هفته سی و پنجم بارداری

با اینکه احتمالا در این هفته های پایانی بارداری راه رفتن نیز برایتان دشوار شده است، اما سعی کنید همچنان فعال بمانید. شاید انرژی لازم برای ورزش کردن را نداشته باشید، اما امتحان کردنش ضرری ندارد. هرچه بیشتر حرکت کنید انرژی بیشتری به دست خواهید آورد.

ورزش سبک به تسکین دردها و دل پیچه های هفته های پایانی بارداری کمک می کند. احتمالاً در این هفته متوجه می شوید که نحوه حرکات جنین بدلیل کمبود فضای کافی، تغییراتی دارد. او بجای لگد زدن فقط جا به جا می شود ولی هنوز می تواند لگدهای محکمی بزند.

فرزندتان در داخل رحم کارهای زیادی برای انجام دادن دارد، او اکنون در حال تمرین شیر خوردن، تنظیم بینایی و آماده شدن برای دنیای بیرون است. او با مکیدن انگشت خود می آموزد که پس از تولد چگونه شیر بنوشد. اکنون مردمک چشم ها در واکنش به نوری که از دیواره رحم وارد می شود، گشاد می‌شود.

تا پایان هفته سی و پنجم بارداری وزن جنین بین 2500-2154 گرم و طول بدن او 46/2 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی و پنجم بارداری

سلول های عصبی واقع در پشت چشم که وظیفه تشخیص رنگ سیاه و سفید یا دیگر رنگ ها را دارند در حال کامل شدن هستند. سلول هایی که به سیگنال های رنگی پاسخ می دهند آخرین دسته از سلول هایی هستند که رشد می کنند اما در نهایت بیش از نیمی از اطلاعاتی که چشم دریافت می کند را پردازش خواهند کرد.

در هفته سی و پنجم بارداری فرزندتان در حال پلک زدن و یادگیری تطابق (فوکوس کردن) است و مردمک چشم هایش در پاسخ به نوری که از رحم عبور می کند گشاد می شود.

چشم ها از هفته بیست و ششم باز شده اند اما این مرحله حرکات چشم هماهنگی بسیار کمی داشته اند. حرکات چشم ابتدا در هفته هجدهم دیده می شوند اما اکثراً تصادفی هستند و به ندرت رخ می دهد. این حرکات از هفته بیست و ششم بیشتر تکرار می شوند و در هفته های پایانی بصورت چرخه ای از استراحت و حرکات چشمی سریع (REM) انجام می شوند. برخی نورها از رحم رد می شوند و در این مرحله فرزندتان نسبت به نورهای شدید بسیار حساس تر است.

درون رحم جنین در حال تمرین رفلکس مکیدن است که پس از به دنیا آمدن به شیرخوردن او کمک خواهد کرد.

رفلکس مکیدن در اوایل بارداری نیز اتفاق می افتد اما با مطالعه بر روی نوزادان نارس مشخص شده است که تا پیش از این زمان جنین به اندازه کافی نیرومند و هماهنگ نیست که بتواند این عمل را به راحتی انجام دهد. فرزند شما مرتباً مکیدن را تمرین می کند و این عمل، به همراه رفلکس روتینگ، او را قادر به شیر خوردن خواهد کرد.

پس از زایمان، شما رفلکس روتینگ را مشاهده خواهید کرد؛ نوزاد به سمت هر جسمی که به آرامی به گونه اش برخورد کند بر می گردد؛ سر می چرخد و نوزاد دهانش را به صورت مجموعه ای از دایره هایی که کوچک و کوچک تر می شوند حرکت می دهد تا زمانی که جسم را پیدا کند.

هنگامی که عمل شیر خوردن بخوبی نهادینه شود، یعنی در حدود چهار ماهگی، رفلکس روتینگ از بین می رود. از اینجا به بعد نوزاد شما کنترل بسیار بیشتری بر این فرآیند خواهد داشت، او می تواند بچرخد و به سادگی به نوک پستان برسد.

هنگامی که جنین در رحم است، امکان بلعیده شدن و ورود مایع آمنیوتیک به داخل شش ها وجود ندارد. شش ها از قبل پر از مایع هستند، حنجره جنین و فشار حاصل از این مایع از ورود مایع آمنیوتیک جلوگیری می کنند. پس از تولد، مجموعه ای از رفلکس ها تنفس و آشامیدن را از یکدیگر جدا می سازند. برای تسهیل در شیر خوردن، نوزادان همواره از طریق بینی تنفس می کنند.

وضعیت مادر در هفته سی و پنجم بارداری

زمانی که سایز بدن شما کم کم بر فعالیت های روزمره تان تاثیر می گذارد ناچارید تغییراتی در سبک زندگی بوجود آورید. برای تعدیل وزن سنگین شکم ممکن است خود را کمی به عقب خم کنید، به ویژه زمانی که در سرازیری راه می روید. همچنین ممکن است هنگام راه رفتن شکمتان باعث شود کمی به طرفین خم شوید. این حالت در چند هفته پیش رو، که سر جنین به لگن می رسد، تشدید خواهد شد.

طبیعی است که در این مرحله از بارداری حرکات شما از حالت عادی کندتر باشد. بیرون آمدن از تخت یا بلند شدن از روی صندلی تلاش بیشتری می طلبد و برداشتن اشیا از روی زمین از همیشه سخت تر خواهد بود. کارهایی مانند بستن بند کفش یا لاک زدن ناخن های پا غیرممکن بنظر می رسند. برای انجام چنین کارهایی می توانید، برای مثال پایتان را بر روی چارپایه بگذارید و بند کفش تان را ببندید تا مجبور نباشید خیلی خم شوید. اگر نیاز به کمک دارید خجالت نکشید، اتکا به دیگران شاید سخت باشد ولی به یاد داشته باشید که این موضوع موقتی است.

در هفته 35 بارداری اگر دردی احساس کنید، احتمالاً بیش از پیش مورد توجه شما قرار خواهد گرفت.

در این مرحله از بارداری هربار که دردی شدید و ناگهانی احساس کنید تصور خواهید کرد که نشانه ای از شروع درد زایمان است. این نگرانی ها طبیعی است، اما به یاد داشته باشید علی رغم اینکه در هفته های پایانی بارداری هستید، بیشتر دردها نشانۀ شروع درد زایمان شما نیست، بلکه احتمالاً مربوط به یبوست یا کشیدگی رباط ها است.

ممکن است دچار انقباض های براکستون هیکس شوید؛ این انقباض های تمرینی هنگامی رخ می دهند که رحم بمنظور آمادگی خود برای زایمان منقبض می شود. در هفته های پایانی بارداری این انقباض ها باعث می شوند که خون بیشتری به سمت جفت هدایت شود. البته برخی مادران متوجه این انقباض ها نمی شوند، در حالی که برخی دیگر از وجود آنها بسیار آزرده خاطر می شوند. تغییر موقعیت، راه رفتن و یک حمام گرم می تواند به آرام شدن عضلات رحم کمک کند.

اگر مطمئن نیستید که منشا دردهای شما انقباض های براکستون هیکس هستند، با پزشک خود مشورت کنید.

هیچ گاه برای بهبود تناسب اندامتان دیر نیست و هر ورزشی که در این مرحله انجام دهید در هنگام زایمان به کمک شما خواهد آمد. درست است که در هفته های پایانی بارداری هستید اما باید به فعالیت خود ادامه دهید. با نرمش منظم و مداوم می توانید نتایج خوبی از جمله تناسب اندام بهتر، اعتماد به نفس بالاتر و انرژی بیشتر بدست آورید.

به فعالیت هایی که برایتان لذت بخش هستند بپردازید: در این مراحل پایانی، معمولاً شنا و پیاده روی طرفداران بیشتری دارد. در کنار بهبود تناسب اندام، هر دوی این ورزش ها برای شما آرامش بخش خواهند بود.

همواره به ندای بدن خود گوش دهید و اگر احساس می کنید بیش از حد به شما فشار وارد شده است ورزش کردن را متوقف کنید. در صورت ورزش کردن باید مقدار بیشتری غذا بخورید از میان وعده های پرانرژی استفاده کنید، توجه داشته باشید که سه ماهه سوم بارداری از نظر تغذیۀ جنین از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته سی و پنجم بارداری چند ماه است؟

اکنون که در هفته سی و پنجم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته سی و پنجم حاملگی هستید، ماه هشتم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که هشت ماهتان است و در اواسط ماه نهم هستید.

 درد زیر شکم در هفته سی و پنجم بارداری

درد شکم یکی از دردهای دلهره آور در دوران بارداری است و تعداد زیادی از مادران وقتی دچار درد زیر شکم در هفته بیست و دوم بارداری می شوند فکر می کنند که این دردها نشانه ای از سقط جنین است. اگر درد در نواحی زیر دلتان به همراه لکه بینی دارید حتما باید هرچه سریع تر به متخصص اطلاع دهید. پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند و درصورت زیاد بودن لکه بینی انجام سونوگرافی را پیشنهاد دهد.
اما معمولا علت درد شکم در  هفته سی و پنجم بارداری انقباضات تمرینی رحم است که انقباضات براکستون هیکس نامیده می شوند. اینگونه دردها تا حدی هستند که برای مادر قابل تحمل اند، انقباضات آنها به صورت پراکنده رخ می دهد و معمولا با استراحت کردن تا حد زیادی بهبود پیدا می کند. اینگونه دردها ریتم خاصی ندارند درصورتی که دردهای زایمانی با گذشت زمان شدید تر شده و فاصله بین آنها کمتر خواهد شد.

اسهال در هفته سی و پنجم بارداری

ابتلا به مشکلات گوارشی نظیر یبوست و اسهال در دوران بارداری امری شایع است. تغییرات گسترده هورمونی، تغییر در رژیم غذایی و استرس از مهمترین دلایل ابتلا به اسهال در این دوران به شمار می روند. در واقع این عارضه می تواند در دوران بارداری به دفعات مکرر رخ داده و در صورت بی احتیاطی باعث بروز مشکلاتی در سلامت مادر و جنین شود.3 بار یا بیشتر اجابت مزاج روان در طول روز به معنای ابتلا به اسهال است. گرچه بروز اسهال در دوران بارداری امری شایع است، ولی عدم ابتلا به آن به منزله وجود مشکلی در بارداری شما نیست.
علل دیگری غیر از بارداری که می توانند سبب بروز اسهال در مادر شوند عبارتند از:
• عوامل ویروسی
• عوامل باکتریایی
• آنفلوانزای معده
• انگل های روده ای
• مسمومیت غذایی
• مصرف داروها
ضمن آنکه ابتلا به اسهال از علائم شایع بیماری هایی نظیر سندروم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، بیماری سلیاک (اختلال خود ایمنی روده باریک) و کولیت اولسراتیو نیز به شمار می رود.

حرکات جنین در هفته 35 بارداری

حرکات داخل رحم می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. زمانی شما قادر خواهید بود بین حرکات و لگد زدن‌های جنین تمایز قائل شوید و لگدهای عادی را از عجیب تشخیص دهید که علت آن حرکاتی که معمولی به نظر نمی‌رسند را از بقیه تشخیص دهید.

1. کش آمدن نوزاد: هر چقدر به زمان زایمان خود نزدیک می‌شوید، نوزاد بیشتر جنب و جوش دارد و می‌خواهد از محیط کوچک رحم بیرون بیاید. او دست و پای کوچک خود را می‌کشد و خستگی در می‌کند. این حرکات به نظر شما مثل ضربه یا لگد همیشگی نیست. کشیدگی، طولانی‌تر و قوی‌تر از لگد است. ممکن است احساس اسپاسم یا گرفتگی کنید و یا این که حس کنین یک قسمت از شکمتان برای چند ثانیه برجسته و به شدت سفت شد.
2. سکسکه و دیگر اعمال حیاتی جنین: باورش سخت است ولی باید بدانید که نوزاد شما قبل از به دنیا آمدن سکسکه کردن را تجربه می‌کند و شاید از این اتفاق احساس خوبی ندارد. نوزاد داخل رحم شما سکسکه می‌کند و شما نگران می‌شوید چون با این حرکات آشنایی ندارید. مادر لرزش کم، متوسط و گاها شدیدی را داخل شکم تجربه می‌کند. نوزاد شما ممکن است هر روز سر ساعت مشخصی شروع به سکسکه کند! سرفه و عطسه کردن در رحم امری غیر طبیعی نیست. این حرکات ناگهانی برای شما باید جالب باشد نه اینکه زنگ خطر به حساب آید. ضربات ریتمیک کاملا طبیعی هستند.

درد واژن در هفته 35 بارداری

برای همه خانم‌‌های باردار این سوال پیش می‌آید که دردی که درد واژن در هفته 35 بارداری در هنگام غلت زدن در خواب یا با بلند کردن وسیله‌ای از روی زمین احساس می‌شود چیست؟ اگر قبلا نمی‌دانستید که رُباطی به نام رباط سر استخوان ران (رُباط گِرد) در بدن شما وجود دارد، طی بارداری اکثر خانم‌ها متوجه آن می‌شوند. این رباط ها به همراه رباط پهن، از رحم شما پشتیبانی کرده و آنرا در گودی شکمی پایدار نگه می‌دارند. گاهی درد رُباط گِرد می‌تواند آن‌چنان شدید باشد که باعث تضعیف و ناتوانی بدن شما شود. ممکن است، اشک شما را درآورد و آن‌چنان به شما فشار وارد کند که مجبور شوید برای کنترل درد، نفس خود را حبس ‌کنید. معمولا این درد، بیشتر در ناحیه آپاندیس احساس می‌شود، اما ممکن است بعضی از خانم‌ها این درد را در قسمت پایینی شکم و در ناحیه اندام تناسلی خود احساس کنند.
برای از برطرف کردن درد واژن در هفته 35 بارداری، در هنگام صبح که از بستر برمی‌خیزید، برای چرخیدن و بلند شدن از بستر، کمر و شانه خود را به آرامی حرکت دهید. زمانی‌که درد شدید می‌شود، به سمت درد چرخیده یا بدن خود را به آن سمت متمایل کنید و نفس عمیقی بکشید. به این ترتیب، گرفتگی آزاد می‌شود و درد بهبود می یابد.

تغذیه در هفته سی و پنجم بارداری

در زمانی که ورزش می کنید و به ویژه باردار هم هستید نیاز بدن به مواد مغذی افزایش می یابد. اکنون زمان استفاده از تنقلات پرکالری که ارزش غذایی پایینی دارند نیست؛ پس باید مطمئن شوید که مواد مغذی مناسبی به بدن خود می رسانید. پیش از شروع ورزش از تنقلاتی که کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین دارند استفاده کنید. همچنین اگر احساس گرسنگی کردید حتماً از تنقلات و میان وعده های سبک استفاده کنید.

در اینجا به چند نمونه از تنقلات سالم و مناسب برای هفته سی و پنجم بارداری اشاره می کنیم:

  • یک برش نان با دو قاشق چایخوری خامه
  • یک سیب یا موز و یک مشت بادام بو نداده
  • یک گلابی با دو برش پنیر چدار
  • پنیر لور یا پنیر خامه ای به همراه دو عدد کراکر یا نان تست سبوس دار
  • موز، میوه ای شگفت انگیز است زیرا انرژی را به آرامی در بدن آزاد می کند. می توانید پیش از ورزش موز بخورید.

 

بایدها و نبایدهای هفته سی و پنجم بارداری

در بیشتر مواقع رانندگی در ماه های منتهی به پایان بارداری کاملا بی خطر است. ولی با این حال اگر احساس می کنید پشت فرمان تمرکز کافی ندارید یا رانندگی برایتان راحت نیست، این کار را انجام ندهید. هنگام رانندگی بسیار مهم است که قسمت پایین کمربند را زیر شکم قرار دهید تا مطمئن شوید در صورت تصادف خطری جنین را تهدید نخواهد کرد.

در هفته سی و پنجم بارداری استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی هم مانعی ندارد، اما حتماً با توجه به وضعیت تان از دیگران بخواهید یک صندلی خالی برای نشستن به شما بدهند. تکان های اتوبوس و قطار در حالت ایستاده برای شما مناسب نیست، نه به این دلیل که ممکن است در اثر این تکان ها جنین آسیب ببیند، بلکه از آنجایی که اکنون مرکز ثقل شما تغییر کرده بیشتر احتمال دارد به زمین بیافتید. همچنین ایستادن برای مدت طولانی می تواند باعث ورم مچ و پاها شود.

در هفته سی و پنجم بارداری اگر احساس ناراحتی یا سرگیجه دارید از قطار یا اتوبوس پیاده شده و در مکانی خنک تر بنشینید، ترجیحاً پاهایتان را به مدت 20 دقیقه بالا نگاه دارید. هنگامی که بیرون می روید همواره با خود آب به همراه داشته باشید.

در دوره های پایانی بارداری نیز می توانید همچنان به رانندگی کردن ادامه دهید، اما شاید نشستن در ماشین برای مدت طولانی برای شما راحت نباشد.

کم کم متوجه خواهید شد که خرید کردن خیلی زود شما را خسته می کند. سعی کنید وسایل مورد نیازتان را به تدریج خریداری کنید، اما از آنجایی که امکان دارد درد زایمان زودتر فرا برسد خرید بعضی چیزها پیش از هفته سی و هفتم اهمیت بیشتری دارد. ابتدا وسایل کوچک مورد نیاز برای مراقبت از نوزاد، بعلاوه گهواره، صندلی و سبد کودک را بخرید. بلافاصله پس از تولد نیازی به کالسکه نخواهد بود. اگر در هفته های پایانی بارداری بیرون رفتن و خرید کردن برای شما راحت نیست، می توانید اینترنتی خرید کنید.

در این مرحله از بارداری شاید توانایی صرف زمان طولانی برای خرید وسایل و لباس نوزاد را نداشته باشید. می توانید کاتالوگ فروشگاه های مورد نظرتان را گرفته و دربارۀ خرید وسایل مورد نیازتان از خانه و در مبل راحتی تصمیم بگیرید.

 

کد مطلب : هفته سی و پنجم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست