برداشتن رحم چه عوارضی دارد؟

برداشتن رحم چه عوارضی دارد؟

هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم نوعی جراحی است که بر اساس علل مختلفی و طبق نظر پزشک رحم بیمار به­ طور کامل از بدن او خارج می­شود. در بدن بانوان رحم، نقش جایگزینی جنین و حفاظت از آن در زمان بارداری را برعهده دارد، در مواردی که خون­ریزی غیرعادی و مشکلات مربوط به دستگاه تولیدمثلی بانوان ایجاد شود متخصص مورد نظر انجام هیسترکتومی را پیشنهاد می­دهد.

علت هیسترکتومی چیست؟

هنگام بروز انواعی از بیماری­های رایج در میان زنان در صورتی که درمان­های دارویی و دیگر روش­های تجویزشده از سوی پزشک پاسخگو نباشد، انجام هیسترکتومی آخرین روش برای برطرف­کردن مشکلات است. بهتر است برای انجام این جراحی به دنبال دکتر خوب برای برداشتن رحم باشید، در موارد زیر امکان انجام جراحی وجود دارد.

آندومتریوز

بافت داخلی رحم آندومتر نام دارد در صورتی که رشد این بافت به­صورت غیرعادی و در بخشی غیر از محل اصلی خود باشد، گفته می­شود که فرد به بیماری آندومتریوز مبتلا شده است. این بیماری شایع که در طی چند سال گذشته در میان بانوان زیاد دیده می­شود امکان بروز مشکلاتی همچون دردهای لگنی، سقط جنین، چسبندگی رحم، ناباروری و خون­ریزی را به­ همراه دارد. در صورتی که هورمون­درمانی و بافت­برداری توسط پزشک جواب ندهد عمل برداشتن رحم انجام می­شود.

آدنومیوز

آدنومیوز در زمانی بروز می­کند که پوشش داخلی رحم به درون عضله آن نفوذ کند و با ضخیم­کردن دیواره باعث ایجاد خون­ریزی و درد شدید در ناحیه رحم شود. در مواردی ممکن است این عارضه بعد از یائسگی از بین برود اما در صورتی که علائم خیلی شدید باشد، نیاز است تا عمل هیسترکتومی انجام شود.

سرطان­های مربوط به دستگاه تولیدمثلی زنان

معمولا در صورت ابتلا به سرطان رحم، دهانه­رحم و تخمدان پزشک این اندام را از بدن بیمار خارج می­کند. اگر تست ژن BRCA برای شما مثبت باشد، بهتر است با انجام جراحی و برداشتن رحم از بروز سرطان در آینده پیشگیری کنید. معمولا 10 درصد از جراحی­های هیسترکتومی مربوط به سرطان­های مختلف دستگاه تولیدمثل است.

Uterine Fibroids ( فیبروم رحم)

توده­های غیرسرطانی که به­ طور معمول در رحم وجود دارد، بر اثر عوامل مختلفی شروع به افزایش رشد و تعداد می­کند که به آن فیبروم می­گویند. بروز چنین وضعیتی باعث دردهای لگنی، مشکلات مربوط به مثانه، بالارفتن خونریزی­های قاعدگی و سقط جنین در دوران بارداری می­شود. اگر تعداد و سایز این تومورهای خوش­خیم بیش از حد افزایش یابد امکان انجام جراحی وجود دارد.

افتادگی رحم

عواملی که می­تواند در ابتلا به افتادگی رحم نقش داشته باشد شامل یائسگی، زایمان­های متعدد و چاقی است که در طی ایجاد این اختلال رحم از جایگاه طبیعی خود خارج می­شود. فشاری که در اثر افتادگی رحم بر مثانه وارد می­شود باعث درد ناحیه لگن و شکم می­شود.

عفونت باکتریایی

هنگام ابتلا به بیماری التهابی لگن که در صورت وجود عفونت باکتریایی بروز می­کند، اگر با دارو درمان نشود، فرد بیمار به­ عنوان گزینه­ای برای برداشتن رحم تحت عمل جراحی قرار می­گیرد.

هیسترکتومی چه عوارضی دارد؟

با توجه به مشکلاتی که انجام این عمل جراحی به­همراه دارد، عوارضی که بعد از هیسترکتومی پیش می­آید شامل موارد زیر است:

  • عفونت در محل بخیه­ها: برای انجام این جراحی در ناحیه­ای از شکم برش ایجاد می­کنند که بعد این ناحیه را بخیه می­زنند، در صورتی که مراقبت­های لازم را انجام ندهید ممکن است محل بخیه­ها عفونت کند.
  • یبوست: بعد از جراحی با توجه به این­که رژیم غذایی و تحرک فرد دچار اختلال می­شود در مواردی امکان ابتلای افراد به بیماری یبوست وجود دارد.
  • عدم تمایل به رابطه جنسی: بعضی افراد پس از برداشتن رحم، دچار خشکی واژن می­شوند که این مسئله باعث درد هنگام دخول می­شود و می­تواند روی تمایل جنسی فرد تاثیر بگذارد، این مشکل برای همه بروز نمی­کند.
  • یائسگی زودرس: به­طور معمول سن یائسگی در زنان بعد از 50 سالگی است که اگر فردی بر اثر ابتلا به بیماری­های حاد رحم مجبور به برداشتن آن پیش از این سن شود، دچار یائسگی زودرس خواهد شد.
  • عدم قاعدگی: عادت ماهانه باعث تعادل هورمون­های جنسی و بهبود عملکرد تیروئید در بانوان می­شود که در صورت جراحی هیسترکتومی فرد با قطع قاعدگی مواجه خواهد شد.
  • افسردگی: عدم قاعدگی و یائسگی زودرس می­تواند سطح هورمون­های بدن را دستخوش تغییرات زیادی کند که این عوامل زمینه­ساز بروز افسردگی در افراد می­شود.
  • چسبندگی اندام­های داخلی: در این جراحی در واقع با دستکاری یکی از ارگان­های داخل شکم برداشته می­شود که ممکن است انجام آن به دیگر اندام­های ناحیه لگن نیز آسیب بزند و باعث چسبندگی یا زخم این نواحی شود.
  • ایجاد لخته خون: از آنجایی که فرد تحرک خیلی کمی دارد ممکن است در دیواره رگ لخته ایجاد شود.

مراقبت های لازم بعد از برداشتن رحم

بعد از انجام جراحی و برداشتن رحم، لازم است که مراقبت­هایی را برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر انجام دهید که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • استراحت و پیاده­روی سبک را در کنار هم انجام دهید تا دچار مشکلاتی مثل یبوست نشوید.
  • داروهایی که پزشک برای کاهش درد و برطرف کردن عفونت تجویز کرده­است را به­موقع مصرف کنید.
  • تا حدود 6 هفته بعد از جراحی بهتر است رابطه جنسی واژینال نداشته باشید.
  • در سه هفته اول امکان دارد ترشحاتی را مشاهده کنید اما در صورتی که منجر به خونریزی شود باید به پزشک اطلاع دهید.
  • با نوشیدن مایعات کافی از بروز عفونت­های ادراری پیشگیری کنید.
  • مواد خوراکی حاوی فیبر مثل نان سبوس­دار را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • اجازه ندهید بخیه­ها مرطوب شوند و در صورت دوش گرفتن سریعا محل عمل را با یک پد نرم خشک کنید.
  • از بلندکردن اجسام سنگین خودداری کنید.

معرفی چند دکتر خوب برای برداشتن رحم (با توجه به نظرات مراجعان)

برای انجام این جراحی و برداشتن رحم، بهترین کار مراجعه به یک دکتر متخصص و کارآمد است، نام تعدادی از متخصصان زنان و زایمان که بر اساس نظرات مراجعه­کنندگان و رضایت بالای آنها از انجام هیسترکتومی انتخاب شده­اند، عبارتند از:

  • دکتر گلنار سرور که خدمات مربوط به سزارین، جراحی، چکاپ­های بارداری و موارد دیگری را انجام می­دهند.
  • دکتر فریده منتظری که تمام جراحی­های مربوط به دستگاه تناسلی زنان از جمله خارج­کردن رحم را انجام می­دهد.
  • دکتر مژگان شرافت برای درمان بیماری­های رحمی نیز می­توانید به ایشان مراجعه کنید.
  • دکتر فخرالسادات جامعی و دکتر سارا فلاحی نیز از دیگر متخصصین زنان و زایمان خوب هستند.

مشاهده لیست دکتر های برداشتن رحم در تهران:

https://doctoreto.com/doctors/service/hysterectomy-abdominal-vaginal/city/tehran

https://cdn.triboon.net/media/reportage_images/b57565ab-54f2-4d46-bfbf-880a484c7ab4.jpg

جمع ­بندی

برداشتن رحم در پی بروز بیماری­هایی همچون افتادگی رحم، آندومتریوز، فیبروم، سرطان و برخی موارد دیگر انجام می­شود، که در این صورت با انجام جراحی رحم فرد به­طور کامل از بدن خارج خواهد شد. از عوارض احتمالی این جراحی می­توان به عدم قاعدگی، یائسگی زودرس، افسردگی و غیره اشاره کرد، با توجه به اهمیت این عمل بهتر است به یک دکتر خوب مراجعه کنید و مراقبت­های لازم بعد از آن را جدی بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست