هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری عضلات و استخوان ها در حال شکل گیری هستند تا اندام های حرکتی را بوجود آورند، زیرا قرار است به زودی جنین شما با لگدهایی که به شکمتان می زند، اعلام حضور کند، احتمالا برای اولین لگد ها لحظه شماری می کنید! متاسفانه ممکن است در این هفته دچار حالت تهوع و بی حالی شوید، گرچه برای برخی بانوان حالت تهوع از این هفته به بعد کاهش می یابد. راه های متفاوتی برای کمک به خود در جهت تسکین این مشکل وجود دارد، اما اگر بیش از حد شما را آزار می دهد بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

در هفته 9 بارداری چشم های جنین که تا این زمان در اطراف سر قرار داشتند، به سمت جلو سر حرکت کرده اند و بخش خارجی گوش شروع به شکل گیری می کند. انگشتان پا نسبت به انگشتان دست رشد کندتری دارند و هنوز شبیه به جوانه های انگشت هستند. رحم شما برای جای دادن جنین، بزرگ و بزرگتر می شود و به سمت بالا تمایل پیدا می کند. همه ارگان های اصلی دستگاه گوارش جنین رشد خود را آغاز کرده اند اما هنوز جهت انجام فعالیت و عمل هضم آماده نشده اند.

در هفته نه بارداری بدن جنین 18 میلی متر می باشد.

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری

اگر در هفته نهم بارداری سونوگرافی انجام دهید، می توانید جزئیات بیشتری از نمای کلی فرزندتان را ببینید.

در هفته 9 بارداری جنین پلک دارد ولی تا حدود هفته 26 بسته خواهند ماند. لب ها شکل گرفته اند و با پوستی که آن را احاطه کرده، بیشترین تجمع اعصاب را خواهد داشت. عضله زبان از پایه دهان جنین رشد می کند. در اندام های بالاتنه، قسمت انتهایی جوانه دست ها پهن تر شده و در آینده کف دست فرزندتان را شکل خواهند داد. انگشت ها مجزا تر شده و اکنون در هفته 9ام بارداری اولین تکان های آرنج اتفاق خواهد افتاد گرچه شما آن ها را حس نمی کنید.تا پایان این هفته طول بدن جنین 3/2 سانتی متر و وزن او 2 گرم خواهد بود.

وضعیت مادر در هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری، سطح کنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در شما به اوج خود رسیده است. خبر خوب این است که از هفته دیگر حال شما خیلی بهتر می‌شود چون سطح هورمون ها ثابت می‌شو ، و بدن شما نیز خود را با شرایط جدید تطبیق می دهد. اگر زیاد استفراغ می‌کنید آب فراوان بنوشید تا آب بدنتان کم نشود. اگر هم از شدت استفراغ هیچ چیز در معده شما باقی نمی ماند، حتما به پزشک مراجعه کنید تا با دریافت سرم، آب و الکترولیت های بدنتان تامین شود. اکنون رحم شما دو برابر شده اما هنوز در درون لگن است. برخی خانم‌ها در این مرحله می‌گویند که تمایل خود را به نزدیکی کردن از دست می‌دهند، در حالی که برخی دیگر می‌گویند تمایلشان بیشتر می‌شود. معاشقه درصورت اجازه پزشک می تواند تاثیرات مطلوب فراوانی بر مادر و جنین داشته باشد. درصورت داشتن درد می توانید از روان کننده ها  کمک بگیرید. ممکن است متوجه تغییراتی در پوست و موی خود شوید. موهای شما ممکن است ضخیم و براق شده باشند، یا چرب، نرم و نازک. احتمالا در هفته 9 بارداری تمایلی به ورزش نداشته باشید، اما سعی کنید پیاده‌روی کنید چون به حفظ وزن مطلوب، شادابی و کاهش عوارض گوارشی ناشی از بارداری کمک خواهد کرد.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

اندازه شکم در هفته نهم بارداری

همیشه نشانه اصلی مادران باردار شکم بزرگ و برجسته آنها بوده است اما اگر از همین هفته های ابتدایی حاملگی هر روز به آیینه نگاه می کنید تا ببینید آیا شکم شما بزرگ شده است یا نه، باید بگوییم هنوز برای برجسته شدن شکمتان زود است. اگر اضافه وزن نداشته باشید احتمالا از پایان ماه پنجم حاملگی شکم شما به تدریج شروع به نمایان شدن خواهد کرد. تا هفته 20 بارداری رحم در درون لگن استخوانی مادر است و داخل آن از ضربات احتمالی محافظت می شود. به طوری که بالاترین نقطه رحم یا قله رحم در پایان هفته بیستم به ناف مادر خواهد رسید و از این به بعد می توان انتظار داشت که به تدریج شکم شما برجسته تر شده و خود را نشان دهد.

به یاد داشته باشید که اندازه شکم، خصوصا در ماه های ابتدایی بارداری نمی تواند نشانه ای از رشد و مناسب و سلامتی جنین شما باشد. اگر در بررسی های سونوگرافی اندازه ها و رشد جنین نرمال بوده و با هفته باریتان تطابق دارد دیگر جای هیچگونه نگرانی نیست هرچند که شکمتان همچنان کاملا تخت باشد. لازم به ذکر است که عمده وزنگیری جنین در ماه هشتم و نهم رخ می دهد بنابرای در این دو ماه آخر باید انتظار دیدن شکمی برجسته را داشته باشید.

درد زیر شکم در هفته نهم بارداری

خوشبختانه اغلب درد ها در طی بارداری بی خطر بوده و بین مادران باردار بسیار شایع است. اما در تعدادی از آنها احتمال خطراتی برای سلامتی مادر و جنین وجود دارد که باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد. درد زیر شکم در بارداری می تواند باعث ترس زیادی شود اما مهم است که نشانه ها دنبال شده و در موارد جدی با پزشک تماس گرفته شود چون می تواند یکی از نشانه های سقط جنین تلقی شود. درد شدید در یک طرف شکم در اوایل بارداری یعنی حدودا در ماه دوم، می تواند نشانه بارداری خارج رحمی باشد. اگر تاکنون سونوگرافی انجام نداده اید و از بودن ساک بارداری درون حفره رحم اطمینان ندارید، لازم است که درد شدید زیر شکم در این ماه را جدی بگیرید. سایر علائم این نوع درد، شامل خونریزی، درد شانه، ترشح قهوه‌ای، احساس ضعف و سرگیجه که اغلب در هفته‌های چهارم و دوازدهم بارداری ایجاد می‌شود می تواند نشانه بارداری خارج رحمی باشد.

اما در بیشتر موارد درد زیر شکم در هفته نهم بارداری که شباهت زیادی به دردهای پریودی دارد کاملا بی خطر است و با یک تا دو هفته استراحت و مصرف شیاف پروژسترون تحت نظر متخصص بهبود پیدا می کند. اگر این دردها با لکه بینی همراه شد و یا پیش از این بارداری سابقه سقط داشته اید، لازم است که درد زیر شکم در هفته نهم بارداری را جدی تر بگیرید. آن را به متخصص اطلاع دهید تا درمان های لازم برای شما را تجویز کند.

تعیین جنسیت در هفته نهم بارداری

بعد از اطلاع از باردار بودنتان و اطمینان از سلامت جنین، احتمالا مهمترین دغدغه شما جنسیت فرشته کوچکتان است و می خواهید بدانید که یک پسر در راه دارید یا یک دختر. احتمالا از مادربزرگ ها چیزهای زیادی درمورد حدس زدن جنسیت جنین شنیده اید که مثلا می گویند چون خوشگل تر شدی بچت پسره یا چون موهایت خشک شده بچت دختره و …. بعلاوه روش های خانگی برای تعیین جنسیت جنین وجود دارند که گفته می شود با کمک ادرار مادر و کمی وایتکس و نمک و … می توان جنسیت جنین را پیش بینی کرد که هیچ یک از نظر علمی مورد تایید نیستند.

از دیدگاه علم پزشکی بهترین زمان برای تعیین جنسیت جنین با کمک سونوگرافی پایان هفته 16 بارداری است. در این زمان اندام تناسلی جنین به قدری رشد کرده که می توان با کمک سونوگرافی به راحتی دختر یا پسر بودن او را تشخیص داد. اگر عجله دارید و نمی توانید تا پایان هفته 16 حامگی صبر کنید، به شما انجام تست بی خطر سل فری یا همان DNA بدون سلول را توصیه می کنیم. در طی انجام این تست که هیچگونه خطری برای مادر یا جنین ندارد، یک نمونه خون از مادر گرفته شده و سپس ژن های جنین که در خون مادر شناور هستند را جدا کرده و بررسی می کنند. در این روش نه تنها جنسیت جنین بررسی می شود، بلکه امکان بررسی تمام ژنوم جنین و وجود مشکلات ژنتیکی احتمالی نیز در آن وجود دارد. خبر خوب این که تست سل فری در پایان هفته 10 بارداری قابل انجام است.

لکه بینی در هفته نهم بارداری

لکه بینی و به عبارتی دیدن چند قطره خون بر روی لباس زیرتان یکی از دلهره آورترین صحنه هایی است که یک مادر باردار می تواند با آن مواجه شود. دیدن این صحنه بلافاصله شما را نگران سلامتی فرشته کوچکتان می کند و می ترسید که مبادا لکه بینی در هفته نهم بارداری نشانه ای از سقط باشد و دلبندتان را از دست بدهید. اما باید به شما بگوییم لکه بینی در سه ماهه اول بارداری بسیار شایع است و بیشتر مادرانی که لکه بینی دارند، فرزندان کاملا سالمی را به دنیا می آورند.

اما این موضوع بدان معنی نیست که می توانید نسبت به لکه بینی در هر زمانی از دوران باراری بی اهمیت  باشید. لازم است به محض مشاهده لکه بینی در هفته نهم بارداری آن را با شرح کامل به متخصص اطلاع دهید. مثلا بگویید که رنگ خون لکه بینی چه رنگی بوده است؟ لکه ها صورتی بوده اند، قهوه ای بوده اند یا قرمز؟ آن ها را هنگام تمیز و خشک کردن نواحی تناسلی مشاهده کردید یا بعد از نزدیکی و پیاده روی زیاد؟ آیا قبل از لکه بینی کار سنگین انجام داده بودید یا نه؟ آیا لکه بینی تبدیل به خون ریزی شده و اگر بله، در ادامه آن چند پد بهداشتی استفاده کرده اید؟ آیا به همراه لکه بینی دچار دردهای شکمی شده اید یا نه؟ تمام این موارد را به خاطر سپرده و با جزئیات کامل به متخصص اطلاع دهید تا او بتواند بهترین رویکرد درمانی را برای شما اتخاذ کند.

 

تغذیه هفته نهم بارداری

اگر طی بارداری گاهی دچار بی حالی می شوید، کیفیت غذای خود را ارتقا دهید. انسان های آرام و شاد معمولاً مقدار زیادی “سروتونین” مصرف می کنند. این ماده زمانی تولید می شود که شما غذای حاوی پروتئین مصرف کرده باشید. بنابراین سعی کنید گوشت (بخصوص بوقلمون)، ماهی، حبوبات و تخم مرغ کاملاً پخته شده مصرف کنید. اگر درمورد هفته نهم بارداری و تغذیه در این ماه سوالی دارید، توصیه می کنیم که با متخصص تغذیه مشورت کنید.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین ب مانند موز و آواکادو نیز می تواند در افزایش مقدار سروتونین به شما کمک کنند.

آیا از اینکه به شما بگویند چه چیزهایی نمی توانید بخورید خسته شده اید؟ یک باور سنتی رایج این است که می گوید پنیر به جنین صدمه می زند. ولی تنها پنیرهای پاستوریزه نشده خطرناک هستند زیرا خطر لیستریا را افزایش می دهند.

 

باید ها و نباید های هفته نهم بارداری

 آیا باید نمک زدن به غذا را متوقف کنم؟ 

سعی کنید بیش از روزانه 6 گرم نمک مصرف نکنید. اگر فکر می کنید که مقدار نمک مصرفی شما زیاد است برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون، ادم و … آن را کاهش دهید. در دوران بارداری، خون و بقیه مایعات بدن تقریباً 50 درصد افزایش می یابد، افزایشی که نیاز به نمک و آب بیشتر دارد.

در صورت شدت حالت تهوع ، بهتر است پیاده روی سریع در هوای آزاد همراه با تمرکز بر روی تنفس و حالت بدن خود را امتحان کنید.

برخی مواقع نوشیدن مقداری آب این حالت را سبک تر کرده و به شما اجازه می دهد بیشتر ورزش کنید.

از هفته نهم بارداری به تدریج حالات بارداری در شما پررنگ تر می شود، انواع هوس ها به سراغتان خواهد آمد. یک مادر آگاه در مورد هر آنچه که می خواهد مصرف کند اطلاعات کافی را دارد. برای مثال اگر دل و قلوه می خواهید و یا هوس یک سیخ جگر هوش از سر شما برده است بد نیست که ابتدا درمورد مجاز بودن و یا نبودن و نیز میزان مصرف هر یک اطلاعات کافی کسب کنید.

 

 

کد مطلب : هفته نهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
5/5 - (4 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست