هفته سی و یکم بارداری

شاید در این دوره از بارداری تمام تمرکز خود را بر یک زایمان ایده آل گذاشته باشید، اما بهتر است بدانید که عوامل  بسیاری می توانند نوع زایمان و محل آن را تحت تاثیر قرار دهند. گاهی کمی پس از شروع درد زایمان، نظر مادر در مورد نحوه زایمان تغییر می کند، این مسئله در میان مادران باردار بسیار رایج است. تیم پزشکی شما آماده اند تا به سوالات فراوان شما در مورد تولد نوزاد پاسخ دهند، این فرصت را غنیمت شمرده و از تجارب ارزشمند آنها استفاده کنید.

در هفته سی و یکم بارداری جنین بیشتر زمان خود را در خواب سپری می کند. همه جنین ها مانند کودکان و بزرگسالان دارای یک الگوی خواب هستند که شامل مرحله «رویابینی» نیز می شود، این مرحله را در زمانی که چشم ها حرکات سریع دارند می توان تشخیص داد.  او گاهی پاهای خود را تا بالای سرش بالا می آورد و یا آنها را روی هم قرار می دهد و هنوز برای حرکات کششی فضای کافی در اختیار دارد.

تا پایان هفته 31 بارداری وزن جنین بین 2049-1453 گرم و طول بدن او 41/1 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم بارداری جنین همچنان با سرعت به افزایش وزن خود ادامه می‌دهد. این افزایش وزن موجب کمبود فضای حرکت جنین در رحم می شود و احتمالا کمتر از گذشته حرکات او را احساس می کنید. اگر فکر می‌کنید فعالیت فرزندتان کمتر از گذشته است‌، یک لیوان بزرگ آب میوه بنوشید و استراحت کنید تا بهتر متوجه حرکات فرزندتان شوید. اگر این‌کار موجب تحرک فرزندتان نشد یا تحرک او را کمتر از معمول حس می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.

تولید گلبول های قرمز خون جنین در هفته 31 بارداری از کبد به مغز استخوان منتقل می شوند. بعید است که گروه خونی این گلبول ها مشابه گروه خونی شما باشد و از آنجاکه تنها تعداد کمی از گلبول های قرمز از جفت به بدن مادر منتقل می شوند احتمال اینکه بدن شما آنها را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی کرده و به آن ها حمله  کند، ناچیز است. گروه خونی شما نیز اهمیتی ندارد زیرا آنتی بادی های گروه خونی A, B, AB یاO  همگی به گلبول های جنین موجود در جریان خون تان حمله می کنند، اما آنتی بادی های بدن شما آنها آنقدر بزرگ هستند که نمی توانند از جفت عبور کنند و به جنین حمله ور شوند، به همین دلیل نوع گروه خونی ABO اهمیت خاصی ندارد.

وضعیت مادر در هفته سی و یکم بارداری

در سه ماه سوم پستان ها خود را برای شیردهی به نوزاد آماده می کنند، به همین دلیل ممکن است دچار درد و تغییرات غیرقابل پیش بینی در سینه های خود شوید. پستان های شما پرتر شده و شاید احساس کنید بسیار سنگین شده اند. معمولا در هفته سی و یکم بارداری هاله تیره دور نوک پستان تیره تر خواهد شد و شاید درون آنها نوعی برآمدگی یا توده احساس کنید که بدلیل آغاز تولید شیر اولیه شماست که آغوز نام دارد. در این مرحله نیز ممکن است کمی ترشح شیر داشته باشید.

غدد کوچک روی سطح هاله تیره اطراف نوک پستان که برآمدگی های مونتگومری نام دارند، برجسته تر خواهند شد. همچنین شاید تعداد رگ های تیره روی پستان ها به دلیل افزایش حجم خون بیشتر شوند. تمامی این تغییرات گاها سبب ایجاد خارش در نوک پستان ها می شود که می تواند بسیار آزار دهنده باشد. برای از بین بردن این خارش ها می توانید از پمادهای مربوطه استفاده کرده و یا این نواحی را با کمی روغن بادام شیرین چرب کنید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته سی و یکم بارداری یعنی چند ماهگی؟

اکنون که در هفته سی و یکم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته سی و یکم حاملگی هستید، ماه هفتم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که هفت ماهتان است و در انتهای ماه هشتم هستید.

نزدیکی در هفته سی و یکم بارداری

نزدیکی کردن یا نکردن، این که آیا انجام نزدیکی برای جنین ضرر داره یا نه، این که آیا در اثر نزدیکی ممکن است که زایمان انجام شود یا جنین آسیب ببیند، همواره یکی از نگرانی های مادران بوده است. به طور کلی درمورد نزدیکی در هفته سی و یکم بارداری باید به شما بگوییم که اگر مشکل بخصوصی همچون سابقه سقط، جفت سر راهی، خونریزی و لکه بینی و … ندارید انجام نزدیکی نه تنها در هفته 31 بارداری اشکالی ندارد، بلکه با تحکیم روابط عاطفی، سبب افزایش آرامش شما نیز خواهد شد.
اما در برخی موارد ممکن است که پزشک انجام نزدیکی در هفته 31 بارداری را منع کند، همانند مواردی که مادر قبلا مبتلا به سقط مکرر بوده، خونریزی یا هماتوم بزرگ در زیر جفت مشاهده شده، احتمال زایمان زودرس وجود دارد و یا به هردلیلی بارداری با مشکل خاصی همراه است. در چنین مواردی ممکن است که پزشک انجام نزدیکی را برای حفظ سلامت جنین ممنوع کند.

زایمان در هفته 31 بارداری

زایمان زودس، تولد نوزادی پیش از هفته‌ی سی و هفتم بارداری است. در واقع، حدود یک چهارم از این گونه تولدها به علت بروز مشکللاتی در مادر یا جنین است. اما سه چهارم باقیمانده علت ناشناخته‌ای دارند. تولد زودهنگام بر اساس وزن نوزاد هنگام تولد درجه‌بندی می‌شود: وزن کم هنگام تولد – یک و نیم تا دو نیم و کیلوگرم، وزن بسیار کم هنگام تولد – کمتر از یک و نیم کیلوگرم، و به شدت کم وزن هنگام تولد – کمتر از یک کیلوگرم است.
اختمال بروز زایمان در هفته 31 بارداری بسیار کم است اما اگر سابقه زایمان زودرس دارید و نشانه های زایمان را در خورد مشاهده می کنید، لازم است که در اسرع وقت به متخصص اطلاع داده و درصورت نیاز به بیمارستان مراجعه کنید. برای جلوگیری از زایمان در هفته 31 بارداری باید شرایط شما به دقت تحت نظر متخصص باشد.

درد پریودی در هفته 31 بارداری

در دوران بارداری بدن شما با تغییرات بسیار زیادی مواجه می شود که در نهایت بدنتان را برای رشد و تکامل جنین آماده کرده و شرایط را برای زایمان مهیا می کند. در طی این دوران نه ماهه رحم مادر که ابتدا به اندازه یک مشت بوده و در درون لگن است، تا اندازه یک هندوانه بزرگ شده و تمامی احشای شکمی را کنار می زند و به درون شکم وارد می شود. بدون شک این تغییرات با دردهایی همراه خواهد بود که می توانند گاه و بی گاه مادر را آزار دهند.
ممکن است در هفته 31 بارداری دردی شبیه به درد پریود در زیر شکمتان حس کنید که معمولا ناشی از انقباضات تمرینی بی ضرر رحمی است که به آنها انقباضات براکستون هیکس گفته می شود. این انقباضات در شرایط کم آبی بدن مادر بدتر می شود به همین سبب توصیه می کنیم که اگر دردهایی را در شکمتان حس می کنید بهتر است چند لیوان آب نوشیده و کمی استراحت کنید. اما درد پریودی در هفته 31 بارداری که شدید و تیر کشنده بوده و با لکه بینی وحتی خونریزی است باید به متخصص اطلاع داده شود تا خطر رخ دادن زایمان زودرس هرچه سریعتر بررسی شده و درصورت نیاز دارو درمانی انجام گردد.

سونوگرافی در هفته 31 بارداری

مابین هفته های 28 تا 32 بارداری پزشک ممکن است که انجام یک سونوگرافی به نام بیوفیزیکال پروفایل را برای شما تجویز کند. بیوفیزیکال پروفایل، یکی دیگر از روش های ارزیابی‌های سلامت جنین است. بیوفیزیکال پروفایل یک تست ساده و بدون درد است که در دوران بارداری برای ارزیابی سلامت جنین شما انجام می‌شود. مخصوصاً تشخیص اینکه آیا او به اندازه کافی اکسیژن در رحم دریافت می‌کند یا نه. به طور معمول این کار زمانی انجام می‌شود که موعد زایمان شما گذشته باشد. اگر بارداری شما در معرض خطر باشد می‌توانید این تست را در هر زمانی از سه ماهه سوم بارداری نیز انجام دهید. در این تست موارد زیر بررسی می شود:
• تنفس جنین
• ضربان قلب جنین
• جنبش و حرکت جنین
• انعطاف پذیری عضلات جنین
• حجم مایع آمنیوتیک
متخصص سونوگرافی امتیاز بین ۰ تا ۲ را به هر کدام از دسته بندی های فوق خواهد داد. نمره سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل بین ۸ تا ۱۰ “اطمینان‌ بخش” است، هر چند ممکن است تست بعداً تکرار شود. نمره ۶ ممکن است نیاز به آزمایش دوم در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت داشته باشند، یا بسته به سن بارداری شما ممکن است نوزاد شما به دنیا بیاید. امتیاز ۴ یا کمتر ممکن است به این معنی باشد که شما نیاز به آزمایش‌های بیشتری دارید یا ممکن است لازم باشد بلافاصله به اتاق زایمان منتقل شوید.

تغذیه در هفته سی و یکم بارداری

هرقدر به پایان بارداری نزدیک می شوید، احتمال ِادم و یا پف کردن صورت و اندام ها خصوصا روی دست و پاهایتان افزایش می یابد. به یاد داشته باشید که اگر این ورم به صورت ناگهانی ایجاد شود، لازم است که هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند یکی از نشانه های مسمومیت بارداری باشد.

گرچه ورم های تدریجی از عوارض سه ماهه سوم است اما برای کاهش آن باید مصرف نمک روزانه را به حداقل برسانید و نیز نوشیدن مقدار کافی آب را فراموش نکنید. شاید اینگونه تصور کنید که نوشیدن آب سبب تجمع هرچه بیشتر مایعات در بدن شما می شود اما این بدانید که این یک تصور اشتباه است. نوشیدن آب سبب می شود که بر اساس خاصیت اسمز، آب از درون بافت ها به داخل خون کشیده شده و از طریق کلیه ها از بدن دفع شود.

 

باید ها و نباید های هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم حاملگی شما می توانید ورزش های شکمی سبک انجام دهید اما در سه ماهه دوم و سوم مجاز به انجام ورزش های خوابیده به پشت نیستید.

خوابیدن به پشت در هفته 31 بارداری و بعد از آن خطرناک است چراکه ممکن است در این وضعیت جنین بروی بزرگ سیاهرگ زیرین شما که خون را به قلب باز می گرداند، فشار وارد کند.

این امر باعث افت فشار شما شده و اکسیژن رسانی به جنین را نیز مختل می کند. اولین نشانه این مشکل، احساس سرگیجه در شماست. همه علائم باید با چرخیدن به سمت چپ از بین بروند، اما اگر این علائم  ادامه داشتند حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش کردن علاوه بر اینکه برای سلامت شما موثر بوده و باعث افزایش انرژی شما می شود، می تواند بدن تان را برای فرآیند زایمان و تولد فرزندتان نیز آماده کند.

زایمانی که پیش از هفتۀ سی و هفتم بارداری شروع شود، زایمان زودرس خوانده می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زایمان زودهنگام این است که ریه های جنین برای رشد کامل زمان کافی در اختیار ندارد. زایمان زودهنگام می تواند با بروز پیچیدگی‌هایی برای جنین همراه باشد. این اتفاق درصورتی رخ می دهد که دهانه‌ی رحم ضعیف باشد و نتواند جنین را پس از شش ماهگی “حفظ” کند. عفونت‌ها، ترشح مایع آمنیوتیک و خونریزی واژن، همگی با زایمان زودرس مرتبط هستند.

نشانه های زایمان زودرس شامل انقباض های منظم رحمی است که به صورت گرفتگی هایی در نواحی شکم (مثل درد عادت ماهانه) یا کمر احساس می شود. البته خود مادر اغلب به طور غریزی احساس می‌کنند که اشکالی در کار است، خصوصاً اگر ترشحات واژنی با لکه صورتی یا آغشته به خون وجود داشته باشد.

زایمان زودهنگام را نباید با انقباض های براکستون هیکس اشتباه گرفت. انقباض های غیرمنظم، بی‌درد و تمرینی در سراسر بارداری وجود دارند که می‌آیند و می‌روند که در حقیقت همانند حرکات تمرینی رحم برای آماده شدن جهت زایمان است. ولی انقباض های زایمان زودهنگام واقعی، مداوم و منظم اند. چون خبر کردن پزشک/ ماما یا شتابان رفتن به بیمارستان همیشه عملی نیست (و تنش‌زاست)، سعی کنید تا حداقل برای یک ساعت انقباض ها را زیر نظر داشته باشید. اگر پس از یک ساعت حالتان بدتر شد، به مراقب بهداشتی خود خبر دهید. اگر با استراحت نشانه‌ها ناپدید شدند، انقباضات زایمانی نبوده است.

 

کد مطلب : هفته سی و یکم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
3/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست