هفته سی و نهم بارداری

بهتر است علائم شروع درد زایمان را بشناسید. زیرا ممکن است در هفته سی و نهم بارداری بدنتان به اشتباه زنگ آماده باش زایمان را به صدا در آورد. برای اطمینان بیشتر با دیدن علائم مشکوک حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. توجه داشته باشید که به همان میزان که برای زایمان خود هیجان دارید و عصبی هستید، همسر شما نیز همین حس را دارد. هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که زایمان شما چگونه پیش خواهد رفت، اما بهتر است پیش از فرارسیدن آن روز دربارۀ نقش همسرتان در کمک کردن به شما با او صحبت کنید.

در هفته سی و نه بارداری ریتم تنفس فرزندتان منظم شده بطوریکه در هر دقیقه 40 بار عمل تنفس را انجام می دهد. سر او اکنون در پایین لگن شما قرار گرفته و باعث می شود فشار روی بالای شکم کاهش یابد، البته طبیعی است که فشار روی مثانه افزایش می یابد. چشمان فرزندتان شکل گرفته اند، اما شبکه عصبی آن برای تمرکز کردن به تکامل لازم نرسیده است. بینایی نوزاد در چند هفته اول پس از تولد و تا زمان کامل شدن روند تکاملی چشم ها، ضعیف است.

تا پایان هفته 39 بارداری وزن جنین بین 4019-2851 گرم و طول بدن او 50/7 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی و نهم بارداری

علیرغم اینکه سر جنین کاملاً درون لگن شما قرار گرفته اما همچنان شکل گرد خود را حفظ کرده است. هنگام شروع زایمان استخوان های جمجمه او به یکدیگر نزدیک می شوند و شکل کشیده تری به سر می دهند تا جنین بتواند راحت تر از کانال زایمان عبور کند.

چشمان نوزاد شما هنگام تولد تقریباً به اندازه چشمان او در زمان بزرگسالی است. اگرچه چشم ها و عدسی آنها تا زمان بلوغ کمی رشد خواهند کرد اما اندازه چشم هنگام تولد سه چهارم اندازه نهایی آن است.

جنین در سه هفته پایانی با ذخیره کردن چربی در زیر پوست خود، بطور مرتب وزن اضافه می کند. اگر او در این هفته متولد شود، ظاهری گرد و تپل خواهد داشت.

در هفته سی و نهم بارداری عضلات گردن قوی شده اند و براحتی می توانند سر را از روی قفسه سینه قرار دهند. اما پس از تولد او دیگر مایع آمنیوتیک در اطرافش نخواهد بود تا با کمک شناور شدن در آن بتواند سر خود را بالا نگاه دارد، به همین دلیل باید هنگامی که او را در آغوش می گیرید، از سر و گردن فرزندتان محافظت کنید.

فرزندتان از هفته 10 بارداری عمل تنفس را تمرین کرده است، اما اکنون الگوی این تمرینات که در ابتدا حدود 10 ثانیه طول می کشید، به ریتمی منظم با 40 نفس در دقیقه رسیده است که همانند الگویی است که نوزاد پس از تولد دنبال خواهد کرد.

اگرچه او نمی تواند مانند قبل براحتی در دست و پاهای خود کشش ایجاد کند، اما حرکات او باید حداقل 10 بار در روز با الگوی حرکتی گذشته ادامه داشته باشد، چرا که این حرکات جنین نشانه تضمین سلامت او بشمار می روند.

وضعیت مادر در هفته سی و نهم بارداری

طبیعی است که در هفته سی و نهم حاملگی در مورد زایمان خود کمی عصبی و نگران باشید، بویژه اگر این اولین بارداری شما باشد. سعی کنید احساسات خود را مخفی نکنید، نگرانی های تان را با همسر خود در میان بگذارید، زیرا او نیز ممکن است نیاز داشته باشد شما به او دلگرمی دهید. اگر در مورد موضوع خاصی نگرانید، با پزشک خود تماس بگیرید، او می داند چگونه باید با این نگرانی ها کنار آمد و می تواند ذهن شما را آرام کند.

اگر این اولین بارداری شماست، تشخیص علائم شروع زایمان دشوار خواهد بود. برخی از مادران در پایین کمر خود دردی را احساس می کنند که بتدریج شدت می یابد. یکی دیگر از علائم زمان شروع زایمان، خونریزی است یا زمانی که کیسه حاوی مایع آمنیوتیک پاره شود، ولی اگر پس از پاره شدن کیسه آب انقباض های دردناک شروع نشوند، باید بسرعت وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهید.

اگر فکر می کنید زایمان شما شروع شده، آرامش خود را حفظ کرده و با پزشک تماس بگیرید و به صحبت های او خوب گوش کنید. علائم و بویژه انقباضات خود را برای او شرح دهید. اگر هر پنج دقیقه یک بار به مدت یک دقیقه دچار گرفتگی دردناک رحم می شوید و درد آنها به حدی است که نمی توانید کار دیگری انجام دهید، باید به بیمارستان مراجعه کنید. (باید زمان انقباضات را در نظر بگیرید)

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

ترشحات در هفته سی و نهم بارداری

در دوران بارداری تحت تاثیر تغییرات هورمونی ترشحات واژن افزایش پیدا می کند. مادامی که این ترشحات بوی بدی نداشته باشند، رنگشان سفید و یا شفاف باشد و سبب بروز خارش و سوزش در واژن شما نشوند، جای هیچگونه نگرانی نیست. اما در ترشحات در هفته سی و نهم بارداری ممکن است چیزهای جدیدی ببینید، در این زمان ممکن است ترشحات شما حالت ژله ای پیدا کنند که خود نشانه ای از خروج پلاگ مخاطی است. پلاگ مخاطی ماده ای ژله مانند است که دهانه رحم را از ابتدای بارداری تا زمان زایمان مهر و موم کرده و در نزدیکی زایمان خارج می شود وممکن است شما آن را به صورت ترشحات ژله ای مشاهده کنید. یکی دیگر از نکاتی که در این زمان ممکن است در ترشحات در هفته سی و نهم بارداری ببینید لکه خون است. خروج خون در این زمان شوی خونی نامیده می شود که خود یکی از مهمترین نشانه های قریب الوقوع بودن زایمانتان است.

پیاده روی در هفته سی و نه بارداری

پیاده روی در هفته سی و نه بارداری  به شروع زایمانتان کمک خواهد کرد. در این هفته می توانید تا جایی که آمادگی لازم را دارید، پیاده روی کنید. اما سعی کنید از پیاده روی در مسیرهای ناشناخته و یا دارای شیب تند خودداری کنید.

اگر در حین پیاده روی در کمر و یا لگن خود احساس درد کردید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشک شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. اگر زمان زایمان شما نزدیک است، سعی کنید در یک مسیر معین و مشخص پیاده‌روی کنید. بر اساس یک قاعده کلی در صورت انجام هرگونه تمرین ورزشی در طول بارداری از اعمال فشار زیاد و نفس نفس زدن خودداری کنید. اگر در حین پیاده روی به سختی نفس کشیده و یا قادر به تکلم نبودید، سرعت خود را کم کرده و یا اینکه مقداری توقف کنید. به آرامی قدم بزنید. مقداری استراحت کنید و حواستان باشد که پیاده روی را به صورت صحیح انجام دهید.

 کمر درد در هفته سی و نهم بارداری

کمر درد در هفته سی و نهم بارداری می تواند همانند تمام طول بارداری آزاردهنده باشد، امتناع از موارد زیر می‌تواند در کاهش و کنترل کمر درد در هفته سی و نهم بارداری موثر واقع شود:

  • کفش پاشنه بلند

کفش‌هایی با پاشنه بلندتر از سه یا چهار سانت، می‌توانند باعث درد کمر شوند. کفش‌های پاشنه بلند، مرکز ثقل بدن را تغییر می‌دهند و در نتیجه موجب فشار بیش از حد به عضلات کمر و لگن می‌شوند.

  • بلند کردن اجسام سنگین

بلند کردن اجسام سنگین‌تر از حدود 7 کیلوگرم در بارداری مجاز نیست. عضلات بدن در دوران بارداری نرم‌تر می‌شوند بنابراین خطر آسیب رسیدن به آن‌ها افزایش می‌یابد.

  • قوز کردن

ایستادن یا نشستن در وضعیت نامناسب، می‌‌تواند فشار بر عضلات پشت را افزایش بدهد.

  • انجام ورزش‌های جدید

بارداری زمان مناسبی برای شروع ورزش‌های جدید نیست و ممکن است به بدن آسیب جدی وارد شود.

با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید تا حد زیادی از کمردردهای دوران بارداری مصون بمانید. اما فراموش نکنید که هر نوع دردی به خصوص در دوران بارداری نیاز به مشورت با پزشک داشته و لازم است از خوددرمانی اجتناب شود.

 خونریزی در هفته سی و نهم بارداری

خونریزی در دوران بارداری برای مادر دلهره آور است اما اگر در هفته سی و نهم بارداری هستید، خروج اندکی خون جای نگرانی ندارد و نشانه شروع زایمان است. اما افرادی که جفت سر راهی دارند، ممکن است دچار خونریزی وسیع شوند که می تواند برای جنین خطرناک باشد. اگر خونریزی شدید دارید،‌ تا قبل از معاینه توسط پزشک،‌ از نوار بهداشتی استفاده کنید. اگر نوار بهداشتی در دسترس ندارید می‌توانید پوشک بچه یا یک حوله کوچک استفاده کنید.

لازم است درصورت مشاهده خونریزی در هفته سی و نهم بارداری سریعا به بیمارستان مراجعه کنید، در هفته های آخر پرونده بارداری خود را در دسترس بگذارید و اگر جایی رفتید آن را به همراه خود ببرید تا درصورت وقوع موارد اورژانسی و مراجعه به نزدیک ترین بیمارستان، متخصص بتواند از سابقه مواردی که در بارداری شما رخ داده، شرایط جنین و … به راحتی مطلع شود.

 

تغذیه در هفته سی و نهم بارداری

اگر قرار باشد طبیعی زایمان نکنید، در هفته 39 بارداری سزارین انتخاب خواهد شد. اکثر بیمارستان ها اجازه نمی دهند مادر در طول زایمان چیزی بخورد یا بیآشامد، زیرا در صورت نیاز به انجام بیهوشی عمومی خطر خفگی یا آسپیراسیون وجود دارد. از پزشک خود بپرسید که از چه زمانی نباید چیزی بخورید.

چند پیشنهاد: خوراکی های سبک مانند سوپ، بستنی یخی، سیب پخته و آسیاب شده یا تکه های یخ را انتخاب کنید، حتی اگر اجازه غذا خوردن نداشته باشید، خوردن تکه های یخ مانعی ندارد. همسر شما نیز برای حفظ انرژی خود نیاز به خواب کافی دراین روزها، تغذیه مناسبو حمایت عاطفی دارد.

 بایدها و نبایدهای هفته سی و نهم بارداری

حتی پس از گذشت 40 هفته از بارداریتان احتمالاً برای شروع زایمان و رفتن به بیمارستان و انجام امور سراسیمه هستید. برای پیشگیری از این اضطراب لحظات آخر:

  • مطمئن شوید که کیف بیمارستان را آماده کرده اید. همچنین می توانید از قبل لیست اقلامی که می خواهید در لحظه آخر بردارید را تهیه کنید.
  • بهتر است کیف پول خود را نیز برای پرداخت هزینه پارکینگ بیمارستان و خرید مایحتاج لازم به همراه داشته باشید.
  • وظایف هر کس را مشخص کنید.
  • یک بار بصورت آزمایشی به بیمارستان بروید، با این کار خواهید دانست در چه مناطقی ترافیک وجود دارد، مسیرهای میانبر کدامند و کجا می توانید جای پارک پیدا کنید. همچنین می توانید این کار را در ساعات مختلف روز انجام دهید تا در روز زایمان به زمان تعطیلی مدارس و مکان های شلوغ و پرترافیک برخورد نکنید. همچنین بهتر است از چگونگی ورود به بخش زنان و زایمان بیمارستان هنگام شب نیز اطلاعاتی داشته باشید.
  • مهم تر از هر چیزی، مضطرب نباشید. اکثر مادران به موقع به بیمارستان می رسند.

بهتر است همسر خود را از قبل آماده کنید و بطور دقیق مشخص کنید که به محض شروع درد زایمان، چه اقداماتی به شما کمک خواهند کرد. از قبل برنامه خود را به او اطلاع دهید، اگر می خواهید در طول زایمان به موسیقی گوش کنید یا قدم بزنید، برای همسرتان توضیح دهید که در آن زمان از او چه انتظاری خواهید داشت.

چند حرکت ماساژ را تمرین کنید و چگونگی آنجام آن را به همسرتان بیاموزید. برخی از مادران تمایل ندارند در طول زایمان کسی به آنها دست بزند، اما برخی دیگر از ماساژ کمر لذت می برند. تا زمانی که در موقعیت زایمان قرار نگرفته اید، نمی دانید چه کاری مفید است، بنابراین بهتر است اکنون حرکات ماساژ را با همسر خود تمرین کنید.

اگر همسرتان نیز به همراه شما در کلاس های آمادگی زایمان شرکت کرده باشد، با تکنیک های تنفس و ریلکسیشن آشناست و اکنون می توانید این تکنیک ها را با یکدیگر تمرین کنید. اگر او اطلاعاتی در اینباره ندارد، می توانید از پزشک خود بخواهید تا شما را راهنمایی کند.

 

 

کد مطلب : هفته سی و نهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
4.3/5 - (3 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست