تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ چیست؟

اسکین تگ یک عارضه و بیماری است که در بیشتر مواقع با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شود، این دو عارضه با وجود شباهت‌های بسیار دارای تفاوت‌هایی هستند که در این بلاگ قصد داریم به تفاوت زگیل تناسلی و اسکین تگ اشاره کنیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک ضایعه کوچک و برجسته است که در ناحیه تناسلی ظاهر می‌شود و با درد و سوزش شدیدی همراه است. زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که عامل ایجاد آن ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است، این سویه با سویه‌های پرخطری که موجب دیسپلازی دهانه رحم و سرطان می‌شود تفاوت بسیاری دارد.
زگیل تناسلی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است و بیشتر کسانی درگیر آن می‌شوند که از نظر جنسی فعال هستند و با افراد مختلفی رابطه دارند.

علائم زگیل تناسلی
زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی دهانی، واژینال و مقعدی منتقل می‌شود و ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد از رابطه ظاهر شود. این زگیل‌ها اندازه مختلفی دارند و گاهی اوقات با چشم دیده نمی‌شوند و باید برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کرد. زگیل تناسلی علائم و نشانه‌هایی دارد که با بررسی آن‌ها می‌توانید وجود این عارضه را تشخیص دهید، این علائم در زنان و مردان بسیار متفاوت است:

علائم زگیل تناسلی در زنان

علائم زگیل تناسلی در زنان عبارتنداز:

  • زگیل تناسلی اغلب با خارش، درد، خونریزی و سوزش همراه است.
  • زگیل‌ها معمولا رنگ تیره‌تر یا روشن‌تری نسبت به پوست بدن دارند و در ناحیه تناسلی، مقعد، واژن دیده می‌شوند.
  • زگیل تناسلی به شکل خوشه و برجستگی‌های گوشتی نرم یا زبر است.

علائم زگیل تناسلی در مردان

  • خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • خونریزی در حین رابطه جنسی
  • قهوه‌ای یا صورتی شدن ناحیه تناسلی
  • تورم اندام تناسلی
  • ایجاد ضایعه‌های گوشتی روی آلت تناسلی و اطراف آن

خطرات زگیل تناسلی
زگیل تناسلی گاهی اوقات خوش خیم و گاهی اوقات بدخیم است، اگر زگیل تناسلی خوش خیم باشد به صورت عارضه‌های گوشتی روی سطح پوست خود را نشان می‌دهد و در صورتی که زگیل تناسلی بدخیم باشد موجب سرطان می‌شود. بهتر است در صورت بروز هرگونه علائم و نشانه‌ای برای درمان به پزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت زگیل و بدخیم شدن آن جلوگیری کند.

 

https://cdn.triboon.net/media/reportage_images/5442b6a7-6d46-4cc5-ba52-503b91391b42.jpg
طبق آمار جهانی منتشر شده، پزشکان هر ساله نزدیک به 42 هزار سرطان مرتبط با زگیل تناسلی را تشخیص می‌دهند، البته این آمار در مردان بسیار بیشتر از زنان است.

روش های درمان زگیل تناسلی
زگیل تناسلی انواع و اقسام مختلفی دارد که که نوع 6 و 11 آن غیرقابل درمان است و ویروس آن برای همیشه در بدن باقی می‌ماند. این دو گونه را می‌توان با مصرف دارو کنترل کرد که بیشتر پیشرفت نکنند، اما برای سایر گونه‌ها پزشکان از راه‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کنند:

کرایوتراپی

 یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان زگیل تناسلی، فریز کردن یا کرایوتراپی است که در این روش پزشک با تری کلرواستیک زگیل را پوشش می‌دهد تا خشک شود. این روش نتیجه دائمی دارد و بیش از 75 درصد کسانی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند به طور کامل درمان شده‌اند، تنها بخش کوچکی از زائده‌های گوشتی حدود آن‌ها بازگشته‌اند و مجدد روی سطح پوست ظاهر شده‌اند.

لیزر

 اگر تعداد زگیل‌های تناسلی زیاد باشد و در سطح وسیعی رشد کرده باشند باید برای درمان از لیزر استفاده کرد. لیزر درمانی به صورت سرپایی انجام می‌شود و دوره نقاهت طولانی ندارد.

جراحی

زمانی که این زائده‌ها بزرگ شوند و رشد کنند، دیگر نمی‌توان با استفاده از دارو یا لیزر درمانی آن‌ها را از بین برد بلکه باید از جراحی برای از بین بردن این زائده‌های گوشتی استفاده کرد. پزشک با استفاده از بی‌حسی یا بیهوشی زائده را برش می‌دهد و جای آن را بخیه می‌کند.

دارودرمانی

 استفاده از داروها و پمادهای مختلف می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد و باید حداقل سه تا چهار بار در هفته از آن‌ها استفاده کنید. به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ساختار این داروها بهتر است در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن خودداری کنید. این روش به عنوان یکی از قطعی‌ترین روش‌های از بین برنده زگیل تناسلی شناخته می‌شود.

اسکین تگ چیست؟

اسکین تگ یک زائده گوشتی است که به صورت یک منگوله از پوست بدن آویزان شده، این زائده هیچ درد و سوزشی ندارد و از طریق یک ساقه نازک به نام پوستر از سطح پوست آویزان خواهد شد. این عارضه در علم پزشکی با نام آکروکوردون شناخته می‌شود و هیچ خطری برای سلامتی ندارد و به هیچ عنوان یک عارضه مسری و واگیردار نیست که از طریق تماس بدن با بدن یا هر راه دیگری منتقل شود.
اسکین تگ یک هسته عروق فیبرومی دارد و با سلول‌های چربی ناحیه اپیدرم درگیر خواهد بود، این عارضه ممکن است در بدن افراد رشد کند و تعداد آن بیشتر شود. اسکین تگ روی نواحی گردن، زیربغل، زیرسینه، کشاله ران و نواحی مقعد و ناحیه تناسلی خود را نشان می‌دهد.

شکل و علائم اسکین تگ
این عارضه از نظر ظاهری در بیشتر مواقع بی‌رنگ و در برخی مواقع تیره رنگ است، اندازه اسکین تگ روی پوست بدن بین 2 تا 5 میلی‌متر است و به مرور زمان رشد می‌کند و بزرگ می‌شود.
رایج‌ترین و بارزترین علائم اسکین تگ عبارتنداز:

  • اسکین تگ حالت آویزانی دارد
  • این ضایعه شکل بسیار نرمی دارد اما گاهی اوقات صاف، گرد یا نامتقارن خواهد شد.
  • در صورتی که به این ضایعات خون نرسد رنگ آن‌ها تیره و سیاه می‌شود.
  • تعداد آن‌ها در بدن ممکن است به بیش از 100 عدد برسد.
  • حداکثر اندازه این زائده‌ها 5 میلی‌متر است.

خطرات اسکین تگ
اسکین تگ در برخی افراد می‌تواند یک ضایعه خطرناک باشد:

  • مادران باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی
  • افراد چاق و دارای اضافه وزن
  • افرادی که دچار عدم تعادل هورمونی هستند

روش درمان
برای درمان اسکین تگ از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که هر یک از این روش‌ها با توجه به شدت عارضه و شرایط جسمی فرد درصد موفقیت متفاوتی دارد:

https://cdn.triboon.net/media/reportage_images/af19719a-a0f6-4952-afb5-cbd63657d1f5.jpg

  • لجستیک: در روش درمانی لجستیک یا لجیشن از خون‌رسانی به این زائده جلوگیری می‌کنند.
  • کریوتراپی: در کریوتراپی ضایعات پوستی را با استفاده از پروب حاوی نیتروژن مایع منجمد می‌کنند و آن را از بین می‌برند.
  • سوزاندن: در این روش با استفاده از الکترولیز یا انرژی الکتریکی، زائده را می‌سوزانند.
  • جراحی: آخرین و قطعی‌ترین راه برای از بین بردن زائده گوشتی جراحی است که معمولا با بی‌حسی یا بیهوشی انجام می‌شود، پزشک با استفاده از تیغ این ضایعه را از پوست جدا می‌کند.

زگیل تناسلی و اسکین تگ چه تفاوتی دارند؟

زگیل تناسلی اسکین تگ
برجستگی‌های صاف یا ظاهری شبیه به گل کلم روی سطح پوست دارند. زائده بسیار نرم، کوچک و به رنگ گوشت است.
در مقعد، دهانه واژن، کشاله ران و اطراف ناحیه تناسلی رشد می‌کند. روی کشاله ران، زیربغل، چین‌های پوستی و دستگاه تناسلی رشد می‌کند.
به رنگ قهوه‌ای یا رنگ پوست هستند. اندازه آن‌ها بسیار متفاوت است و گاهی می‌توانند به اندازه یک انگور بزرگ شوند.
رنگ آن‌ها به مرور زمان تغییر می‌کند و بعد از بهبودی پوست به حالت طبیعی برمی‌گردد. بعد از مدتی دچار تغییر رنگ می‌شوند.
رشد آن‌ها به صورت تکی یا دسته‌ جمعی است. زمانی که آن را فشار می‌دهید بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است.

جمع بندی

اسکین تگ و زگیل تناسلی دو ضایعه پوستی کاملا متفاوت هستند و افرادی که شناخت درست و اطلاعات کافی درمورد این بیماری ندارند، آن را با زگیل تناسلی اشتباه می‌گیرند. اسکین تگ‌ها ضایعات پوستی بی‌خطری هستند و برخلاف زگیل تناسلی مسری نیستند.
در این بلاگ سعی کردیم با معرفی کامل این دو عارضه و بررسی علائم و نشانه‌های آن، با تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی بیشتر آشنا شوید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست