قوی تر باشند، اطمینان بیشتری از پیشرفت رشد او بدست خواهد آمد. اگر روی تخت دراز بکیشد و شکم خود را تماشا کنید، از چگونگی بالا و پایین رفتن و حرکت به اطراف شکم خود شگفت زده و حیران خواهید شد.

پلک های فرزندتان در این هفته بطور کامل باز می شوند و به نورهای درخشان واکنش نشان می دهد، اگرچه نمی تواند روی آن تمرکز کند اما می تواند چشمان خود را باز و بسته کند. جنین در اکثر اوقات لگد می زند و احتمالاً ضربه شدید او به دنده های شما موجب ترس تان خواهد شد.

او فضای زیادی از رحم شما را اشغال کرده و فضای کمتری برای مایع آمنیوتیک اطراف خود باقی گذاشته است. در هفته 27 بارداری بیضه های جنین پسر بطور کامل پایین آمده و در داخل کیسه بیضه قرار گرفته اند. هرچند در برخی از جنین ها حتی تا پس از تولد نیز بیضه ها در حفره لگن باقی می مانند.

تا پایان هفته 27 بارداری وزن جنین بین 1200-875 گرم و طول بدن او 36/6 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری، جنین در حال رشد دائما در داخل شکمتان به اطراف تکان می‌خورد. زمانی که جنین در حال لگد زدن و تکان خوردن است به شکم خود نگاه کنید، احتمالاً همان موقع تکان‌های جنین و حتی اثر پایش را موقع لگد زدن روی شکمتان خواهید دید.

موقع حمام کردن فرصت مناسبی است که شکم خود را تماشا کنید چون به خاطر وضعیت آرام شما، جنین پُر جنب و جوش‌تر است و برای همین می‌توانید به راحتی حرکاتش را احساس کنید. موقع تکان خوردن فرزندتان از همسرتان بخواهید که با لمس کردن شکمتان تکان‌های فرزندتان را احساس کند.

در این مرحله از بارداری مکیدن شست، حس لامسه لب‌ها و حرکات انگشتان دست جنین با هم هماهنگ‌تر می‌شوند. در تصاویر سونوگرافی به نظر می‌رسد نوزاد از مکیدن شست خود لذت می‌برد و تردیدی نیست که این عمل دارای بازخوردهای حسی مهمی بوده و به جنین احساس آرامش می‌دهد.

بعضی ها نیز چشم‌هایشان را برای اولین بار در این هفته باز می‌کنند، ولی ثبت این لحظه کوتاه با سونوگرافی بسیار مشکل است و به همین دلیل ممکن است نتوانید آن را در سونوگرافی ببینید. همزمان با رشد جنین بند ناف نیز رشد می‌کند و در این مرحله طول بند ناف هم اندازه جنین یعنی در حدود 36 سانتی متر است.

وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

شاید در مورد شکم و جنین داخل آن ‌بیش از اندازه احساس آسیب‌پذیر بودن کنید. شکم شما بین مردم جلب توجه کرده و به آنها می‌فهماند که باردارید. این احساس آسیب‌پذیر بودن که به عنوان مثال در ازدحام جمعیت یا هنگام رفتن به خرید به شما دست می‌دهد حسی غیر طبیعی نیست. در واقع نوع رفتار شما به مردم می‌فهماند که باردارید و حتی باعث می‌شود که آنها برایتان فضای کافی ایجاد کرده و در صورت لزوم صندلی‌شان را به شما تعارف کنند.

ممکن است موقع رانندگی متوجه شوید که بسیار محتاط‌تر از همیشه می‌رانید و یا بسیار مضطرب و خرده گیر هستید. حتی ممکن است با دیدن افرادی که از سر بی‌احتیاطی و بی‌توجه به امنیت شما رانندگی می‌کنند خیلی عصبانی‌تر از همیشه برخورد کنید.

این غریزه حفاظت از فرزند که محافظت و نگهداری از او را حتی نسبت به خود ارجح می‌دانید بخشی طبیعی از غریزه مادر بودن است. با این وجود مطمئن باشید که جنین در امن‌ترین مکان ممکن در رحم شما جای گرفته است. بدن شما برای او گرما، غذا و اکسیژن کافی فراهم می‌کند. جنین در مایع آمنیوتیک شناور است و این مایع مانند یک بالشتک عمل کرده و در برابر ضربات احتمالی یا تنه‌های جمعیت از جنین محافظت می‌کند.

انتظار برای تولد نوزاد، حتی محکم‌ترین رابطه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. نگرانی داشتن یک نوزاد سالم و تلاش برای انطباق با نقش پدر و مادر، دلیل اصلی اغلب این مشاجره ها‌ هستند. وقتی من و همسرم در این مورد با هم صحبت کردیم، فهمیدیم که نظراتمان در مورد مسائل مهم تربیتی کاملاً مخالف هم است. من در طول بارداری زودرنج، عصبی و دمدمی مزاج بودم و معمولاً خیلی زود کنترل خودم را از دست می‌دادم در حالیکه نمی‌خواستم اینطور شود.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته بیست و هفتم بارداری یعنی ماه چندم؟

اکنون که در هفته بیست و دوم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته بیست و هفتم حاملگی هستید، ماه ششم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که شش ماهتان است و در اواخر ماه هفتم هستید.

درد پریودی در هفته 27 بارداری / درد زیر شکم در هفته بیست و هفتم بارداری

درد زیر شکم در هفته بیست و هفتم بارداری زمانی که شدید و تیر کشنده است، مربوط به کشیده شدن رباط گرد رحمی خواهد بود. رباط گرد مسئول اتصال رحم به ناحیه لگن است. وقتی رحم رشد می کند و سنگین تر می شود رباط گرد بیشتر و بیشتر کش می آید. کشش رباط گرد معمولاً در طول سه ماهه دوم رخ می دهد و با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. معمولاً هر بار که زن موقعیت خود را تغییر می دهد، دچار درد خنجر زدن در لگن، زیر شکم و کشاله ران می شود. بیرون رفتن از رختخواب، سرفه، بلند شدن از یک صندلی و خروج از یک خودرو، موقعیت هایی هستند که می توانند باعث ایجاد این نوع درد شوند.
اما درد پریودی در هفته 27 بارداری اگر با لکه بینی همراه نباشد به دلیل انقاضات تمرینی رحم یا انقباضات براکستون هیکس رخ می دهد. این دردها که در اصطلاح عامیانه به آنها ماه درد نیز گفته می شود، درواقع تمرینات رحم جهت آماده شدن برای زایمان است، هیچگونه خطری ندارد و با کمی استراحت، نوشیدن آب فراوان بهبود پیدا می کند. اگر درد پریودی در هفته 27 بارداری به همراه لکه بینی و یا خونریزی است، لازم است که هرچه سریع تر با متخصص در این باره گفت و گو کنید.

ترشحات در هفته بیست و هفتم بارداری

افزایش مقدار ترشح در طول دوران بارداری امری طبیعی است ولی همیشه باید مراقب باشید و درمورد هر گونه تغییری که به نظرتان طبیعی نیست با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید.
در موارد زیر باید نزد پزشک رفت:
– ترشح تغییر رنگ دهد .
– ترشح بوی غیر عادی دهد.
– احساس خارش وسوزش داشته باشید.

ترشح واژینال باید شفاف و سفید بوده و بوی نامطبوعی نداشته باشد. اگر رنگی باشد یا بوی غیر عادی دهد یا شما احساس خارش و سوزش کنید این احتمال وجود دارد که واژن شما عفونت کرده باشد. اگر با دیدن چنین علائمی احساس می کنید دچار عفونت شده اید با پزشک متخصص زنان یا ماما خود مشورت کنید. شما می توانید با پوشیدن لباس زیر گشاد و نخی از ابتلاء به عفونت واژن جلوگیری کنید. درمورد قهوه ای بودن ترشحات در هفته بیست و هفتم بارداری لازم به ذکر است که گردنه رحم در دوران بارداری حساس و نرم می‌شود. مقاربت یا هر نوع فعالیت جنسی در این دوران می‌تواند منجر به تحریک و در نتیجه ترشحات قهوه ای و ناراحتی شود. این ترشحات معمولا جای نگرانی ندارد امه باید فرق بین ترشحات قهوه ای و لکه بینی را متوجه شوید و درصورت بروی لکه بینی علت اصلی آن را پیگیری کنید.

لکه بینی در هفته بیست و هفتم باراری

لکه بینی در هفته بیست و هفتم باراری با اینکه امری نسبتا شایع بوده و در بیشتر موارد خطری نداردا، اما می تواند نشانه خطرناکی نیز بشمار رود، به همین دلیل در صورت مشاهده فورا به پزشک متخصص زنان اطلاع دهید.
در بیشتر موارد علت اصلی لکه بینی در هفته بیست و هفتم باراری پرخون بودن بافت دهانه رحم است که در اثر برخورد با آلت تناسلی حین نزدیکی دچار خون ریزی می شود. بنابراین تغییرات دهانه رحم به ویژه پس از رابطه جنسی می تواند منجر به لکه بینی و حتی خونریزی خفیف شود.
در مادرانی که دچار هماتوم هستند، لکه بینی در هفته بیست و هفتم باراری شایع محسوب می شود. آنچه درمورد لکه بینی در تمامی دوران بارداری اهمیت دارد این است که گرچه باید آرامش خود را حفظ کنید، اما نباید نسبت به آن بی اهمیت باشید خصوصا زمانی که لکه بینی با دردها و انقباضات شکمی همراه است. کیفیت و کمیت لکه بینی را با تمامی جزئیات به متخصص اطلاع دهید تا بتواند بهترین تصمیم را برای حفظ سلامتی جنین اتخاذ کند.

تغذیه در هفته بیست و هفتم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری خیلی مهم است که روند افزایش وزن شما آهسته و یکنواخت باشد. اگر پیش از شروع بارداری از وزن متناسبی برخوردار بوده‌اید باید در سه ماهه اول بین 1.5 تا 2.5 کیلوگرم وزن اضافه کرده باشید و در هفته‌های باقی مانده از بارداری نیز بین 450 تا 600 گرم در هفته وزن اضافه کنید. اضافه وزن کل بارداری باید بین 8 تا 12 کیلوگرم باشد. به یاد داشته باشید بیشترین عامل این اضافه وزن در مرحله اول فرزندتان و پس از آن چربی اضافه‌ای است که در دوران بارداری و همچنین شیردهی به آن نیاز دارید. پزشک همواره اضافه وزن شما را کنترل می‌کند تا از سلامت شما مطمئن شود.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و هفتم بارداری

بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری به نوعی دیابت به نام دیابت بارداری مبتلا می‌شوند که پس از تولد نوزاد خود به خود از بین می‌رود. در صورت داشتن علائمی نظیر خستگی و تشنگی، احتمال وجود این اختلال افزایش یافته و با انجام آزمایش گلوکز در ادرار مسئله بررسی می‌شود.

در صورت تایید، به شما توصیه می‌شود که بین هفته 24 و 28 بارداری آزمایش تحمل گلوکز خوراکی بدهید. در صورت داشتن BMI بالاتر از 35 یا سابقه ابتلا به دیابت در بستگان نزدیک و همچنین ابتلا به دیابت در زایمان‌های قبلی، این آزمایش زودتر انجام خواهد شد.

 

 

کد مطلب : هفته بیست و هفتم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
3.3/5 - (7 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست