هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری فرزندتان هنوز آنقدر بزرگ نشده که شکم شما را برجسته کند اما، متوجه پهن تر شدن کمر خود خواهید شد. بسیاری از بانوان در این مرحله از بارداری انرژی و احساس سرزندگی بیشتری دارند. در این زمان مصرف مواد غذایی مفید بسیار اهمیت دارد از اینرو، سعی کنید همیشه بهترین غذاها را انتخاب کنید. به ویژه که بدن شما و فرزندتان برای ادامه رشد خود به مقدار فراوانی پروتئین نیاز دارد.

در هفته چهاردهم بارداری جزییات چهره جنین با وضوح بیشتری مشخص می شوند، چشم ها و گوش ها نیز به موقعیت نهایی خود رسیده اند. تقریباً در این مرحله موهای اولیه در فرق سر جنین و ابرو ها ظاهر می شوند. مغز با سرعت بالایی در حال رشد و سر فرزندتان تقریباً نیمی از قد او را تشکیل داده است. تا پایان این هفته طول بدن جنین 7/8 سانتی متر و وزن او 43 گرم خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم حاملگی، رشد اصلی سیستم عصبی مرکزی جنین آغاز شده و پیشرفت بیشتری خواهد داشت. همچنین رابطه میان سلول های عصبی سازمان یافته تر و رشته های عصبی از هم مجزا می شوند. رشد سیستم عصبی اکنون وارد فعال ترین مرحله خود می شود. بر این اساس، سر جنین نیمی از طول بدن او را تشکیل می دهد.

در هفته چهاردهم بارداری رشد سریع فرزندتان همچنان ادامه یافته و در طی سه هفته آینده دو برابر خواهد شد و از 5.5 سانتیمتر به 10 سانتیمتر خواهد رسید. استخوان ها و عضلات او به طرز پیشرفته ای رشد می کنند و با وجود اینکه تمامی مفاصل شکل گرفته اند ولی استخوان بندی او سه هفته دیگر شروع به محکم شدن خواهد کرد.

اکنون جنین برای دریافت غذا کاملاً به جفت وابسته است. تقریباً می توان گفت که در این زمان عوامل محیطی هیچ تاثیری بر ابعاد جنین ندارند؛ تمامی جنین ها تا حدود هفته 20 بارداری به یک اندازه هستند.

جفت از فرزندتان بزرگتر است و تمام مواد غذایی مورد نیاز او را تامین می کند.

در هفته 14 بارداری، مثانه جنین هر 30 دقیقه پر و خالی می شود؛ او مایع آمنیوتیک را قورت داده، توسط کلیه ها فیلتر کرده و سپس به عنوان ادرار خالی می کند. در این مرحله حجم مثانه بسیار کم است و حتی تا هفته 32 بارداری تنها به 10 میلی لیتر و تا هفته 40 به 40 میلی لیتر خواهد رسید.

انگشتان پا بطور کامل شکل گرفته و از هم جدا هستند و تک تک استخوان های آن را می توان به وضوح در یک سونوگرافی از هم تشخیص داد.

وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری حتی در زمانیکه وضعیت جسمانی بهتری دارید و احتمالاً پرانرژی تر شده اید، اما هنوز ممکن است از نظر عاطفی دچار نوسان باشید. این کاملاً طبیعی است. این مرحله از بارداری می تواند دوره ای عاطفی باشد: رسیدن به سه ماهه دوم نقطه عطفی در بارداری به شمار می آید. زیرا با مشاهده  فرزندتان در تصویر سونوگرافی، می دانید که با کاهش احتمال سقط، شما واقعاً صاحب یک بچه خواهید شد.

ورزش موجب ترشح هورمون های شادی بخش از جمله “اندورفین” می شود، که علاوه بر سلامت جسمانی، شرایط روحی شما را نیز ارتقا می دهد. با این حال سعی کنید در شرایط ایمن ورزش کنید.

خروپف برای مادر باردار امری طبیعی است. این امر بیشتر بدلیل افزایش تورم مجراهای بینی است، اما می تواند بدلیل افزایش وزن و غلتیدن به پشت در خواب نیز اتفاق بیافتد.

گرفتگی بینی بدلیل افزایش حجم خون در بدن مادر باردار رخ می دهد. این امر می تواند باعث ایجاد خلط شده و به شما حس گرفتگی گوش نیز بدهد. خون دماغ شدن نیز در بارداری بسیار متداول است؛ برخی مادران باردار هر بار که بینی خود را می گیرند، متوجه مقدار کمی خون نیز می شوند. از آنجاییکه رگ های بینی بسیار ضعیف اند، با افزایش حجم خون جاری در خود، به راحتی پاره می شوند. البته این خونریزی می باید بسیار خفیف باشد.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

تعیین جنسیت در هفته چهاردهم بارداری

تعیین جنسیت و حدس زدن جنسیت فرشته کوچکی که در راه دارید یکی از لذت بخش ترین و نیز هیجان انگیز ترین بخش های بارداری است. مادرها و مادر بزرگ ها در این باره حرف های زیادی دارند. مثلا ممکن است شنیده باشید که می گویند چون خوشگلتر شده ای یعنی بچت پسره و یا چون شکمت این شکلیه بچت دختره! یک سری روش های خانگی نیز وجود دارند که می گوید اگر ادرارت را با فلان ماده قاطی کنی می توانی جنسیت بچه رو متوجه بشی! بدیهی است که این روش ها گرچه سرگرم کننده هستند اما پایه و اساس علمی ندارند.

در هفته 14 بارداری برای تعیین جنسیت جنین به روش علمی باید تا پایان هفته 16 بارداری صبر کرده و سپس سونوگرافی تعیین جنسیت انجام دهید. در این زمان شکل و شمایل دستگاه تناسلی جنین به مرحله ای از رشد رسیده است که متخصص سونولوژیست با مشاهده آن می تواند جنسیت او را تشخیص دهد. روش دیگر برای تعیین جنسیت جنین کمک گرفت از تست های ژنتیکی همچون تست سل فری، آمنیوسنتز و CVS است. درحالی که آمنیو سنتز و CVS به ترتیب یک و دو درصد احتمال سقط جنین را افزایش می دهند، تست سل فری به سادگی انجام شده و هیچگونه خطری برای مادر و جنین نخواهد داشت.

اندازه شکم در هفته چهاردهم بارداری

اگر باردار هستید، احتمالأ دوست دارید همهٔ جزئیات ریز را در باره فرزند خود بدانید. بدن شماردر دوران بارداری دچار تغییرات زیادی خواهد شد و هنگامی که به سه ماهه دوم بارداری خود برسید، متوجه خواهید شد که تغییرات قابل توجهی در شکم شما اتفاق افتاده. شکم شما شروع به رشد خواهد کرد و این تنها وقتی است که شما درمورد وزن و شکم در حال رشدتان وسواس نشان نمی دهید.

اگر باردار هستید، بسیاری از دوستان و نزدیکان شما می خواهند تجربیات خود را در مورد اندازه شکم در هفته چهاردهم بارداری با شما در میان بگذارند. آنها نظریات خود را در مورد وزن، اندازه، فرم شکم و غیره خواهند داشت و طبق تجربیات خود اطلاعات شان را به اشتراک می گذارند، اما واقعیت این است که اندازه شکم در دوران بارداری، به خودی خود، اهمیتی ندارد. تا زمانی که در دوران بارداری دچار اضافه وزن یا چاقی نشوید و جنین نیز رشد مطلوبی داشته باشد، جای نگرانی نیست و اندازه شکم شما نباید نگران کننده باشد. قرارهای پزشک خود را از دست ندهید و آزمایشات را در فواصل منظم انجام دهید، پزشک شما را در جریان امور قرار می دهد.

درد زیر شکم در هفته چهاردهم بارداری

درد زیر شکم خصوصا زمانی که همراه با لکه بینی باشد برای هر مادر بارداری نگران کننده خواهد بود و لازم است که آن را در اسرع وقت با متخصص درمیان گذاشته و تمامی توصیه های او اعم از مصرف دارو، استراحت و … را درجهت برطرف شدن درد زیر شکم در هفته چهاردهم بارداری به دقت به کار بگیرید.

همیشه درد زیر شکم در هفته چهاردهم بارداری نشانه های از درخطر بودن حاملگی نیست. با ورد به سه ماهه سوم به تدریج جنین بزرگ و بزرگتر شده، درنتیجه رحم بزرگ می شود وبا ورود به درون شکم به احشای شکمی فشار وارد می کند که خود می تواند علت دیگری برای درد زیر شکم در هفته 14 بارداری باشد. شاید علت درد زیر دل شما در این هفته انقباضات تمرینی رحم باشند. اینگونه دردها هیچ خطری ندارند و صرفا انقباضات تمرینی رحم برای روز زایمان تلقی می شوند.

تغذیه هفته چهاردهم بارداری

برای رشد جنین و جفت و تغییرات درحال وقوع بدن شما دریافت پروتئین بسیار ضروری است. اگر می خواهید بدانید که در هفته 14 بارداری چی بخوریم، لازم به ذکر است پروتئین مورد نیاز یک خانم در زمان غیر بارداری روزانه 141 یا 155 گرم و در دوران بارداری روزانه 170 یا 184 گرم می باشد. بنابراین بهتر است در هر سه وعده روزانه خود یکی از منابع پروتئین را مصرف کنید. منابع پروتئین شامل گوشت، مرغ، ماهی، شیر، پنیر، لوبیا، مغزها و تخمه ها می باشند.

بهترین غذاهای پروتئین دار آنهایی هستند که مقدار کلسترول و چربی اشباع شده آنها کم باشد. هنگام مصرف چربی را از گوشت جدا کرده و یک یا دو تکه ماهی یا غذای دریایی میل کنید. هنگام استفاده از لبنیات، شیر بدون چربی و پنیر کم چرب را انتخاب کنید. این نوع لبنیات تمام مزایای پروتئینی شیرخالص را دارد. مغزها و تخمه ها سرشار از روغن هایی است که برای قلب مفید اند. البته گیاه خواران برای اطمینان از دریافت اسیدهای آمینه کافی باید پروتئین های گیاهی بیشتری مصرف کنند.

باید ها و نباید های هفته چهاردهم بارداری

برای کسب اطمینان از مضر نبودن ورزش با پزشک خود مشورت کنید. چراکه برخی عوارض بارداری از جمله، جفت سرراهی و خطر زایمان زودرس می توانند مانع ورزش کردن شما شوند.

درهنگام ورزش همیشه هشیار بوده و به علائم نشان دهنده سنگین بودن ورزش توجه کنید. اغلب ورزش های مخصوص بارداری با افزایش ضربان قلب همراه است و از آنجا که ضربان قلب در بارداری مقداری افزایش پیدا می کند، شاید انجام این ورزش کمی دشوار باشد. بنابراین موثرترین راه جهت حفظ ورزش در سطح ایمن، مشورت کردن با پزشک است. در حین ورزش باید بتوانید یک مکالمه را ادامه دهید. این نشان می دهد که خود را از پا در نمی آورید و مانع رسیدن جریان اکسیژن به جنین نمی شوید.

علائم دیگری که نشان می دهند ورزش سنگین است و یا اینکه نباید اصلاً ورزش کنید:

  • خونریزی
  •  سرگیجه و سردرد
  • درد سینه
  • ضعف ناگهانی و شدید عضله ای
  • درد در ساق پا و تورم
  • ترشح مایع آمنیوتیک و یا سوراخ شدن کیسه آب

در صورت بروز هرکدام از علائم ذکر شده در بالا ورزش را متوقف کرده و توصیه های پزشک را دنبال کنید.

حال که در هفته چهارده بارداری یعنی ابتدای سه ماهه دوم بارداری هستید، احتمالاً راحت تر می خوابید، چراکه نیاز به رفتن به دستشویی در نیمه شب کاهش یافته و می توانید دوباره تمام شب در رخت خواب بمانید. یا شاید نه، چون مشکلات خواب می تواند در تمام طول بارداری بر برخی مادران باردار تاثیرگذار باشد. در اینجا چند مشکل متداول و راه حل آنه مطرح شده است:

سوزش سر دل

دراز کشیدن بلافاصله پس از یک وعده غذایی حجیم می تواند موجب رفلکس اسید، یا به عبارتی ترش کردن شود که حتی خواب شما را نیز دچار اختلال می کند. برای کاهش این احتمال از مصرف غذای زیاد از 2 تا 3 ساعت پیش از خواب اجتناب کنید. اگر این سوزش شدید است، با پزشک خود درمورد مصرف دارو مشورت کنید.

سندرم پای بیقرار

در این عارضه هنگام دراز کشیدن رخ می دهد و در آن نیاز دارید تا پاهای خود را به اطراف تکان دهید تا حس مورمور شدن از بین برود، این مشکل تقریباً در اکثر بارداری متداول است. بهتر است که به پزشک خود اطلاع دهید زیرا گاهی به دلیل کمبود عنصر خاصی در بدن (مانند کم خونی) ایجاد می شود که می توان با استفاده از مکمل ها آنرا برطرف کرد.

 

کد مطلب : هفته چهاردهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست