هفته سی و هشتم بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری فرزندتان برای زندگی خارج از رحم تقریباً آماده است، ولی احیاناً شما آماده تر هستید! شاید از خود بپرسید پس چه زمانی قرار است زایمان اتفاق بیافتد؟ احتمالاً هنوز وقت آن نرسیده است، بویژه اگر این اولین بارداری شما باشد. توجه داشته باشید که طی یک یا چند هفته آینده مناسب ترین مکان برای فرزندتان رحم شماست چرا که جزیی ترین اجزای بدن او در این مدت در حال تکامل هستند.

در این مرحله تمام بخش های استخوان بندی فرزندتان بویژه استخوان های بلند دست و پا، طی فرآیندی بنام «تبدیل شدن غضروف به استخوان» سفت و سخت می شوند. او می تواند بند ناف را در مشت خود بگیرد یا انگشتانش را آزادانه رها کند. زیرا واکنش گرفتن با دست در جنین بسیار قوی شده است. به احتمال زیاد تا این هفته سر جنین بطور کامل به داخل لگن فرو رفته است. ولی در این مرحله نیز او می تواند برحسب جهت صورتش، خود را در چندین وضعیت نرمال قرار دهد. همچنین جفت اکنون به بزرگترین اندازه خود رسیده و مانند یک بشقاب پهن شده است و تا به دنیا آمدن فرزندتان به فعالیت خود ادامه می دهد.

تا پایان هفته 38 بارداری وزن جنین بین 3786-2686 گرم و طول بدن او 49/8 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی و هشتم بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری رشد فرزندتان کامل شده و جزییات اندام او نیز شکل گرفته اند. فرزندتان از این زمان به بعد رشد قابل توجهی نخواهد داشت و تنها افزایش وزن پیدا می کند تا پس از تولد چربی مورد نیاز جهت توانایی کنترل دمای بدن خود را داشته باشد.

در هفته 38 بارداری فضای کمی برای حرکت جنین وجود دارد. شکل رحم او را تشویق می کند تا رو به پایین قرار بگیرد و هنگامی که به این حالت درآمد، دیگر به سختی می تواند تغییر موقعیت دهد. رفتارهای جنین شما اکنون کاملاً شبیه به یک نوزاد است. به سمت نور می چرخد، به اندازه یک نوزاد خمیازه می کشد و همچنان با درون و بیرون دادن مایع آمنیوتیک، حرکات منظم تنفس را تمرین می کند.

فرزندتان در درون رحم رفلکس گرفتن با دست را بخوبی فرا گرفته است. پنجه او به اندازه ای قوی شده است که اگر پس از زایمان انگشت شما را بگیرد، می تواند از آن آویزان بماند و وزن خود را تحمل کند. این رفلکس تا شش ماهگی همراه او خواهد بود، پس از آن او می تواند تصمیم بگیرد که چه چیزی را با دست خود بگیرد.

استخوان های جنین به کمک کلسیم و طی فرآیند استخوانی شدن غضروف ها سخت و محکم می شوند. برای هماهنگی با این فرآیند، بدن شما آسان تر از قبل از مواد غذایی کلسیم جذب می کند.

روند استخوانی شدن غضروف ها در جنین دختر می تواند چند روز زودتر از جنین پسر آغاز شود. جالب است بدانید این فرآیند سخت شدن استخوان ها در بسیاری از نواحی همانند استخوان های سر، کشکک زانو و … تا پس از تولد نیز به تکامل خود ادامه می دهد.

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم بارداری

حتی در این مرحله از بارداری نیز تصور اینکه فرزندتان همین روزها به دنیا آید و با شما زندگی کند، دشوار خواهد بود. البته احتمالاً شما و همسرتان می توانید به راحتی با زندگی کردن با نوزادتان منطبق شوید، اما بهتر است از قبل برای کمک گرفتن از دیگران برنامه ای داشته باشید.

شاید بدلیل خواب ناکافی در اواخر بارداری و خستگی ناشی از زایمان ضعیف و خسته باشید، بعلاوه اینکه باید شب ها نیز به مراقبت از فرزندتان بپردازید. به همین دلیل به دنبال فردی باشید که بتواند از نظر روحی و جسمی به شما کمک کند.

بهتر است پیش از زایمان برنامه ریزی کنید. بهترین گزینه افراد خانواده و یا دوستان صمیمی هستند تا بتوانید برای کمک گرفتن به راحتی به آنها تکیه کنید، آنها باید بدانند چه زمانی نیاز دارید که تنها باشید. حتی اگر یک ساعت در کنار شما باشند، کمک بسیار زیادی به استراحت شما کرده اند، بطور مثال یک غذای مقوی درست کنند و از نوزاد نگهداری کنند تا شما بتوانید دوش بگیرید و یا کمی بخوابید.

موثرترین راه برای کسب خاطره ای خوش از زایمان و تولد فرزندتان این است که سعی کنید تا پیش از فرارسیدن موعد زایمان تا جایی که می توانید استراحت کنید و سالم بمانید، این کار به جسم و ذهن شما قدرت می بخشد. اگر قوی و پرانرژی باشید، با شروع درد زایمان می توانید فعال و سرپا باشید و به داروهای کاهش درد نیاز کمتری پیدا کنید.

 

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

وزن گیری جنین در هفته 38 بارداری

وقتی به پایان هفته سی و هفتم بارداری رسیده اسد، احتمالا وزن جنین شما بین 2 کیلو 800 گرم تا سه کیلو و 100 گرم خواهد بود. درمورد وزنگیری جنین در هفته سی و هفتم بارداری باید به شما بگوییم که در این هفته جنین هر روز حدود 30 گرم وزن می گیرد، به همین سبب می گوییم که نباید برای انجام زایمان عجله کنید. در دو ماه آخر جنین بیشترین و نیز سریعترین وزنگیری را دارد، هرقدر جنین در هنگام تولد وزن بهتری داشته باشد، احتمال دست و پنجه نرم کردن او با عوارض شایع نوزادی همچون زردی کمتر خواهد بود.

هفته سی و هشتم بارداری یعنی چند ماهگی؟

اکنون که در هفته سی و هشتم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته سی و هشتم حاملگی هستید، ماه نهم را نیز پشت سر گذاشته و می توان گفت که نه ماهتان کامل شده است و هر لحظه برای انجام زایمان آماده هستید.

درد پریودی در هفته سی و هشتم بارداری

وقتی به هفته 38 بارداری رسیده اید، یعنی جنین به اندازه ای رشد کرده است که به راحتی می تواند در محیط خارج از رحم زندگی کند. داشتن درد پریودی در هفته سی و هشتم بارداری خود می تواند نشانه ای از رسیدن وقت زایمانتان باشد. مما الزاما نه!!!
در هنگام شروع زایمان، ابتدا دردهای خفیفی همچون دردهای پریودی را حس می کنید که به مرور شدیدتر شده و فاصله بین آنها کمتر می شود. این دردها با گذشت زمان منظم تر شده و ریتم ویژه ای پیدا می کنند بعلاوه ممکن است همراه آنها سایر نشانه های شروع زایمان همچون پاره شدن کیسه آب، خروج لکه خون و … را نیز مشاهده کنید.

اسهال در هفته سی و هشتم بارداری

اسهال در هفته سی و هشتم بارداری به علل گوناگونی ممکن است رخ دهد. وقتی فردی دچار اسهال می شود، اولین دلیلی که به ذهن پزشک می رسد بروز مشکلات گوارشی همچون مسمومیت در اثر مصرف غذای ناسالم، مسمومیت دارویی و … و یا بیماری های ویروسی یا باکتریایی است که همه و همه می توانند در مادران باردار، در هر هفته ای از حاملگی اسهال ایجاد کنند. اما اسهال در هفته سی و هشتم بارداری می تواند علت دیگری نیز داشته باشد و آن شروع زایمان است. تعداد بسیار زیادی از مادران در هنگام شروع علائم زایمان، اسهال را نیز تجربه می کنند.
برای تشخیص درست این امر لازم است ببنید که آیا سایر علائم زایمان همچون انقباضات شکمی، خروج لکه خونی و … را نیز به همراه اسهال مشاهده می کنید یا نه. اگر سایر علائم را حس کردید می توانید مطمئن شوید که علت اسهالتان نیز رسیدن زمان زایمان است.

تغذیه در هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری چی بخوریم؟ وعده غذایی سنگین، بویژه در سه ماهه پایانی بارداری، می تواند موجب بروز ناراحتی شود. اگر فاصله بین وعده های غذایی را طولانی کنید، ممکن است دچار سرگیجه شوید و بر اثر کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی، احساس ضعف داشته باشید. زیرا جنین بطور مرتب از خون شما گلوکز بیرون می کشد.

مصرف تنقلات سالم یکی از ارکان تغذیه سلامت است:

  • همیشه مقدار زیادی میوه تازه بر روی میز خود قرار دهید تا فراموش نکنید که آنها را بخورید.
  • کابینت ها را از انواع میوه های خشک و آجیل پرکنید.
  • بستنی یخی درست کرده و یا از بیرون تهیه کنید و در فریزر نگاه دارید. لیسیدن این نوع بستنی در هنگام درد زایمان، برای برخی از مادران موجب افزایش انرژی می شود.
  • ماست می تواند در هر زمانی از روز یک میان وعدۀ سالم و مغذی باشد. می توانید برای ایجاد تنوع روی آن غلات صبحانه یا میوه خشک بریزید.

بایدها و نبایدهای هفته سی و هشتم بارداری

خونریزی در هفته های پایانی می تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است بدلیل جدا شدن بخشی یا تمام جفت از دیوارۀ رحم باشد که با نام کنده شدن جفت شناخته می شود، یا بدلیل پایین بودن جفت که جفت سر راهی نام دارد و یا ضربه های ناگهانی اتفاق بیفتد. اگر در هفته های پایانی بارداری در ترشحات خود کمی خون می بینید، این هم می تواند نشانه خونریزی جفت باشد.

اگر خونریزی دارید، در هر مرحله از بارداری که باشید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

موردی که بیشتر مادران باردار به آن فکر می کنند اما کمتر درباره آن صحبت شده، اصلاح و کوتاه کردن موهای ناحیه تناسلی است. این موضوع یک مسئله کاملا شخصی است و بستگی به این دارد که چقدر شما را آزار می دهد.

البته شاید بخواهید برای حفظ بهداشت پس از زایمان این موها را کوتاه یا مرتب کنید، زیرا ممکن است در صورت خونریزی پس از زایمان، تمیز کردن موهای این ناحیه دشوار باشد.

اگر باید زایمان سزارین داشته باشید بهتر است بدانید که حداقل از سه سانتی متر بالای این ناحیه را در بیمارستان می تراشند، بنابراین بهتر است خودتان در خانه این کار را انجام دهید.

 

کد مطلب : هفته سی و هشتم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
3.6/5 - (5 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست