هفته پانزدهم بارداری

بدنتان در هفته پانزدهم بارداری با ورود به سه ماهه دوم بارداری بیش از پیش با بارداری سازگار می شود. در اکثر بانوان در سه ماه دوم بارداری تمامی مشکلات و ناراحتی های اولیه بارداری به تدریج از بین می رود. مانند بسیاری از بانوان ممکن است در سه ماهه دوم بارداری تجربیات ناخوشایندی همچون تاثیر هورمون ها بر ظاهر پوست و موی خود را تجربه کنید. شگفت انگیز است که در این مرحله گوش های فرزندتان به اندازه ای رشد کرده اند که می توانند صدای شما را بشنوند. به همین دلیل زمانیکه متولد شود صدای شما و همسرتان را خواهد شناخت.

در هفته پانزده بارداری گردن جنین همچنان به رشد خود ادامه می دهد و می تواند چانه اش را از سینه جداکرده و سر خود را بالا ببرد. نخاع بطور کامل رشد کرده و رشته های عصبی میان هر مهره از بین کانال مهره ها گسترش یافته است. استخوان های گوش داخلی به میزانی تکامل یافته اند که تمامی امواج از جمله صدای شما را منتقل می کنند. دست های او به اندازه ای رشد کرده اند که می تواند آنها را جلوی صورتش نگه دارد.

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری

گردن فرزندتان در هفته پانزدهم بارداری همچنان در حال رشد است و اکنون بیشتر و بیشتر شبیه به انسان می شود. درون بدن جنین ابتدا غده تیروئید در پایه زبان شکل می گیرد، اما به تدریج به پایین گردن حرکت کرده و روی نای جای خواهد گرفت. در هفته پانزدهم حاملگی کلیه های جنین شروع به فعالیت کرده و ادرار را تولید می کند.

تقریباً در هفته 15 بارداری جنین، استخوان های گوش داخلی جنین شکل گرفته و شروع به شنیدن می کند. پیش از این، اگرچه جنین نمی توانست بشنود اما قادر به حس کردن لرزش حاصل از صدای شما به ویژه در زمان صحبت کردن بود. مطالعات نشان داده است زمانیکه جنین درون رحم صدایی می شنود، ممکن است ضربان قلب او تغییر کند و یا خود جنین حرکت کند. با پیش رفتن بارداری و عبور از هفته 20 ام، واکنش های حرکتی جنین به انواع صداها را حس خواهید کرد که به نوبه خود بسیار شگفت انگیز است.

شگفت انگیز است که در هفته پانزدهم بارداری فرشته کوچکتان می تواند صحبت های شما و همسرتان را بشنود (در حقیقت گفته می شود جنین ها صدای بم مردها را واضح تر از صدای بانوان می شنوند) و وقتی او متولد شود، با تن صدای شما آشنا خواهد بود.

جنین تا پایان این هفته می تواند از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده کند. اما چربی منبع اصلی انرژی نخواهد بود زیرا این نیاز بطور عمده توسط گلوکزی که از خون شما از درون جفت عبور می کند تامین می شود. اسیدهای چرب آزاد در گردش خون شما به راحتی از جفت عبور کرده و به جنین می رسد و برای رشد اندام ها، شکل گیری دیواره های سلولی، ساخت لایه میلین اطراف عصب ها جهت عایق نمودن آنها و بسیاری از سایر فعالیت های دیگر استفاده می شود. تا پایان این هفته طول بدن جنین 10/1 سانتی متر و وزن او 70 گرم خواهد بود.

وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری

هورمون استروژن و افزایش میزان خون موجب بهتر شدن شرایط پوست شما در هفته پانزهم بارداری خواهد شد. بسیاری از رگ های خونی که درست زیر سطح پوست قرار دارند به پوست شما درخششی سرخگون داده یا حداقل ظاهر رنگ پریده و خسته شما شما را از بین می برد. غدد نیز چربی بیشتری ترشح می کنند که پوست شما را براق تر نشان می دهد.بازهم بنابر تغییرات هورمونی ممکن است موهای شما ضخیم تر به نظر برسد. در دوران بارداری رشد موها سریع تر و میزان ریزش مو کاهش می یابد. اما پس از زایمان ممکن است با افزایش ریزش موها مواجه شوید. ریزش طبیعی موی حدود 85 تا 100 تار مو در روز است که احتمالاً پس از زایمان روزانه 500 تارمو از دست می دهید. اگر احساس می کنید هیچ یک از علائم ذکر شده را ندارید، احتمالاً شما خود قادر به دیدن آن نیستید، بویژه اگر هنوز به بارداری عادت نکرده باشید. اگر در هفته 15 بارداری رنگ پریده و خسته به نظر می رسید، با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است کم خون باشید و نیاز به مصرف آهن بیشتری داشته باشید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

کمر درد در هفته پانزدهم بارداری

درد در نواحی شکم و کمر معمولا برای مادران باردار بسیار نگران کننده است و آنها بلافاصله نگران سلامتی جنین خود می شوند. در مورد این که آیا کمردرد نشانه سقط است یا خیر باید به شما بگوییم که در بیشتر موارد کمر درد یکی از عوارض شایع بارداری محسوب می شود که خطری برای مادر و جنین ندارد اما اگر درد بسیار شدیدی خصوصا در نواحی تحتانی کمر خود حس می کنید که همانند انقباضات زایمانی می آید و می رود، لازم است برای بررسی سلامت جنین به متخصص مراجعه کنید.

اما در بیشتر موارد کمر درد مادران ناشی از اثر هورمون ریلکسین بر مفاصل است. این هورمون در دوران بارداری افزایش یافته و بدن شما را برای رشد جنین مهیا کرده و برای روز زایمان آماده می کند. یکی از عوارض جانبی افزایش این هورمون کمر درد است. برای رفع این درد در دهفته پانزدهم بارداری ورزش های بارداری را انجام دهید، ماساژ بگیرید و طرز نشستن و ایستادن خود را اصلاح کنید.

هفته پانزدهم بارداری و تعیین جنسیت

تعیین جنسیت جنین یکی از شگفت انگیزترین و نیز هیجان انگیزترین بخش های بارداری است. شاید بی صبرانه منتظر اطلاع از جنسیت فرشته کوچکتان باشید. اگر در هفته پانزدهم بارداری هستید، دیگر چیزی نمانده! دو هفته بعد یعنی در پایان هفته شانزده بارداری می تواند با انجام یک سونوگرافی تعیین جنسیت مطلع شوید که یک دختر در راه دارید یا یک پسر. در این زمان دستگاه تناسلی جنین ها به مرحله ای از رشد و تکامل رسیده است که متخصص سونولوژیست می تواند به راحتی جنسیت جنین را تشخیص دهد. توجه داشته باشید که انجام سونوگرافی تعیین جنسیت قبل از هفته 16 بارداری احتمال خطا را افزایش می دهد.

اگر عجله ای ندارید می توانید تا پایان هفته 18 بارداری صبر کنید. در این زمان یک سونوگرافی ضروری به نام آنومالی اسکن وجود دارد در طی انجام این سونوگرافی نه تنها سلامت تمامی اندام ها و ارگان های بدن جنین بررسی می شود، بلکه متخصص جنسیت فرشته کوچکتان را نیز به شما اطلاع خواهد داد.

 تهوع در هفته پانزدهم بارداری

می دانیم که یکی از علل آن تغییرات هورمونی بدن به خصوص تغییر در سطح هورمون HCG است. میزان هورمون hCG یا “گونادوتروپین جفتی” در سه ماهه اول بارداری به شدت افزایش می یابد. بین هفته های هشتم تا دهم بارداری غلظت این هورمون در بدن به بالاترین حد خود رسیده و از هفته 12 به تدریج شروع به کاهش می کند. به همین دلیل حالت تهوع غالباً در پایان سومین ماه بارداری از میان می رود. چنانچه این عارضه پس از سه ماهه اول بارداری ( در هفته پانزدهم بارداری) همچنان ادامه یافت حتماً موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

علاوه بر تغییرات یاد شده، هورمون HCG ترکیبات بزاق دهان را نیز تغییر داده و به دنبال آن باعث تغییر ذائقه نسبت به برخی از مواد غذایی می شود. احساس تنفر نسبت به طعم بعضی از غذاها در دوران بارداری نیز از همین مساله نشات می گیرد. گرچه برخی مادران هرگز دچار تهوع بارداری نمی شوند، اما دربین مادرانی که به این ناخوشی بارداری دچار شده اند، بیشتر آنها تا پایان ماه چهارم بارداری بهیود پیدا می کنند زیرا در این زمان بدن تا حد زیادی با تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی تطابق پیدا می کند.

توصیه‌های غذایی هفته پانزدهم بارداری

واقعیت این است که هرآنچه می خورید می تواند موجب بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی فرزندتان شود. مطالعات اخیر اثبات کرده است؛ بانوانی که هنگام بارداری و شیردهی دارای رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بوده اند، فرزندشان از توانایی رشد کلامی، آی کیو و رشد شناختی وسیع تری برخوردار شده اند. اسیدهای چرب ضروری می توانند موجب کاهش آلرژی جنین و کاهش احتمال افسردگی پس از زایمان مادر گردد. اسیدهای چرب امگا 3 را می توان در ماهی های چرب یافت. در واقع فقط غذاهای دریایی حاوی دو اسید چرب امگا 3 هستند؛ مصرف آنها بسیار حیاتی است زیرا بدن قادر به تولید آنها نمی باشد. با اینکه ماهی یکی از منابع اصلی امگا 3 به شمار می آید، ولی قبل از مصرف آن باید از عدم وجود جیوه در آنها مطمئن شوید. ماهی سالمون و کولی هردو جز ماهی های چربی هستند که میزان جیوه در آنها پایین و مقدار اسیدهای چرب امگا 3 در آنها بالا می باشد. بخصوص سالامون بسیار لذیذ و سرشار از اسیدهای چرب سالم است.روغن کلزا یا کانولا، گردو، تخم کتان و تخم های غنی شده با امگا 3، منابع دیگر اسیدهای چرب امگا 3 غیر دریایی می باشند. با اینکه این منابع تنها حاوی یکی از اسیدهای چرب امگا 3 می باشند، اما مصرف آنها مفید است. به خاطر داشته باشید برای جذب بهتر تخم کتان، که خود منبع خوبی از فیبر نیز می باشد، بهتر است به صورت پودر مصرف شود. آن را روی ماست یا فرنی بریزید.

 باید ها و نباید های هفته پانزدهم بارداری

مواد مضر موجود در لوازم آرایشی می تواند از پوست شما جذب شده و به جنین آسیب وارد کند. بنابراین در این زمان حدالامکان از لوازم آرایش مناسب بارداری استفاده کنید.

آیا مصرف کرم های برنزه کننده بی خطر اند؟

تاثیر این نوع کرم ها روی بانوان باردار آزمایش نشده اند، بنابراین تاثیرات آنها ناشناخته است. بهتر است محافظه کار باشید و در دوران بارداری به فکر برنزه کردن خود نباشید. به یاد داشته باشید که برنزه شدن با کرم نمی تواند از پوست شما محافظت کند، بنابراین اگر از آن استفاده می کنید، نیاز به حفاظت بیشتری زیر آفتاب خواهید داشت.

سازمان بهداشت و دارو هیچ گونه پماد برنزه کننده ای را  تایید نکرده است. چراکه ممکن است حاوی کانتاگزانتین باشند که برای جنین خطرناک است.

با اینکه در هفته پانزدهم بارداری نیاز به دستشویی رفتن به اندازه سه ماهه اول نیست و هنوز دردها و کوفتگی ها شروع نشده اند، اما ممکن است دچار بی خوابی شوید. حتی ممکن است در این دوره با خواب های آشفته مواجه شوید که موجب اختلال خواب شوند. اگر حال عمومی مناسبی دارید، باید به اندازه کافی بخوابید. بدن شما به سختی می کوشد تا یک زندگی تازه درون خود بوجود آورد.

برای آنکه بتوانید بیشتر بخوابید:

  • در آخر شب یک میان وعده حاوی آمینو اسید تریپتوفان بخورید، چراکه موجب خواب الودگی می شود. لبنیات، گل کلم، بروکلی، تخم مرغ، جوجه، اسفناج و میگو و ماهی منابع خوبی برای تریپتوفان هستند.
  • در رخت خواب تلویزیون تماشا نکنید تا راحت تر به خواب بروید.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید.
  • پیش از خواب یک حمام همراه با موسیقی ملایم و شمع داشته باشید. به یاد داشته باشید که استفاده از آب بسیار داغ ممنوع است.

 

 

کد مطلب : هفته پانزدهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست