هفته بیست و هشتم بارداری

فرزند شما در هفته بیست و هشتم بارداری چرخه منظم خواب و بیداری، تنفس، خمیازه و بلعیدن را بر اساس الگوی ثابت تری آغاز می کند. ریه ها به سرعت رشد خود ادامه می دهند. مژه ها و ابرو ها بلندتر و ضخیم تر می شوند و موهای سر فرزند شما در حال بلندتر شدن هستند. بسیاری از جنین ها در این زمان چرخیده و خود را در وضعیت سر پایین قرار می دهند. برخی از مادران در این هفته ها دچار درد در ناحیه لگن می شوند.

تا پایان هفته 28 بارداری وزن جنین بین 1416-1004 گرم و طول بدن او 37/6 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

تا هفته بیست و هشت بارداری خمیازه های جنین به ندرت مشاهده می شد ولی در حال حاضر این پدیده بیشتر اتفاق می افتد طوری که جنین به طور مرتب و پشت سر هم خمیازه می کشد. رفلکس بلعیدن در 25 هفتگی در جنین تکامل یافته است ولی هنوز از هماهنگی کامل برخوردار نیست.

تمرین حرکات تنفسی برای رشد طبیعی بافت ریه جنین حیاتی هستند. با هر تنفس دیافراگم پایین می رود، دیواره های قفسه سینه تکان می خورند و حنجره شل شده و باعث خروج مایع از دهان می شود. البته تنها بخش کوچکی (5%) از مایع دورن ریه ها با هر تنفس از دهان خارج می شود. این حرکات تنفسی منجر به تکامل صحیح ماهیچه های تنفسی خواهند شد.

فرزندتان به مدت چند هفته عمل تنفس را به صورتی غیر منظم تمرین کرده است. ولی در الگوی تنفس او به تبعیت از الگوی خواب و بیداری اش که هفته بیست و هشتم حاملگی به خوبی تکامل یافته است، منظم تر می شود.

وضعیت مادر در هفته بیست و هشتم بارداری

علی رغم آنکه از بارداری و شکم برآمده خود شاد و خوشحال هستید و کاملاً از فرزند درون شکمتان مراقبت می کنید با این حال ممکن است دخالت ها و اظهار نظرهای دیگران واقعاً شما را عصبی کند. احتمالاً هر کس به شما می رسد می خواهد در مورد راه و چاه حفظ سلامتی در دوران بارداری اظهار نظر کرده و توصیه هایی به شما کند. بعضی از خانم ها از توجه دیگران به خود احساس آرامش می کنند ولی به عقیده برخی دیگر این اظهار نظرها خسته کننده و عذاب آورند.

به هر حال این بدن شماست و مسلماً شما کاری را انجام می دهید که برای خود و فرزندتان بهتر است. اگر از شدت توصیه ها به ستوه آمده اید به آنها توضیح دهید که شما همه تلاشتان را می کنید و به عنوان یک خانم باردار از بایدها و نبایدهای دوران بارداری آگاهید و در حال حاضر توصیه های پزشک خود را دنبال می کنید. به این ترتیب با کمال ادب و خوشرویی از آنها به خاطر کمکشان تشکر کرده و به آنها اطمینان دهید که به خوبی از خود و جنینتان مراقبت می کنید.

در سه ماهه سوم بارداری ویزیت پزشک هر دو هفته یکبار الزامی است. در هر نوبت از این معاینات پزشک فشار خون شما را اندازه گیری کرده و برای اطمینان از عدم دفع پروتئین برایتان آزمایش ادرار تجویز خواهد کرد. او علاوه بر آن با اندازه گیری ارتفاع رحم از رشد جنین اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود هر گونه نگرانی مشاوره و توصیه های لازم را به شما خواهد کرد.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته بیست و هشتم بارداری یعنی چند ماهگی؟

اکنون که در هفته بیست و دوم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته بیست و هشتم حاملگی هستید، ماه ششم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که شش ماهتان است و در اواخر ماه هفتم هستید.

مسافرت در هفته بیست و هشتم بارداری

اگر سالم هستید و هیچ مشکلی در بارداری شما وجود ندارد، به راحتی به سفر بروید. البته “دست نگه دارید”، زیرا این موضوع به معنی چراغ سبزی برای سوار شدن به اولین هواپیما، اتومبیل، کشتی یا قطار و آغاز ماجراجویی نیست. مسافرت در دوران بارداری خطراتی به همراه دارد که پیش از شروع سفر همه چیز باید به دقت بررسی شود”. بر اساس اینکه در کدام سه ماهه ‌از بارداری‌تان هستید، خطرات و محدودیت‌های آن نیز متفاوت است. آیا باید/می‌توانید مسافرت کنید؟
این موضوع مرتبط می‌شود به اینکه چقدر مصمم هستید، چقدر احساس راحتی می‌کنید، چه مدتی از سه ماهه‌ی سوم بارداری خود را سپری کرده‌اید و چندقلو حامله‌ هستید. همه اینها بستگی دارد به اینکه آیا ارزش دارد که آرامش منزلتان را رها کنید؟ بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. درمورد امکان پذیر بودن یا نبودن مسافرت در هفته بیست و هشتم بارداری باید علاوه بر توجه به شرایتتان با متخصص گفت و گو کنید. مواردی همچون داشتن یا نداشتن لکه بینی، سابقه سقط، مسافت و نوع وسیله ای که با آن قصد سفر دارید و … همه و همه در این تصمیم گیری دخیل خواهند بود.

 حرکات جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

جنین زمانی که در رحم می باشد بسیار فعال است، دست ها و پاهای خود را کشیده، از روی هیجان لگد زده، بوسیله آرنج های خود به شما ضربه می زند و حتی ممکن است غلت زده و بدن خود را بدن خود را بکشد. البته قدرت، دفعات و شدت حرکات جنین به عواملی مانند اینکه شما در چه دوره ای از بارداری قرار داشته و اینکه جنین در رحم مادر دارای چه مقدار فضا برای فعالیت می باشد، متفاوت است.
با توجه به دلایل فوق احساس شما در زمانی که جنین در حال فعالیت است، بسیار متفاوت می باشد. اکثر مادران حس حرکات جنین را اینگونه توصیف می کنند: احساس لرزش، لگدهای تند و سریع، کشش های آرام، فشار ظریف، غلت زدن آرام، چرخش، جست و خیز کردن، انقباض و کشش ماهیچه ای.
درمورد حرکات جنین در هفته بیست و هشتم بارداری از شما خواسته می شود که آنها را زیر نظر داشته باشید و اگر حس کردید حرکات او کم شد یک چیز شیرین بخورید و به پهلوی چپ دراز بکشید و حرکات را بشمرید. اگر تکانی احساس نکردید حتما به متخصص اطلاع دهید.

 خطرات هفته 28 بارداری

درمورد خطرات هفته 28 بارداری می تانیم موارد بسیار زیادی را مطرح کنیم که از مهمترین آنها خطر چاقی و اضافه وزن بیش از حد، افزایش بی رویه قند خون، تورم ناگهانی صورت و دست ها و … است.
احتمالا در ماه اخیر آزمایش قند خون چند مرحله ای را انجام داده و از نتایج آن مطلع شده اید. چنانچه پزشک به شما رژیم غذایی توصیه کرده است با دقت آن را دنبال کنید و اگر که قند خون شما نرمال بود بیش از حد شیرینی جات نخورید. به منظور پیشگیری از خطر افزایش فشار خون مصرف نمک را کنترل کنید، این کار تا حد بسیار زیادی می تواند از ورم بارداری و حتی بروز پره اکلامپسی جلوگیری کند. در سه ماهه سوم بارداری افزایش وزن در هر ماه سرعت می گیرد به همین سبب ضروری است که ورزش های بارداری را انجام دهید تا مجبور نشوید با چاقی و مشکلات بعد از آن دست و پنجه نرم کنید. یکی از خطرات هفته 28 بارداری ابتلا به مسمومیت حاملگی است اگر دچار تاری دید، ورم ناگهانی صورت شدید و یا وزن شما به طرز غیر طبیعی در حال افزایش است، حتما موضوع را با متخصص درمیان بگذارید.

وزن گیری در هفته 28 بارداری

برای اکثر بانوان ورود به سه‌ماهه سوم بارداری زمانی برای برگزاری جشن است. حالت تهوع و استفراغ کاهش یافته، اگر بطور کلی متوقف نشده باشد و همچنین کمتر احساس خستگی می‌کنید . میل دارید که همه چیز را بخورید.
افزایش وزن استاندارد در بارداری:
– بانوان کم وزن ( شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸ و نیم)، ۱۳ – ۱۸ کیلوگرم
– بانوان با وزن عادی (شاخص توده بدنی ۱۸ و نیم تا ۲۴ و نه دهم)، ۱۱ – ۱۶ کیلوگرم
– بانوان دارای اضافه وزن (شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۲۹)، ۷ – ۱۱ کیلوگرم
– بانوان چاق (شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر) ۵ – ۹ کیلوگرم
عوامل بسیاری برای مثال، میزان فعالیت، نحوه خوردن غذا و اندازه‌های بدنی شما در شروع بارداری، بر افزایش وزن در دوران بارداری تاثیرگذار خواهد بود. در صورت مراقبت از وزنتان قبل از بارداری، بارداریتان را با وزن ایده‌آل یا نزدیک به آن شروع می‌کنید و باید بین ۱۱ تا ۱۴ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشید. هدف از برنامه‌ریزی صحیح غذایی دوران بارداری، تندرستی مادر هنگام زایمان و بدنیا آوردن نوزادی هرچه سالمتر است. وزن بارداری از وزن جنین، جفت، رحم بزرگ‌شده، مواد مغذی ذخیره شده، غدد شیری و نیز میزان خون اضافه شده و مایعات سلولی تشکیل شده است.

تغذیه در هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته 28 بارداری چی بخورم؟ بدن شما در دوران بارداری برای تامین انرژی مورد نیاز جنین، چربی هایی را در قسمت باسن، ران و شکم ذخیره می کند. واحد سوخت بدن گلوکز است ولی در اواسط و اواخر بارداری تغییرات هورمونی و متابولیک فرآیند استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی را آسان تر می کنند. بنابراین می توانید بدون افزایش میزان کالری دریافتی خود روزانه به طور منظم ورزش کنید تا چربی های ذخیره شده خود را کاهش دهید.

علاوه بر آن انجام منظم ورزش هایی نظیر ورزش های مخصوص بارداری باعث می شود میزان سوخت و ساز بدن به تدریج افزایش یابد. به این ترتیب حتی در صورت ورزش نکردن بدنتان کالری بیشتری خواهد سوزاند. در دوران بارداری ورزش منظم اهمیت بسیاری دارد ولی پیش از آن باید از دریافت کالری کافی برای رفع نیاز خود و جنین در حال رشدتان اطمینان حاصل کنید. دستورالعمل ساده این است که در طول سه ماهه آخر بارداری روزانه به 200 کالری اضافه و در صورت داشتن تمرینات ورزشی علاوه بر آن به 150 کالری اضافه تر نیاز خواهید داشت.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و هشتم بارداری

مشکل فشار خون حدود 8 درصد از خانم های باردار را درگیر می کند. این مشکل می تواند به پره اکلامپسی منجر شود. پره اکلامپسی بیماری خطرناکی است که علاوه بر بالا بردن فشار خون باعث دفع پروتئین در ادرار می شود. پره اکلامپسی می تواند روی اندام هایی مثل کبد و کلیه ها تاثیر گذاشته و در صورت عدم درمان منجر به حملاتی شود که اکلامپسی خوانده می شود.

در صورت ابتلا به پره اکلامپسی پزشک فشار خون شما را به طور مرتب کنترل خواهد کرد. فشار خون بالا می تواند روی جنین هم اثر بگذارد و به همین دلیل برایتان دارو تجویز خواهد شد. بدون نظر پزشک خود مصرف داروها را قطع نکنید.

 

کد مطلب : هفته بیست و هشتم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست