تفسیر آزمایش پاپ اسمیر

تفسیر آزمایش پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر که به آن تست پاپ نیز گفته می گویند بهترین روش برای تشخیص بیماری سرطان دهانه رحم است.

ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در خصوص تست پاپ اسمیر، تفسیر آزمایش پاپ اسمیر و غیره در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم.

اطلاعاتی در خصوص تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر ، بهترین روش برای شناسایی سرطان دهانه رحم  است. این آزمایش سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم را که سرطانی هستند یا پتانسیل سرطانی می شوند را شناسایی می کند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک شما سلول های دهانه رحم را می گیرد تا در زیر میکروسکوپ علائم سرطان را بررسی کند.

دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم قسمت پایینی رحم شماست که به کانال واژن شما متصل می شود. اسپرم از طریق کانال واژن و دهانه رحم به رحم شما می رود تا تخمک ها را بارور کند. در دوران بارداری، دهانه رحم شما بسته می شود تا جنین در رحم شما باقی بماند. دهانه رحم در هنگام زایمان باز می شود . زمانی که باردار نیستید، دهانه رحم شما مخاط تولید می کند تا باکتری های عامل را از بدن شما دور نگاه دارد.

پاپ اسمیر چه چیزی را می توان تشخیص داد؟

سرطان دهانه رحم

سلول های بالقوه پیش سرطانی در دهانه رحم

پاپیلومای انسانی (HPV)، یک بیماری شایع مقاربتی (STI) که خطر ابتلا به این بیماری به سرطان دهانه را افزایش می دهد.

آیا تست پاپ اسمیر بیماری های مقاربتی را نشان می دهد؟

آزمایش پاپ اسمیر نمی تواند بیماری های مقاربتی را تشخیص دهد. برای آزمایش هایی مانند کلامیدیا یا سوزاک ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما از دهانه رحم شما یک سواب می گیرد. آزمایش خون نیز می تواند برخی از بیماری های مقاربتی را شناسایی کند.

هر چند وقت یک بار نیاز به تست پاپ اسمیر دارید؟

انجام آزمایش تست پاپ اسمیر به عوامل مختلفی چون سن، سابقه سلامتی و نتایج آخرین آزمایش پاپ یا HPV بستگی دارد. توجه داشته باشید که بانوان بعد از سن 65 سال نیازی به انجام تست پاپ اسمیر ندارند.

توجه داشته باشید که اگر تحت درمان سرطان دهانه رحم هستید و عمل هیسترکتومی را انجام داده اید نیازی به آزمایش پاپ اسمیر ندارید.

اما در صورتی که یک بیماری غیر سرطانی چون فیبروم رحم ، هیسترکتومی کامل انجام نداده اید نیاز است که با توجه به صلاحدید پزشک آزمایش پاپ را هر چند وقت یکبار انجام دهید و با تفسیر آزمایش پاپ اسمیر پزشک می تواند وضعیت سلامت رحم شما را تشخبص دهد.

چگونه برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شوم؟

برخی از کارهایی که در روزهای قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر باید انجام دهید تا تاثیری بر روی نتایج آزمایش نداشته باشد به شرح زیر است:

دو روز قبل از معاینه، رابطه  جنسی واژینال نداشته باشید.

حداقل دو روز قبل از آزمایش تامپون، کرم واژینال یا دارو، فوم یا ژله ضد بارداری، روان کننده یا دوش استفاده نکنید.

قرار ملاقات را حداقل پنج روز پس از پایان دوره قاعدگی خود تنظیم کنید .

تست پاپ اسمیر چگونه انجام شود؟

پزشک اسپکولوم را وارد واژن می کند.، و ممکن است کمی فشار دهد. این ابزار فلزی یا پلاستیکی واژن شما را باز نگه می دارد تا پزشک دهانه رحم شما را ببیند.

از یک برس یا کاردک کوچک برای خراش دادن آرام سلول های دهانه رحم ( بیوپسی ) استفاده می کند توجه داشته باشید که انجام این معاینه دردناک نیست و شما دردی را احساس نمی کنید.

آیا آزمایش پاپ اسمیر خطراتی دارد؟

پاپ اسمیر روشی بسیار مطمئن برای شناسایی سلول های سرطان دهانه رحم می باشد و شما ممکن است بعد از انجام این آزمایش لکه بینی خفیف (خونریزی واژینال) را تجربه کنید.

آیا تست پاپ اسمیر درد دارد؟

سوال بسیاری از افرادی است که برای اولین بار است که آزمایش پاپ اسمیر را انجام می دهند این آزمایش نباید درد داشته باشد اما ممکن است احساس ناراحتی را در شما به وجود بیاورد اگر احساس ناراحتی بیش از چند دقیقه دارید یا اگر بیش از 24 ساعت درد  داشتید بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.

در زمان پریودی می توان آزمایش پاپ اسمیر را انجام داد؟

بهتر است از انجام آزمایش پاپ در دوران پریود خودداری کنید، زیرا می توانید نتایج را تغییر دهید.

تفسیر آزمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر شما موارد زیر مواجه شوید:

طبیعی: هیچ نشانه ای از بیماری وجود ندارد. این بدان معنی است که هیچ چیز نامنظمی پیدا نشد.

نامشخص: آزمایشگاه نمی تواند طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول ها را تشخیص دهد. ممکن است پزشک شما فوراً یا شش ماه دیگر برای انجام آزمایش پاپ اسمیر دیگر مراجعه کنید.

غیر طبیعی: سلول ها متفاوت از آنچه باید به نظر می رسند.

در صورتی که در  تفسیر آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی  باشد به این معنا است که فرد به سرطان دهانه رحم مبتلا دارد؟

یک یافته غیر طبیعی به این معنی است که برخی از سلول های دهانه رحم شما غیرعادی به نظر می رسند. در برخی موارد، این می تواند نشان دهنده تغییرات پیش از سرطانی دهانه رحم شما باشد. آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی به معنای به سرطان نیست. اما، نیاز به پیگیری دقیق با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما دارد.

بعد از یک نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر ممکن است به چه آزمایش های بعدی نیاز داشته باشم؟

اگر نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر داشته باشید، پزشک شما احتمالاً روشی به نام کولپوسکوپی را انجام می دهد یا ممکن است فورا یا چند ماه دیگر پاپ اسمیر دیگری را انجام دهد.

پاپ اسمیر فقط سرطان را غربالگری می کند – نمی تواند آن را تشخیص دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر برای کمک به تشخیص یا رد سرطان دهانه رحم، ارائه دهنده شما کولپوسکوپی را می دهد. در طول این روش، ارائه دهنده شما:

از یک دستگاه میکروسکوپ (کولپوسکوپ) برای مشاهده پوشش دهانه رحم و واژن استفاده می کند.

نمونه های بافتی را از نواحی که غیرطبیعی به نظر می رسند حذف می کند.

نمونه ها را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد.

سخن پایانی

پاپ اسمیر یک ابزار غربالگری نجات بخش است. این آزمایش سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از اینکه احتمال سرطانی شدن داشته باشد، شناسایی می کند.

 

کد مطلب : تفسیر آزمایش پاپ اسمیر

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , , , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست