هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری با بزرگتر شدن رحم، کیسه آمنیوتیک نیز بزرگتر شده و به این ترتیب با افزایش حجم مایع آمنیوتیک جنین موقعیت راحت تری در رحم خواهد داشت. رشد کیسه آمنیوتیک به پایان رسیده و تولید سلول های جدید متوقف می شود. از آنجایی که لایه های کیسه بشدت انعطاف پذیرند، هرچه جنین بزرگتر می شود کیسه آمنیوتیک نیز کشش بیشتری پیدا می کند.

با اینکه جنین کمتر به اطراف حرکت می کند، اما باز هم ضربات قوی او را حس می کنید. نوک بینی جنین هنوز بطور کامل رشد نکرده ولی برآمدگی یا پل بینی بیش از پیش آشکار می شود.

سلول های عصبی در مغز به بخش های مشخصی گسترش می یابند تا بتوانند در پایان عملکرد های ویژه ای از جمله حافظه و هماهنگی حرکات را تحت کنترل بگیرند.

تا پایان هفته 30 بارداری وزن جنین بین 1824-1294 گرم و طول بدن او 39/9 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی ام بارداری

در هفته سی بارداری با بزرگتر شدن رحم و کشیده شدن کیسه آمنیوتیک، دیواره رحم نازک تر شده و نور بیشتری به داخل آن نفوذ می کند. بنابراین جنین در تاریکی مطلق به سر نمی برد و بیش از پیش به نور واکنش نشان می دهد. همچنین روز به روز صداهای بیشتری وارد رحم شده و جنین به بعضی از صداهای بلند پاسخ می دهد.

مایعی که جنین را احاطه کرده است بر صداهایی که او می شنود کاملاً تاثیر گذار است: این تاثیر مثل آن است که موقع شنا و زمانی که سرتان زیر آب است صدایی را بشنوید.

در هفته 30 بارداری پل بینی یا برآمدگی استخوانی قسمت وسط بینی مشخص تر از اوایل بارداری است. در این مرحله از بارداری نوک بینی هنوز تا حدودی سربالا به نظر می رسد ولی به مرور با بزرگتر شدن چهره نوک بینی هم به تدریج پایین تر می آید.

وضعیت مادر در هفته سی ام بارداری

بین هفته های 25 و 35 بارداری حجم خون شما تقریباً با یک افزایش 25 درصدی روبرو خواهد شد. این افزایش حجم خون به این معنی است که قلبتان بیشتر و شدیدتر از قبل پمپاژ می کند. رگ های خونی شما در این مرحله از بارداری بدون تغییر باقی مانده و برای سهولت این گردش خون مضاعف هیچ نوع بسطی در آنها رخ نمی دهد.

به این ترتیب ممکن است در هفته سی ام بارداری بیشتر از سابق عرق کرده و یا احساس کنید که پوستتان داغ تر شده است. (دلیل قرمزی و برافروختگی پوست که بسیاری از خانم های باردار در این دوران تجربه می کنند). علاوه بر افزایش حجم خون، حجم مایعی که در اطراف بدنتان گردش می کند نیز بیشتر می شود و این موضوع باعث ضخیم تر شدن تمام بافت بدنتان خواهد شد.

به این ترتیب ورم کردن صورت، انگشتان و زانوها در بارداری مساله ای کاملاً شایع و طبیعی است. ولی از آنجایکه ورم یکی از علائم پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی نیز به شمار می رود حتماً از پزشک خود بخواهید که این مساله را بررسی کند.

همچنین احتمالاً بیشتر از معمول احساس خستگی می کنید. فشاری که روی بدن شماست به تدریج خود را نشان داده و باعث احساس ناراحتی و خستگی زودهنگام شما خواهد شد. کارهایی از قبیل ایستادن های طولانی مدت و یا پیاده روی های زیاد که پیش از این برایتان راحت بود حالا انجامش روز به روز سخت تر از قبل می شود. مهمترین نکته آن است که به ندای بدن خود گوش کنید: موقع خستگی استراحت کنید و زمانی که احساس پا درد دارید بنشینید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته سی ام بارداری یعنی چند ماهگی؟

اکنون که در هفته بیست و دوم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته سی ام حاملگی هستید، ماه هفتم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که هفت ماهتان است و در اواسط ماه هشتم هستید.

سرگیجه در هفته سی ام بارداری

در زمان بارداری تغییرات زیادی در بدن شما رخ می‌دهد، بنابراین دلایل مختلفی برای سرگیجه در هفته سی ام بارداری وجود دارد. در دوران بارداری رگ‌های خونی شما برای رساندن خون کافی به جنین گشاد می‌شود. اما حجم خون در بدن شما به اندازه گشاد شدن عروق دستگاه گردش خون نیست و باعث می‌شود فشارخون شما افت کند. این می‌تواند به کاهش جریان خون در مغز منجر شود و بطور موقت دچار سرگیجه شوید، خصوصا وقتی سریع از جایتان بلند می‌شوید.
با بزرگ شدن شکم شما، رحم‌تان به عروق خونی داخلی فشار می‌آورد و جریان خون را محدود می‌کند. این می‌تواند بعدها به سرگیجه در دوران بارداری منجر شود. اگر در اواخر دوران بارداری به پشت بخوابید، فشار مضاعفی بر رگ‌های خونی بزرگ که خون را از پایین کمر شما به قلب می‌رساند وارد می‌شود و ممکن است تا وقتی وضعیت خود را تغییر بدهید و جریان خون دوباره به حالت عادی باز گردد احساس سرگیجه شدید کنید.

زایمان در هفته 30 بارداری

زایمان زودس، تولد نوزادی پیش از هفته‌ی سی و هفتم بارداری است. در واقع، حدود یک چهارم از این گونه تولدها به علت بروز مشکللاتی در مادر یا جنین است. اما سه چهارم باقیمانده علت ناشناخته‌ای دارند. تولد زودهنگام بر اساس وزن نوزاد هنگام تولد درجه‌بندی می‌شود: وزن کم هنگام تولد – یک و نیم تا دو نیم و کیلوگرم، وزن بسیار کم هنگام تولد – کمتر از یک و نیم کیلوگرم، و به شدت کم وزن هنگام تولد – کمتر از یک کیلوگرم است.
اختمال بروز زایمان در هفته 30 بارداری بسیار کم است اما اگر سابقه زایمان زودرس دارید و نشانه های زایمان را در خورد مشاهده می کنید، لازم است که در اسرع وقت به متخصص اطلاع داده و درصورت نیاز به بیمارستان مراجعه کنید. برای جلوگیری از زایمان در هفته 30 بارداری باید شرایط شما به دقت تحت نظر متخصص باشد.

حرکات جنین در هفته 30 بارداری

جنین ها حدود 90 الی 95 درصد زمانی را که در رحم مادر هستند در خواب به سر می برند در حالی که طول زمان هر نوبت خواب آنها در حدود یک تا دو ساعت می باشد.
یکی از بهترین راه ها برای رها شدن از نگرانی ها در مورد سلامت جنین، تحت نظر گرفتن حرکت های جنین، نه تنها در زمانی که نگران هستید بلکه بصورت منظم و روتین می باشد.
تحت نظر گرفتن روزانه حرکات جنین به شما در شناسایی الگوهای فعالیت او کمک کرده و شما را مجبور به یک استراحت هدفمند برای ثبت و محاسبه حرکات می کند. تحت نظر گرفتن حرکات بصورت روتین و منظم به شما این امکان را می دهد که در صورت بروز نگرانی، اطلاعات موثق و مستدلی را به پزشک خود ارائه دهید. اگر تعداد حرکت های مشخص شده جنین شما در هفته 30 بارداری کمتر از 8 عدد در دو ساعت بود، با دکتر خود تماس گرفته و نگرانی های خود را با او در میان بگذارید تا مشخص گردد که آیا نیاز به آزمایشات بیشتر وجود دارد؟

سونوگرافی هفته 30 بارداری برای چیست؟

مابین هفته های 28 تا 32 بارداری پزشک ممکن است که انجام یک سونوگرافی به نام بیوفیزیکال پروفایل را برای شما تجویز کند. بیوفیزیکال پروفایل، یکی دیگر از روش های ارزیابی‌های سلامت جنین است. بیوفیزیکال پروفایل یک تست ساده و بدون درد است که در دوران بارداری برای ارزیابی سلامت جنین شما انجام می‌شود. مخصوصاً تشخیص اینکه آیا او به اندازه کافی اکسیژن در رحم دریافت می‌کند یا نه. به طور معمول این کار زمانی انجام می‌شود که موعد زایمان شما گذشته باشد. اگر بارداری شما در معرض خطر باشد می‌توانید این تست را در هر زمانی از سه ماهه سوم / هفته 30 بارداری بارداری نیز انجام دهید. در این تست موارد زیر بررسی می شود:
• تنفس جنین
• ضربان قلب جنین
• جنبش و حرکت جنین
• انعطاف پذیری عضلات جنین
• حجم مایع آمنیوتیک
متخصص سونوگرافی امتیاز بین ۰ تا ۲ را به هر کدام از دسته بندی های فوق خواهد داد. نمره سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل بین ۸ تا ۱۰ “اطمینان‌ بخش” است، هر چند ممکن است تست بعداً تکرار شود. نمره ۶ ممکن است نیاز به آزمایش دوم در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت داشته باشند، یا بسته به سن بارداری شما ممکن است نوزاد شما به دنیا بیاید. امتیاز ۴ یا کمتر ممکن است به این معنی باشد که شما نیاز به آزمایش‌های بیشتری دارید یا ممکن است لازم باشد بلافاصله به اتاق زایمان منتقل شوید.

تغذیه در هفته سی ام بارداری

محصولات پروبیوتیک از جمله ماست و همچنین برخی از نوشیدنی ها و محصولات غنی شده حاوی آنزیم ها و باکتریهایی هستند که در هضم غذا به بدن کمک کرده و باعث تعادل باکتری های مفید روده می شوند. چنانچه عمل هضم شما به کندی صورت گرفته و یا دچار یبوست هستید از پزشک خود بخواهید در مورد مصرف بیشتر مواد غذایی پروبیوتیک شما را راهنمایی کند.

پروبیوتیک ها حتی برای جنین نیز مفید هستند و به بهبود سیستم ایمنی نوزاد در هنگام تولد کمک می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند، مادرانی که طی بارداری مصرف پروبیوتیک ها را افزایش داده‌اند، فرزندشان 50 در‌صد کمتر با خطر آلرژی ها به ویژه اگزما، آسم و حساسیت‌های پوستی روبرو بوده‌اند.

مکمل های پروبیوتیک باعث کاهش نشانه‌های حساسیت پوستی در کودکان شده و اغلب آنها را به کلی از بین می‌برد. مادرانی که شیردهی پستانی کرده و از پروبیوتیک ها استفاده می‌کنند، به شکلی مداوم پروبیوتیک های مفید را از طریق شیر خود به فرزندشان منتقل می‌کنند.

باید ها و نباید های هفته سی ام بارداری

در این هفته های پایانی احتمالاً پزشکتان از شما می خواهد که از این به بعد تعداد مراجعات خود را بیشتر کنید پس باید از هم اکنون خود را مهیا کنید که وقت بیشتری را در سالن انتظار مطب بگذرانید.

این مساله بسیار حائز اهمیت است که همواره به یاد داشته باشید بارداری فرایندی طبیعی است. ولی از آنجایی که به دلیل ویزیت های منظم پیش از زایمان مجبورید زمان زیادی را در سالن انتظار مطب پزشکتان بگذرانید پس طبیعی است که گاهی در آنجا با اشخاصی روبرو شوید که به دلیل بیماری ها و مشکلات مختلف پزشکی به مطب مراجعه کرده اند. این مساله باعث می شود خود را بیمار احساس کرده و فکر کنید که شما هم دچار یک مشکل پزشکی هستید. ولی حتی با وجود مراجعات مکرر به بیمارستان مطمئن باشید که در سلامت کامل به سر می برید. در حقیقت شما فقط باردارید و بیمار نیستید.

در هر نوبت از ویزیت های پیش از زایمان برای اطمینان از عدم وجود پروتئین در ادرار برایتان آزمایش ادرار تجویز خواهد شد. درست است که ویزیت های منظم بارداری زمان زیادی از روزتان را به خود اختصاص خواهند داد ولی در حقیقت آنها به منزله اطمینان خاطر از سلامت شما و فرزندتان هستند.

کد مطلب : هفته سی ام بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
2.3/5 - (3 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست