هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزدهم بارداری راحت تر می توان جنین را به عنوان یک انسان واقعی تصور کرد، بخصوص اگر در حوالی این هفته سونوگرافی انجام دهید. جنین تقریباً بطور کامل شکل گرفته و عملکرد اندام هایش نیز بخوبی پیشرفت کرده اند.

درهفته نوزدهم حاملگی بدن جنین کمی چربی به خود گرفته است، اما همچنان بسیار نحیف است و سر او در مقابل گردن ضعیفش بسیار بزرگ بنظر می رسد. گوش ها از محدوده فک به سمت بالا حرکت می کنند تا در جایگاه نهایی خود در اطراف سر قرار گیرد. چشم ها در زیر پلک های بسته حرکات نامنظمی دارند. اثر انگشت که علامت هویت شخصی هر فردی است، در حال پیدایش است. تا پایان این هفته وزن جنین بین 300-227 گرم و طول بدن او 15/3 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

در هفته نوزده بارداری صدای ضربان قلب جنین به کمک ابزارهای ساده ای قابل شنیدن است. این دستگاه های ساده با تغییر فرکانس امواج بازگشتی از قلب جنین و تبدیل آن به اصوات، شنیدن صدای قلب او را برای شما و پزشک امکان پذیر می سازند.

تقریباً در هفته 19 بارداری جنین شروع به سکسکه می کند. سکسکه های او نیز مانند شما کوتاه، محکم و با انقباض عضله دیافراگم همراه است که در این روز ها شما سکسکه های جنینتان را به صورت حرکات لرزشی شکم حس می کنید. در این مرحله از بارداری برجستگی های بسیار ریزی در لایه اپیدرم پوست کف دست و پای فرزندتان ایجا شده و به این ترتیب اثر انگشتان او را شکل می دهند. الگوی اصلی اثر انگشت توسط ژن ها تعیین شده است، البته خطوط ظریف سرانگشتان دست یک هفته زودتر از سرانگشتان پا شکل می گیرند.

وضعیت مادر در هفته نوزدهم بارداری

با گذشت روزها و هفته ها از شروع بارداریتان احتمالاً احساس تعلق خاطر و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به فرزند خود پیدا خواهید کرد. آن چه پیش از این، توده بسیار ریزی از سلول ها بود، اکنون تقریباً شبیه به یک نوزاد کامل است. به این ترتیب از آفریدن این موجود کوچک توسط خود و همسرتان و از مشاهده فرایند بی نظیر و شگفت انگیز درون خود بیش از پیش شگفت زده خواهید شد.در طول هفته های آتی بلافاصه پس از احساس نخستین حرکات جنین، پیوند عاطفی عمیق تری میان شما و فرزندتان شکل خواهد گرفت. در صورت بروز هر گونه احساس نگرانی، سعی کنید استراحت کرده و از ایام بارداری خود لذت ببرید، زیرا این دوران بسیار سریع تر از آنچه تصور کنید خواهد گذشت.اغلب پزشکان بین هفته 20 تا 28 بارداری انجام یک سونوگرافی دقیق با تصاویری کاملاً واضح و روشن از جنین را پیشنهاد می کنند که آن را «اسکن اناتومیک» می نامند. در این سونوگرافی سه بعدی و اکوی قلب جنین برای اطمینان از رشد و سلامت جنین و پی بردن به هرگونه مشکل احتمالی تمام اعضای بدن جنین مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرند. برای اغلب مادران باردار و همسرانشان این سونوگرافی به منزله اطمینان از سلامت و رشد طبیعی جنین خواهد بود.

 

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته نوزدهم بارداری و حرکات جنین

اگر در هفته نوزدهم بارداری هستید و چیزی شبیه به بال زدن پروانه را در زیر شکم خود حس می کنید تبریک می گوییم!!! این همان حرکاتی از دلبندنتان است که هفته ها منتظر آن بوده اید.درحالی که برخی مادران این حرکات را به صورت بال زدن پروانه توصیف می کنند، برخی دیگر می گویند که حرکات اولیه جنین همانند ترکیدن حباب در نواحی زیر شکم است و برخی دیگر ضربه های ظریفی را در این ناحیه حس می کنند.

به طور کلی چنانچه اولین بارداری خود را پشت سر می گذارید، انتظار می رود که در بین هفته های 19 تا 22 بارداری متوجه حرکات جنین شوید البته این حرکات در مادرانی که جفت قدامی دارند کمی دیرتر حس می شود که کاملا طبیعی است. بعلاوه مادرانی که قبلا تجربه بارداری داشته اند باتوجه به این که با اینگونه حرکات آشنایی دارند، ممکن است کمی زودتر بتوانند آنها ر تشخیص دهند.

 هفته نوزدهم بارداری یعنی چند ماهگی؟

بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می کنیم که در حقیقت دو هفته بعد از آن تخمک گذاری و لقاح رخ می دهد، بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که در دو هفته اول بارداری هیچ جنینی وجود ندارد به همین سبب سن جنین همواره از سن بارداری دو هفته کمتر است. به صورت قرار دادی دوران بارداری را به نه ماه و سه سه ماهه تقسیم بندی می کنیم و تا پایان هفته سیزدهم را انتهای ماه سوم یعنی انتهای سه ماهه اول در نظر می گیریم. وقتی شما در هفته نوزدهم هستید، یعنی که ماه چهارم را به اتمام رسانده و در ابتدای ماه پنجم حاملگی به سر می برید بنابراین می توان گفت که چهار ماهه بارداری هستید.

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

در هفته 19 بارداری چی بخوریم؟ بسیاری از چربی ها برای سلامتی مفید بوده و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند. اما باید بخاطر داشته باشید که چربی های سالم را انتخاب کنید. به عنوان مثال مصرف چربی های اشباع نشده که در مواد غذایی نظیر روغن زیتون، روغن کانولا، آجیل و آواکادو یافت می شوند برای سلامت شما و جنین بسیار موثرند. همچنین بهتر است در مصرف مواد غذایی نظیر کره و شیر پرچرب که دارای چربی های اشباع شده هستند و همین طور مواد غذایی حاوی چربی های ترانس ( حاصل افزودن هیدروژن به روغن های گیاهی) که اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارند احتیاط کرده و مصرف آنها را به حداقل رساند. بنابراین با رعایت اصول زیر در رژیم غذایی خود چربی های خوب را جایگزین چربی های بد کنید:

  • در تهیه سالاد یا درست کردن غذا از روغن زیتون و یا روغن کانولا استفاده کنید. چرا که سس های مخصوص سالاد موجود در بازار غالباً سرشار از چربی های اشباع شده اند.
  • مصرف آجیل و آواکادو که منابع غنی و سرشاری از چربی های سالم و طبیعی هستند را فراموش نکنید.
  • برای کاهش دریافت چربی های اشباع شده، مصرف گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنید.

 

باید ها و نباید های هفته نوزدهم بارداری

نحوۀ ایستادن و نشستن مناسب می تواند به شما کمک کند تا در طول بارداری کمتر دچار عوارض فیزیکی از جمله کمردرد شوید. هنگام نشستن پایین کمر خود را بدرستی به پشتی صندلی تکیه داده، بین کمر و صندلی یک کوسن کوچک قرار دهید و پاهای خود را صاف بر روی زمین بگذارید.

یوگا به شما آموزش می دهد که چگونه بدن خود را در حالت مناسب قرار دهید و از ستون فقرات و کمر خود محافظت کنید.

بر روی یک صندلی بنشینید، پشت خود را صاف کرده، پاهای خود را از هم باز کنید و کف آنها را بر روی زمین ثابت نگاه دارید تا ستون فقرات خود را تنظیم کنید.

افزایش میزان مایعات درون بدن ممکن است قدرت بینایی شما را با مشکلات مختلفی مواجه کند. قرنیه و عدسی چشم به دلیل افزایش مایع در بافت های چشمی متورم شده و در نتیجه علائمی همچون تاری دید و ضعف بینایی را به همراه خواهد داشت. معمولاً این عارضه موقتی و گذرا بوده و پس از زایمان به خودی خود رفع خواهد شد. ضمن آنکه انجام ورزش و عدم استفاده از لنزهای زیبایی در رفع این مشکل موثرند. در صورت بروز هر گونه مشکل بینایی مساله را با پزشک خود در میان گذارید.

 

 

کد مطلب : هفته نوزدهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست