هفته هجدهم بارداری

پس از هجدهمین هفته بارداری هر هفته وزن اضافه می کنید و این امر کاملاً طبیعی است. البته تمامی وزنی که بدست می آورید متعلق به جنین شما نیست، در حقیقت بخش اعظم وزن اضافه شده مربوط به اجزای بدن خودتان است، بطور مثال پستان ها بزرگتر شده و حجم خون نیز در حال افزایش است. در هفته هجدهم بارداری رحم شما به اندازه ای بزرگ شده است که شکم تان را برجسته می کند. فرزند شما اکنون برای اولین بار از جفت خود بزرگتر شده و همچنان به این رشد ادامه خواهد داد. اندام های داخلی و خارجی تناسلی او به خوبی در حال رشد هستند. درون تخمدان های جنین دختر، فولیکول های حاوی تخمک های نابالغ در حال شکل گیری می باشند. در هفته 18 بارداری شکل جنین کامل شده و حرکات او قدرتمند تر می شود، به زودی آن ها را حس خواهد کرد.

تا پایان هفته هجده بارداری وزن جنین بین 200-170 گرم و طول بدن او 14/2 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته هجدهم بارداری

فک جنین در تمام مدت بارداری دائماً در حال رشد است، اما با این حال در هفته هجدهم بارداری همچنان کوچک به نظر می رسد. جوانه های دندانی تشکیل شده و در جایگاه خود در فک بالا و پایین قرار می گیرند. و به منظور استحکام بخشیدن به ساختمان دندان ها، کلسیم ذخیره می شود. گوش جنین نیز مانند گوش شما از غضروف های نرم و انعطاف پذیری تشکیل شده است. با اینکه بخش خارجی گوش او در این مرحله بطور کامل رشد کرده است، اما تا 5 هفته دیگر ساختار گوش درونی هنوز به اندازه ای رشد نکرده که بتواند بشنود. همچنین روند پیچیده تکامل ریه ها همچنان ادامه دارد.

وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری

با وجود اینکه جنین بسیار پر تحرک است، اما حرکاتش آنقدر قوی نیست که بتوانید تمامی حرکات او را متوجه شوید، البته به جز لگد هایی که به دیواره رحم میزند. حرکات اولیه محسوس جنین را لگد زدن جنین می نامند، چیزی که شبیه به حرکت های لرزشی بسیار کوچک و یا حباب مانند در قسمت پایین شکم احساس می شود. از آنجایی که این حرکات شبیه به گاز معده می باشد این امکان وجود دارد در هفته 18 بارداری متوجه آنها نشده و یا تشخیص ندهید که این حرکت فرزندتان است یا چیز دیگر. اگر اولین بارداری شما نباشد، احتمال آشنایی با این حس و توانایی تشخیص آن بیشتر خواهد بود. به طور کلی در بارداری های نخست، کمی دیر و در حدود هفته های 18 الی 22 این حرکات احساس می شوند، پس بنابراین اگر که هنوز متوجه حرکات فرزندتان نشده اید نگران نباشید. با گذشت زمان این حرکات لرزشی به مراتب محسوس تر و مداوم تر شده و تشخیص آنها ساده تر خواهد بود.

 

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته هجدهم بارداری ماه چندم است؟

بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می کنیم که در حقیقت دو هفته بعد از آن تخمک گذاری و لقاح رخ می دهد، بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که در دو هفته اول بارداری هیچ جنینی وجود ندارد به همین سبب سن جنین همواره از سن بارداری دو هفته کمتر است. به صورت قرار دادی دوران بارداری را به نه ماه و سه سه ماهه تقسیم بندی می کنیم و تا پایان هفته سیزدهم را انتهای ماه سوم یعنی انتهای سه ماهه اول در نظر می گیریم. وقتی شما در هفته هجدهم هستید، یعنی که ماه چهارم را به اتمام رسانده و در ابتدای ماه پنجم حاملگی به سر می برید.

ضربه به شکم در هفته هجدهم بارداری

تمامی مادرن باردار می دانند که وقتی یک فرشته کوچک را در درون شکمشان پرورش می دهند باید مراقب انواع ضربه ها مثلا ضربه در اثر سقوط از پله، ضربه در اثر تصادف و … باشند. اما لازم است به شما بگوییم که ضربه به شکم در هفته هجدهم بارداری درصورتی که خیلی محکم باشد می تواند به جنین شما آسیب وارد کند. زیرا در این زمان جنین هنوز کوچک است و به داخل شکم برجسته نشده و در درون لگن استخوانی مادر از بیشتر ضربات و صدمات حفظ می شود. بعلاوه در اطراف جنین لایه های ضحیم رحم قرار دارد و نیز او در مایع آمنیوتیک شناور است که خود به عنوان یک ضربه گیر بسیار قوی برای جنین عمل خواهد کرد.

اگر در هفته 18 بارداری به شکمتان ضربه وارد شد، درصورتی که ضربه شدید نبود، نگران نباشید. اما اگر فکر می کنید که ضربه شدید بوده لازم است نسبت به علائم هشیار باشید، اگر دچار دل درد، کمر درد، دردهای شدید و نیز لکه بینی شدید، لازم است هرچه سریعتر با متخصص تماس بگیرید تا درصورت نیاز سونوگرافی برای بررسی وضعیت جنین انجام شود.

جنین در هفته هجدهم بارداری کجای شکم قرار دارد؟

مادران معمولا دوست دارند بدانند که در هر ماه از بارداری، فرشته کوچکشان در کجای شکمشان به سر می برد. برای توضیح این مطلب به شما باید بگوییم که رشد جنین در اوایل بارداری بسیار کم است به همین سبب رحم در اوایل بارداری داخل لگن مادر است بنابراین در این زمان جنین شما در نواحی زیر شکم و در پشت استخوان پوبیس یا شرمگاهی است. با گذشت زمان و بیشتر شدن سن بارداری، رحم بزرگتر شده و در هفته بیستم، بالاترین نقطه رحم به ناف مادر می رسد. بنابراین اگر در هفته هجدهم بارداری هستید و می پرسید که جنین در هفته هجدهم بارداری کجای شکم قرار دارد؟ به شما می گوییم در این زمان جنین شما در نواحی زیر شکمتان و پایین ناف است.

 علائم جنین پسر در هفته هجدهم بارداری

دانستن جنسیت جنین یکی از هیجان انگیز ترین بخش های بارداری است که در هفته هجدهم به راحتی می توانید با انجام یک سونوگرافی تعیین جنسیت ساده از آن مطلع شوید. اما اگر سونوگرافی انجام نداده اید و می خواهید که جنسیت جنین را بدانید باید به شما بگوییم که گرچه مادر ها و مادر بزرگ ها می گویند که حالات و شرایط مادران در جنین های دختر و پسر با هم متفاوت است اما این مطالب پایه و اساس علمی ندارند و از نظر علمی، علائم جنین پسر در هفته هجدهم بارداری با علائم جنین دختر هیچ تفاوتی ندارد و فقط و فقط با کمک سونوگرافی و آزمایش ژنتیک می توانید از این تفاوت آگاه شوید.

در این میان مادر بزرگ ها معتقدند که شکل شکم در جنین پسر با زمانی که مادر یک دختر در شکم خود پرورش می دهد متفاوت است. اما آیا به راستی جنسیت جنین در شکل شکم مادر موثر است؟ یکی از باورهای رایج قدیمی این است که اگر افزایش وزن بارداری در نواحی باسن و کمر بوده و شکم پهن باشد (ناشی از نقش استروژن در بدن) صاحب فرزند دختری خواهید شد ولی در صورت گرد و برجسته به نظر رسیدن شکم به احتمال زیاد جنین شما یک پسر خواهد بود. علاوه بر شکل شکم در جنین پسر، محل آن نیز اهمیت دارد. یکی از رایج ترین باورها در مورد نحوه تشخیص جنسیت جنین وضعیت قرارگیری جنین در داخل شکم است. بر اساس این باور جنین دختر در قسمت بالای شکم و جنین پسر در قسمت پایین شکم قرار می گیرد.

 

توصیه‌های غذایی هفته هجدهم بارداری

مراقبت افزایش وزن خود باشید

افزایش وزن مطلوب برای سه ماهه دوم بارداری (همچنین سه ماهه سوم بارداری)، 4 الی هفت و نیم گیلوگرم است که به طور قابل توجهی از میزان توصیه شده 1.3 الی 1.8 گیلوگرم درسه3 ماهه نخست بارداری بیشتر است. اگر به دلیل برخی مشکلات شایع در سه ماهه اول بارداری مثل تهوع صبحگاهی به افزایش وزن مورد نظر نرسیده اید، هم اکنون زمان مناسبی برای افزایش کالری های دریافتی و جبران وزن اضافه نشده در سه ماه نخست بارداری است. اگر تا هفته 18 بارداری بیش از اندازه اضافه وزن پیدا کرده اید، فعالیت خود را کمی بیشتر کرده و ظرف غذای خود را با غذاهای کم کالری ولی همچنان مقوی، مغذی، مثل میوه و سبزیجات پر کنید.

بخاطر داشته باشید که چه میزان افزایش وزن مجاز است. کل وزنی که در طول دوره بارداری باید اضافه شود حدود 11 الی 15 کیلوگرم است ولی برای مادری با شاخص توده بدنی نرمال، این مقدار 9 الی 11 کیلوگرم می باشد.

اگر پیش از باردار شدن اضافه وزن داشته اید، توجه داشته باشید که افزایش وزن ایده آل شما حدود 6 الی 11 کیلوگرم است. بانوان چاق، حداقل باید 6 کیلوگرم وزن اضافه کنند و اگر در ابتدای باروری افزایش وزن نرمال  نداشته اید، افزایش وزن ایده آل برای شما 12 الی 18 کیلوگرم می باشد. اگر دوقلو باردارهستید باید سعی کنید تا کل افزیش وزن شما چیزی در حدود 15 الی 20 کیلوگرم باشد.

 

باید ها و نباید های هفته هجدهم بارداری

اگر در هفته هجدهم حاملگی همچنان با دجار سوزش سر دل یا معده دست و پنجه نرم می کنید، راهکارهای زیر را آزمایش کنید:

  • حجم وعده های غذایی را کمتر کرده و غذای خود را به خوبی بجوید.
  • از مصرف مواد غذاهایی که علائم سوزش معده را تشدید می کنند مانند، غذاهای ادویه دار، خیلی شیرین و پرچرب خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل پرهیز کنید.
  • شیر بنوشید.
  • لباس های نسبتاً گشاد بپوشید.
  • بعد از غذا آدامس بجوید.
  • بعد از غذا دراز نکشید و صاف بنشینید، خم شدن می تواند این علائم را تشدید کند.
  • قسمت بالای تخت خود را حدود 6 سانتیمتر بالا آورده و به پهلوی چپ دراز بکشید.

بسیاری از مادران در طول دوران بارداری به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن، حالت گُر گرفتگی را تجربه می کنند. این هورمون باعث گرم، گشاد و پر خون شدن رگ های خونی می شود. وقتی شما باردارید، سوخت و ساز بدن افزایش می یابد و در نتیجه گرمای مضاعف تولید می شود. گذشته از تمام اینها، جنین در درون بدن شما همچون یک بخاری کوچک عمل می کند.برای بهبود اوضاع توصیه می شود لباس های چند لایه بپوشید که به راحتی بتوانید آنها را درآورید و دمای بدنتان را کنترل کنید. همچنین از خوردن غذا های تند، الکل و کافئین که باعث گر گرفتگی می شوند، پرهیز کنید. ورزش نیز به دلیل افزایش گردش خون می تواند در این خصوص موثر باشد. یوگا و دیگر تمرینات آرامش بخش به شما کمک می کند تا خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید.

 

 

کد مطلب : هفته هجدهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
4/5 - (11 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست