هفته بیست و چهارم بارداری

برای آنکه جنین بتواند برای زندگی در خارج از رحم آماده شود نیازمند کمک فراوانی از سوی شماست. سعی کنید عادات خوب خود را با مصرف غذای سالم و مقوی حفظ کنید تا هر دو شما قوی بمانید. همواره وضعیت جسمانی خود را در بهترین حالت نگه دارید تا در دوره بارداری دچار مشکل نشوید. در غیر اینصورت ممکن است دچار ناراحتی های جزئی مانند احساس گرمای شدید، گرفتگی عضلات ساق پا ، کمر دردهای شدید و بواسیر شوید که می توانند شما را بشدت آزار دهند. هرچند که این عوارض ناراحت کننده موقتی هستند و با تولد فرزندتان از بین خواهند رفت.

ریه های جنین در هفته بیست و چهارم بارداری هنوز آنقدر رشد نکرده اند که بتوانند خارج از رحم کار کنند، اما به سرعت در حال تکامل هستند. در هفته 24 بارداری ضربان تند قلب او کمی آهسته تر می شود و بوسیله سونوگرافی براحتی می توان ضربان قلب او را تشخیص داد. پوست او شروع به ساخت لایه ای بیرونی و محافظ می  کند که از سلول های کراتینه تشکیل شده اند. همچنین موهای ظریف و نرمی که لانگو نام دارند، بروی پوست یک لایه چرب موم مانند می سازند.

تا پایان هفته 24 بارداری وزن جنین بین 784-556 گرم و طول بدن او 30 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

پوست جنین هر روز در حال رشد است و اکنون شروع به کراتین سازی می کند. کراتین ماده ای است که لایه خارجی پوست را به لایه محافظی از سلول های مرده تبدیل می کند، علاوه بر این مو و ناخن ها هم از کراتین شکل می گیرند.

لایه خارجی کراتینه شده سلول های پوست همراه با لایه چربی که بین سلول های پوست قرار می گیرند، پوششی ضد آب به پوست می بخشند.

اکنون در هفته بیست و چهارم حاملگی استخوان های جنین در حال سخت شدن و دست و پاهای او در حال کامل شدن هستند. جنین اغلب دستان خود را به سمت صورتش بالا می آورد. پوست او اکنون در حال تولید پوشش محافظ خارجی به نام ورنیکس است.

در این روزها جنین عمل تنفس را بطور منظم و عمیق انجام می دهد. این حرکات چند هفته ای است که آغاز شده اند اما اکنون به گونه ای هماهنگ و پایدار انجام می شوند. این حرکات تنفسی برای رشد و گسترش ریه های فرزندتان ضروری اند.

وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

اکنون که در هفته بیست و چهارم بارداری هستید، تقریباً شش ماه است که باردار هستید و امیدواریم که حس خوبی نسبت به بارداری خود داشته باشید. گرچه فرزند شما در این مرحله به خوبی رشد کرده است اما شما باید سلامت او و خود را تضمین کنید و همچنان به تغذیه مناسب و مراقبت از خود بپردازید.

سعی کنید فعال باشید و هر روز فعالیت فیزیکی انجام دهید، حتی اگر این فعالیت روزانه 20 دقیقه پیاده روی باشد. هر روز به تمرینات کف لگن خود بپردازید. حتماً پس از تولد فرزندتان از این کار خود بسیار راضی خواهید بود.

احتمالاً بیشتر از همیشه احساس گرما کرده و شب ها بیش از حد معمول عرق می کنید. علت این مورد گردش بیشتر خون و افزایش وزنی که پیدا کرده اید.

اگر در فصل تابستان باردار هستید ممکن است به سختی بتوانید گرما را تحمل کنید، بنابراین سعی کنید برای خنک کردن خود بدنبال راه های مناسب باشید. اگر در طول زمستان باردار هستید، احتمالاً خواهید دید که با یک لباس سبک می توانید براحتی در خیابان قدم بزنید در حالیکه سایر افراد باید خود را با کت گرم و شال گردن بپوشانند. شاید در مورد کم کردن بخاری و باز کردن پنجره ها با همسرتان بحث کنید.

سعی کنید در طول روز به مقدار کافی مایعات بنوشید. ممکن است این افزایش تعرق باعث بروز جوش در چین های زیر سینه یا کشاله ران شود، بنابراین بطور مرتب استحمام کرده و این نواحی را نیز بخوبی خشک کنید.

گرگرفتگی هنگام شب و داغی کف پا ناراحت کننده ترین حالت ممکن است. پس چند ماهی لباس خواب خود را کنار بگذارید و آسوده تر بخوابید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

حرکات جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

آیا برای اولین مرتبه باردار شده اید و نمی دانید لرزش های شکمتان به خاطر تکان خوردن جنین تان است یا فقط به دلیل گازهای شکمی است؟ یا اینکه در اواخر دوران بارداری هستید و نمی دانید چندین بار در طی روز باید حرکت و تکان های فرزندتان را حس کنید؟ حرکات جنین در بارداری های مختلف متفاوت می باشد ولی همواره به عنوان نشانه ای از سلامت جنین شناخته می شود.
عبارت اولین تکان زمانی استفاده می گردد که مادر برای اولین بار حرکت جنین را در رحم خود احساس می کند، معادل پزشکی دقیق تر برای این عبارت اولین جنبش جنین می باشد. ریشه اصلی کلمه ی معادل لاتین آن از فعل زنده بودن می باشد، بدین صورت که در دوران های گذشته که تکنولوژی معاصر وجود نداشته، این حرکت (اولین لگد زدن جنین) بیانگر زنده بودن جنین بوده است. به طور معمول مادران ما بین هفته های 19 تا بیست و دوم بارداری اولین حرکات جنین را حس می کنند. البته در این میان مادرانی که جفت قدامی داند، ممکن است کمی دیرتر و در حوالی هفته 23 تا هفته بیست و چهارم بارداری متوجه این حرکات شوند. در ابتدا این حرکات واضح نیستند اما هرقدر بارداری پیش رفته و جنین بزرگتر می شود، حرکاتش نیز قوی تر و واضح تر می شود و به مرور می توانید آن ها را بشمارید.

جنسیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

جنسیت جنین از همان ابتدا یعنی در هنگام لقاح تعیین می شود. اگر تخمک با اسپرم حاوی کروموزوم X ترکیب شود فرزند شما دختر خواهد بود، درحالی که اگر تخمک با اسپرم حاوی کروموزوم Y ترکیب شود، یک پسر خواهید داشت. گرچه در همان اولین لحظات جنسیت جنین تعیین شده است اما تا زمانی که دستگاه تناسلی او رشد نکند و یا شما آزمایش ژنتیک انجام ندهید نمی تواند از جنسیت جنین مطلع شوید.
اولین زمان ممکن برای اطلاع از جنسیت جنین هفته 10 بارداری است. در این زمان می توانید تست سل فری انجام داده و با بررسی ژنوم او بدانید که فرشته کوچکتان دختر است یا پسر. چنانچه علاقه ای به استفاده ای این روش ها ندارید، بایستی تا پایان هفته 16 بارداری صبر کنید. در این زمان با انجام یک سونوگرافی تعیین جنسیت ساده که از روی شکم انجام می شود، البته درصورت مناسب بودن وضعیت قرار گیری پاهای جنین می توان از جنسیت او مطلع شد. هر زمانی بعد از هفته 16 می توان این سونوگرافی را انجام داد. یعنی که جنسیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری با کمک یک سونوگرافی شکمی، به راحتی قابل تشخیص است.

 ترشح در هفته بیست و چهارم، ترشحات در هفته 24 بارداری

همه خانم های باردار یا غیر باردار از یک تا دو سال قبل از بلوغ تا پس از دوران یائسگی ترشحات واژینال دارند. میزان ترشح واژینالی در شرایط مختلف متفاوت است و معمولاً قبل از شروع عادت ماهیانه مقدار ترشح افزایش می یابد. میزان ترشح واژینالی اکثر بانوان در دوران بارداری بیشتر می شود. این امر کاملاً طبیعی است. دلیل مهمی برای ترشح واژینالی وجود ندارد. در طول دوران بارداری، دهانه رحم و دیواره های واژن نازک تر می شوند، پس برای جلوگیری از انتقال هرگونه عفونت از طریق واژن به رحم، ترشحات واژینالی افزایش می یابد.
از حوالی هفته بیست و چهارم بارداری هر چه به پایان بارداری نزدیک تر می شویم مقدار ترشح واژینالی افزایش می یابد به گونه ایی که ممکن است گاهی مادر ترشح را با ادرار اشتباه گیرد. افزایش مقدار ترشح در طول دوران بارداری امری طبیعی است ولی همیشه باید مراقب باشید و هر گونه تغییر در آن را با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید.

اندازه شکم در هفته 24 بارداری

سخت است که در دوران بارداری سایز شکم خود را با دیگر دوستان باردارمان مقایسه نکنیم. اما اگر شکم شما در هفته 24 بارداری چندان بزرگ نشده ناراحت نشوید؛ زیرا هیچ اندازه‌ی استاندارد و معیاری خاصی در این مورد وجود ندارد. همانطور که وزن نوزادان با هم تفاوت دارد، سایز شکم مادران در بارداری نیز با هم یکسان نیست.
ممکن است شکم یک مادر باردار، متناسب و صیقلی و هندوانه ای شکل باشد و یا به خیلی بزرگ به نظر برسد.
شکل و اندازه‌ی شکم به عوامل مختلفی بستگی دارد. در بارداری اول، فرم شکم صیقلی و عضلانی است. اما در بارداری‌های بعدی عضلات کم کم شل و کشیده می‌شوند و بزرگی شکم می تواند به این دلیل باشد که عضلات شل شده نمی‌توانند جنین را مثل محکم در بر بگیرند.
عوامل دیگری همچون تعداد قل‌ها، میزان مایع آمنیوتیک، و نوع قرارگیری جنین نیز در اندازه‌ی شکم تاثیر دارند. قد و قامت مادر باردار نیز در این امر دخیل است. برای مثال اگر اندامی باریک داشته و راست قامت هستید، ممکن است در بارداری شکم چندان بزرگی نداشته باشید، اما در عوض نوزاد شما با وزن بیشتری به دنیا بیاید، زیرا فضای بیشتری برای رشد در اختیار دارد. لازم نیست در هفته 24 بارداری در مورد اندازه شکمتان نگران باشید، چنانچه رشد جنین در سونوگرافی خوب است هیچ جای نگرنی وجود ندارد.

تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته 24 بارداری چه بخوریم؟ لبنیات! توجه داشته باشید که جنین برای رشد به کلسیم نیاز دارد تا استخوان ها، مفاصل و دندان های سالمی داشته باشد. بنابراین لازم است تا مواد مغذی مورد نیاز بدنتان مثل کلسیم را دریافت کنید. مصرف روزانه لبنیات به عنوان منبع اصلی کلسیم توصیه می شود. دریافت روزانه چهار واحد لبنیات کم چرب (هر واحد شامل یک لیوان شیر یا ماست یا دو لیوان دوغ یا پنیر ) نیاز بدن شما به کلسیم در این دوران را تامین خواهد کرد.

البته نباید گمان کنید که کلسیم را می توان فقط از لبنیات بدست آورد. علاوه بر سایر مواد غذایی حاوی کلسیم مانند بادام شیرین، ماهی، کلم و …مصرف مکمل های پره ناتال حاوی کلسیم نیز گزینه خوبی می تواند باشد.

 

باید ها و نباید های هفته بیست و چهارم بارداری

در دوران بارداری وضعیت اندام شما بدلیل نرم شدن مفاصل و وزن اضافه ای که حمل می کنید، تغییر خواهد کرد.

مرکز ثقل شما پیش از بارداری درست در زیر ناف بوده است اما اکنون در دوران بارداری به شکم برآمده شما منتقل می شود. این تغییر ویژه و پر اهمیت تغییر مرکز ثقل، باعث افزایش انحنای پایین ستون فقرات شده و ممکن است منجر به درد در ناحیه پایین کمر شود. همچنین اضافه وزنی که در دوران بارداری پیدا می کنید نیز ممکن است موجب کشیدگی در ناحیه کمر شود.

ورزش می تواند به تعادل بدن و کاهش دردهای عضلانی مربوط به تغییرات جسمانی بارداری کمک کند. سازگاری با این تغییرات جسمانی اهمیت بسیاری دارد:

  • برای تقویت عضلات داخلی خود، از تمرینات کششی شکم و پشت استفاده کنید و حرکات شکمی انجام دهید. این تمرینات موجب تناسب اندام شما شده و از کمردردهای متعاقب بارداری پیشگیری می کند.
  • مراقب نحوه راه رفتن و ایستادن خود باشید. شانه های خود را به سمت پایین و عقب بکشید. به قسمت پایینی کمر قوس ندهید و وضعیت لگن را در حالت خنثی نگه دارید.
  • هیچ چیزی را روی ران خود قرار ندهید، زیرا این کار ممکن است روی هم ترازی این قسمت و کمر تاثیر بگذارد.
  • گوشی تلفن را بین سر و شانه خود نگه ندارید زیرا باعث گردن درد می شود.

شکم در حال رشد شما انحنای ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد. برای کشش ستون فقرات بهتر است لگن خود را چندین بار به داخل و خارج منقبض کنید

 

 

کد مطلب : هفته بیست و چهارم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست