ضربان قلب نرمال و خطرناک: چه تفاوتی میان آنهاست؟

ضربان قلب نرمال و خطرناک: چه تفاوتی میان آنهاست؟

مقدار ضربان قلب نرمال را می‌دانید؟ قلب یکی از اندام‌های مهم و حیاتی در بدن ماست. سلامتی این عضو رابطه مستقیمی با حیات ما دارد. پس باید نسبت به عملکرد آن حساس باشیم و بدانیم که دقیقا در چه وضعیتی قرار گرفته است.

مقدار نرمال تپش، یکی از مؤلفه‌هایی است که می‌توانید به کمک آن به سلامتی قلب خود پی ببرید. در این مقاله همراه ما باشید تا بررسی کنیم که چگونه می‌توان بر اساس ضربان قلب، سلامتی قلب را تحلیل کرد و چه عواملی بر روی تند‌تر یا کند‌تر شدن آن مؤثر است.

ضربان قلب نرمال چیست؟

قلب یکی از کلیدی‌ترین عضو‌های بدن است که هیچگاه از پا نمی‌ایستد. توقف این عضو تنها یک معنا دارد و آن هم پایان زندگی است. ضربان قلب طبیعی یعنی تعداد ضربان قلب در یک دقیقه که برای هر فرد بازه مشخصی را در برمی‌گیرد. وضعیت ضربان قلب باید باتوجه‌به شرایط فیزیکی بدن سنجیده شود.

برای مثال ممکن است فردی در حال فعالیت بدنی باشد. در چنین وضعیتی ضربان قلب او افزایش پیدا خواهد کرد. به‌طورکلی ضربان قلب در یک فرد نرمال و بزرگسال باید عددی بین 60 تا 100 باشد.

این عدد مربوط به زمانی است که بدن ما در حال استراحت است و فعالیت بدنی نمی‌کنیم. هرچقدر که سن ما بیشتر شود سرعت ضربان قلب نیز کمتر خواهد شد. به همین خاطر معمولا کودکان ضربان قلب بالایی دارند.

مقدار ضربان قلب در بزرگسالان باید چقدر باشد؟

بر اساس تحقیقات انجمن قلب آمریکا (AHA) برخی از افراد ممکن است کمتر از 60 ضربه در دقیقه یا بیشتر از 100 ضربان قلب داشته باشند. بااین‌حال باز هم میزان نرمال و متعادل همین بود که گفته شد.

ضربان قلب بالای 90 را می‌توان نقطه تعادل این فرایند دانست. ورزشکاران حرفه‌ای معمولا ضربان قلب بسیار پایینی نسبت به حد معمول دارند. طبق گفته متخصص قلب و عروق میانگین میزان ضربان قلب نرمال در سنین مختلف به شرح زیر است:

  • 18 تا 20 سال: 81
  • 21 تا 30 سال: 80
  • 31 تا 40 سال: 78
  • 41 تا 50 سال: 75
  • 52 تا 60 سال: 73
  • 61 تا 70 سال: 73
  • 71 تا 80 سال: 74
  • بیشتر از 80 سال: 78

مقدار ضربان قلب نرمال در کودکان چقدر است؟

ضربان قلب در کودکان سریع‌تر از دیگر افراد است. آن‌ها زمانی که خواب هستند قلب آرام‌تری دارند. نوزادان تا 3 ماهگی، هنگامی که بیدار هستند، می‌توانند ضربان قلبی بین 85 تا 205 ضربه در دقیقه داشته باشند. در هنگام خواب این بازه 80 تا 160 ضربه خواهد بود.

از سه ماهگی تا دوسالگی ضربان قلبی از 100 تا 190 طبیعی است. در هنگام خواب هم این بازه را می‌توان از 75 تا 160 دانست.

از دوسالگی تا ده‌سالگی بازه 60 تا 140 را باید برای کودک منطقی بدانیم. زمان خواب ممکن است ضربان قلب کودک عددی بین 60 تا 90 باشد.

کودکان بالای ده سال می‌توانند از 60 تا 100 ضربه در دقیقه همانند یک انسان بالغ ضربان قلب داشته باشند. این عدد در زمان خواب نیز می‌تواند در حدی بین 50 تا 90 قرار بگیرد.

چه عواملی بر روی سرعت ضربان قلب تأثیرگذار هستند؟

به غیر سن، زنجیره‌ای از عوامل مختلفی هستند که می‌توانند بر روی سرعت ضربان قلب نرمال یا خطرناک تأثیر بگذارند. در ادامه این عوامل را بررسی خواهیم کرد؛ اما برای شروع باید بدانید که آن‌ها دودسته هستند.

دسته اول عواملی که بر روی سریع‌تر شدن ضربان قلب تأثیر می‌گذارند و دسته دوم عواملی که آن را کند می‌کنند. برخی از این عوامل می‌توانند درونی باشند و از درون بدن شما نشئت بگیرند. برخی دیگر نیز مثل استعمال سیگار، بیرونی هستند.

ضربان قلب بالا

به ضربان قلب بالا تاکی‌کاردی گفته می‌شود. در بزرگسالان افرادی که ضربان قلب بالای 100 دارند مبتلا به تاکی‌کاردی هستند. ضربان قلب از نظر پزشکی انواع مختلفی را شامل می‌شود. برای مثال ممکن است دهلیزی باشد. طبقه‌بندی این بیماری بر اساس ناحیه‌ای است که مشکلات قلبی از آن بروز می‌کند. عوامل بسیاری در بالارفتن ضربان قلب از حد معمول دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مشکلات هورمونی در بدن (مثل تیروئید)
  • مصرف زیاد مواد کافئین‌دار (مثل نوشابه یا قهوه)
  • عوارض جانبی مصرف یک دارو
  • اضطراب یا استرس
  • اعتیاد به مشروبات الکلی
  • ورزش یا فعالیت بدنی با شدت زیاد
  • کم‌خونی
  • استفاده از مواد مخدر و محرک (مانند کوکائین، ماری‌جوانا یا DMT)
  • اختلالات الکترولیت
  • تب و حرارت بالای بدن
  • استعمال دخانیات

در کنار این موارد بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌تواند باعث تاکی‌کاردی شود. بیماری‌های قلبی مادرزادی و تیروئیدی نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

ضربان قلب آهسته

برادی‌کاردی دقیقا نقطه مقابل عارضه بالاست. ضربان قلب کمتر 60 ضربه در دقیقا برادی‌کاردی محسوب می‌شود. ضربان کمتر از 60 برای ورزشکاران و افرادی که به لحاظ بدنی فعال هستند ضربان قلب نرمال است و عارضه محسوب نمی‌شود. برخی از این علل عبارت‌اند از:

  • عدم تعادل الکترولیت
  • کهولت سن
  • آپنه انسدادی خواب
  • عوارض جانبی مصرف دارو
  • معضلات سیستم هدایت قلب

عارضه ضربان قلب آهسته در بسیاری از موارد احتیاجی به درمان خاص ندارد. اما اگر طولانی‌مدت باشد باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کرد. نارسایی قلبی یک مشکل جدی است و شما نباید از کنار آن به‌سادگی عبور کنید.

بررسی اجمالی و سریع ضربان قلب

فشارخون و ضربان قلب نرمال را می‌توان از طریق دستگاه‌های تست فشارخون به دست آورد. اما راه‌های ساده‌تری نیز برای این کار وجود دارند. می‌توانید نبض خود را از بخش داخلی مچ دست پیدا کنید. سپس یک یا دو انگشت خود را به‌آرامی بر روی شریان خونی بگذارید.

برای 30 ثانیه تعداد نبض‌های خود را بشمرید. سپس عدد نهایی را در عدد 2 ضرب کنید تا ضربان قلب شما به دست بیاید. این روش سریع‌ترین راهکار برای به‌دست‌آوردن زبان قلب است که می‌توانید در هرجایی و بدون کمک شخص دیگری انجامش دهید.

چگونه ضربان قلب نرمال داشته باشیم؟

خودمراقبتی و سبک زندگی سالم باعث می‌شود که دیگر مشکلات قلبی به سراغ شما نیاید. ترک مصرف الکل و سیگار به‌شدت در سلامتی قلب مؤثر است. تغذیه سالم و پرهیز از مصرف غذا‌های ناسالم به سلامتی قلب شما کمک شایانی می‌کند.

شما باید به طور میانگین سالی یک‌بار برای معالجه و متوجه شدن وضعیت سلامت قلب خود به دکتر بروید. اگر بیماری زمینه‌ای دارید باید نسبت به این موضوع حساس‌تر عمل کنید؛ چراکه ممکن است خطرات زیادی در کمین شما باشد. از استرس خود کم کنید و سعی داشته باشید که در محیط‌های استرس‌زا قرار نگیرید.

سرعت ضربان قلب نرمال در همه افراد باید عدد بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه باشد. ضربان قلب نرمال در سالمندان معمولا کمتر از افراد جوان است. یعنی هرچقدر که ما به سمت پیری می‌رویم قلبمان نیز کندتر کار خواهد کرد. عوامل زیادی در تغییر سرعت این اندام مؤثرند.

برخی از آن‌ها مثل مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و مواد مخدر محرک بیرونی هستند. برخی دیگر نیز همانند بیماری‌های زمینه‌ای و مادرزادی علل درونی دارند و از قبل قابل پیشگیری نیستند. مبتلایان گروه دوم باید بیش از بقیه بحث سلامتی قلب خود را جدی بگیرند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

5/5 - (1 امتیاز)

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست