هفته بیست و یکم بارداری

در نیمه دوم بارداری، معاینات پزشکی بیشتر و بیشتر خواهند شد. حتی اگر در سلامت کامل هستید و جنین تان در سونوگرافی هفته 20 کاملاً بررسی شده است، ملاقات های پیاپی با پزشک می توانند اطمینان بخش باشند.

در هفته بیست و یکم بارداری مغز در حال رشد فرزندتان توانایی دریافت سیگنال های الکتریکی حواس مانند فشار و دما را بدست آورده است. البته در این مرحله نیز واکنش اعصاب جنین کاملاً غیر ارادی و در عین حال بسیار ساده می باشند. جنین بطور مداوم در حال قورت دادن مایع آمنیوتیک است که هربار مقدار آن را افزایش می دهد. در حقیقت این قورت دادن سبب تکامل دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و دستگاه ادراری او می شود.

در هفته بیست و یک بارداری ناخن انگشتان دست در حال رشد کردن هستند، ولی از آنجایی که ماده محافظت کننده موم مانندی بنام ورنیکس پوست بدن او را پوشانده است، خطر خراشیدگی پوست وجود ندارد. در جنین دختر تخمدان ها از شکم بداخل لگن پایین می آیند. تا پایان هفته 21 بارداری وزن جنین بین 400-331 گرم و طول بدن او 26/7 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

حرکات فرزندتان هنوز بر مبنای مجموعه ای از عکس العمل های غیرارادی شکل می گیرد، ولی از حالا تمامی آنها شروع به تغییر می کنند. همچنان که مجراهای عصبی رشد کرده و بالغ می شود، فرزندتان کنترل بیشتر و بیشتری روی فعالیت های خود بدست می آورد. پلک های جنین همچنان بسته اند و این کار موجب محافظت چشم های در حال رشد او در برابر محیط اطراف می شود.

جنین در هفته بیست یکم بارداری می تواند از حواس خود استفاده کرده و نور، فشار، درد و دما را حس کند. گرچه جوانه های چشایی از هفته دهم روی زبان وجود دارند ولی بنظر می رسد که حس شنوایی اولین حسی است که کامل می شود.

اندام های تناسلی به تدریج در حال رشد هستند و تفاوت جنسیت در جنین واضح تر از قبل می شود.

در هفته 21 بارداری جنسیت جنین تاثیر چندانی بر ظاهر بارداری شما ندارد، تنها در اواخر دوران بارداری کمی تفاوت وزن وجود دارد، اگر جنین پسر باشد میانگین وزن او نسبت به جنین دختر کمی بیشتر است.

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری

همه بانوان حتی اگر از بارداری خود لذت ببرند، نمی توانند از تغییر شکل بدن خود راضی باشند. اما برآمدگی شکم به این معنا نیست که شما بَدفُرم شده اید. باید از این فرصت برای رسیدگی به خودتان استفاده کنید، لباس های متنوع و جذاب بارداری را امتحان کنید، به ظاهر خود بیشتر برسید، گاهی نیز از ماساژ های ملایم بهره گیرید. سعی کنید برنامه ورزشی خود را بطور مرتب و روزانه داشته باشید، چراکه این کار علاوه بر اینکه برای سلامت جسمانی شما مفید است، موجب می شود پر انرژی تر باشید.

در هفته بیست و یکم بارداری ادامه دادن به ورزش منظم روزانه در کنار کار کردن می تواند چالش برانگیز باشد. ولی خوشبختانه برای ورزش کردن بدون رفتن به باشگاه راه هایی وجود دارند که فقط به کمی فکر و برنامه ریزی نیاز دارند. برای مثال هنگامیکه به منزل نزدیک شدید از وسیله نقلیه پیاده شوید و کمی از راه را پیاده روی کنید یا این که ویدیوهای مربوط به ورزش های دوران بارداری را دانلود کرده و در منزل هر زمانی که فرصت داشتید آنها را اجرا کنید. با آمادگی قبلی در هر مسیری که دوست دارید پیاده روی کنید، برای این کار پوشیدن کفش های راحت و مناسب اهمیت فراوانی دارد. همیشه مقداری آب نوشیدنی به همراه خود داشته باشید تا در طول روز بدنتان دچار کم آبی نشود. برای تقویت عضلات کف لگن خود نیز، هر شب قبل از خواب سعی کنید کمی تمرینات ورزشی انجام دهید

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

کمردرد در هفته 21 بارداری

کمر درد یکی از عارضه های شایع دوران حاملگی است. تعداد بسیار زیادی از مادران خصوصا افرادی که به انجام تمرینات ورزشی عادت ندارند، با ورود به سه ماهه دوم دچار درد لگن و درد کمر می شوند. علت اصلی این مسئله تغییرات هورمونی است. در دوران بارداری مقدار هورمون ریلکسین در بدن مادر به شدت افزایش پیدا می کند. این هورمون بر روی مفاصل شما اثر گذاشته و با نرم کردن آنها بدن شما را برای رشد جنین آماده می کند. بعلاوه در اثر افزایش هورمون ریلکسین عضلات و مفاصل لگن برای روز زایمان آماده خواهند شد.
اگر شما هم دچار درد لگن در هفته 21 بارداری شده اید، بهترین راهکار کمک گرفتن از تمرینات ورزشی است. تمرینات ورزشی سبب تقویت عضلات می شوند. عضلاتی که قوی بوده و تن عضلانی بهتری دارند، بهتر می توانند از مفاصل حمایت کنند در نتیجه شما درد بسیار کمتری را تجربه خواهید کرد. همچنین وان آب گرم و ماساژ نیز می تواند در کم کردن درد کمر موثر باشند.

هفته بیست و یکم بارداری یعنی چند ماهگی

اکنون که در هفته بیست و یکم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته بیست و یکم حاملگی هستید، ماه پنجم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که پنج ماهتان است.

نحوه خوابیدن در هفته بیست و یکم بارداری

در دوران بارداری هر مساله ای، هر عادتی و هر چیزی می تواند به یک چالش تبدیل شود و نیاز به دقت و توجه داشته داشته باشد، حتی یک خوابیدن ساده! هرچند ممکن است در این هفته ها دچار بی خوابی شده باشید اما زمانی که احساس خواب آلودگی می کنید نیز لازم است درمورد نحوه خوابیدنتان دقت و توجه کافی را به خرج دهید.

پزشکان می گویند که مادران باردار باید از ابتدای سه ماهه دوم به بعد، به خوابیدن به پهلوها عادت کنند. ممکن است بپرسید چرا؟ بدیهی است که با بزرگ و برجسته شدن شکم، دمر خوابیدن ممکن نیست اما چرا نمی توان به صورت طاق باز خوابید؟ رحم در اثر رشد جنین بزرگ و برجسته می شود، در هنگام خوابیدن به پشت، رحم با تمام وزنی که دارد بر روی بزرگترین سیاهرگ بدن به نام ورید اجوف تحتانی قرار می گیرد، این مساله سبب می شود که خون نتواند به سمت قلب مادر بازگردد، درنتیجه نه تنها خون در درون ورید های پا تجمع پیدا کرده بلکه خونرسانی به جنین نیز کاهش می یابد. در هفته بیست و یکم بارداری هنوز رحم آنقدر سنگین نشده است که بتواند مانع از عبور خون از ورید اجوف تحتانی گردد، اما باید از همین ماه به طرز خوابیدن صحیح عادت کنید تا از هفته 30 بارداری که خوابیدن به صورت طاق باز ممنوع است دچار مشکل نشوید.

سقط جنین در هفته بیست و یکم بارداری

تقریبا تمامی مادران علامت اصلی سقط جنین را لکه بینی، خونریزی و دردهای شکمی می دانند به همین سبب دیدن و حس کردن چنین نشانه هایی در دوران حاملگی سبب دلهره آنها می شود. اما هرگونه لکه بینی نمی تواند نشانه ای از سقط جنین باشد گرچه لازم است آنها را جدی بگیرید.

علامت اصلی سقط جنین در هفته بیست و یکم بارداری معمولا لکه بینی و دفع لخته های خونی به همراه انقباضات شکمی نسبتا شدیدی است که معمولا به صورت دردهای تیر کشنده ای در کمر و زیر شکم خود را نشان می دهد. اگر چنین علائمی دارید حتما آن ها را با متخصص درمیان بگذارید، پزشک ممکن است برای اطمینان از سلامت جنین انجام سونوگرافی را توصیه کند. بعلاوه اگر حس می کنید که علائم بارداری شما در حال ناپدید شدن هستند، سینه ها در حال کوچک شدن بودن، رشد شکم متوقف شده است و … لازم است که در این باره با متخصص زنان مشورت کنید.

اندازه شکم در هفته بیست و یکم

اندازه شکم یکی از دغدغه های مادران در دوران بارداری است. بسیاری از مادران در این دوران اندازه شکم خود را با سایر هم ماه های خود مقایسه می کنند و می گویند که چرا شکم فلانی بزرگ شده اما من هنوز شکم برجسته ای ندارم؟ و … باید به شما بگوییم همانطور که بارداری هر فردی هانند اثر انگشت او منحصر به فرد است و قرار نیست که اندازه شکم در هفته بیست و یکم بارداری تمامی مادران یک اندازه باشند.

دربرخی مادران استخوانبندی لگن به گونه ای است که رحم فضای زیادی را برای رشد در درون آن دارد، درنتیجه شکم این مادران دیرتر برجسته می شود. درحالی که لگن برخی از مادران کوچک تر است و در آنها شکم خیلی زودتر از سایرین برجسته شده و خود را نشان می دهد. به همین دلیل توصیه می کنیم که هرگز نباید نگران اندازه شکم در هفته بیست و یکم و تمام طول حاملگی باشید و نیازی نیست که خودتان را با بقیه مقایسه کنید. اگر رشد جنین در سونوگرافی خوب است، دیگر جای هیچگونه نگرانی نیست.

 

توصیه‌های غذایی هفته بیست و یکم بارداری

با آغاز سه ماهه دوم بارداری حالت تهوع فروکش کرده و مادر انرژی و اشتها خود را باز می یابد. سه ماهه دوم در واقع اوج اشتهای هر خانم باردار در طول دوران بارداری است. اگر می پرسید در هفته 21 بارداری چی بخوریم، لازم به ذکر است توصیه پزشکان این است که مادر باردار باید روزانه 300 کالری بیشتر از زمان شروع بارداری کالری مصرف کند. البته این کالری دریافتی نیز باید شامل تمامی گروه های غذایی باشد. مصرف متناسب همه گروه های غذایی برای رشد و حفظ سلامت جنین الزامی است.از آنجا که جنین در حال تولید سلول‌های قرمز خونی است، مصرف 27 میلی گرم آهن در روز شما را از ابتلا به مشکل کم خونی در امان نگه می‌دارد. در کنار تمام این ها مصرف مواد غذایی حاوی آهن را فراموش نکنید. اگر برای دریافت آهن به فکر خوردن دل و قلوه و جگر افتاده اید، بدانید که گرچه مصرف مقدار متعادل دل و قلوه در بارداری بلامانع است، اما مصرف جگر به علت داشتن مقدار زیاد ویتامین A کاملا ممنوع است.

 

باید ها و نباید های هفته بیست و یکم بارداری

زمین خوردن یا از دست دادن تعادل در دوران بارداری بسیار رایج است. زیرا شکم برآمده، رباط ها و مفاصل نرم شده و تغییر مرکز ثقل باعث می شوند که تعادل خود را از دست بدهید. خوشبختانه جنین شما درون مایع آمنیوتیک خود بطور کامل احاطه شده و از او مراقبت می شود، و هنگامی که شما زمین می خورید اثر ضربه را کم می کند. زمین خوردن شما باید خیلی جدی باشد تا بتواند به جنینتان آسیب برساند.

بهترین کار پس از زمین خوردن این است که حرکات جنین خود را تحت نظر بگیرید. اگر مثل همیشه زیاد حرکت می کند پس همه چیز روبراه است ولی اگر می خواهید مطمئن شوید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر ناراحتی حس کردید یا خونریزی غیر طبیعی داشتید حتما باید تحت خدمات پزشکی قرار بگیرید. اگر شاهد خروج آب شدید، این مایع مربوط به مایع آمنیوتیک نبوده و به احتمال زیاد به دلیل بی اختیاری ادرار ناشی از استرس است.

گاهی به کیسه آب به دلیل ظاهرش «حباب» گفته می شود. این حباب ممکن است شفاف باشد ولی بسیار محکم بوده ولی گاها احتمال بروز سوراخ و پارگی در آن وجود دارد.

در سه ماهه دوم بارداری ممکن است متوجه ترشحات واژنی بیش از حد معمول شوید. این ترشحات معمولا شفاف، رقیق یا پر از ماده مخاطی هستند ولی نباید بوی بدی داشته باشند. اگر این ترشحات تغییر کرده اند و سفید، غلیظ و موجب خارش شده اند شاید شما دچار عفونت قارچی شده باشید که در دوران بارداری طبیعی و به راحتی قابل درمان است. اگر ترشحات واژن زرد یا متمایل به سبز و یا بد بو باشد یا هنگام ادرار احساس سوزش کردید و یا در نواحی خارجی آلت تناسلی خود احساس درد داشتید، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

این موارد ممکن است نشانه های عفونتی باشند که باید سریعاً درمان شود. در هفته بیست و یکم بارداری هیچ گونه ترشح غیر طبیعی را نادیده نگیرید، گرچه این موارد مستقیماً جنین شما را تحت تاثیر قرار نمی دهند اما عفونت جدی می تواند منجر به زایمان زودرس شود.

 

 

کد مطلب : هفته بیست و یکم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
4.5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست