هفته سی و سوم بارداری

تجسم آینده و روزهایی که با نوزادتان خواهید گذراند نه تنها برای آنهایی که بارداری اول را تجربه می کنند، بلکه برای همه مادران باردار همراه بالذت و نگرانی است. تصورات، رویاها و امیدهای چند ماه اخیر بزودی به واقعیت تبدیل می شوند، واقعیتی که شاید با آنچه انتظار داشتید بسیار متفاوت باشد.

هفته 33 بارداری ایده آل ترین وضعیت قرار گیری جنین برای شروع زایمان، حالتی است که او پاهایش بالا، سرش پایین و چانه اش را به سمت سینه فرو برده باشد. البته لزوماً همه جنین ها در این وضعیت قرار نمی گیرند. در هفته سی و سوم بارداری با تکامل بیشتر سیستم گوارش، جنین مایع آمنیوتیک را می خورد و مانند غذا آن را از معده و روده های خود عبور می دهد و مواد زائد آن تا پس از تولد در روده بزرگ او باقی می ماند. کلسیم موجود در غذای شما از جفت عبور کرده و به سفت شدن استخوان های فرزندتان کمک می کند. همچنین ناخن انگشتان دست او تا نوک انگشتانش رشد کرده اند. رشد ناخن های دست حدود چهار هفته زودتر از پاها آغاز می شود.

تا پایان هفته سی و سه بارداری وزن جنین بین 2530-1794 گرم و طول بدن او 43/7 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری

در هفته سی و سه بارداری فرزند شما روزانه حدود نیم لیتر از مایع آمنیوتیک را می بلعد، دفع می کند و دوباره قورت می دهد. این مایع علاوه بر تامین مواد مغذی بویژه پروتئین، به رشد مناسب معده و روده جنین نیز کمک می کند. حس چشایی فرزندتان در این مرحله از بارداری به حدی رشد کرده است که اگر غذای تندی خورده باشید او می تواند آن را در مایعی که می بلعد تشخیص دهد.

در هفته سی و سوم بارداری معده جنین هر 40 دقیقه یک بار پر می شود اما از هفته 35 بارداری با بزرگ شدن معده این میزان به هر 80 دقیقه یکبار کاهش می یابد. انقباض عضلات روده مایع آمنیوتیک به روده کوچک و سپس به روده بزرگ انتقال می دهد. این مایع از روده عبور کرده در آنجا توسط کلیه ها جذب شده و سپس به شکل ادرار دوباره وارد کیسه آب خواهد شد.

ریه های فرزندتان بزودی به مرحله ای می رسند که قادر خواهند بود پس از تولد بطور کامل عمل تنفس را انجام دهند. با این حال بیشتر نوزادانی که در سی و سه هفتگی متولد می شوند، برای عمل تنفس به کمک نیاز دارند. جنین درون رحم حرکات تنفسی را به طور منظم تمرین می کند.

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

وقتی می پرسید در هفته 33 بارداری چی بخوریم، لازم است به افزایش وزن خود توجه ویژه ای داشته باشید. طی سه ماهه سوم بارداری همچنان بین نیم تا یک کیلوگرم در هر هفته وزن اضافه می کنید، اما در هفته های پایانی بارداری افزایش وزن کمتری خواهید داشت. اکنون شکم شما کش آمده و احتمالاً ناف تان نیز برآمده شده باشد، این برآمدگی می تواند تا حدی باشد که از روی لباس هم دیده شود. همچنین ممکن است در سه ماهه دوم یک خط سیاه به نام « لینا نیگرا » از مرکز تا پایین شکم کشیده شود.

شما نیز مانند بسیاری از مادران باردار برای تولد فرزند خوشحال و هیجان زده اید، اما ممکن است نگران بازیابی تناسب اندام خود پس از زایمان نیز باشید. برخی از مادران از اینکه شاید هرگز به ظاهر و اندام قبل بازنگردند، بسیار آشفته اند، که کاملاً طبیعی است. اطمینان داشته باشید که با کمی کار و ورزش سخت و ادامۀ رژیم سالم دوران بارداری پس از زایمان، بدن تان به حالت قبلی برمی گردد و ناف تان هم بداخل فرو می رود. باید به یاد داشته باشید که این فرایند کمی زمان می برد، بهرحال نُه ماه طول کشیده تا به این وزن برسید!

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

درد شکم در هفته سی و سوم بارداری

درد شکم در هر هفته ای از حاملگی می تواند برای مادر نگران کننده باشد. اما باید بدانید که بیشتر دردها در بارداری طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی ندارند. در دوران حاملگی رحم شما خود را برای انجام زایمان آماده می کند. به همین سبب دچار نوعی درد به نام انقباضات براکستون هیکس می شود.
در بیشتر موارد درد شکم در هفته سی و سوم بارداری به دلیل وجود همین انقباضات است. این دردها ریتم مشخصی ندارند، با کمی استراحت برطرف می شوند و اگر بدنتان کم آب شده باشد، آن ها را شدیدتر حس می کنید. به همین سبب توصیه می کنیم که کمی استراحت کنید، آب زیاد بنوشید و آرامشتان را حفظ کنید. به یاد داشته باشید، درصورتی که درد شکم در هفته سی و سوم بارداری شدید و غیر قابل تحمل بود و یا با لکه بینی همراه شد، لازم است هرچه سریعتر به متخصص اطلاع دهید.

لکه بینی در هفته سی و سوم بارداری

لکه بینی در هفته سی و سوم بارداری به علل گوناگونی همچون جفت سر راهی، خطر سقط جنین و … ممکن است رخ دهد. جهت تشخیص علت که بینی در بارداری، باید توسط پزشک معاینه شده، سونوگرافی و آزمایش های خون را برای بررسی میزان هورمون ها و نیز سونوگرافی انجام دهید. پزشک درباره دیگر علائم از جمله انقباض، درد و سرگیجه از شما سوالاتی خواهد پرسید.
اگر علائم شما شدید نبوده و با موعد زایمان خود فاصله داشته باشید، چکاپ خواهید شد و در برخی موارد برای بررسی های بیشتر در بیمارستان بستری می شوید. مدت زمان بستری شدن شما به علت خونریزی و سن بارداری شما بستگی دارد. با این کار شما و فرزندتان بطور کامل تحت نظر خواهید بود و در صورت وخیم شدن شرایط، با سرعت بیشتری به شما رسیدگی خواهد شد.

حرکات جنین دختر در هفته 33

حرکات جنین در شکم مادر ارتباطی با جنسیت او ندارد. هرگز نمی توان از روی شکم مادر حدس بزنید که جنین شما دختر است یا پسر. به طور که در هفته 33 حاملگی باید مراقب حرکات جنینتان باشید. در طی روز حرکات او را زیر نظر داشته باشید. لازم است بدانید که جنین در شکم مادر دوره های خواب و بیداری دارد و بی حرکت بودن او در هنگام خواب طبیعی است.
اگر حس کردید که حرکات جنین کم شده، یک چیز شیرین بخورید، به پهلوی چپ دراز بکشید و در مدت دو ساعت حرکت های جنین را بشمرید. اگر در این مدن حداقل 8 حرکت داشت شرایط طبیعی است، اما اگر نداشت این موضوع را با متخصص درمیان بگذارید.
هفته 33 بارداری ماه چندم است، هفته سی و سوم بارداری چند ماهگی است؟
اکنون که در هفته سی و سوم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته بیست و نهم حاملگی هستید، ماه هشتم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که هشت ماهتان است و در اوایل ماه نهم هستید.

 اندازه شکم در هفت 33 بارداری

سخت است که در دوران بارداری سایز شکم خود را با دیگر دوستان باردارمان مقایسه نکنیم. اما اگر شکم شما در این ماه های پایانی خیلی بزرگ نشده ناراحت نشوید؛ زیرا هیچ اندازه‌ی استاندارد و معیاری خاصی در این مورد وجود ندارد. همانطور که وزن نوزادان با هم تفاوت دارد، سایز شکم مادران در بارداری نیز با هم یکسان نیست.
شکل و اندازه‌ی شکم به عوامل مختلفی بستگی دارد. در بارداری اول، فرم شکم صیقلی و عضلانی است. اما در بارداری‌های بعدی عضلات کم کم شل و کشیده می‌شوند و بزرگی شکم می تواند به این دلیل باشد که عضلات شل شده نمی‌توانند جنین را مثل محکم در بر بگیرند.
عوامل دیگری همچون تعداد قل‌ها، میزان مایع جنینی، و نوع قرارگیری جنین نیز در اندازه‌ی شکم تاثیر دارند. قد و قامت مادر باردار نیز در این امر دخیل است. برای مثال اگر اندامی باریک داشته و راست قامت هستید، ممکن است در بارداری شکم چندان بزرگی نداشته باشید، اما در عوض نوزاد شما با وزن بیشتری به دنیا بیاید، زیرا فضای بیشتری برای رشد در اختیار دارد.

تغذیه در هفته سی و سوم بارداری

استخوان بندی فرزندتان در پایان سه ماهه اول بارداری شروع به شکل گیری می کند، اما بیشتر کلسیم بدن شما در سه ماهه سوم بارداری به او منتقل می شود، این عمل بدون در نظرگرفتن میزان کلسیم دریافتی شما نیز صورت می گیرد. بنابراین اگر رژیم غذایی مادر دارای کلسیم کافی نباشد، جنین کلسیم مورد نیاز خود را از منابع استخوان مادر می گیرد و این کار موجب آسیب رساندن به تراکم استخوان مادر خواهد شد.

پزشکان توصیه می کنند تا در طول بارداری روزانه 1000 میلی گرم کلسیم دریافت کنید، اما جذب آن نیاز به مصرف همزمان ویتامین D دارد.

محصولات لبنی همچون کره کم چرب و مارگارین، منابع غنی از کلسیم هستند و اغلب با ویتامین D غنی شده اند. منابع گیاهی کلسیم شامل توفو، سبزیجات سبز برگ، میوه خشک، دانه ها وانواع آجیل خصوصا بادام شیرین می باشد.

 

باید ها و نباید های هفته سی و سوم بارداری

بسیاری از مادران باردار تا پیش از رسیدن نوزاد از مرخصی زایمان خود استفاده نمی کنند. اما بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که ادامه فعالیت شغلی برای شما و جنین ضرر نداشته باشد. پیش از تصمیم گیری خوب فکر کنید، ماه های آخر بارداری می توانند بسیار خسته کننده باشند، اگر شغلتان نیاز به نیروی جسمانی و روانی بالایی دارد، بهتر است پیش از رسیدن نوزاد مرخصی را شروع کنید. همچنین باید از این زمان برای آماده کردن خود و خانه برای رسیدن نوزاد دلبندتان استفاده کنید.

طی این هفته ها وجود خارش در پوست شکم طبیعی است، زیرا با کشیده و نازک شدن پوست احتمال خشکی پوست نیز افزایش می یابد. برای نرم کردن پوستتان می توانید از لوسیون مرطوب کننده و یا روغن بادام شیرین استفاده کنید.

اما اگر در ناحیه شکم، کف دست و پاها دچار خارش بسیار شدید به پزشک مراجعه کنید. این خارش ممکن است نشانه نوعی بیماری پوستی بنام کلستاز بارداری باشد، این بیماری نادر در دوران بارداری مربوط به اختلال کبد بوده و موجب ورود اسیدهای صفراوی به جریان خون شده و در نتیجه آن پوست بدن بویژه در ناحیه دست و پا دچار خارش شدید می شود اما هیچ گونه جوش، بثورات و تغییرات پوستی بروز نمی کند. این بیماری می تواند باعث کمبود ویتامین K شود و از آنجایی که ویتامین K به انعقاد خون کمک می کند، کمبود آن می تواند منجر به خونریزی در بدن مادر و جنین شود.

این بیماری با داروهایی که از ورود اسیدهای صفراوی به خون جلوگیری می کنند و مکمل ویتامین K به راحتی درمان می شود. برخی مطالعات نشان می دهند که القای زایمان در حوالی هفته 37 از بروز چنین عوارضی جلوگیری می کند. این بیماری پس از زایمان و معمولاً بدون آسیب بلندمدت برای کبد بهبود می یابد.

 

کد مطلب : هفته سی و سوم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
5/5 - (5 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست