هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری در واقع آخرین هفته ای است که فرزندتان عنوان رویان را خواهد داشت از هفته آینده جنین نامیده خواهد شد.

اندام های اصلی او رشد کرده اند، اما این معنی نیست که آنها بطور کامل و مرتب فعالیت می کنند. چرا که بسیاری از اعضا و دستگاه های بدن او در ادامه بارداری و حتی پس از تولد نیز به رشد خود ادامه خواهند داد.

در هفته دهم بارداری، قابل توجه ترین تغییر در بدن شما در بخش پستان ها خواهد بود، بطوریکه در حالت طبیعی یک یا چند سایز بزرگتر خواهند شد.

در این هفته گوش بیرونی فرزندتان کاملاً شکل گرفته اما هنوز در موقعیت نهایی خود قرار نگرفته است. مچ دست شکل گرفته و می تواند خم شود و انگشتان دست و پا بلند و مجزا شده اند. بند ناف خون را بین جفت و جنین عبور می دهد. هفته 10 بارداری جفت بسیار فعال بوده و تا پایان بارداری، به عنوان شاهراه حیات فرزندتان عمل خواهد کرد. کیسه زرده در حال کوچکتر شدن است چراکه دیگر نیازی به وجود آن نیست. در هفته 10 بارداری جنین، دهان و لب ها تقریباً بطور کامل رشد کرده اند و بینی برجسته شده و ظاهر مشخصی پیدا کرده است.

تا پایان این هفته طول بدن جنین 3/1 سانتی متر و وزن او 4 گرم خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

در هفته 10 بارداری بیشتر اندام های اولیه فرزندتان در محل خود قرار گرفته اند؛ دست و پاها همراه با مچ و آرنج بطور کامل شکل گرفته اند و انگشت های کوچک او قابل مشاهده هستند. شانه ها، آرنج و مچ هرکدام خم شده و اکنون دست ها در جلوی صورت قرار گرفته اند. برای تشخیص این حرکات هنوز زود است اما ممکن است در سونوگرافی کمی قابل تشخیص باشند.

در هفته دهم بارداری اندام های پایین تنه از ناحیه مفاصل ران و زانو خم شده اند و جنین حالت چهار زانو به خود گرفته است. در این زمان می توان هر یک از انگشت های پا را جداگانه تشخیص داد و آلت تناسلی شروع به شکل گرفتن می‌کند. استخوان های جلوی جمجمه شروع به تشکیل و توسعه بالای پیشانی کرده و از غضروف به استخوان تبدیل می شوند. پیشانی هنوز بسیار برجسته است و بالای سر نیز همچنان بسیار نرم است تا بتواند با رشد سریع مغز مطابق باشد.

در هفته دهم بارداری اجزا صورت مشخص تر می شوند. پلک های بسیار لطیف او اکنون بطور کامل بروی چشم ها شکل گرفته اند ولی تقریباً تا هفته 26 بارداری بسته خواهند ماند.جفت مسئولیت تهیه مواد غذایی جنین را از کیسه زرده تحویل می گیرد، این تغییر نقطه عطفی در روند رشد فرزندتان بشمار می آید. جفت نیز مانند فرزندتان نیاز به رشد و ایجاد گردش خون دارد تا بتواند خواسته های متعدد و فزاینده او را تامین کند.

وضعیت مادر در هفته دهم بارداری

تبریک! رحم شما در هفته 10ام بارداری به اندازه یک توپ بیسبالِ نرم، باد کرده است! اگر در آینه به بدن خود نگاه کنید تغییر شکل بدنتان کاملاً  مشخص خواهد بود. گودی کمرتان کمتر شده و سینه‌هایتان بزرگ‌تر شده‌اند. در سه ماهه اول، پستان‌ها پرکارترین دوره را دارند. طی چند هفته اول، پروژسترون‌ها باعث رشد غدد شیری می‌شوند و استروژن باعث تحریک مجاری شیر می‌شود. پستان‌ها یکی دو سایز بزرگتر می‌شوند و رگ‌ها تیره‌تر نوک پستان‌ها بزرگتر، برجسته‌تر و می‌شوند تا بعدا نوزاد بتواند آنها را به راحتی پیدا کند.

احتمالاً سرعت وزن گیری شما در این مرحله افزایش خواهد یافت، اما اگر تا الان وزن اضافه نکرده‌اید نگران نباشید. اگر پزشکتان درباره وزن شما نگران نیست، شما هم نباید نگران باشید

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

تعیین جنسیت در هفته دهم بارداری

تعیین جنسیت جنین و اطلاع از این که یک پسر در راه دارید یا یک دختر، یکی از هیجان انگیز ترین بخش های بارداری است. برای این که بدانید جنسیت جنین شما چیست چند روش وجود دارد. اول این که می توانید از توصیه های مادرها و مادر بزرگ ها استفاده کنید که هرچند سرگرم کننده است اما علمی نبوده و مورد تایید نخواهند بود. روش دیگر آن است که تا پایان هفته 16 بارداری صبر کنید. در پایان هفته 16 بارداری دستگاه تناسلی جنین به درجه ای از رشد رسیده که متخصص با مشاهده کردن آن می تواند به شما بگوید که فرزندتان دختر است یا پسر.

روش دیگری که در همین هفته دهم بارداری می توانید انجام دهید استفاده زا تست سل فری است. تست سل فری و یا DNA بدون سلول که هیچگونه خطری برای مادر یا جنین ندارد روشی است که در آن یک نمونه خون از مادر گرفته شده و ژن های شناور جنین در جریان خون مادر را جداسازی و بررسی می کنند. در این روش نه تنها می توانید بفهمید که جنسیت فرشته کوچک شما چیست، بلکه امکان بررسی ژنتیک جنین از نظر بیماری های نیز وجود دارد.

اندازه شکم در هفته دهم بارداری

تعدادی از مادران باردار فکر می کنند که به محض باردار شدن باید شکم آنها روز به روز بزرگ و بزرگتر شود و برجسته نشدن شکم آنها نشان دهنده وجود مشکلی در روند رشد جنین است. اما حقیقت این نیست! درواقع تا ماه پنجم بارداری رحم و جنین در داخل لگن استخوانی مادر هستند و رشد جسمی و وزنگیری جنین در این 5 ماه اول چندان قابل ملاحظه نیست. بنابراین اگر اضافه وزن ندارید و به ماه پنجم نزدیک می شوید اما همچنان شکم شما کوچک است اصلا نگران نباشید. اندازه شکم در ماه های مختلف بارداری تعیین کننده سلامتی جنین نیست، اگر در مراجعات سونوگرافی رشد جنین مناسب بوده و با هفته بارداری مطابقت دارد دیگر دلیل برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

در دو ماه آخر بیشتر از هر زمان دیگری وزنگیری جنین انجام می شود به همین سبب از ماه 7 بارداری رشد شکم شما قابل ملاحضه خواهد بود و آنچه که از شکم بارداری انتظار دارید، در دو ماه آخر مشاهده خواهید کرد.

درد تخمدان در هفته دهم بارداری

درد تخمدان در دوران حاملگی دردی است که مادر آن را در نواحی زیر شکم خود متمایل به چپ یا راست حس می کند. این درد معمولا تیر کشنده است و در برخی موارد ممکن است شدید باشد. مهمترین و بی خطرترین علت درد تخمدان در بارداری بزرگ شدن رحم است. متقاعب رشد جنین در درون رحم، رحم رشد کرده و بزرگ می شود و اندام های درونی شکم را کنار زده، از داخل لگن خارج شده و به درون شکم وارد می شود. این تغییر مکان های احشای شکمی می تواند سبب کشیده شدن رباط های متصل به تخمدان شده و درد تخمدان را ایجاد کند که بیشتر در سه ماهه سوم بارداری مورد انتظار است.

از دیگر علل درد تخمدان در بارداری انواع کیست است. این کیست ها معمولا پیش از بارداری وجود دارند و اگر سایز بزرگی داشته باشند، می توانند سبب درد تخمدان در هفته دهم بارداری شوند. باتوجه به این که برای کیست های بزرگ احتمال خطر پاره شدن و در خطر گرفتن مادر و جنین وجود دارد، اگر در نواحی زیر شکم خود احساس درد خصوصا به صورت تیر کشنده دارید، حتما آن را به متخصص اطلاع دهید. پزشک با انجام سونوگرافی وضعیت را مشخص خواهد کرد و به شما می گوید که آیا نیاز به انجام اقدام درمانی خاصی هست یا نه.

 

تغذیه در هفته دهم بارداری

اگر می پرسید که در هفته دهم بارداری چی بخوریم ما میوه های آبدار را پیشنهاد می کنیم. وجود آب کافی در بدن در طی بارداری امری حیاتی به شمار می آید. بهتر است از میوه هایی که حاوی آب فراوانی هستند استفاده کنید. آب موجود در میوه به راحتی جذب بدن می شود، زیرا میوه ها حاوی قندهای طبیعی هستند که موجب کشیدن آب درون جریان خون می شوند. هندوانه، طالبی، خربزه و گرمک بطور طبیعی دارای آب فراوان هستند. از این گذشته، طبع کم اسید و بافت نرم شان مصرف آنها را در دوره بارداری آسان تر می کند. همچنین با مصرف این میوه ها، علاوه بر تامین آب بدن، فولیت (فولیک اسید طبیعی) و ویتامین ها و مواد مغذی بیشتری دریافت خواهید کرد. ترکیب هندوانه با پنیر یا ماست را با کمی نان غنی شده برای یک وعده سبک امتحان کنید، (ترکیبی از جو دوسر و گندم و کنجد و عسل و قطعات میوه خشک و غیره) می توانید آنها را در هم زن ریخته و یک نوشیدنی مقوی درست کنید.

باید ها و نباید های هفته دهم بارداری

بدن شما دارای ذخایر داخلی مواد معدنی مختلف و عناصری مانند آهن بوده و مواد مغذی دیگر را از آنچه می خورید جذب می کند. با این حال اگر نگران مقدار ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز خود هستید، می توانید از مکمل های ویتامین بارداری استفاده کنید. فراموش نکنید که همچنان باید فولیک اسید مصرف کرده و غذاهای سرشار از آهن میل کنید. اگر در سه ماهه اول هیچ وزنی اضافه نکرده یا حتی کمی دچار کاهش وزن شدید، نگران نباشید. بیشترین وزن را باید  در سه ماهه دوم و سوم کسب کنید.

اگر در هفته 10 بارداری همچنان زیاد استفراغ می کنید و سخت می توانید غذا را در معده نگه دارید، برای معاینه پزشکی تعلل نکنید.

تغییراتی که در پستان ها خواهید داشت به دلیل دو مسئله است، یکی افزایش مقدار خون و دیگری افزایش هورمون های بارداری، بخصوص در 12 هفته اول.

پیش از آنکه بارداری تان تایید شود احتمالاً حس خارش یا سوزش (بخصوص در ناحیه نوک پستان ها) را بدلیل افزایش حجم خون تجربه کرده اید.

  • پستان ها نسبت به هفته های اولیه حتی از هفته های 6 تا 8، بزرگتر و حساس تر شده و شاید دچار تغییر ظاهری مانند بروز رگ های برجسته شوند.
  • حدود هفته های 8 تا 12، نوک پستان ها تیره تر و سفت تر می شوند.
  • ممکن است حتی از هفته 16 بارداری، آغوز، اولین شیر مادر از پستان ها خارج شود.

 

کد مطلب : هفته دهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
2/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست