علت درد تخمدان چیست و چه درمان‌هایی دارد؟

یافتن علت درد تخمدان و درمان آن در سریع‌ترین زمان ممکن اهمیت بسیاری دارد. چراکه تخمدان‌ها نقش مهمی در سلامت اندام‌های زنانه دارند.

وظیفه اصلی تخمدان تولید تخمک است که در نتیجه آن تولید مثل شکل می‌گیرد. به‌همین دلیل نیز احساس درد در این ناحیه را باید جدی گرفت و برای درمان آن اقدام کرد.

گاهی این درد ناشی از سیکل قاعدگی است و گاهی نیز علل دیگری دارد که در ادامه به ‌معرفی آنها و بررسی راه‌های درمان می‌پردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علت درد تخمدان چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با تخمدان و وظایف آن آشنا شویم. بدن بانوان دارای 2 غده کوچک است که هر کدام در یک سمت از لگن قرار می‌گیرند.

این غدد به بدن بانوان در تولید مثل، به‌وجود آمدن خصوصیات جنسی و سیکل قاعدگی کمک می‌کنند و سلامت آنها اهمیت زیادی دارد.

در شرایطی که تخمدان‌ها دچار اختلالاتی مانند کیست شده یا فرد به یک بیماری زمینه‌ای مبتلا شود؛ احتمال درد در این غدد افزایش می‌یابد.

این مشکل در دوران بارداری نیز خود را نشان می‌دهد. برای یافتن علت درد تخمدان دکتر زنان شیراز می‌تواند به شما کمک کند.

درد تخمدان در بارداری

وقتی تخمدان در بارداری دچار درد می‌شود دلایل متفاوتی دارد. در صورتی که این درد به‌صورت خیلی شدید در اوایل یا حین بارداری حس شود به احتمال زیاد جنین خارج از رحم تشکیل شده است. احساس سبکی سر و درد شانه نیز در این مواقع ایجاد می‌شود.

همچنین این مشکل در هفته اول می‌تواند ناشی از تغییر هورمون‌ها باشد. این تغییرات در تمان بدن رخ می‌دهد که در تخمدان‌ها معمولا با بروز درد همراه است.

برخی افراد ممکن است در حین بارداری با درد تخمدان چپ یا راست مواجه شوند. در حقیقت اینکه کدام بخش از بدن، درد ایجاد شود اهمیت خاصی ندارد و فقط نشان‌دهنده تخم‌گذاری در آن سمت است.

در واقع درد تخمدان در بارداری اگر خارج از رحم نباشد، به‌دلیل فشارهایی که روی رحم ایجاد می‌شود و همچنین تغییرات هورمونی رخ می‌دهد.

https://cdn.triboon.net/media/reportage_images/6d5f0603-d81b-4f72-8620-5da9072ab014.jpg

علت درد تخمدان در یائسگی

تخمدان‌ها در یائسگی نیز ممکن است به درد دچار شوند اما دلیل این اتفاق چه چیزی می‌تواند باشد؟ از دلایل این درد می‌توان به سرطان تخمدان، کیست تخمدان، چسبندگی رحم و آندومتریوز اشاره کرد.

علت درد تخمدان قبل از پریود

یکی از علت‌های رایج و طبیعی درد تخمدان نزدیکی یا شروع قاعدگی است. در این شرایط اندازه تخمک‌ها و ترشحات هورمونی افزایش می‌یابند که در نتیجه آن دیواره تخمدان پاره می‌شود.

این شرایط سندرم پیش از قاعدگی نام دارد که به آن PMS نیز می‌گویند. فشار عصبی و درد فیزیکی از جمله علائم این دوران به‌شمار می‌آیند که موقتی و بی‌خطر هستند.

درد تخمدان به‌دلیل وجود کیست

کیست تخمدان از جمله بیماری‌های شایع بین خانم‌ها محسوب می‌شود که یکی از اصلی‌ترین علائم آن ایجاد درد تخمدان است.

کیست به‌ کیسه‌های پر از مایعی گفته می‌شود که روی تخمدان‌ها رشد می‌کنند و در صورتی که اندازه کوچکی داشته باشند؛ ممکن است هیچ علائمی از خود نشان ندهند.

کیست علاوه ‌بر درد تخمدان علائم دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:

  • احساس پر بودن شکم و فشار روی آن
  • درد در بخش‌های مختلف مانند لگن، درد حین نزدیکی، درد ناحیه کمر و ران و درد لگن حین پریود.
  • تکرر ادرار به‌دلیل فشار به مثانه
  • خون‌ریزی بیش از اندازه واژینال
  • ناتوانی در تخلیه کامل روده یا مثانه
  • حساسیت سینه

در صورت بروز علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید چراکه نشان‌دهنده پارگی و خونریزی کیست هستند.

  • تب
  • حالت تهوع
  • درد ناگهانی و بسیار شدید در شکم
  • سبکی سر
  • سردی پوست
  • تنفس پی‌درپی و سریع

این بیماری معمولا خوش‌خیم است و نیازی به نگرانی ندارد اما در موارد خیلی نادر ممکن است کیست تخمدان سرطانی باشد.

علت درد تخمدان در تخمک‌گذاری

یکی از دردهای رایج که بسیاری از خانم‌ها احتمالا با آن مواجه شوند درد در زمان تخمک‌گذاری است. این فرآیند معمولا در روز چهاردهم متوسط سیکل قاعدگی رخ می‌دهد و طی آن تخمک‌ از تخمدان آزاد می‌شود.

خانم‌هایی نیز هستند که هیچ دردی در این زمان احساس نمی‌کنند و در مقابل، برخی از بانوان برای چند ساعت یا چند دقیقه با دردی شدید مواجه می‌شوند.

درد تخمدان در تخمک‌گذاری می‌تواند در یک یا هر 2 طرف حس شود. همچنین ممکن است با علائمی مانند حالت تهوع، افزایش ترشحات یا خون‌ریزی همراه باشد.

علت این درد می‌تواند بزرگ‌شدن تخمک‌ها باشد. در صورتی که بیماری‌هایی مانند عفونت‌ مقاربتی یا آندومتریوز دچار نیستند این درد کاملا طبیعی است.

پیچ‌خوردگی تخمدان و بروز درد در آن

علت درد تخمدان می‌تواند بروز پیچ‌خوردگی در رباط اتصال‌دهنده آن باشد. رباط نازکی در این بخش وجود دارد که تخمدان را به دیواره شکم متصل می‌کند.

این رباط بخشی برای عبور رگ‌های خونی و اعصاب تخمدان است و در صورت وجود کیست یا دیگر عوامل، احتمال پیچ‌خوردگی یا گره خوردن آن بالا می‌رود.

بیشترین دلیل بروز پیچ‌خوردگی تخمدان وجود توده‌هایی مانند کیست روی آن است. چراکه باعث سنگینی تخمدان‌ها می‌شوند.

به‌طور کلی باید گفت علاوه‌ بر کیست در تخمدان، تومور روی تخمدان و سندرم تخمدان پلی کیستیک از دلایل بروز این مشکل هستند.

در بارداری نیز به‌دلیل بزرگ شدن فولیکول‌های تخمدان احتمال دچار شدن به پیچ‌خوردگی تخمدان بالا می‌رود. مصرف دارو برای باروری نیز می‌تواند در ابتلا به این مشکل تاثیرگذار باشد.

از آنجایی که پیچ‌خوردگی از مشکلات خطرناک تخمدان محسوب می‌شود بهتر است پس از مشاهده علائمی مانند درد شدید لگنی، حالت تهوع و استفراغ فرد برای درمان، سریعا به پزشک مراجعه کند.

 بیماری التهابی لگن؛ علت درد تخمدان

یکی از عفونت‌های خطرناک که ممکن است از طریق رابطه جنسی منتقل شود بیماری التهابی لگن (PID) است که علاوه‌ بر تخمدان، رحم و لوله‌های فالوپ را نیز درگیر می‌کند.

سقط جنین و قرار دادن IUD از دیگر دلایل بروز این عفونت هستند که عوارض خطرناکی مانند حاملگی خارج از رحم و حتی ناباروری را به‌همراه دارد.

در صورت مشاهده درد تخمدان و علائم زیر مراجعه به پزشک زنان ضروری است.

  • تکرر ادرار
  • سوزش حین ادرار
  • درد در شکم یا لگن
  • درد حین نزدیکی
  • تب
  • خون‌ریزی نامنظم
  • بروز تغییر در ترشحات واژن

درمان درد تخمدان چگونه است؟

برای درمان این عارضه ابتدا باید پزشک پس از معاینه دقیق، علت درد تخمدان را تشخیص دهد. هر کدام از دلایل بروز این درد، درمان خاص خود را دارند.

معمولا با توجه به نوع مشکل روش‌های زیر برای درمان بیمار در نظر گرفته می‌شود.

  • مصرف دارو: داروهای هورمونی می‌توانند در درمان به‌هم‌ریختگی هورمون‌ها و کاهش سایز کیست موثر باشند.
  • جراحی: درصورتی که اندازه کیست خیلی بزرگ شود یا علت ایجاد درد، سرطان تخمدان باشد؛ پزشک از روش جراحی برای درمان بیمار استفاده می‌کند.

یافتن علت درد تخمدان بسیار جدی است و باید با مراجعه به پزشک و معاینه دقیق مشخص شود. این مشکل می‌تواند نشان‌دهنده سیکل پریود باشد که در این شرایط جای نگرانی نیست.

از دیگر علت‌های بروز درد تخمدان می‌توان به بیماری‌هایی مانند کیست تخمدان، بیماری التهابی لگن، پیچ‌خوردگی لگن و در موارد نادر سرطان تخمدان اشاره کرد.

برای درمان درد تخمدان پزشک با توجه به علت ایجاد آن که می‌تواند بزرگ‌شدن کیست یا حتی سرطان باشد، تجویز دارو یا درمان با جراحی را پیشنهاد می‌کند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست