هفته سی و هفتم بارداری

شما در هفته سی و هفتم بارداری تقریبا به بالاترین سایز خود رسیده اید. فرزندتان بزودی، شاید در همین هفته به پایین رحم و درون لگن تان می رود تا برای تولد آماده شود. شکم شما نیز تغییر شکل داده و به سمت پایین متمایل می شود که سبب تنفس آسان تر و سبک شدن سر دل شما می شود. این لزوما به معنای فرا رسیدن زمان زایمان نیست، بنابراین نگران خروج ناگهانی فرزندتان نباشید.

در هفته سی و هفت بارداری با پایین‌ آمدن جنین به درون لگن، مقداری از فشار زیر قفسه سینه شما کاهش می یابد. از آنجایی که اندام و شکم فرزندتان همچنان در حال ذخیره چربی هستند، وزن او پیوسته در حال افزایش است. موهای کوتاه و بسیار ظریفی که موهای ولوس نام دارند، درحال جایگزینی موهای لانگو در سرتاسر بدن جنین هستند. فرزندتان پس از تولد از نظر ظاهری تفاوت چندانی با وضعیت کنونی خود نخواهد داشت.

فرزندتان اکنون قادر است صورت خود را به سمت صدای آشنا بر ‌گرداند و بدنبال منبع آن باشد. البته صدای شما همچنان آشناترین صدا برای اوست.

تا پایان هفته 37 بارداری وزن جنین بین 3543-2513 گرم و طول بدن او 48/6 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری بدن فرزندتان با لایه بسیار نازکی از ورنیکس پوشیده شده است اما در تصویر سونوگرافی نمی توان آنرا دید. در ابتدا این لایه میزان آبی که از پوست جنین خارج می شود را کاهش می دهد، اما اکنون وظیفه آن جلوگیری از تماس مستقیم پوست با مایع آمنیوتیک است.

لانوگو موهای بسیار نازکی است که سطح بدن جنین را می پوشاند و برخلاف موهای انسان بالغ ارتباطی با غدد عرق ندارند. این موها که از هفته های پیش شروع به ریزش کرده اند، اکنون از طریق مایع آمنیوتیک دفع می شوند. جنین مقداری از آنها را همراه با مایع آمنیوتیک می بلعد که البته این موضوع نگران کننده نیست آنها منبع غنی از پروتئین هستند که برای رشد جنین ضروری است. در ادامه موهای “ولوس” بتدریج جایگزین موهای لانگو می شوند، ولوس موهایی نرم، کوتاه و روشنی هستند که بیشتر در بدن کودکان و خانم ها دیده می شود.

فرزندتان در هفته 37 بارداری برای زندگی پس از تولد آمادگی بیشتری دارد، گوش درونی و بیرونی بطور کامل شکل گرفته اند و او به شنیدن صدای گردش خون و ضربان قلب شما عادت کرده و می تواند صدای شما را تشخیص دهد. او با شنیدن صداهای بلند هراسان می شود و به سمت صداهای آشنا می چرخد و تلاش می کند به دنبال منبع آنها بگردد. فرزندتان نه تنها می تواند طیف وسیعی از فرکانس ها را بشنود، بلکه می تواند صداهای مختلف را نیز از یکدیگر تشخیص داده و صداهای آشنا مانند صدای شما و همسرتان را به خاطر بسپارد.

وضعیت مادر در هفته سی و هفتم بارداری

با پایین تر آمدن جنین، احساس سبکی خواهید کرد زیرا فضای بیشتری برای انبساط ریه ها بوجود می آید و تنفس آسان تری خواهید داشت بعلاوه سوزش سر دل نیز تا حد زیادی کاهش می یابد. شکم شما نیز با ورود سر جنین به دریچه تولد به سمت پایین و جلو کشیده شده و کوچک تر بنظر خواهد رسید. البته با بیشتر شدن فشار بر روی مثانه احتمالاً بیشتر نیاز به ادرار کردن خواهید داشت. همچنین ممکن است در ناحیه لگن خود کمی درد داشته باشید.

کمر درد در هفته سی و هفتم بارداری

حدود 50 تا 80 درصد مادران باردار، درد ناحیه‌‌ی کمر و دنبالچه را تجربه می‌کنند. این درد معمولا در هفته 37 بارداری و در روزهای نزدیک به زایمان بسیار شدید می شود. زیرا در این زمان جنین تقریبا به بالاترین وزن خود رسیده است و تحمل این وزن، در کنار اضافه وزن بارداری، احتباس آب و … برای ستون مهره ها و استخوان ها و مفاصل لگن دشوار خواهد بود.
بسیاری از مادران باردار، تصور می‌کنند که کمردرد بخشی جدا نشدنی از بارداری بوده و ابتلا به آن کاملا طبیعی است. در صورتی که درد خفیف باشد، طبیعی است و نیازی به پیگیری ندارد. اما اگر درد شدید و طاقت‌فرسا باشد، به هیچ عنوان طبیعی نبوده و باید به پزشک مراجعه شود. در شرایط زیر مراجعه به پزشک ضروری است:
• درد خیلی شدید
• عدم کاهش درد با خوردن داروهای مسکن
• از دست دادن حس در قسمت کشاله‌ی ران
• گسترش درد به زیر دنده‌ها (نشانه‌ای از عفونت کلیه)
• درد پایین کمر همراه با تب و لکه‌بینی

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

وزن گیری جنین در هفته سی و هفتم بارداری

وقتی به پایان هفته سی و هفتم بارداری رسیده اسد، احتمالا وزن جنین شما بین 2 کیلو 800 گرم تا سه کیلو و 100 گرم خواهد بود. درمورد وزن گیری جنین در هفته سی و هفتم بارداری باید به شما بگوییم که در این هفته جنین هر روز حدود 30 گرم وزن می گیرد، به همین سبب می گوییم که نباید برای انجام زایمان عجله کنید. در دو ماه آخر جنین بیشترین و نیز سریعترین وزن گیری را دارد، هرقدر جنین در هنگام تولد وزن بهتری داشته باشد، احتمال دست و پنجه نرم کردن او با عوارض شایع نوزادی همچون زردی کمتر خواهد بود.

علائم زایمان در هفته سی و هفتم بارداری

با نزدیک شدن به موعد زایمان، گرفتگی‌های ملایم و درد ناک رحمی می‌تواند نشانه‌ای از شروع (گرم کردن برای) زایمان باشد که معمولاً چند روز تا یک هفته پیش از زایمان اولیه و زایمان حقیقی آغاز می گردد. زمانی‌که انقباضات منظم دردناک می‌شوند و دهانه رحم کشیده شده و باز شدن را آغاز می کند، وارد مرحله زایمان فعال می‌شوید.
نشانه‌های عمومی زایمان، قوی‌تر، طولانی‌تر و نزدیک‌تر شدن فواصل انقباضات است، ولی پاره شدن کیسه آب می‌تواند پیش یا هنگام زایمان رخ دهد. یعنی گاهی کیسه آب بدون اینکه زایمان آغاز شود، پاره می‌شود. به عنوان یک نشانه عمومی زمانی‌که در ده دقیقه سه انقباض رخ ‌دهد، هنگام رفتن به بیمارستان فرا رسیده است. نشانه‌های شروع زایمان شامل موارد زیر است؛
– درد پریود گونه‌ای را در لگن و پائین پشتتان احساس می‌کنید.
– نرمی مدفوع (ممکن است، برخی از بانوان حتی دچار اسهال شوند).
– دفعات بیشتری نیاز به دفع ادرار دارید.
– خروج لکه خون یا ترشحات خونی

پیاده روی در هفته سی و هفتم بارداری

پیاده‌روی بیش از آنچه فکر می‌کنید، مفید است. چه پیش از بارداری ورزشکاری حرفه‌ای بوده¬اید یا خیر، در دوران بارداری شروع کردن یا ادامه¬ی برنامه‌ی ورزشی بسیار مهم است. پیاده‌روی برای بدنتان فواید بسیاری دارد. پیوندها، مفاصل و ماهیچه‌های بدن را به حرکت وامی‌دارد، تپش قلب را به اندازه‌ی مطلوب افزایش می‌دهد و شما را متناسب‌تر و قلبتان را سالم‌تر می‌سازد.
به علاوه، روش خوبی برای پاک کردن ذهن و تنش‌زدایی از بدن است. مثل هر ورزشی، پیش از شروع باید از پزشک مجوز بگیرید، اما وقتی شروع کردید، برنامه‌ی ساده‌ی ما به شما اجازه می‌دهد تا شدت فعالیت خود را منطبق بر شرایط خود افزایش دهید. یادتان باشد، کفش‌ مناسبی برای پیاده روی تهیه کنید که از پا و مچ ها به خوبی پشتیبانی کند. پیاده روی در هفته سی و هفتم بارداری برای انجام زایمان کمک کننده خواهد بود و از آنجا که در پایان هفته 37 بارداری جنین برای زندگی کردن در محیط خارج رحم آماده است، پیاده روی کمک می کند تا دهانه رحم شما باز شده و علائم زایمان آغاز شود.

درد واژن در هفته سی و هفتم بارداری

برای همه خانم‌‌های باردار این سوال پیش می‌آید که دردی که در زیر شکم و حوالی اندام تناسلی در هنگام غلت زدن در خواب یا با بلند کردن وسیله‌ای از روی زمین احساس می‌شود چیست؟ این درد واژن در هفته سی و هفتم بارداری که بدن شما وزن جنین را نیز تحمل می کند می‌تواند واقعا آزار‌دهنده باشد.
اگر قبلا نمی‌دانستید که رباطی به نام رباط گِرد در بدن شما وجود دارد، طی بارداری اکثر خانم‌ها متوجه آن می‌شوند. این رباط ها به همراه رباط پهن، از رحم شما پشتیبانی کرده و آنرا در گودی شکمی پایدار نگه می‌دارند. گاهی درد رُباط گِرد می‌تواند آن‌چنان شدید باشد که باعث تضعیف و ناتوانی بدن شما شود. ممکن است، اشک شما را درآورد و آن‌چنان به شما فشار وارد کند که مجبور شوید برای کنترل درد، نفس خود را حبس ‌کنید. معمولا این درد، بیشتر در ناحیه آپاندیس احساس می‌شود، اما ممکن است بعضی از خانم‌ها این درد را در قسمت پایینی شکم و در ناحیه اندام تناسلی خود احساس کنند.
هرگز نیازی به تحمل بیش از اندازه درد نیست و قهرمان بازی دور از عقل است! اگر درد بیش از دو دقیقه ادامه یافت یا درصورتی‌که احساس ضعف، سردرد، حالت‌ تهوع، سرگیجه یا خونریزی کردید، فورا ماما یا پزشک خود را مطلع کنید.

مسافرت در هفته سی و هفتم بارداری

زایمان شما در هر لحظه ای بعد از اتمام هفته سی و هفتم بارداری ممکن است رخ دهد. فرقی نمی کند که در ماشین باشید، منزل یا هواپیما. اگر جنین آمادگی خروج از رحم و زندگی در محیط خارج از رحم را داشته باشد علائم زایمان آغاز خواهند شد. بدیهی است که در چنین شرایطی انجام مسافرت نه تنها توصیه نمی شود، بلکه برای سلامتی شما و جنین بسیار خطرناک است. اگر قصد انجام مسافرت در هفته سی و هفتم بارداری را دارید، هرچند هم که سفر ضروری باشد، باید از این کار منصرف شده و آن را به بعد از دوران نقاهت پس از زایمان موکول کنید.

تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

در روزهای منتهی به موعد زایمان، توصیه می شود کربوهیدرات ها را پایه اصلی وعده های غذایی خود قرار دهید چراکه  این گروه غذایی تا 70 درصد کالری مورد نیاز شما را تامین می کند. می توانید برای این کار در وعده صبحانه از نان یا غلات صبحانه، در وعده ناهار از ساندویچ و برای شام از پاستا، برنج یا سیب زمینی استفاده کنید.سیب زمینی پخته می تواند یک وعده کوچک اما بسیار مناسب باشد چراکه حاوی کربوهیدرات است. در روزهایی پایانی انواع مواد غذایی کربوهیدرات دار را امتحان کنید تا گزینه مورد علاقه خود را بیابید.

 بایدها و نبایدهای هفته سی و هفتم بارداری

بطور معمول توصیه می شود در طول بارداری تعداد وعده های غذایی نسبت به قبل بیشتر و در هر وعده میزان کمتری غذا مصرف شود، زیرا رحم فضای بیشتری اشغال کرده و اعضای داخلی شکم را تحت فشار قرار داده و فضای بسیار کمتری برای آنها باقی گذاشته است. همچنین معده نیز جای کمتری برای غذاهایی که می خورید دارد، بنابراین معمولاً قبل از آن که کاملاً سیر شوید احساس پُری می کنید. در این مواقع بهتر است از میان وعده استفاده کنید اما، سعی کنید آنها را از میان تنقلات سالم و غنی انتخاب کنید و سراغ کلوچه و شیرینی ها نروید!

رفتن به مرخصی زایمان نقطه عطف مهمی در دوران بارداری محسوب می شود. هنگامی که وظایف شغلی خود را برای مدتی رها می کنید، نقش جدید مادر بودن خود را بهتر نشان می دهد. مرخصی زایمان می تواند فرصتی برای کسب آرامش و استراحت بیشتر باشد، زیرا دیگر مجبور نیستید صبح ها با عجله بیدار شوید، مسافت بین خانه تا محل کار را طی کنید، در نتیجه کمتر از قبل خسته خواهید شد. هرچند اکنون زمان استراحت کردن است اما خوب است برای گردش و تفریح در خارج از خانه نیز برنامه ریزی کنید تا به روزمرگی عادت نکنید. شاید نگران از دست دادن موقعیت خود در محل کار باشید، این نگرانی عادی است، مطمئن باشید که مرخصی شما به زودی به پایان خواهد رسید و مانند قبل به کار خود بازخواهید گشت. سعی کنید از زمان باقی مانده تا تولد فرزندتان لذت برده و بیشترین استفاده را از آن ببرید تا برای تولد نوزاد خود آماده باشید.

 

کد مطلب : هفته سی و هفتم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست