صفر تا صد نحوه استفاده از تامپون

عوارض تامپون

رعایت بهداشت در دوران پریود اهمیت بالایی دارد؛ زیرا در این دوران بدن بیشتر از همیشه مستعد ابتلا به عفونت است. از این رو محصولات بهداشتی مختلفی نظیر نوار یا پد بهداشتی، کاپ قاعدگی و تامپون برای استفاده بانوان در این دوره تولید شده‌اند.

در این مطلب قصد داریم برای شما عزیزان توضیح دهیم که تامپون قاعدگی چیست ؟ چه تفاوتی با نوار بهداشتی دارد و نحوه استفاده از آن چگونه است. پس با ما همراه باشید.

تامپون قاعدگی چیست؟

تامپون بهداشتی محصولی برای استفاده بانوان در دوران قاعدگی است که برای جذب خون و جلوگیری از ریختن آن به خارج از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول بر خلاف نوار بهداشتی، درون واژن فرو می‌رود و خون قاعدگی را به بافت اسفنجی خود جذب می‌کند.

تامپون‌ها از الیاف طبیعی کتان و پنبه تولید شده‌اند، بسیار سبک هستند و ضخامت کمی دارند. این محصولات با درجات جذب کنندگی متفاوتی ارائه می‌شوند، بنابراین برای انتخاب تامپون مناسب، باید به شدت خونریزی و میزان فعالیت روزانه‌تان توجه کنید.

نحوه استفاده از تامپون

انواع تامپون

حال که دانستید تامپون قاعدگی چیست بهتر است انواع آن را نیز بشناسید؛ چرا که قابلیت جذب انواع مختلف تامپون با یکدیگر متفاوت است. سایز کوچک این محصول در حدود ۳ میلی لیتر، سایز متوسط ۵ و سایز بزرگ آن تا ۱۲ میلی لیتر توانایی جذب خون را دارد. سایز تامپون زمانی مناسب است که تا ۴ ساعت بتواند خون را جذب کند.

بنابراین اگر کمتر از این مدت متوجه نشت خون شدید یا بعد از ۴ ساعت تامپون به خوبی پر نشده بود، باید سایز دیگری را انتخاب کنید.

بعضی از تامپون‌ها نیز به صورت اختصاصی برای فعالیت‌های ورزشی و شنا کردن ساخته شده‌اند. علاوه بر این، بعضی از این محصولات دارای اپلیکاتور هستند که به شما کمک می‌کند تا آن را راحت‌تر درون واژن قرار دهید. لازم است بدانید در انتهای همه تامپون‌ها نخی قرار دارد که کمک می‌کند تا این وسیله را راحت‌تر از بدن خود خارج کنید

مزایای استفاده از تامپون

این محصول نسبت به سایر روش‌های جذب خون قاعدگی، مزایای بسیاری دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از تامپون بهداشتی‌تر از پد و کاپ قاعدگی است.
  • هنگام دفع ادرار می‌توانید تامپون را نگه دارید.
  • از این محصول می‌توانید هنگام فعالیت‌هایی نظیر شنا نیز استفاده کنید.
  • تامپون‌ها به دلیل سایز کوچکی که دارند، اگر درست در واژن قرار بگیرند هنگام استفاده حس نمی‌شوند. بنابراین محدودیتی برای انجام فعالیت‌های ورزشی ایجاد نمی‌کنند.
  • برخی از تامپون‌ها مواد خوشبو کننده‌ای دارند که از انتشار بوی خون در دوران پریود جلوگیری می‌کنند.
  • اکثر تامپون‌ها از مواد ارگانیک و طبیعی ساخته شده‌اند

 

طرز استفاده از تامپون قاعدگی

نحوه استفاده از تامپون چگونه است؟

بسیاری از افراد به دلیل عدم اطلاع از طرز استفاده از تامپون قاعدگی ، آن را انتخاب نمی‌کنند. اما روش استفاده از این محصول بسیار ساده است. اگر می‌خواهید از تامپون استفاده کنید، کافیست طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و خشک کنید سپس لایه پلاستیک تامپون را بردارید.
  2. در حالت راحتی قرار بگیرید و قسمت نازک تامپون را با انگشت بگیرید.
  3. با انگشت‌های دست دیگر، لب‌های واژن را باز کرده و تامپون را درون این ناحیه بگذارید. این کار را می‌توانید به کمک اپلیکاتور نیز انجام دهید.
  4. در آخرین مرحله نیز مطمئن شوید که تامپون در جای درستی قرار گرفته باشد و نخ آن بیرون از بدن باشد، چرا که هنگام خارج کردن این محصول باید از نخ کمک بگیرید.

خارج کردن تامپون

خارج کردن تامپون نیز مانند نحوه استفاده از تامپون بسیار ساده است. برای این کار کافیست در وضعیت مناسبی قرار بگیرید و نخ محصول را به سمت بیرون بکشید. اگر تامپون به اندازه کافی خون جذب کرده باشد، به راحتی خارج می‌شود.

احتمال جدا شدن نخ خارج کننده تامپون بسیار کم است، اما در صورتی که این اتفاق افتاد می‌توانید به وسیله انگشتان خود این وسیله را خارج کنید. اگر موفق به انجام این کار نشدید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید و اجازه ندهید که تامپون بیش از ۸ ساعت در بدنتان باقی بماند

عوارض تامپون چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد؟

یکی از نادرترین عوارض تامپون ، سندروم شوک سمی است که بر اثر وجود باکتری‌ها در بدن اتفاق می‌افتد. پس مهم‌ترین نکته هنگام استفاده از تامپون، این است که حتماً آن را هر ۴ تا ۶ ساعت یک بار عوض کنید.

زیرا نگه داشتن این وسیله در واژن برای مدت طولانی، باعث تجمع باکتری‌ها در بدن شده و سم ناشی از باکتری‌ها نیز ریسک سندروم شوک سمی را بالا می‌برد. برای جلوگیری از بروز این عارضه بهتر است کوچک‌ترین تامپون با قدرت جذب پایین را انتخاب کنید و مرتب آن را تعویض نمایید

 

تامپون قاعدگی چیست

طرز استفاده از تامپون قاعدگی به صورتی است که داخل واژن قرار می‌گیرد، بنابراین در خانم‌های باکره باعث آسیب دیدن پرده بکارت خواهد شد. اگر شما به این مساله اهمیت می‌دهید بهتر است از نوار بهداشتی برای دوران قاعدگی استفاده کنید.

یکی دیگر از عوارض تامپون ، تشدید برخی بیماری‌هاست. به طور مثال این محصول برای بانوانی که سندروم پلی کیستیک دارند مناسب نیست؛ چرا که برخی از تامپون‎‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند و ممکن است موجب بدتر شدن علائم این سندروم شوند.

همچنین استفاده از تامپون ممکن است در برخی از خانم‌ها، باعث تشدید دردهای قاعدگی شود.

منبع مطلب : مجله الانزا

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست