هفته هفدهم بارداری

همه چیز در رحم شما در حال فعالیت است. جنین شما برای حرکت، کشش و چرخش فضای زیادی دارد و تمامی این حرکات برای رشد فیزیکی و روانی آینده او مفید خواهد بود. احتمالاً به کمی آرامش بیشتر نیاز داشته باشید، بنابراین برای زمان استراحت خود برنامه ریزی کنید. معمولاً سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای مسافرت و تفریح بیرون از منزل است.

در هفته هفدهم بارداری ضربان سریع قلب جنین کاملاً قابل تشخیص بوده و می تواند به اندازه ای شدید باشد که پزشک بتواند با گوشی دستی خود صدای آن را بشنود. دهان جنین بطور منظم باز و بسته شده و او می تواند مایعات را قورت داده، خمیازه بکشد و گاهی نیز سکسکه کند. در حقیقت این قورت دادن مایع آمنیوتیک سبب تکامل دستگاه گوارش و تنفس او خواهد شد. مایع آمنیوتیک برای تمرین عمل تنفس با فشار وارد ریه ها شده و خارج می شود.

تا پایان هفته هفده بارداری وزن جنین بین 212-140 گرم و طول بدن او 13/1 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری

در هفته 17 بارداری، لب ها و دهان فرزندتان به خوبی شکل گرفته اند. او می تواند دهان خود را باز و بسته کرده و مایعات را قورت دهد. جوانه های چشایی در دهان او رشد کرده اند. جنین در رحم مادر تنفس را تمرین می کند و این امر باعث تکامل شش های او می شود.

وقتی مایع آمنیوتیک را به داخل ریه ها می برد، دیافگرام به سمت پایین حرکت کرده و دیواره های قفسه سینه به سمت داخل جمع می شوند. هر تمرین تنفس جنین کمتر از یک ثانیه زمان می برد. در این مرحله از تکامل، عمل تنفس با ریتم های منظم و غیر منظمی اتفاق می افتد. همچنین جنین در هنگام تنفس گاهی فک خود را باز کرده و همزمان با دم، عمل بلعیدن را نیز انجام می دهد. هر دم و بازدم همراه با باز شدن دیافگرام شبیه به عمل آه کشیدن است.

وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم حاملگی مناسب ترین زمان برای رفتن به تعطیلات و سفر کردن است، چراکه این زمان بی خطر ترین مرحله از بارداری به شمار می آید.

در پایان هفته شانزدهم و آغاز هفته هفدهم بارداری حالت تهوع در بیشتر مادران به طرز قابل توجهی فروکش می کند، بنابراین احتمالاً حالت تهوع و بی حالی سه ماهه اول در این زمان به پایان رسیده و هنوز برآمدگی شکمتان آزار دهنده نشده است.

رشد مناسب جنین و کاهش احتمال سقط در هفته هفدهم بارداری باعث می شود تا بتوانید در این مرحله از بارداری به راحتی استراحت کنید. سفر کردن فرصت مناسبی است تا در کنار همسر خود اوقات پرباری را سپری کرده و بیشتر لذت ببرید. در آرامش خوش بگذرانید، اما به یاد داشته باشید که باید هنگام سفر احتیاط لازم را در نظر بگیرید. درصورت وجود هرگونه عوارض با پزشک خود درمورد رفتن به سفر مشورت کنید.

 

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

 

حرکات جنین در هفته هفدهم بارداری

درمورد توضیح حرکات جنین در هفته هفدهم بارداری باید به شما بگوییم که فرشته کوچکتان از حوالی هفته های 8 تا 10 بارداری شروع به حرکت می کند ولی از آنجا که هنوز کوچک است، ضربات ملایم هستند و نیز در درون مایع آمنیوتیک شناور است، شما این حرکات را متوجه نمی شوید. با افزایش سن بارداری و بزرگتر شدن جنین و متقاعب آن محکم تر شدن ضربات، به زودی به مرحله ای خواهید رسید که به راحتی ضربه های فرشته کوچکتان را تشخیص خواهید داد.

گفته می شود که مادران در حوالی هفته های 19 تا 22 بارداری حرکات جنین در درون شکمشان را تشخیص می دهند. اگر جفت شما قدامی است، ممکن است کمی دیرتر این حرکات را حس کنید که طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. بعلاوه مادرانی که چندمین باردری خود را پشت سر می گذرانند و قبلا این مساله را تجربه کرده اند، کمی زودتر و حتی در هفته 17 و 18 بارداری ممکن است حرکات جنین را تجربه کنند.

اندازه شکم در هفته 17 بارداری

سخت است که در دوران بارداری سایز شکم خود را با دیگر دوستان باردارمان مقایسه نکنیم. اما اگر شکم شما در هفته هفدهم بارداری چندان بزرگ نشده ناراحت نشوید؛ زیرا هیچ اندازه‌ی استاندارد و معیاری خاصی در این مورد وجود ندارد. همانطور که وزن نوزادان با هم تفاوت دارد، سایز شکم مادران در بارداری نیز با هم یکسان نیست.

عوامل متعددی وجود دارد که اهمیت اندازه‌ی شکم در بارداری را افزایش می‌دهد، اما خوشبختانه احتمال وقوع آنها بسیار اندک است. برای مثال اگر سایز شکم خیلی کوچک باشد ممکن است نشانه‌ای از عدم رشد جنین باشد؛ یا بزرگی بیش از اندازه‌ی آن ممکن است از نشانه‌ها‌ی دیابت بارداری باشد. دلیل دیگر بزرگی شکم ممکن است وجود بیش از حد مایع جنینی باشد، که می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل باشد. اگر نگرانی خاصی وجود داشته باشد، ماما از شما می‌خواهد که به متخصص مراجعه نموده یا برای بررسی رشد جنین سونوگرافی انجام دهید. چنانچه رشد جنین در سونوگرافی طبیعی گزارش شود، دیگر هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت هرچند اندازه شکم شما کوچک باشد.

هفته هفدهم بارداری یعنی چند ماهگی

بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که یعنی دو هفته اول آن در حقیقت هیچ جنینی در شکم شما وجود ندارد. با این حساب همواره سن جنین از سن بارداری دو هفته کمتر خواهد بود. توجه داشته باشید که تقسیم کردن دوران بارداری به نه ماه و سه سه ماهه به صورت قرار دادی است. وقتی هفته 17 بارداری هستید در حقیقت در انتهای ماه چهارم بارداری به سر می بردی و به عبارتی در چهارماهگی هستید.

توصیه‌های غذایی هفته هفدهم بارداری

در هفته 17 بارداری چه بخوریم؟ آب فراموش نشود!

خوردن میوه باعث حفظ آب بدن می شود. میوه های زیادی هستند که حاوی مقادیر قابل توجهی آب می باشند مثل هندوانه، انگور و توت فرنگی. به دلیل اینکه میوه حاوی نوعی قند طبیعی است که توسط بدن به خوبی جذب می شود باعث می شود تا آب بیشتری در رگ های خونی باقی بماند.

علاوه بر این انواع میوه ها بسیار مغذی بوده و سرشار از منابع غنی از ویتامین و الکترولیت هایی است که برای کمک به مکانیسم بدن لازم هستند. باید در نظر داشته باشید که مصرف آبمیوه می تواند در تامین آب مورد نیاز بدن در بارداری کمک کند اما باتوجه به کالری فراوانی که دارد، مصرف بیش از اندازه ان اضافه وزن را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

باید ها و نباید های هفته هفدهم بارداری

نشانه های استرس را در بدن خود شناسایی کنید؛ این نشانه ها ممکن است علائمی چون تپش قلب یا افزایش دمای بدن باشند. زمانیکه متوجه شدید استرس دارید عکس العمل مناسب را بکار گیرید:

  • دلیل استرس را شناسایی کرده و از آن دوری کنید. نفس عمیق کشیده و ماهیچه های بدن را شل کنید. تصور کنید با بازدم هوا، استرس را نیز به بیرون انتقال می دهید.
  • خود را مشغول نگه دارید. گاهی اوقات صرف زمان زیاد برای فکر کردن می تواند استرس زا باشد.
  • به استخر بروید. شنا کردن راه بسیار خوبی برای کاهش استرس و همچنین حفظ تناسب اندام است.
  • زمانی را به استراحت اختصاص دهید. به ویژه زمان هایی که موضوعات زیادی در ذهن دارید یا کارهای ناتمام بسیاری پیش رو شماست. هنگام نشتن رو کاناپه یا مبل پاهای خود را بالا قرار دهید، تلویزیون تماشا کنید، کتاب بخوانید و یا به جنین درون شکم خود که روز به روز بزرگتر می شود، فکر کنید. در این زمان لازم است اطلاعات خود را درباره طرز صحیح نشستن، خوابیدن و بلند شدن تکمیل کنید.
  • راجع به مشکلات خود با همسر یا یک دوست صمیمی گفتگو کنید. اگر نگران سلامتی خود یا روند رشد جنین هستید، با پزشک مشاور در میان بگذارید تا آرامش خاطر بیابید.
  • اگر شغل شما موجب استرس شده است، با رییس یا مسئولین مربوطه صادق باشید، شاید در این باره بتوانند به شما کمک کنند. در حال حاضر بزرگترین وظیفه و مسئولیت شما نگهداری و مراغبت از فرزندتان است.

تقریباً 70 درصد از خانم های باردار در طول بارداری دچار تغییر رنگ پوست می شوند.  این لکه ها بیشتر در نواحی دور لب بالا، بینی، بالای گونه ها و پیشانی دیده می شوند و گاهی به صورت یک ماسک صورت را می پوشانند این لکه ها عموماً “ماسک بارداری” خوانده می شوند (ولی نام علمی آنها کلوآسما یا ملاسما (chloasma یا melisma) است.  بانوانیکه رنگ پوست تیره ای دارند نیز ممکن است لک های روشن روی پوستشان ظاهر شود. تمام این تغییرات ناشی از افزایش موقتی (و بی ضرر) تولید ملانین در بدن است. ملانین ماده ای است که رنگ مو، پوست و چشم از آن ناشی می شود.

تیرگی پوست معمولاً بعد از زایمان برطرف می شود ولی برای به حداقل رساندن آن در زمان بارداری تا آنجایی که می توانید از آفتاب دوری کنید، از یک ضد آفتاب با قدرت محافظت بالا استفاده کنید و علاوه بر ضد آفتاب از کلاه لبه دار هم بهره بگیرید. در این خصوص می توان از کرم ها و تمیز کننده های پوستی ملایم برای پوشانیدن لکه های بزرگتر و از کانسیلر برای پوشانندگی لکه های کم رنگ تر استفاده شود. لازم به ذکر است که تمام محصولات آرایشی و بهداشتی که در این دوران استفاده می کنید باید مناسب دوران بارداری بوده و برای رشد جنین بی ضرر باشد.

 

کد مطلب : هفته هفدهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست