هفته ششم بارداری

همه خانم ها نمی توانند به این زودی بارداری خود را حس کنند. برخی دچار حالت تهوع شدید یا انقباض قفسه سینه شده درحالیکه دیگران متوجه هیچ تغییری نمی شوند. البته حتی اگر در هفته 6 بارداری حالت تهوع صبحگاهی نیز وجود داشته باشد، برای اثبات تداوم بارداری به زمان بیشتری نیاز است. اما عدم وجود علائم بارداری نشانه بدی نیست، زیرا شما باردار هستید و فرزندتان در حال سپری کردن مراحل بسیار مهمی از رشد خود می باشد.در هفته ششم بارداری قلب جنین اولین ضربان لرزشی خود را ایجاد می کند و جوانه های ریزی که بعدها به دست و پا تبدیل خواهند شد، شروع به رشد می کنند. بند ناف دارای رگ های خونی متصل به جفت است، اما آنها هنوز همه مواد مغذی مورد نیاز جنین را منتقل نمی کند و کیسه زرده همچنان بیشترین مواد غذایی را برای جنین فراهم می کند.

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

همه بانوان نمی توانند به این زودی بارداری خود را حس کنند. برخی دچار حالت تهوع شدید یا انقباض قفسه سینه، سرگیجه وحتی تنگی نفس شده درحالیکه دیگران متوجه هیچ تغییری نمی شوند. البته حتی اگر حالت تهوع صبحگاهی نیز وجود داشته باشد، برای اثبات تداوم بارداری به زمان بیشتری نیاز است. اما عدم وجود علائم بارداری نشانه بدی نیست، زیرا شما باردار هستید و فرزندتان در حال سپری کردن مراحل بسیار مهمی از رشد خود می باشد.در هفته ششم بارداری قلب جنین اولین ضربان لرزشی خود را ایجاد می کند و جوانه های ریزی که بعدها به دست و پا تبدیل خواهند شد، شروع به رشد می کنند. بند ناف جنین در هفته 6 بارداری تشکیل شده و دارای رگ های خونی متصل به جفت است، اما آنها هنوز همه مواد مغذی مورد نیاز جنین را منتقل نمی کند و کیسه زرده همچنان بیشترین مواد غذایی را برای جنین فراهم می کند.

وضعیت مادر در هفته ششم بارداری

تولید هورمون های بارداری همچنان رو به افزایش است، و باعث بروز حساسیت هایی مانند خستگی و حالت تهوع می‌شود. فشار خون شما از قبل پایین‌تر است که می‌تواند باعث سرگیجه شود. پروژسترون‌ و دیگر هورمون های بارداری می‌توانند باعث احساس خستگی، گوفتگی، تهوع و عصبی شدن شما شوند، اما احتمال دارد هیچ‌کدام از این حالت‌ها را نداشته و کاملا طبیعی باشید. هیچ نیازی نیست ورزش تان را متوقف کنید اما اگر از بارداری خود مطلع شده اید، سعی کنید که انجام ورزش های مناسب با هر یک از سه ماهه های بارداری را در پیش بگیرید.احتمالاً نخستین بخش بدن شما که دچار تغییر شکل می شود، پستان هاست. بنابراین حتی در این مرحله اولیه نیز ممکن است شاهد افزایش سایز پستان ها باشید. نوک پستان ها نیز تغییر خواهند کرد و شاید هاله دور نوک آنها تیره تر شود و ممکن است در نوک آنها احساس خارش و سوزش داشته باشید.

یکی از موارد شایع در هفته شش ام بارداری لکه بینی است که معمولا سبب نگرانی های بسیار شدیدی در مادر می شود. علت اصلی لکه بینی آن است که سطح هورمون hCG هنوز به مقداری نرسیده است که بتواند به طور کامل لایه داخلی رحم را حمایت کرده و مانع از ریزش آن شود. گرچه بیشتر این لکه بینی ها جای نگرانی ندارد و به سادگی برطرف می شود، اما برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، درصورت مشاهده آن به پزشک خود اطلاع دهید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

در هفته ششم بارداری چه اتفاقی می افتد

توده سلولی که بلاستوسیست نام داشت درون جدار رحم لانه گزینی کرده  و با مادر ارتباط خونی برقرار کرده است. به همین دلیل هورمون های ترشح شده توسط جفت می تواند بدن مادر را تحت تاثیر قرار داده و حالاتی همچون خستگی، حات تهوع و …را در او ایجاد کند. احتمالا می دانید که این ارتباط خونی سبب می شود هر آنچه که می خورید بر روی رشد و تکامل جنین تاثیر بگذارد به همین سبب پرهیز از مصرف داروها بدون تجویز پزشک و نیز مواد غذایی آسیب رسان اهمیت بسیار زیادی دارد.

بر اساس منابع پزشکی، در 12 هفته اول زندگی که به سه ماهه اول شهرت دارد، جنین بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به مواد آسیب رسان محیطی و یا همان تراتوژن ها حساس است. به همین علت متخصصان توصیه می کنند که در این مدت زمان سه ماهه بیش از هر زمان دیگری باید مراقب خودتان و حیاتی که در درونتان در حال شکل گیری است، باشید. در هفته ششم بارداری، رشد و تقسیم سلول های جنین با سرعت بسیار زیادی در حال انجام است، جوانه های اندام ها (دست و پاهای جنین) در حال شکل گیری بوده و سر نسبت به بقیه بخش ها بزرگتر به نظر می رسد. اما به زودی با رشد بیشتر سایر قسمت ها، اندازه سر با بدن به تناسب بیشتری خواهد رسید.

علائم هفته ششم بارداری

باردار شدن یعنی آغاز مواجهه با سیلی از تغییرات روحی و جسمی. گرچه شدت این تغییرات از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما معمولا خوش شانس ترین افراد هم با درجاتی از آن درگیر خواهند شد. بسیاری از افراد معتقدند که می توان بارداری بودن و یا نبودن را از روی علامت های اولیه آن در بدن مادر حدس زد. متخصصان زنان و زایمان معتقد هستند که تنها یک یا دو هفته پس از لقاح و در نخستین روزهای بارداری، به دلیل ترشح مقادیر بسیار زیاد استروژن و پروژسترون، غدد درون پستان‌ رشد کرده و در نتیجه پستان‌ها حساس می‌شوند. این افزایش سطح هورمون سبب می‌شود پستان‌ها حجم بیشتری از مایعات را در خود نگه داشته و نسبت به دوران پیش از قاعدگی سنگین‌تر‌، دردناک‌تر و حساس‌تر به نظر برسند. برخی از افراد در همین روزهای ابتدایی از حساسیت بیش از اندازه نوک پستان ها شکایت دارند. بنابراین اگر شما هم در هفته ششم دچار درد و تورم پستان ها شده اید نگران نباشید، چراکه این مورد از مهمترین علائم هفته ششم بارداری محسوب می شود. از جمله سایر موارد علائم هفته ششم بارداری می توان به خستگی، سر درد، سرگیجه و حتی تهوع و … اشاره کرد.

سونوگرافی هفته ششم بارداری

سونوگرافی ابزاری است که در دوران بارداری برای تعیین سلامت جنین، رشد طبیعی و تاریخ تخمینی تولد استفاده می­ شود. در اوایل بارداری می ­توان برای تایید بارداری و چنانچه مادر از اولین روز آخرین قاعدگی خود اطمینان نداشته باشد، برای تعیین سن تولد از این ابزار کمک گرفت. در حقیقت مهمترین و قابل اعتمادترین سونوگرافی که برای تخمین سن بارداری خود انجام می دهید، همان اولین سونوگرافی است.

اگر برای انجام سونوگرافی هفته ششم بارداری به متخصص مراجعه کنید، می توانید ساک بارداری و کیسه زرده درون آن را نیز مشاهده کنید هرچند ممکن است که در سونوگرافی هفته ششم بارداری جنین دیده نشود و یا در دستگاه های با قدرت تفکیک بسیار بالا، به صورت یک خط کوچک نمایان گردد.

اگر کیسه بارداری یا جنین در سونوگرافی اولیه دیده نشود، بسیاری از پزشکان انجام مجدد سونوگرافی را ظرف چند روز تا یک هفته بعد توصیه خواهند کرد. اگر تخمک گذاری مادر باردار دیرتر انجام شده باشد، جنین در موعد مورد انتظار قابل مشاهده نیست. اما گذر از هفته های 6 و 7 بارداری و دیده نشدن ساک بارداری درون حفره رحم می تواندد مطرح کننده مواردی همچون بارداری خارج رحم باشد.

 هفته ششم بارداری تهوع ندارم !

بسیاری از مادران فکر می کنند که لازمه باردار بودن داشتن تهوع است و اگر تهوع نداشته باشند، خطری سلامتی بارداری آنها را تهدید می کند. به شما می گوییم که به هیچ وجه اینطور نیست! نداشتن تهوع به معنای وجود مشکلی در روند بارداری شما نیست و تعداد بسیار زیادی از مادران خوش شانس وجود دارند که کل دوران بارداری خود را بدون حتی یک روز حالت تهوع سپری می کنند.

علت اصلی بروز تهوع و ویار بارداری واکنش دستگاه گوارش مادر به مقادیر قابل ملاحظه هورمون βhCG است که توسط سلول های جفت ساخته شده و به درون جریان خون مادر آزاد می شود. واکنش دستگاه گوارش مادران به این هورمون با یکدیگر متفاوت است. در برخی از مادران تهوع بروز می کند اما خفیف است و خیلی زود فروکش خواهد کرد، برخی دیگر تهوع شدیدی دارند که حتی ممکن است تا پایان بارداری همراه آنها باشد. اما در این میان برخی مادران خوش شانس نیز وجود دارند که هیچگونه تهوع و استفراغی را در تمام نه ماه بارداری تجربه نمی کنند و این موضوع به هیچ وجه به معنای وجود اشکالی در روند بارداری نخواهد بود. بنابراین اگر در هفته ششم بارداری هستید و هیچ تهوعی ندارید خوشحال باشید. شاید کلا قرار است این دوران را بدون تهوع و استفراغ سپری کنید و شاید هم این نشانه بارداری قرار است کمی دیرتر به سراغ شما بیاید. توصیه می کنیم که از فرصت استفاده کرده و به جای فکر کردن به داشتن یا نداشتن تهوع بارداری و … از این دوران زیباس زندگیتان لذت ببرید!

علائم سقط جنین در هفته ششم بارداری

سقط جنین به معنای خروج محصولات حاملگی از درون رحم است که اگر در هر زمانی بعد از لانه گزینی انجام شود، با نشانه هایی همراه خواهد بود که شما می توانید آن را مشاهده کنید. در هفته ششم بارداری بسیاری از مادران ممکن است اصلا متوجه سقط جنین نشود. زیرا با عقب افتادن موعد قاعدگی خود در حوالی هفته 5 بارداری تست بارداری انجام نداده و از حامله بودنشان مطلع نشده باشند. در این افراد شروع لکه بینی ودر نهایت شروع خونریزی و دفع جفت و جنین تنها ممکن است به صورت پریودی که یک هفته عقب افتاده قلمداد گردد. اما اگر با عقب افتادن تاریخ پریودی خود و انجام تست بارداری و مشاهده کردن نتیجه مثبت از باردار بودنتان مطلع شده باشید، به طور حتم می دانید که هرگونه لکه بینی در این دوران طبیعی نبوده و اگر تحت بررسی و درمان قرار نگیرد می تواند به سقط جنین در هفته ششم بارداری منجر گردد.

ازجمله علائم سقط جنین در هفته ششم بارداری می توان به دل دردهای نسبتا شدید، خصوصا در نواحی زیر شکم، لکه بینی و خون ریزی اشاره کرد که حتی ممکن است لخته های کوچکی از بدن مادر دفع گردد.

بر اساس منابع پزشکی در حدود 50 درصد از سقط ها زیر هفته 12 بارداری رخ می دهند در حالی که علت اصلی بیشتر آنها مربوط به اختلالات ژنتیکی است. به عبارتی جنین هایی که از نظر ژنتیکی سالم نیستند، به صورت خود به خود با کمک روش انتخاب طبیعی از روند رشد و تکامل حذف می شوند.

 

توصیه‌های غذایی هفته ششم بارداری

مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را دریافت کنید و برای تحریک اشتهای خود خلاقیت بخرج دهید.

خودتان را به خوردن سبزیجات عادت دهید و هر روز صبح میکس میوه ای خود را درست کنید. خیار، کرفس، فلفل دلمه و هویج مزه های ملایمی دارند و بسیار مغذی هستند.

از کدو سبز یا هویج ریز شده در سوپ و سس پاستا و تاس کباب یا اضافه کردن چند قطره آب نارنج تازه، نخود فرنگی منجمد، بروکلی، مارچوبه، یا لوبیا سبز و پلو استفاده کنید.

پیتزا را به سبک خودتان و با سبزیجات رنگارنگ خرد شده درست کنید.

زمانیکه می خواهید بیرون از خانه غذا میل کنید ، بشقاب سبزیجات را انتخاب کنید.

مطالعات نشان داده است که مصرف زنجبیل در هفته شش بارداری می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. یک تحقیق دریافته است که پس از 4 روز مصرف روزانه زنجبیل در وعده غذایی، حالت تهوع کاهش می یابد؛ بنابراین اگر هنوز آرام نگرفته اید، تسلیم نشوید. آدامس زنجبیلی بجوید و یا کلوچه زنجبیلی میل کنید؛ چای زنجبیل بنوشید.

باید ها و نباید های هفته ششم بارداری

زمانیکه خانه را تمیز می کنید و یا مشغول خانه تکانی هستید مراقب باشید. تحقیقات ثابت کرده اند که خانم هایی بارداری که از مایع سفید کننده و اسپری خوشبو کننده هوا استفاده می کنند، احتمال بروز آسم در فرزندان شان افزایش می یابد.  برای برق انداختن خانه از محلول حاوی بیکربنات سدیم (جوش شیرین)، سرکه سفید تقطیرشده، آبلیمو و روغن های طبیعی استفاده کنید و دستکش بپوشید.برای تمیز کردن جای خاک گربه خود از فردی دیگری کمک بگیرید یا اگر امکان این کار نیست، دستکش لاستیکی بپوشید و سپس دستان خود را بشویید.

برچسب های روی محصولات پاک کننده ها را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که سمی نیستند و در زمان مصرف همواره از دستکش لاستیکی استفاده کنید. دوره بارداری زمان مناسبی است که از همسرتان بخواهید تا دستشویی و حمام را تمیز کند.

در این زمان جنین شما حساس ترین مراحل رشد و تکامل خود را پشت سر می گذارد، به یاد داشته باشید که پیش از مصرف هر دارویی ابتدا باید با پزشکتان مشورت کنید.

 

کد مطلب : هفته ششم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
5/5 - (4 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست