هفته دوم بارداری

احتمالاً تا پایان هفته دوم بارداری یکی از تخمک های شما بطور کامل رشد خواهد کرد. زمانیکه تخمک تحت تاثیر هورمون ها از فولیکول خود بیرون می‌آید، تخمک گذاری اتفاق می افتد و در ادامه با اسپرم ملاقات کرده و منجر به بارداری خواهد شد. هرچه به زمان تخمک گذاری نزدیک شوید ترشحات واژینال افزایش می یابد. در حوالی روز تخمک گذاری ترشحات شفاف، لیز و چسبنده می شوند تا اسپرم بتواند به راحتی به داخل حرکت کند.

احتمالاً در هفته 2 بارداری در صورت داشتن رابطه جنسی باردار خواهید شد. اما، اگر دختر یا پسر بودن فرزندتان اهمیت زیادی برای شما دارد، تنظیم زمان رابطه جنسی بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود. برخی از کارشناسان معتقدند که بین زمان نزدیکی و جنسیت نوزاد ارتباط مستقیمی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

بر اساس سیکل قاعدگی 28 روزه، در این هفته میزان استروژن افزایش یافته و به نقطه اوج خود می رسد. هورمون استروژن تحت تاثیر غده هیپوفیز به جریان در می‌آید و موجب آزادسازی تخمک می‌شود.

در انتهای دومین هفته بارداری، به محض اینکه تخمک آزاد شود، خیلی زود توسط برآمدگی انگشتی شکلی که در انتهای لوله قرار دارد، بداخل نزدیک ترین لوله فالوپ می رود، محلی که در آنجا با اسپرم ملاقات کرده و بارور خواهد شد.

در انتهای هفته دوم بارداری، اگر دوست دارید فرزندتان پسر باشد، باید در خود روز تخمک گذاری نزدیکی داشته باشید، اگر تمایل به فرزند دختر دارید، نزدیکی در روز قبل از تخمک گذاری باید انجام شود.

وضعیت مادر در هفته دوم بارداری

در حقیقت علائم هفته 2 بارداری، همان نشانه های نزدیک شدن زمان تخمک گذاری است. در حوالی زمان تخمک گذاری ترشحات شفاف، لیز و چسبنده محیط واژن موجب می شود تا اسپرم بتواند به راحتی به داخل حرکت کند. شاید برای شما دختر یا پسر بودن فرزندتان اهمیت چندانی نداشته باشد اما، بر اساس نظر کارشناسان شما می توانید در جنسیت فرزندتان تاثیر گذار باشید.

در یک سیکل قاعدگی، تقریباً 20-15 فولیکول در تخمدان ها در حال رشد هستند. هر دو تخمدان به رشد فولیکول ها کمک می کنند اما درنهایت فقط در یک تخمدان تخمک گذاری رخ می دهد. به شکلی که نوبت به نوبت یک ماه یک تخمدان تخمک گذاری می کند و ماه بعد تخمدان دیگر. برخی از بانوان در بعضی از ماه ها بیش از یک تخمک آزاد می کنند و اگر هر دو تخمک بارور شوند، منجر به دوقلوهای غیرهمسان خواهند شد.

در هفته دوم بارداری هر قدر به زمان تخمک گذاری نزدیک تر می شوید، میل جنسی شما تحت تاثیر هورمون استروژن افزایش یافته و در روز تخمک گذاری به اوج خود می رسد. در هفته دوم بارداری علائم تخمک گذاری به شما می گویند که اگر می خواهید مادر شوید در زمان مناسب باید اقدام کنید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

 

در هفته دوم بارداری چه اتفاقی می افتد؟

به یاد داشته باشید که در علم پزشکی، به صورت قرار دادی دوران حاملگی را از اولین روز اخرین قاعدگی محاسبه می کنیم به این ترتیب هفته دوم بارداری زمانی است که خونریزی ماهانه شما به اتمام رسیده و رحمتان درحال آماده سازی برای پذیرایی از مهمانی است که هفته بعد احتمالا در آن ساکن خواهد شد. در هفته دوم بارداری جسم زرد تخمدان از بین رفته و به جسم سفید تبدیل می شود، به این ترتیب ترشح هورمون پروژسترون کاهش یافته و خونریزی رحم به اتمام می رسد. هیپوفیز قدامی در پاسخ به کاهش تولید پروژسترون مجددا هورمون های FSH و LH را تولید می کند که سبب می شود مجموعه ای متشکل از 15 تا 20 فولیکول در تخمدان ها شروع به رشد کنند که در میان آنها یکی به بلوغ نهایی رسیده و تخمک بالغ را بوجود می آورد همان تخمکی که قرار است با اسپرم ترکیب شده و جنین را بوجود آورد. بنابراین هفته دوم بارداری مصادف است با رشد و بلوغ سلول های فولیکولی که همزمان با آنها لایه درونی رحم که اندومتر نامیده می شود نیز خود را بازیابی خواهد کرد به این ترتیب که با تکثیر و تزاید سلولی، ضخیم می شود تا بستر مناسبی را برای لانه گزینی جنین در انتهای هفته سوم فراهم کند.

در انتهای هفته دوم بارداری به بازه زمانی تخمک گذاری نزدیک می شوید. اگر در این زمان از کیت تخمک گذاری استفاده کنید، خواهید دید که به مرور دو خطر بر روی آن ظاهر می شود که نشان دهنده نزدیک بودن زمان تخمک گذاری است. تخمک گذاری در انتهای هفته دوم بارداری تحت تاثیر افزایش ناگهانی هورون LH در خون مادر رخ می دهد. اگر در این زمان نزدیکی کنید، به احتمال زیاد بارداری رخ خواهد داد. به این ترتیب می توان گفت اطلاع از هفته های بارداری خصوصا زمان دقیق تخمک گذاری نقش بسیار مهمی در باردار شدن شما دارد.

هفته دوم بارداری و درد زیر شکم

همانطور که گفته شد، هفته دوم بارداری زمانی است که تقریبا خونریزی ماهانه شما به اتمام رسیده و در انتهای این هفته تخمک گذاری را تجربه خواهید کرد. درحقیقت درد زیر شکم در هفته دوم بارداری علل گوناگونی می تواند داشته باشد. اگر دوره های خونریزی شما طولانی است و در میانه های هفته های دوم همچنان خونریزی و یا لکه بینی دارید، درد زیر شکم در هفته دوم بارداری می تواند به علت انقباضات شکمی ناشی از خروج خون قاعدگی باشد. یکی دیگر از علل دردهای زیر شکم در هفته دوم بارداری ممکن است نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری باشد. در زمان تخمک گذاری پروستوگلاندین ها در بافت تخمدان افزایش پیدا می کنند. این مواد سبب انقباضات موضعی در عضات صاف تخمدان در محل تخمک گذاری می شوند، به این ترتیب فشار ناشی از انقباضات سبب پاره شدن جدار تخمدان، خروج تخمک بالغ و در نتیجه وقوع تخمک گذاری خواهد شد. این فشارها در برخی بانوان سبب ایجاد دردهایی در نواحی زیر شکم می شود که به درد تخمک گذاری یا درد میان دوره شهرت دارد.

بنابراین اگر دردهای شما در اوایل هفته دوم و مربوط به قاعدگیتان است و یا در اواخر هفته دوم و مربوط به تخمک گذاری است جای نگرانی نیست، اما دردهای زیر شکم در خارج از این دو بازه زمانی باید بررسی شوند. برخی عوارض همچون توده های رحمی می توانند سبب درد و حتی خونریزی در وسط دوره ها شوند که باید تحت نظر متخصص و با انجام سونوگرافی وضعیت بررسی شده و درمان گردد. این توده ها در صورت عدم درمان می توانند در فرآیند لانه گزینی اختلال ایجاد کنند و باردار شدن شما را با مشکل روبرو سازند. بنابراین درصورتی که دردهای بی دلیل در زیر شکم خود حس می کنید، بهتر است برای بررسی علل احتمالی و درمان کردن هرچه سریعتر آنها با متخصص مشورت کنید.

علائم سقط جنین در هفته دوم بارداری، خونریزی در هفته دوم بارداری

سقط جنین به معنای از دست رفتن جنین در حال رشد در درون رحم است که مهمترین علامت آن خونریزی خواهد بود. اما وقتی صحبت از هفته دوم بارداری می شود، یعنی زمانی که خونریزی ماهانه شما به تازگی تمام شده و نزدیک به زمان تخمک گذاری هستید، هنوز لقاح انجام نشد و جنینی تشکیل نشده است که سقط شود. چراکه ما بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم و در انتهای این هفته جنین تشکیل می شود. اگر بعد از اتمام دوره قاعدگی، در میانه هفته دوم لکه بینی مشاهده می کنید، این مساله نمی تواند به عنوان یکی از علائم سقط جنین در هفته دوم بارداری قلمداد شود. درصورت مشاهده خونریزی و یا لکه بینی به متخصص مراجعه کنید. او با انجام سونوگرافی و درصورت نیاز آزمایش خون وضعیت را بررسی خواهد کرد. برخی عارضه ها همچون فیبروم های رحمی می توانند سبب بروز خونریزی و لکه بینی در میان دوره های ماهانه شما شوند که به هیچ وجه ارتباطی با علائم سقط جنین ندارند.

علائم بارداری دوقلو در هفته دوم بارداری

حاملگی دوقلویی و چند قلویی یک تفاوت آشکار با حاملگی تک قلویی دارد که آن مشاهده شدن دو ساک بارداری و یا دو جنین درون یک ساک در تصاویر سونوگرافی است. اما نکته مهم آن است که در حوالی هفته 7 و 8 بارداری می توانید ساک بارداری و تعداد جنین های موجود درون هر ساک را به وضوح در تصویر سونوگرافی مشاهده کنید و به طور قطع اطمینان یابید که آیا دوقلو باردار هستید یا نه؟؟ اما قبل از آن چطور؟ آیا قبل از هفته های 7 و 8 بارداری راهی برای اطلاع از دوقلو بودن و یا نبودن جنین وجود دارد؟

در بارداری دوقلویی اگر جنین های شما جفت مشترک نداشته باشند و از دو جفت جداگانه تغذیه شوند، تعداد سلول های سنسشیوتروفوبلاست (سلول هاس جفتی که هورمون تولید می کنند) بیشتری در درون رحم شما وجود خواهند داشت در نتیجه این سلول های بیشتر هورمون بتای بیشتری تولید خواهند کرد و احتمالا نشانه های بارداری کمی زودتر و حتی شدید تر در مادر بروز می کنند.

اما برای مشاهده شدن نشانه های حاملگی دوقلویی، ابتدا باید لقاح دوقلوها رخ داده، لانه گرینی هر دو جنین انجام شود، جنین ها با مادر ارتباط خونی بگیرند تا هورمون hCG تولید شده توسط جفت های دوقلوها بدن مادر را تحت تاثیر قرار دهد. در هفته دوم بارداری هنوز هیچ یک از این وقایع رخ نداده است و شما در انتهای این هفته تازه در مرحله تخمک گذاری قرار می گیرید. بنابراین امکان تشخیص بارداری دوقلویی در این هفته وجود ندارد.

 

توصیه‌های غذایی هفته دوم بارداری

اخیراً پژوهشی نشان داده است بانوانی که کالری بالایی دریافت می کنند (بویژه از میوه هایی مثل موز) احتمال بیشتری برای پسر دارشدن خواهند داشت. کسانیکه از صبحانه خوردن صرف نظر می کنند یا کالری کمی استفاده می کنند به احتمال زیاد دختر دار خواهند شد.  یکی از دلایلی که باعث این اتفاق می شود این است که کالری بالای مصرف شده، ترشحات واژینالی را تحت تاثیر قرار داده و کمک می کند تا اسپرم «Y» که برای پسر شدن حیاتی است خود را به تخمک برساند.

لازم است بدانید که با رعایت یک رژیم غذایی از حدود سه ماه پیش از اقدام تا زمان بارور شدن می تواند به کسب جنسیت دلخواه کمک کند، به این ترتیب که برای داشتن فرزند دختر باید کلسیم و منیزیم بیشتری بخورید و تا حد امکان مصرف سدیم و پتاسیم را محدود کنید در حالی که برای داشتن فرزند پسر باید سدیم و پتاسیم را بیشتر مصرف کرده و خوردن کلسیم و منیزیم را محدود کنید.

باید ها و نباید های هفته دوم بارداری

استرس ناشی از هر عاملی که باشد بر قدرت باروری شما تاثیر گذار خواهد بود. استرس و اضطراب ناشی از این موضوع که باید این ماه باردار شوید! حتی ممکن است منجر به لکه بینی در حوالی زمان تخمک گذاری شود. به این ترتیب شاید اگر لقاح هم رخ دهد، تخمک لقاح یافته به علت شرایط نامناسب لایه داخلی رحم ناشی از استرس، نتواند به خوبی به آن متصل شده و لانه گزینی کند که در این صورت دفع خواهد شد.

داشتن خواب کافی سبب بهبود تعادلات هورمونی، تخمک گذاری صحیح و به موقع و نیز رشد بهینه لایه اسفنجی اندومتر (لایه درونی رحم) می شود، این امر نه تنها شانس لقاح را افزایش می دهد بلکه توان لانه گزینی موثر سلول تخم درون رحم را نیز افزایش خواهد داد.

 

کد مطلب : هفته دوم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست