هفته چهارم بارداری

تقریباً هفت روز پس از باروری، بلاستوسیست در لایه رحم کاشته می شود. هنگامی که لایه ی بیرونی بلاستوسیت، خود را در لابلای سلول های اندومتر جای می دهد، لایه رحمی نیز دستخوش تغییراتی می شود تا شرایط را برای نگه داشتن تخمک بارور شده آماده کند، که به مجموع این تغییرات واکنش دسیدوایی می گویند. بلاستوسیست دارای دو توده سلولی است، توده سلولی بیرونی که پس از تکامل بیشتر، تبدیل به جفت شده و شروع به ترشح هورمون بارداری یا hCG (عدد بتا) می کند و توده سلولی درونی که در نهایت جنین را می سازد.در این هفته آن بخش از بلاستوسیست که قرار است به جنین تبدیل شود، درون لایه داخلی رحم کاشته شده و شروع به رشد می کند. اگر در هفته چهارم بارداری از بی بی چک استفاده کنید، ممکن است ناامید شوید چراکه بعید است نتیجه قطعی را نشان دهد. تا پایان این هفته جنین شما به 2 میلی متر خواهد رسید.

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

در هفته 4 بارداری توپ سلولی که درون رحم کاشته شده است در حال برپایی پایه های اصلی حیات آینده خود به عنوان یک جنین است. در ادامه بخش داخلی حاوی مایع به دو بخش تقسیم می شود. حفره های کوچک پُر از مایع به کیسه آمنیوتیک (کیسه آب) تبدیل خواهند شد و حفره بزرگتر به کیسه زرده تبدیل می شود ( کیسه زرده عملکردی مشابه به جفت در مراحل اولیه دارد) و در این روزهای ابتدایی مسوول پشتبانی و تغذیه جنین را به عهده می گیرد. در ادامه بند ناف نزدیک کیسه آمنیوتیک شکل خواهد گرفت. بند ناف در ابتدا به شکل یک حلقه است که در مراحل بعدی به شکل ساقه شده و حاوی دو شریان و یک ورید خواهد بود. درواقع بند ناف راه ارتباطی بین جنین و جفت است.

شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که در هفته 4 بارداری و دقیقا در روزهای 25 و 26 بارداری، جنین با شما ارتباط خونی برقرار می کند و حیات او به طور کامل به شما وابسته می شو

وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری و لکه بینی با یکدیگر مرتبط هستند. در حقیقت تخمک بارور که در حال جای گرفتن در رحم شماست ممکن است باعث چند لکه خون شود. اگر خیلی حساس باشید امکان دارد خستگی، گیجی و حساس شدن پستان‌ها و همچنین تغییراتی در خلق و خویتان احساس کنید. اگر در این چهارمین هفته بارداری آزمایش خون انجام دهید، احتمالاً پاسخ مثبت دریافت کنید. ولی اگر در خانه با بی بی چک آزمایش را انجام دهید، بدانید که ممکن است در این مرحله پاسخ منفی دریافت کنید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته چهارم بارداری و جنسیت

جنسیت جنین در هنگام لقاح تعیین می شود. اگر تخمک با اسپرمی که حاوی کروموزوم X است ترکیب شود، جنین شما دختر و اگر با اسپرمی که حاوی کروموزوم Y است ترکیب شود جنین شما پسر است. بنابراین با توجه به این که لقاح در ابتدای هفته سوم بارداری انجام شده و جنین در این هفته لانه گزینی می کند، اکنون تعیین شده است که شما یک پسر در راه دارید یا یک دختر. اما برای اطلاع از جنسیت او لازم است که جنین رشد و نمو پیدا کرده و دستگاه تناسلی تا حدی بالغ شود که متخصص سونولوژیست بتواند با کمک سونوگرافی و مشاهده آن به جنسیت جنین شما پی ببرد.

معمولا بهترین زمان برای سونوگرافی تعیین جنسیت پایان هفته 16 بارداری است در این زمان با اطمینان می توان تشخیص داد که جنین دختر است یا پسر هرچند اگر پیش از این به هر دلیلی تست هاییی همچون سل فری، CVS، آمنیوسنتز و …  را انجام داده باشد، در پاسخ اینگونه تست ها جنسیت جنین نیز گزارش می شود. لازم به ذکر است که برخی تست های خانگی همچون تست های خانگی با کمک خمیر دندان و … نیز وجود دارند که در بین عموم برای تعیین جنسیت شهرت پیدا کرده اند اما هیچ کدام از آنها از نظر علمی قابل تایید نیستند.

علائم هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری برابر با زمان لانه گزینی است در این زمان مهمترین علامتی که ممکن است از بارداری خود مشاهده کنید خونریزی است. ممکن است بپرسید که مقدار خونریزی لانه گزینی چقدر است ونشانه لانه گزینی چیست؟

خونریزی ناشی از لانه گزینی به احتمال زیاد به رنگ صورتی روشن یا قهوه ای است (برخلاف قاعدگی که قرمز روشن یا تیره است). در پاسخ به این سوال که مقدار خونریزی لانه گزینی چقدر است، باید بگوییم، خونریزی لانه گزینی بیشتر شبیه لکه بینی است تا جریان واقعی خون، این لکه بینی ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، یا چند ساعت طول بکشد، یا حتی تا سه روز ادامه یابد. ممکن است هنگام پاک کردن خودتان در دستشویی یا در لباس زیرتان، شاهد برخی ترشحات صورتی یا قهوه ای شوید، اما نیازی به استفاده از پد بهداشتی نخواهید داشت، زیرا معمولا به ندرت مفدار خونریزی لانه گزینی به یک پد می رسد.

در هفته چهارم بارداری اگر منتظر علائمی همچون حالت تهوع، خستگی و … هستید، باید به شما بگوییم که هنوز کمی زود است. این نشانه ها زمانی ظاهر می شوند که پس از اتمام لانه گزینی جنین با مادر ارتباط خونی برقرار کرده و هورمون های تولید شده توسط جفت وارد جریان خون مادر شده و بدن مادر را تحت تاثیر قرار دهد.

سقط جنین در هفته چهارم بارداری

باتوجه به این که در هفته چهارم بارداری سلول تخم تشکیل شده و در تلاش برای لانه گزینی است، امکان رخ دادن سقط و یا همان دفع سلول تخم لقاح یافته قبل از لانه گزینی و یا مدت کوتاهی بعد از آن وجود دارد. اگر سلول تخم قبل از لانه گزینی از رحم ما دفع شده و خارج گردد، هیچ علامتی از آن را مشاهده نخواهید کرد درحقیقت  در چنین شرایطی اصلا متوجه نمی شوید که بارداری رخ داده است. اما اگر هشیارانه مراقب نشانه ها باشید و لکه بینی را تحت عنوان خونریزی لانه گزینی تشخیص دهید، به این ترتیب به باردار شدنتان شک خواهید کرد اما اگر خونریزی ماهانه مطابق معمول هر ماه رخ دهد، می توان گفت که سقط در هفته چهارم بارداری انجام شده.

بر اساس آمار تعداد بسیار زیادی از تخمک های لقاح یافته قبل از لانه گزینی و یا در اوایل باردار دفع شده و از بدن مادر خارج می گردند. متخصصان می گویند احتمالا اینگونه نطفه ها به علل گوناگونی همانند اختلالات ژنتیکی و … توان ادامه حیات ندارند، در نتیجه روند انتخاب طبیعی آنها را از چرخه حذف می کند.

عدد بتا در هفته چهارم بارداری

وقتی در اوایل هفته چهارم بارداری و یا در انتهای هفته سوم لانه گزینی جنین انجام می شود. با گذشت چند روز، جنین با عروق خونی درون اندومتر رحم مادر ارتباط برقرار کرده و به این ترتیب ارتباط خونی بین مادر و جنین برقرار خواهد شد. در این زمان سلول های جفت هورمونی به نام βhCG تولید می کنند که شما آن را تحت عنوان عدد بتا می شناسید. این هورمون در روز 9 ام بعد از لقاح وارد خون مادر می شود و در روز چهاردهم بعد از لقاح یعنی مصادف با انتهای هفته چهارم بارداری توسط کلیه ها از خون مادر گرفته شده و به درون ادرار ترشح می شود. بدون شک بهترین راه برای اطلاع از باردار بودن و یا نبودنتان انجام آزمایش خون بارداری است. در این آزمایش نه تنها گفته می شود که هورمون بتا در خون مادر دیده شده یا نه، بلکه درصورت مشاهده شدن، مقدار آن نیز در خون مادر گزارش خواهد شد. با پیشترفت سن بارداری مقدار این هورمون نیز باید افزایش پیدا کند. درواقع تفسیر آزمایش خون بارداری بتا به ما در تشخیص طبیعی بودن و یا نبودن روند بارداری، تشخیص حاملگی خارج رحمی و … کمک خواد کرد. بر اساس منابع پزشکی 4 هفته پس از LMP (تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی) مقدار عدد بتا به طور متوسط 426-5 mIU/ml خواهد بود.

خونریزی در هفته چهارم بارداری نشانه چیست؟

خونریزی و لکه بینی یکی از نشانه های ناخوشایند در دوران بارداری است. وقتی اقدام به بارداری می کنید حتی زمانی که هنوز تست بارداری شما مثبت نشده است، هرگونه خونریزی و لکه بینی می تواند شما را بر آشفته کند. اما در برخی موارد این لکه بینی خود می تواند دلیلی برای انجام شدن لقاح و باردار شدن شما باشد که به آن خونریزی لانه گزینی می گوییم.

در واقع، تاحدی نامشخص است که خونریزی لانه گزینی تا چه اندازه شایع است. برخی منابع ادعا می کنند که یک سوم از کسانی که باردار می شوند، خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند، اما این در واقع توسط تحقیقات بررسی شده، تأیید نمی شود.

در حدود ۲۵ درصد از مادران در سه ماهه اول، خونریزی یا لکه بینی را تجربه می کنند و لانه گزینی یکی از دلایل خونریزی در حوالی هفته چهارم بارداری است. این خونریزی می تواند گیج کننده باشد، زیرا ممکن است در حدود زمانی که دوره عادت ماهانه شما شروع می شود، اتفاق بیفتد. با این حال، معمولأ چند روز تا یک هفته قبل از عادت ماهانه اتفاق می افتد. در این زمان احتمال دارد گمان کنید که بارداری رخ نداده است و به زودی قاعدگی شما شروع می شود اما بعد از گذشت یک هفته با شنیدن خبر خوش بارداریتان هیجان زده شوید.

سرگیجه در هفته چهارم بارداری

در زمان بارداری تغییرات زیادی در بدن شما رخ می‌دهد، بنابراین دلایل مختلفی برای سرگیجه وجود دارد که از جمله آنها می توان به فشار خون پایین، قند خون پایین، خوابیدن در وضعیت نامناسب، کمبود آب و … اشاره کرد. سرگیجه در هفته چهارم بارداری نیز مساله ای رایج است. زیرا از این زمان به بعد به بعد بدن شما تحت تاثیر تغییرات هورمونی ناشی از بارداری قرار خواهد گرفت که می توانند سبب بروز سرگیجه در مادر شوند.

برای پیشگیری از سرگیجه در هفته 4 بارداری آب زیادی بنوشید، در ورزش کردن و پیاده روی، زیاده روی نکنید، خصوصا در فصول گرم سال مراقب گرمازدگی و کم آبی بدنتان باشید. وقتی می‌خواهید از حالت نشسته با خوابیده بلند شوید، آرام این کار را انجام بدهید تا دستگاه گردش خون زمان کافی برای خونرسانی داشته باشد. وقتی می‌ایستید، خون در پاهایتان جمع می‌شود که می‌تواند باعث کاهش موقت فشارخون و در نتیجه سرگیجه شود. این موضوع با گشاد شدن رگ‌ها در دوران بارداری شدیدتر خواهد شد.

ترشحات واژن در هفته چهارم بارداری

ممکن است در زمان لانه گزینی که مصادف با اوایل هفته چهارم و یا اواخر هفته سوم بارداری است، برخی از تغییرات را در مخاط دهانه رحم مشاهده کنید. در حین تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم شما، روشن، کشدار و لغزنده خواهد بود (شبیه سفیده تخم مرغ). احتمالأ شما این موضوع را از قبل می دانید زیرا این چراغ سبز باردار شدن شماست. پس از لانه گزینی نیز مخاط دهانه رحم شما که آن را به صورت ترشحات واژن در چهارمین هفته بارداری مشاهده می کنید، ممکن است دارای بافت ضخیم تر، چسبنده و به رنگ شفاف یا سفید باشد.

در روزهای ابتدایی بارداری، افزایش پروژسترون و استروژن ممکن است باعث شود که مخاط دهانه رحم شما غلیظ تر و سفیدتر شود.

مخاط دهانه رحم می تواند تحت تأثیر تعدادی از عوامل (هورمون ها، استرس، مقاربت، بارداری، خونریزی لانه گزینی یا دوره عادت ماهانه) قرار بگیرد و ممکن است نشانه ای مطمئن از لانه گزینی نباشد. در زمان غیربارداری، مخاط دهانه رحم خود را بررسی کنید، تا بتوانید تفاوت آن را با ترشحات زمان لانه گزینی و ابتدای بارداری بیشتر درک کنید.

 

توصیه‌های غذایی هفته چهارم بارداری

تغذیه سالم و متعادل داشته همچنان بهترین راهبرد است. اگر از قبل از باردار شدن رژیم می گرفتید، ممکن است حتی پس از تایید حاملگی خود نیز وسوسه شوید که آنرا ادامه دهید. اما برای داشتن وزن مطلوب و پیشگیری از چاقی مفرد و اثرات زیان بار آن بر روی جنین می توانید از یک رژیم غذایی مناسب برای دوران بارداری زیر نظر متخصص تغذیه استفاده کنید.اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، احتمالاً پزشکتان از شما می خواهد که در این دوران نسبت به مادران باردار دیگر وزن کمتری اضافه کنید. بانوانیکه اضافه وزن دارند، می توانند بین 11-5/6 کیلوگرم وزن اضافه کنند و برای خانم های چاق حداکثر وزنی که می توانند کسب کنند 700/6 کیلوگرم می باشد. بانوانیکه وزن متناسبی دارند باید در طی بارداری 700/15-11 کیلوگرم وزن اضافه کنند. در حالت ایده آل، شما باید قبل از باردار شدن اضافه وزن خود را کاهش دهید، چراکه چاقی احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را افزایش می دهد و این بدین معناست که به احتمال قوی نیاز به سزارین خواهید داشت.

باید ها و نباید های هفته چهارم بارداری

در سیگار حداقل 30 ماده شیمیایی وجود دارد که اثر معکوس بر باروری دارند. زیرا میزان سلول های جایگزین شونده را کاهش می دهند و می توانند بیشترین آسیب را در طی روزها و هفته های اول بارداری داشته باشند. مصرف سیگار، علاوه بر ایجاد مشکلات باروری در خانم ها در مردان نیز می تواند تاثیراتی منفی بر اسپرم و کاهش تستوسترون داشته باشد.

اگر برای باردار شدن مصرانه تلاش می کردید، بلافاصله در این زمان از تست بی بی چک استفاده نکنید، چون ممکن است ناامید شوید. این تست ها هورمون B-hCG را تشخیص می دهند و در این زمان ممکن است که هنوز سطح هورمون ذکر شده به مقادیر قابل اندازه گیری برای کیت های تشخیصی نرسیده باشد.

 

کد مطلب : هفته چهارم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
4.4/5 - (20 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست