غربالگری دهانه رحم

غربالگری دهانه رحم

غربالگری دهانه رحم  نوعی آزمایش است که با کمک آن می توان سلامت دهانه رحم را بررسی کرد.

همان طور که در جریان هستید دهانه رحم، رحم را به واژن متصل می کند برای آن که از سلامت آن مطمئن شوید راه های بسیاری وجود دارد که یکی از این روش ها غربالگری دهانه رحم است که می تواند از سرطان پیشگیری کند  و بسیاری از خانم های 25 الی 64 ساله باید از سلامت دهانه رحم خود مطمئن شوند.

ما در آئین مادری در صدد هستیم که در مورد موضوعاتی مهم در حوزه سلامت زنان ، اطلاعاتی را در اختیار شما بانوان عزیز قرار دهیم. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به سلامت بدن خود اهمیت می دهید این مقاله را از دست ندهید.

اطلاعاتی در ارتباط با غربالگری دهانه رحم

سرویکس یا همان دهانه رحم در قسمت ورودی رحم قرار دارد و انجام غربالگری دهانه رحم می تواند تغییرات سلولی که در آینده منجر به سرطان رحم می شوند را شناسایی کنند و امروزه اهمیت آن دو چندان شده است.

غربالگری دهانه رحم  به دو روش بررسی سلول های تغییر پیدا کرده ، آزمایش پاپ اسمیر و بررسی ویروس پاپیلومای انسانی(hpv)  انجام می شود.

در غربالگری نمونه کوچکی از سلول ها از دهانه رحم برداشته می شود و با انجام آزمایش های مربوطه می توانند سلول ها را بررسی کنند که در صورت تغییر، در بافت این سلول ها که به آن اچ پی وی پر خطر نیز می گویند، امکان وجود سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد و در صورتی که اچ پی وی وجود نداشت نیازی به انجام آزمایش های متعدد نیست.

بنابراین غربالگری دهانه رحم راهکاری بسیار مناسب برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم است و تمامی خانم ها باید این آزمایش را انجام دهند.حال شاید این سوال برای شما به وجود باید که انجام این آزمایشی چگونه به پیشگیری از سرطان کمک می کند؟

پیشگیری از سرطان تنها با انجام غربالگری دهانه رحم

در غربالگری دهانه رحم پزشک معالج نمونه ای از سلول های دهانه رحم جهت شناسایی ویروس HPV بررسی می کند و در صورتی که تغییرات غیر طبیعی در نتیجه آزمایش شما مشاهده شود پزشک شما باید تغییرات را بررسی کند در صورتی که سلول های غیر طبیعی با دارو و روش های مخصوص درمان نشود امکان این که به سرطان دهانه رحم مبتلا شوید وجود دارد.

HPV چیست؟

به گروهی از ویروس ها که امکان آلوده کردن بدن فرد را دارند اچ پی وی می گویند و بسیاری از افراد امکان دارد در طول زندگی خود با آن مواجه شود راه های انتقال این بیماری می تواند از طریق  تماس پوست به پوست ناحیه تناسلی، رابطه چنسی واژینال، دهانی، مقعدی و غیره باشد.

برخی از انواع  HPV که به آن پر خطر می گویند می تواند فرد را درگیر خود کند و در بسیاری از موارد امکان از بین رفتن آن وجود دارد.

ویروس اچ پی وی در صورتی که به مدت طولانی در بدن فرد باقی بماند و درمان نشود می تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود بنابراین بهتر است در صورتی که به این ویروس مبتلا شده اید از پزشک خود راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

چه افرادی در معرض سرطان دهانه رحم هستند؟

بانوانی که دارای روابط زناشویی هستند امکان ابتلا به سرطان دهانه رحم را دارند زیرا بسیاری از بیماری های مقاربتی به دلیل عفونت با مدل های مختلف ویروس اچ پی وی فرد را درگیر می کنند از دیگر روش های انتقال ویروس HPV می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی
هرگونه تماس پوست به پوست ناحیه تناسلی

در صورتی که واکسن HPV را تزریق کرده اید، زیرا این واکسن از بدن در برابری انواه ویروس HPV محافظت نمی کند و امکان ابتلا به سرطان دهانه رحم را دارید.

حتی اگر شما یک شریک جنسی نیز داشته باشید می توانید در معرض خطر سرطان دهانه رحم باشید.

در صورتی که مدت ها است رابطه جنسی نداشته اید امکان این که برای مدت طولانی ویروس HPV در بدن شما بوده وجود دارد.

اگر شما لزبین یا دوجنسه نیز باشید و رابطه جنسی را تجربه کرده باشید.

در صورتی که مرد ترنس با دهانه رحم باشید

شاید با خواندن این مقاله ترغیب شده باشید که غربالگری دهانه رحم را انجام دهید با این که هیچ گونه رابطه جنسی را انجام نداده باشید تا خیال خود را راحت کنید اما بهتر است قبل از انجام آن با پزشک عمومی مراکز بهداشت خود مشورت کنید.

راهی برای تشخیص سرطان دهانه رحم وجود دارد؟

سرطان از هر نوعی که باشد امکان دارد فرد را وحشت زده کند این نوع سرطان با این که برای فرد خطراتی را به همراه دارد اما می توان با غربالگری دهانه رحم آن را تشخیص داد و آن را درمان کرد.

بهتر است که بدانید عواملی هستند که می تواند سرطان دهانه رحم را افزایش دهند.

  • ازدواج در سن پایین
  • عدم مراقبت های بهداشتی
  • مصرف دخانیات و سیگار
  • سابقه عفونت دستگاه تناسلی به ویژه عفونت هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود به خصوص زگیل تناسلی
  • افرادی با سیستم ایمنی ضعیف

توجه داشته باشید در صورتی که اقدامات لازم را جهت درمان ویروس اچ پی وی انجام ندهید با مرور زمان این بیماری پیشرفت می کند و خطر ابتلا به سرطان از نوع بدخیم آن وجود دارد.

آزمایشات غربالگری دهانه رحم

آزمایشات غربالگری با کمترین آسیب به فرد علائمی که مربوط به سرطان دهانه رحم است را تشخیص می دهد با انجام مرتب آزمایش پاپ اسمیر می توانید عفونت های دهانه رحم را تشخیص دهید و از پیشرفت و همچنین مرگ و میر ناشی از این سرطان  جلوگیری کنید.

هشدارهای مهم در ارتباط با  سرطان دهانه رحم

در صورتی که دارای قاعدگی نامنظم  هستید و ترشحات زیاد با علائم غیرطبیعی داشته دارید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در صورتی که باردار هستید و زخمی در دهانه رحم دارید بهتر است در ماه های اول بارداری با پزشک خود مشورت کنید و با انجام آزمایش پاپ اسمیر خیال خود را راحت کنید و در صورتی که در آزمایش شما نتیجه غیر طبیعی نبود ممکن است تا پایان بارداری به تست خاصی نیاز نداشته نباشد .

سخن پایانی

همه آزمایشات غربالگری دهانه رحم  جهت تشخیص صحیح بیماری یاری کننده نیستند و عوارض مخصوص به خود را دارند.

بهتر است قبل از انجام آزمایش غربالگری دهانه رحم  هر گونه آزمایش دیگری با پزشک خود مشورت کنید و مطابق با نظر ایشان عمل کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , , , , , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست