هفته هشتم بارداری

حتی اگر علائم ظاهری بارداری هنوز به سراغ شما نیامده باشد، احتمالاً از هفته هشتم بارداری تغییراتی را احساس خواهید کرد. ممکن است گاهی تند مزاج شوید و احساس ضعف و سستی کنید، این تغییرات بیشتر به دلیل نوسان سطح هورمون در بدن شما رخ می دهد. گاهی ممکن است در مورد باردار بودن و مدت باقی مانده از بارداریتان احساسات دوگانه ای داشته باشید. اگر می خواهید به مسافرت بروید، سعی کنید سفر کوتاه و مقصد خوش آب و هوا را انتخاب کنید و از خودتان بسیار مراقبت کنید.در این هفته گوش ها رشد خود را آغاز کرده و انگشتان دست و پا رشد خود را آغاز می کنند، هرچند که در هفته ی 8 ام بارداری به هم چسبیده اند. بند ناف که از رگ های خونی تشکیل شده است شروع به انتقال مواد غذایی به جنین و خارج کردن مواد زائد می کند. از آنجایی که هم اکنون جفت مسئولیت ارسال مواد غذایی به جنین را به عهده گرفته، کیسه زرده روز به روز کوچکتر و کوچکتر می شود.

وضعیت جنین در هفته هشتم بارداری

در هفته هشت بارداری فرزند شما هنوز شبیه به انسان نشده است، اما لب پایین و فک او شکل گرفته است؛ لب بالایی هنوز کامل نشده و دهان او بسیار بزرگ به نظر می آید. گوش های بیرونی پایین تر از محل خود و در راستای خط فک در حال شکل گیری هستند و چشم ها از یکدیگر بسیار فاصله دارند. هفته 8 بارداری فرزندتان در مرحله بسیار مهمی از رشد خود قرار دارد. در این زمان مغز او دارای ساختاری توخالی است که به نخاع متصل شده و در حال ایجاد پنج محدوده مجزاست. پایین ترین بخش مغز که مغز پسین نام دارد، هشتمین بخشی است که به سرعت رشد می کند و پل مغزی، بصل النخاع و مخچه را شکل می دهد. این ساختارها ابتدایی ترین بخش های مغز هستند و بسیاری از فعالیت های اساسی را که بصورت ناخودآگاه انجام می دهیم، مانند تنفس و نگه داشتن تعادل را به عهده دارند. در بالای این بخش، مغز میانی قرار دارد که از مغز پسین، اعصاب سطح بدن و نخاع سیگنال هایی را به مغز قدامی منتقل می کند. این بخش از مغز شامل “تالاموس” که مرکز هماهنگ کننده اکثر پیام های حسی که به مغز می رسند، است. دو نیمکره مخچه ای در این مرحله از رشد کاملاً صاف هستند. هر نیم کره دارای یک حفره پر از مایع است که که به زودی بطن های مغزی را می سازد. تا پایان هشتمین هفته بارداری طول بدن جنین 6/1 سانتی متر و وزن او 1 گرم خواهد بود.

هفته هشتم بارداری و قلب جنین که شنیدن صدای آن از مهمترین وقایع دوران بارداری شماست را فراموش نکنید! زیرا در این هفته می توانید با مراجعه به سونوگرافی صدای زیبای ضربان قلب فرشته کوچک خود را بشنوید اما به یاد داشته باشید که اگر شنیده نشد نگران نباشید، ممکن است لقاح کمی دیرتر از آنچه انتظار می رود رخ داده باشد.

وضعیت مادر در هفته هشتم بارداری

اگر قرار باشد ویار (حالت تهوع صبحگاهی) داشته باشید باید تا هفته 8 بارداری باید شروع شده باشد. پژوهشگران علت آن را به تغییرات هورمونی خصوصا افزایش میزان هورمون hCG ارتباط می دهند. در این مرحله طبیعی است که دردهای تیزی در ناحیه لگن خاصره خود احساس کنید، بخصوص هنگامی که خود را می‌چرخانید یا پس از مدتی نشستن، بلند می‌شوید و می‌ایستید. رحم شما شروع به بزرگ شدم می کند که می‌تواند باعث کشیدگی رباط‌ها، عضله‌هایی که رحم شما را در جای خود نگه می‌دارند، شود. اگر نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید. می توانید با اجازه پزشک تمرینات تقویت کننده عضلات شکم و لگن را از همین امروز آغاز کنید. همچنین خونریزی در مرحله اولیه بارداری متداول است. اگر خونریزی خفیف است و با درد و انقباض شکم همراه نیست به احتمال زیاد همه چیز مرتب است. با این حال، در صورت خونریزی در هر مرحله ای از بارداری برای پیشگیری از عوارض بعدی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

اندازه شکم در هفته هشتم بارداری

اندازه شکم در ماه های مختلف بارداری نمی تواند دقیقأ مرحله یا سن بارداری تان را نشان دهد. چه شکم شما کوچک باشد و چه بزرگ، شما دقیقأ نمی توانید مرحله بارداری خود را تعیین کنید. شکل و اندازه شکم هر مادر با دیگری متفاوت است. اگر برجستگی شکم دوست شما در ماه ششم بارداری به اندازه مناسب بزرگ بوده، این بدان معنا نیست که شکم شما هم در ماه ششم به همان اندازه باشد. اگر تا آن زمان یک شکم کوچک دارید و پزشک به شما اطمینان می دهد که بارداری تان خوب پیش می رود، پس نگرانی و استرس ضرورتی ندارد.

اگر اضافه وزن ندارید و بارداری شما تک قلویی باشد، قبل از ماه پنجم بارداری نباید انتظار شکمی برجسته را داشته باشید. زیرا که تا هفته 20 بارداری رحم در درون لگن استخوانی مادر است و در هفته 20 بالاترین نقطه رحم که اصطلاحا فوندال هایت نامیده می شود، به ناف مادر می رسد و از این زمان به بعد می توان انتظار داشت که شکم برجسته بارداری به تدریج خود را نشان دهد. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که اندازه شکم در هفته هشتم بارداری هیچ تفاوتی با حالت غیر بارداری شما نخواهد داشت.

تشخیص جنسیت در هفته هشتم بارداری

اگر برای انجام سونوگرافی هفته هشتم بارداری به متخصص مراجعه کنید، باید بدانید که مهمترین نکته در این هفته شنیده شدن ضربان قلب جنین در سونوگرافی است. اندازه ساک بارداری باید با هفته مربوطه مطابقت داشته باشد و جنین درون ساک مشاهده شود. اما در این زمان نمی توان جنسیت جنین را تشخیص داد. در حقیقت در هفته 8 حاملگی جنین شما بسیار کوچکتر از آن است که بتوان با کمک سونوگرافی اندام تناسلی او را مشاهده کرد و دختر و پسر بودنش را تشخیص داد.

روش های خانگی وجود دارد که مدعی هستند با ادرار مادر و موادی همچون خمیر دندان، وایتکس و … می توانند تشخیص جنسیت در هفته هشتم بارداری را انجام دهند اما هیچ کدام از نظر علمی مورد تایید نخواهند بود. درواقع برای اطاع از جنسیت جنینتان با کمک سونوگرافی لازم است تا پایان هفته 16 بارداری صبر کرده و بعد از ان سونوگرافی تعیین جنسیت را انجام دهید. لازم به ذکر است انجام سونوگرافی تعیین جنسیت قبل از هفته 16 بارداری احتمال خطا در تشخیص پسر یا دختر بودن جنین را افزایش می دهد.

درد پریودی در هفته هشتم بارداری

درد زیر شکم در اوایل بارداری می‌تواند تجربه ترسناکی باشد، خصوصا برای بانوانی که برای اولین بار باردار شده‌اند. در بسیاری از موارد، تغییرات طبیعی بدن موجب بروز این ناراحتی است که به احتمال زیاد در ادامه بارداری برطرف خواهد شد. اما در برخی موارد، این درد می‌تواند نشان دهنده عارضه جدی‌تری باشد. مهم است که درد زیر شکم را گزارش دهیم و اجازه دهیم که پزشک دلیل آن‌را تشخیص بدهد.

اگر در نواحی زیر شکمتان کمی درد دارید این طبیعی است اما دردهای شدید خصوصا زمانی که با لکه بینی همراه باشند را باید حتما به متخصص اطلاع دهید. در چنین مواردی معمولا متخصص با تجویز دارو و توصیه استراحت از شما می خواهد که حدود یک هفته صبر کنید و سپس نتیجه را به او گزارش دهید. داشتن درد پریودی در هفته هشتم بارداری گرچه ناراحت کننده است اما الزاما نشانه ای از سقط جنین نخواهد بود. به شما حق می دهیم که این دردها سبب نگرانی شما درمورد سلامت فرزند در راهتان شود اما نگرانی چیزی را حل نمی کند! به جای آن استراحت کنید، داروهای توصیه شده توسط پزشک را به طور دقیق مصرف کرده و خوش بین باشید. به زودی همه چیز به روال عادی باز خواهد گشت.

علت کمر درد در هفته هشتم بارداری

کمر درد عارضه ای است که تعداد زیادی از مادران، خصوصا افرادی که توان عضلانی خوبی نداشته و پیش از بارداری ورزش نمی کرده اند، به آن مبتلا خواهند شد. معمولا کمر درد از سه ماهه دوم بارداری آغاز می شود که علت اصلی آن اثر هورمون ریلکسین بر روی عضلات و مفاصل بدن شماست که با شل شدن کردن آنها سبب ایجاد دامنه حرکتی کمی در محل مفاصل  و ایجاد فشار بر روی اعصاب اطراف مفصل در نتیجه احساس درد خواهند شد. برای مقابله با این حالت بهترین راهکار انجام ورزش های بارداری است. این ورزش ها مانع از شل شدن بیش از حد عضلات شما شده درنتیجه عضلاتی که قویتر هستند بیشتر می توانند از استخوان ها و مفاصل حمایت کنند در نتیجه شما درد کمتری را تجربه خواهید کرد.

علت کمر درد در هفته هشتم بارداری ممکن است وجود یک مشکل ساختاری خفیف ستون مهره ها همچون یک انحراف بسیار خفیف، اضافه وزن و … باشد. برای درمان آن ماساژ بگیرید، روند اضافه وزنتان را کنترل کرده و درصورت نیاز از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید و زیر نظر پزشک وزرش های بارداری را هر روز انجام دهید.

 

توصیه‌های غذایی هفته هشتم بارداری

اهمیت بیش از حد در مورد بهداشت غذا در دوران بارداری به چند دلیل اهمیت دارد. اولاً، سیستم ایمنی بدن شما در دوره بارداری تحت فشار مضاعفی قرار دارد و این امر شما را به مسمومیت غذایی حساس تر می کند. دوم اینکه خطر تاثیر بیماری های شما بر سلامت فرزندتان نیز وجود دارد، بنابراین باید مراقب باشید. از نکات زیر پیروی کنید:

  • بطور مرتب دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید. آنها را حتماً پیش از آماده کردن غذا کاملاً خشک کنید، زیرا باکتری ها روی پوست مرطوب براحتی گسترش می یابند.
  • تا قبل از شروع پختن و آماده کردن غذا حتماً مواد غذایی را درون  یخچال نگه داری کنید و پیش از سرو کردن به خوبی آن را بپزید.
  • غذا را بسیار داغ سرو کنید، چون میکروب ها در دمای معتدل می توانند تکثیر شوند.
  • فوراً پس مانده های غذا را در یخچال بگذارید و آنها را تنها برای یک بار دیگر گرم کنید.
  • وسایل آشپزخانه،  سطوح کار و دست های خود را به خوبی تمیز کنید.
  • یخچال و فریزر خود را در دمای مناسب تنظیم کنید.

برای آماده سازی غذا زمان بگذارید و در شستن  میوه و سبزیجات احتیاط لازم را بخرج دهید و هنگام نگهداری مواد غذایی در یخچال مواد خام و پخته را جدا از هم بسته بندی کنید.

باید ها و نباید های هفته هشتم بارداری

“توکسوپلاسموزیس” اختلالی است که توسط انگل ایجاد می شود و می تواند به جنین آسیب برساند.  علایم این بیماری که یک تا سه هفته بعد از ابتلا به عفونت ایجاد می شوند عبارتند از: بزرگ شدن غدد لنفاوی بدون درد (معمولاً در ناحیه گردن)، خستگی، تب و سردرد.عفونت انگلی توکسوپلاسموزیس توسط انگلی به نام توکسوپلاسماگوندی (Toxoplasma gondi) ایجاد می شود. این انگل در مدفوع گربه های آلوده وجود دارد و افرادی که با گربه ها سروکار دارند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. راه دیگر انتقال این بیماری، مصرف گوشت خام یا نیم پخته حیواناتی است که غذاهایشان آلوده به کیست هایی از مدفوع گربه بوده است. در صورتیکه مادر در دوران بارداری به این عفونت دچار شود، ممکن است عفونت سلامت جنین را به مخاطره انداخته و باعث بروز ناهنجاری هایی مثل نابینایی شود. بنابراین، علاوه بر اجتناب از تمیز کردن مدفوع گربه، در آشپزخانه نیز مراقبت های لازم را انجام دهید. گوشت ها باید خیلی خوب پخته شوند. حتما پس از آماده کردن گوشت، تخته ، چاقو و سایر ابزار را با آب گرم و شوینده تمیز کنید.

 

کد مطلب : هفته هشتم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
5/5 - (5 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست