تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی

تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی

اگر باردار هستید و نمی توانید 9 ماه صبر کنید تا جنسیت کودک خود را بدانید، بهتر است که بدانید روش هایی وجود دارد که شما با کمک آن ها می توانید جنسیت جنین خود را قبل از تولد متوجه شوید.

ما در آئین مادری در صدد هستیم که در مورد موضوعاتی مهم در حوزه بارداری ، اطلاعاتی را در اختیار شما مادران عزیز قرار دهیم. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در دوران بارداری به سر میبرید با ما همراه باشید.

اطلاعاتی در خصوص سونوگرافی جنین

تشخیص جنسیت با سونوگرافی آزمایشی است که در دوران بارداری انجام می شود و از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از جنین در رحم استفاده می کند. سونوگرافی بخشی طبیعی از مراقبت های دوران بارداری در بسیاری از کشورهای دنیا  است زیرا می تواند به پزشک کمک کند تا اطلاعات مهمی را در مورد رشد و تکامل کودک شما به دست بیاورد، همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلاتی را که کودک شما ممکن است در حین تکامل به دست بیاید را بررسی می کند. ‌

در طول سونوگرافی، شما بر روی میز معاینه دراز می کشید و دکتر مقداری ژل روی شکم شما پخش می کند سپس دستگاه کوچکی به نام مبدل بر روی پوست شما حرکت داده و روی شکم شما فشار داده می شود و امواج صوتی را به داخل رحم شما می فرستد، سپس تصاویر جمع آوری شده و به صفحه نمایش انتقال پیدا می کند.

پس از پایان آزمایش، شما باید ژل پاک را پاک کنید و منتظر بمانید تا پزشک آزمایش  نتایج را با شما در میان بگذارد همچنین شما می توانید در صورت تمایل نسخه های چاپ شده سونوگرافی را دریافت کنید و یا این که از مسئول بخواهید که از نتایج سونوگرافی یک سی دی برای شما آماده کند.

توجه داشته باشید در صورتی که  پزشک شما بخواهد اطلاعات بیشتری در مورد سلامت کودک جمع آوری کند از شما آزمایش های اضافی را درخواست کند.

سونوگرافی در مراحل مختلف بارداری

یک زن باردار تا اتمام بارداری جهت سلامت جنین باید سونوگرافی های مختلفی را انجام دهد ‏که این سونوگرافی ها بنا به خواست و صلاحدید پزشک متفاوت است اما سونوگرافی هایی که ‏در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد برای تمامی بانوان باردار باید انجام شود.‏

سه ماهه اول: اولین سونوگرافی شما در سه ماهه اول بارداری انجام می شود که از اولین روز آخرین قاعدگی (معمولا قبل از بارداری) تا 13 هفته است. در اولین سونوگرافی، پزشک شما باردار بودن شما و همچنین مدت زمان بارداری شما را تایید می کند.  این سونوگرافی که به آن NT می گویند به بررسی مایع پشت گردن کودک، ستون فقرات، تشکیل دست و پا جنین به صورت کامل بررسی می شود.

سه ماهه دوم سونوگرافی بعدی در سه ماهه دوم بارداری (هفته 18 تا 20) انجام می شود تا میزان رشد و تکامل جنین شما مشخص شود که به آن آنومالی می گویند و در آن به بررسی شکل و اندازه سر جنین چهره جنین جهت بررسی وجود شکاف لب، معده، قلب، بازوان و دست و پا، دیواره شکم و ستون فقرات انجام می گیرد.

سه ماهه سوم  که توسط دکتر شما در هفته 30 الی 40 برای شما تجویز می شود که در آن پزشک قصد دارد  بفهمد که آیا کودک شما مطابق انتظار رشد می کند، همچنین این سونوگرافی مشخص می کند که شما به صورت طبیعی فرزند خود را به دنیا می آورید و یا به صورت سزارین

پزشک شما همچنین ممکن است محل جفت و میزان مایع آمنیوتیک در اطراف نوزاد را با این سونگرافی ها بررسی کند.

شاید این سوال برای بسیاری از افرادی که تازه باردار شده اند به وجود بیاید که جفت چیست؟

جفت ساختاری است که در دوران بارداری ایجاد می شود تا در حین رشد، اکسیژن و مواد مغذی را به جنین شما می رساند؛ همچنین به حذف مواد زائد از خون نوزاد کمک می کند. مایع آمنیوتیک نوزاد را در داخل رحم احاطه کرده و مانند یک ضربه گیر عمل می کند تا کودک را از فشارهای بیرونی در امان نگه دارد.

چه زمانی می توان از سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین استفاده کرد؟

برای تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی در پایان سه ماهه اول و در سه ماهه دوم می توان از سونوگرافی استفاده کرد. قبل از انجام آزمایش، اگر می‌خواهید جنسیت نوزادتان را بدانید.

لازم به ذکر است که دقت در تعیین جنسیت کودک شما با فاصله زمانی شما در بارداری افزایش می یابد. دقت می تواند از 70.3% در 11 هفته تا 98.7% در 12 هفته و 100% در 13 هفته متغیر باشد بنابراین بعد از 13 هفتگی شما می توانید به طور دقیق از جنسیت فرزند خود مطمئن شوید. هر چند برخی از پزشکاه با نظریه

تشخیص جنسیت نوزاد با نظریه نوب NUB

همه نوزادان دارای یک غده تناسلی هستند که به آن ( نوب ) می ‌گویند که بین پاها دیده می ‌شود،  نوب معمولاً در حدود 11 تا 13 هفته ایجاد می شود و بر اساس تئوری نوب، اگر نوک به زاویه ای بیش از 30 درجه در مقابل ستون فقرات قرار بگیرد، نوزاد پسر بوده این در حالی است که  اگر نوک آن موازی با ستون فقرات باشد یا در زاویه کمتر از 10 درجه در برابر ستون فقرات قرار گیرد، نوزاد دختر است.

توجه داشته باشید که در صورتی که شما بعد از 12 هفتگی به بعد قصد دارید با کمک سونوگرافی جنسیت کودک خود را تشخیص دهید لازم به ذکر است که این روش به صورت 100٪  نمی تواند جنسیت را تشخیص دهد و امکان دارد در برخی مواقع تشخیص نیز اشتباه باشد هر چند استفاده از سونوگرافی یک روش کم خطر و بدون عوارض  جهت تعیین جنسیت از گذشته تا کنون بوده است. ‌

مراحل آماده شدن برای سونوگرافی

پزشک به شما توصیه می کند که چگونه برای سونوگرافی خود آماده شوید. ممکن است از شما خواسته شود که 6 لیوان آب قبل از آزمایش بنوشید تا مثانه شما پر شود، این امر به پزشک شما کمک می کند که از تصاویر سونوگرافی دید بهتری داشته باشد و یا این که از شما می خواهد تا پایان آزمایش ادرار نکنید. ‌

سونوگرافی به طور کلی بدون درد است، اما اگر علائم ناراحتی را تجربه کردید، به مسئول مرکز اطلاع دهید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که با توجه به نوع قرارگیری جنین می توان تعیین جنسیت  را در ماه های اول بارداری نیز تشخیص دارد، جهت تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی بهتر است به یک مرکز معتبر مراجعه نمایید تا با تجهیزات مناسب جنسیت جنین شما را بررسی کند.

 

کد مطلب : تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست