هفته سی و دوم بارداری

در هفته سی و دوم بارداری با بزرگتر شدن شکم تان فعالیت زیادی نمی توانید انجام دهید و احتمالاً حتی نشستن و برخاستن نیز برایتان دشوار تر خواهد شد. البته ممکن است جنین هنوز در حالت مناسب برای زایمان قرار نگرفته باشد، با این حال در معاینات مکرر چگونگی قرارگیری او بطور منظم بررسی می شود. البته درون رحم همچنان برای حرکات دست و پای جنین فضای کافی وجود دارد. فرزندتان اکثر اوقات از طرفی به طرف دیگر می رود و گاها می توانید حدس بزنید که این بار از کدام ناحیه لگد خواهد زد.

پوست او کم کم صورتی رنگ می شود و شفافیت خود را از دست می دهد. بدن او با افزایش لایه های چربی و عضلات ظاهر گرد تری پیدا می کند و دیگر مانند گذشته نحیف و لاغر به نظر نمی رسد. همچنین استخوان های او رشد دوره پیش از تولد خود را تقریبا کامل کرده اند، از این رو قد او به بلندترین اندازه خود نزدیک می شود.

تا پایان هفته 32 بارداری وزن جنین بین 2285-1621 گرم و طول بدن او 42/4 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری

میزان مایع آمنیوتیک رحم در طول دو هفته آینده بعد از هفته سی و دو بارداری به بالاترین حد خود خواهد رسید اما پس از آن به تدریج کاهش می یابد. اندازه کیسه مایع آمنیوتیک می تواند تا 15-20 سانتی متر افزایش یابد تا فضای بیشتری را برای تحرک جنین فراهم کنند.

از زمانیکه مغز جنین توانایی بهتری در درک محرک های دریافتی پیدا کرده است، هماهنگی دستان او پیشرفت بیشتری کرده است. و چشم های او گاهی برای مدت کوتاهی باز خواهند شد با این کار او حرکت انگشتان خود را هنگام نزدیک شدن به صورتش تشخیص می دهد.

حجم عضلات و چربی فرزندتان در این مرحله در حال افزایش است. پوست او در هفته 32 بارداری نیز ضخیم تر شده و به علت تجمع چربی زیر پوستی  کمی شفافیت خود را از دست داده و بیش از اینکه قرمز شود به رنگ صورتی درمی آید چرا که رگ های خونی توسط گوشت بیشتری پوشانده شده اند. از آنجا که استخوان بندی جنین شما به اندازه نهایی خود نزدیک شده است، رشد طولی از این به بعد کمی کندتر خواهد شد، اما او همچنان لاغر و نحیف است زیرا عمده وزن گیری از این به بعد انجام خواهد شد.

در هفته سی و دوم حاملگی کنترل سر جنین در حال ارتقاء است و کشش موجود در عضلات پای او امکان حرکات روان تر و پیچیده تر را ایجاد می کند. رشد و تکامل دست ها و بازوهای جنین پس از پاها انجام می شود، بطوریکه برای رسیدن به این سطح توانایی کشش عضلانی و حرکات پیچیده پاها، سه هفته دیگر به زمان نیاز دارند.

وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری

شکم شما هر روز بزرگ و بزرگتر می شود. ولی شاید فراموش کرده باشید که نسبت به پیش از بارداری بسیار بزرگتر شده اید و دیگر مانند گذشته در فضاهای کوچک جا نمی شوید و یا بین میز و صندلی رستوران گیر می کنید!

اگر گاهی شکم تان با حرکت شما به این طرف و آن طرف می رود، اصلا جای نگرانی نیست، جنین شما درون استخر آمنیوتیک محافظت می شود، این مایع در برابر تکان ها و ضربات احتمالی همچون یک عایق عمل می کند.

در هفته سی و دوم بارداری با رشد جنین و بزرگتر شدن شکم تان، انرژی و تمرکز شما کاهش می یابد. اما اگر شاغل هستید، این مسئله می تواند مشکل ساز باشد! پیش از هر کاری استراحت و زنگ تفریح منظم را فراموش نکنید، برای چند دقیقه پاها را بالا تر از بدن خود قرار داده، چشمان خود را ببندید و کمی استراحت کنید. به اندازه کافی مایعات بنوشید زیرا کم آبی بدن نیز می تواند کارایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مصرف میان وعده های غذایی سالم به میزان کم و در فواصل کوتاه تر، مانع بی انرژی شدن شما می شود. مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند میوه های خشک اهمیت بسیاری دارند زیرا کمبود آهن براحتی می تواند موجب ایجاد خستگی شود.

همچنین بخشی از مشکل خواب شبانه شما به دلیل برآمدگی شکم تان است که مانع دراز کشیدن در حالت ثابت و راحت است، اما دلیل اصلی آن داشتن افکار پراکنده است. سعی کنید هر روز عصر با همسر خود به بیرون از منزل بروید و در آرامش با یکدیگر صحبت کنید. حتی 10 دقیقه تمرکز بروی خود، بدن، همسر و جنین تان بدون انجام هیچ گونه کاری، می تواند مفید، نیرو بخش باشد و موجب ارتقاء روحیه شما شود.

در موقعیتی قرار بگیرید که راحت باشید، تلاش کنید تا به درون بدن خود فکر کنید و ذهنیت خود را در مورد نگرانی های بیرونی تغییر دهید. در ابتدا سعی کنید بر روی کاهش سرعت تنفس خود تمرکز کنید و نفس عمیق بکشید. سپس تمام افکار خود را بروی یک موضوع یا مکان خاصی که در گذشته در آنجا شاد بودید، متمرکز کنید، بطور مثال به خاطره قدم زدن در ساحل فکر کنید. سپس سعی کنید عضلات خود از جمله دست ها و پاها را به ترتیب منقبض و بعد شل کنید یا یک توپ گرم را تجسم کنید که به آهستگی با عبور از روی تمامی اعضای بدن شما آنها را گرم و آرام می کند.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

مسافرت در هفته سی و دوم بارداری

اگر بارداری سالمی دارید معمولا سفر در آن بی‌خطر است. اما پیش از برنامه‌ریزی برای سفر با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار مشکلی مانند بیماری قلبی هستید یا به عوارض بارداری مانند دیابت مبتلا شده‌اید ممکن است پزشک به شما توصیه کند که سفرهای خود را محدود کنید. حتی اگر بارداری شما سالم باشد، درباره برنامه سفر خود به پزشک اطلاع بدهید. شاید لازم باشد تاریخ مراجعات خود به پزشک را تغییر دهید تا هنگام سفر از هیچکدام عقب نمانید.
ازم به ذکر است که مادرانی که بارداری آنها با مشکلات خاصی نظیر لکه بینی، جفت سر راهی و … همراه است و یا سابقه زایمان زودرس و سقط دارند، باید از مسافرت در هفته سی و دوم بارداری پرهیز کنند.

زایمان در هفته 32 بارداری

زایمان زودس، تولد نوزادی پیش از هفته‌ی سی و هفتم بارداری است. در واقع، حدود یک چهارم از این گونه تولدها به علت بروز مشکللاتی در مادر یا جنین است. اما سه چهارم باقیمانده علت ناشناخته‌ای دارند. تولد زودهنگام بر اساس وزن نوزاد هنگام تولد درجه‌بندی می‌شود: وزن کم هنگام تولد – یک و نیم تا دو نیم و کیلوگرم، وزن بسیار کم هنگام تولد – کمتر از یک و نیم کیلوگرم، و به شدت کم وزن هنگام تولد – کمتر از یک کیلوگرم است.
اختمال بروز زایمان در هفته 32 بارداری بسیار کم است اما اگر سابقه زایمان زودرس دارید و نشانه های زایمان را در خورد مشاهده می کنید، لازم است که در اسرع وقت به متخصص اطلاع داده و درصورت نیاز به بیمارستان مراجعه کنید. برای جلوگیری از زایمان در هفته 32 بارداری باید شرایط شما به دقت تحت نظر متخصص باشد.

درد زیر شکم در هفته سی و دوم بارداری

وقتی به پایان دوران بارداری نزدیک می شوید، دردهای مختلفی به سراغ شما خواهند آمد. ممکن است در این روزها دچار درد زیر شکم در هفته سی و دوم بارداری شوید، حس کنید که شکمتان گاهی سفت می شود و درد خفیفی دارد. اما مادامی که این دردها شدید نباشند، منظم نباشند و یا با لکه بینی همراه نشوند جای نگرانی وجود نخواهد داشت.
درحقیقت در هفته به هفته بارداری بارها گفتیم که مادر از ابتدای سه ماهه دوم بارداری به بعد دچار نوعی انقباضات بی ضرر شکمی به نام انقباضات براکستون هیکس می شود. این انقباضات دردهای نامنظمی هستند که رحم شما را برای روز زایمان آماده می کنند و نیازی نیست که در صورت حس کردن آنها دچار درد و دلهره شوید. فقط کمی استراحت کرده و آب بنوشید تا خود به خود برطرف شوند.

سونوگرافی در هفته 32 بارداری

مابین هفته 28 تا 32 بارداری پزشک ممکن است که انجام یک سونوگرافی به نام بیوفیزیکال پروفایل را برای شما تجویز کند. بیوفیزیکال پروفایل، یکی دیگر از روش های ارزیابی‌های سلامت جنین است. بیوفیزیکال پروفایل یک تست ساده و بدون درد است که در دوران بارداری برای ارزیابی سلامت جنین شما انجام می‌شود. مخصوصاً تشخیص اینکه آیا او به اندازه کافی اکسیژن در رحم دریافت می‌کند یا نه. به طور معمول این کار زمانی انجام می‌شود که موعد زایمان شما گذشته باشد. اگر بارداری شما در معرض خطر باشد می‌توانید این تست را در هر زمانی از سه ماهه سوم بارداری نیز انجام دهید. در این تست موارد زیر بررسی می شود:
• تنفس جنین
• ضربان قلب جنین
• جنبش و حرکت جنین
• انعطاف پذیری عضلات جنین
• حجم مایع آمنیوتیک
متخصص سونوگرافی امتیاز بین ۰ تا ۲ را به هر کدام از دسته بندی های فوق خواهد داد. نمره سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل بین ۸ تا ۱۰ “اطمینان‌ بخش” است، هر چند ممکن است تست بعداً تکرار شود. نمره ۶ ممکن است نیاز به آزمایش دوم در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت داشته باشند، یا بسته به سن بارداری شما ممکن است نوزاد شما به دنیا بیاید. امتیاز ۴ یا کمتر ممکن است به این معنی باشد که شما نیاز به آزمایش‌های بیشتری دارید یا ممکن است لازم باشد بلافاصله به اتاق زایمان منتقل شوید.

وزن جنین در هفته 32 بارداری

یکی از فاکتورهایی که متخصص سونولوژیست در تمامی مراجعات مادر بررسی و ثبت می کند وزن تقریبی جنین است. وزن جنین اهمیت بسیار زیادی دارد و به ما می گوید که آیا رشد جنین در طی ماه های مختلف بارداری سیر طبیعی دارد، آیا نوزاد هنگام تولد وزن مناسبی خواهد داشت یا نه. احتمالا در جداول مختلف، وزن جنین در هفته های متفاوت را مشاهده کرده اید. در انواع معتبر این جدول ها ذکر می شود که به طور میانگین وزن جنین در هفته 32 بارداری در حدود یک کیلو و 700 گرم است. البته در نظر داشته باشید که این اعداد میانگین است و وزن جنین شما ممکن است بیشتر یا حتی کمتر از این مقدار باشد. عوامل متفاوتی بر روی وزن جنین و نوزاد اثر دارند که از مهمترین آنها می توان به ژنتیک، چندقلویی، فضای داخل رحم، تغذیه مادر و … اشاره کرد. درصورتی که وزن جنین شما نسبت به عدد ذکر شده بسیار کمتر است، لازم است مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین همانند تخم مرغ، حبوبات و … را افزایش دهید، بیشتر استراحت کنید تا کالری کمتری بسوزانید.

تغذیه در هفته سی و دوم بارداری

دریافت فیبر در سه ماهۀ سوم بارداری اهمیت بسیاری دارد زیرا به عملکرد بهتر سیستم گوارشی شما کمک می کند. مصرف فیبر خوراکی که قسمت دیرهضم گیاهان است، بهترین راه طبیعی برای کمک به کارکرد منظم روده ها است. بیاکثر مادران بارداری که رژیم غذایی آنها بر اساس غلات کامل، میوه و سبزیجات است، فیبر کافی دریافت می کنند.

بانوان باردار باید روزانه 25 گرم فیبر دریافت کنند. برای درک بهتر چگونگی دریافت این میزان، بهتر است بدانید که در یک آواکادو یا موز متوسط یا یک وعده کلم بروکلی، ذغال اخته، برنج قهوه ای یا لوبیا حدود 3 گرم فیبر وجود دارد. مصرف روزانه سه یا چهار وعده میوه، مصرف سبزیجات به همراه غذا، نان های غلات کامل، برنج قهوه ای مقادیر زیادی از فیبر بدن شما را تامین می کنند.

فیبرها باعث می شوند زودتر و برای مدت بیشتری احساس سیری کنید، به همین دلیل از پرخوری و افزایش وزن بیش از حد جلوگیری می کنند. همچنین به کنترل دیابت و کاهش کلسترول و خطر بیماری های قلبی نیز کمک می کنند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر در هر دوره ای از زندگی برای سلامتی مفید است اما در این سه ماهه بارداری هفته سی و دوم بارداری می تواند مشکل شایعی مانند یبوست را از بین ببرد، از اینرو سعی کنید در میان وعده های خود از نان غلات کامل و غلات صبحانه استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای هفته سی و دوم بارداری

شاید در هفته سی و دوم بارداری دوقلویی با دیدن برآمده شدن ناف خود متعجب شوید، این برآمدگی تحت فشار رشد سریع رحم تان بوجود آمده است. این فشار باعث می شود دکمه شکم تان بیرون بزند!

ناف برآمده برای بسیاری از مادران باردار ناخوشایند است، به همین دلیل ترجیح می دهند برای پوشاندن آن از دامن و شلوارهای فاق بلند و دارای کمر پهن استفاده کنند تا آنرا بپوشانند؛ اگر شما نیز نمی خواهید دکمه شکمتان دیده نشود می توانید از باند مخصوص این کار استفاده کنید.

برآمدگی ناف در این دوران امری طبیعی است و چند ماه پس از زایمان به حالت قبلی باز می گردد. در صورت نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

 

کد مطلب : هفته سی و یکم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
2/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست