هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری اگر تخمک گذاری انجام شود و تخمک با اسپرم ملاقات کند، رویداد شگفت انگیزی به سرعت اتفاق می افتد. از باروری یک تخمک تا تبدیل شدن به سلولی به شکل توپ با 58 سلول تنها سه روز زمان لازم است. این توپ که “بلاستوسیست” نام دارد تا پایان هفته از لوله فالوپ عبور کرده و به رحم خواهد رسید و خود را به دیواره ضخیم شده رحم متصل خواهد کرد. این مرحله تحت عنوان لانه گزینی شناخته می شود.

ممکن است شما چند هفته بعد متوجه این لقاح شوید، اما هورمون ها برای حفظ بارداری در این زمان کار خود را آغاز می کنند. تا پایان هفته 3 بارداری جنین شما 0/2 میلی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

احتمالا تا این زمان تخمک گذاری کرده اید و تخمک بارور شما حالا سفر خود را آغاز کرده است. به محض اینکه تخمک توسط تخمدان آزاد شود، از یکی از لوله های فالوپ گرفته شده و به سمت رحم حرکت می کند و در پهن ترین قسمت لوله که آمپول نام دارد لقاح رخ می دهد. اغراق نیست اگر بگوییم که شانس رسیدن اسپرم به مکان ملاقات با تخمک یک در میلیون است. تقریبا 300 اسپرم به لوله فالوپ می رسند، اما تنها یکی از آنها می تواند تخمک را بارور کند. وقتی اسپرم به داخل تخمک نفوذ کرد واکنشی رخ می دهد و لایه بیرونی تخمک برای ورود دیگر اسپرم ها غیرقابل نفوذ می شود. هر اسپرم و تخمک حاوی 23 کروموزوم هستند که هر کدام نیمی از ماده ژنتیک کلی مورد نیاز را دارند. پس از ترکیب کروموزوم های تخمک و اسپرم، نطفه تشکیل شده و باروری کامل می شود.

در سومین هفته بارداری و تقریبا تا 4 روز پس از لقاح، مایعی شروع به جمع شدن در مورولا می کند. این مایع یک لایه مجزای بیرونی را می سازد که توده داخلی سلولی را درون محفظه ای قرار می دهد. لایه داخلی به جنین و لایه بیرونی به جفت تبدیل می شود. اکنون ساختار کلی تقریبا شامل 58 سلول می باشد و “بلاستوسیست” نام دارد.

وضعیت مادر در هفته سوم بارداری

در این مرحله از ادامه باروری، رویان در حال رشد خبر وجود خود را به غده هیپوفیز در مغز شما مخابره می کند و جریان عادت ماهانه شما را متوقف می سازد. این عمل توسط تولید یک هورمون جدید بنام “کوریونیک گونادوتروپین انسانی” (HCG) انجام می شود. این هورمون دوره ماهانه شما را متوقف و موجب افزایش پروژسترون که برای بارداری ضروریست می شود. هورمون پروژسترون برای حیات رویان (جنین قبل از هفته 9 بارداری) در رحم ضروریست و باعث رشد کامل و سلامت او تا قبل از تولد می شود.بعد ها، حوالی هفته 4 تا 5 جنین شما تمام هورمون های مورد نیاز جهت حفظ بقای خود را تولید خواهد کرد. البته تغذیه و پناهگاه او از جانب شماست، اما حتی در هفته های نخست بارداری یعنی تا زمانیکه هورمون ها و ژن های جنین فعال شوند، او همچون یک انسان مستقل عمل می کند.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

علائم سقط جنین در هفته سوم بارداری

سقط جنین به معنای از دست رفتن جنین در حال رشد در درون رحم است و این زمانی اتفاق می افتد که جنین درون رحم لانه گزینی کند، تست بارداری مادر مثبت شود و به دنبال آن محصولات حاملگی از درون رحم خارج شده و دفع گردد. مهم ترین علامت سقط جنین لکه بینی است اما در هفته سوم بارداری نمی توانی از چیزی تحت عنوان علائم سقط جنین در هفته 3 بارداری صحبت کنیم. چرا که در این زمان به تازگی تخمک گذاری رخ داده، لقاح انجام شده و توده سلولی که همان بلاستوسیست است و از لوله های رحمی به سمت رحم حرکت می کند، در انتهای هفته سوم بارداری و در اوایل هفته چهارم به تازگی لانه گزینی می کند و بعد از آن رشد و نمو پیدا کرده و به جنین بالغ تبدیل می شود. بنابراین وقتی هنوز لانه گزینی رخ نداده است، سقط جنین نمی تواند همراه با علامتی باشد که مادر متوجه آن گردد.

عدد بتا در هفته سوم بارداری

عدد بتا چیست؟ منظور از عدد بتا همان هورمونی است که در هنگام اتصال جنین به دیواره رحم مادر توسط سلول های جفت تولید شده و به درون خون مادر آزاد می شود. این هورمون که نام اصلی آن βhCG است و توسط سلول های سنسشیوتروفوبلاست جفت تولید می شود، در روز 9 ام بعد از لقاح وارد خون مادر می گردد و در روز 14 ام بعد از لقاح توسط کلیه ها از جریان خون مادر گرفته شده و وارد ادرار او می شود و به این ترتیب سبب مثبت شدن تست بارداری خانگی و یا همان بی بی چک خواهد شد. اگر آزمایش کمی بارداری بدهید، در برگه پاسخ آزمایش علاوه بر وجود داشتن  یا نداشتن این هورمون در خون شما، مقدار آن نیز گزارش خواهد شد. تفسیر آزمایش خون بارداری بتا  در هفته های مختلف می تواند تا حدی نشان دهد که شما در کدام هفته قرار دهید اما در هفته سوم بارداری این امکان وجود ندارد. زیرا که در این هفته هنوز لانه گزینی انجام نشده، جنین با مادر ارتباط خونی برقرار نکرده است و نمی تواند هورمون بتا را وارد جریان خون مادر کند. برای بررسی مقدار عدد بتا در هفته های مختلف بارداری لازم است که حداقل دو هفته دیگر صبر کنید.

عکس سونوگرافی هفته سوم بارداری

سونوگرافی روشی است که با کمک آن می توان اندام های دورنی بدن را مشاهده کرد. در این روش امواج صوتی توسط دستگاه مبدل تولید شده و به ارگان های بدن برخورد می کنند. سپس بازتاب آنها مجددا توسط مبدل جمع آوری شده و به تصاویر قابل مشاهده در مانیتور دستگاه تبدیل خواند شد. اگر هدف شما از مشاهده عکس سونوگرافی در هفته سوم بارداری دیدن جنین درحال رشد است، باید بگوییم که چنین چیزی امکان پذیر نیست. زیرا که در این هفته به تازگی لقاح انجام شده و توده سلولی که ابتدا مورولا و سپس بلاستوسیست نامیده می شود، از لوله های رحمی در حال حرکت به سمت حفره رحم است و به زودی در رحم لانه گزینی خواهد کرد. در حقیقت این توده سلولی بسیار کوچکتر از آن است که بتوان حتی با کمک سونوگرافی داخلی آن را مشاهده کرد. اگر قصد دارید هفته 3 بارداری چیزی از جنین در حال رشدتان مشاهده کنید لازم است که حداقل تا هفته 6 بارداری صبر کند. در هفته 6 حامگی شاید بتوان با کمک سونوگرافی که قدرت تفکیک مناسبی دارد، ساک بارداری را درون حفره رحم تشخیص داد.

علائم بارداری در هفته سوم

علائم بارداری زمانی در بدن مادر ظاهر می شوند که تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی بدن مادر را تحت تاثیر قرار دهد. اولین هورمونی که از جفت تولید شده و وارد خون مادر می شود هورمون βhCG است. این هورمون توسط سلولهای جفت تولید می شود، ابتدا وارد خون و سپس وارد ادرار مادر می شود و وقتی مقدار آن در جریان خون مادر به سطح قابل ملاحظه ای رسید می توانید علائم و نشانه های بارداری را در بیشتر مادران مشاهده کنید اما نه در همه! زیرا برخی از مادران تا مدت ها هیچ نشانه ای اعم از حالت تهوع، خستگی و … را در خود بروز نمی دهند.

وقتی صحبت از علائم بارداری در هفته سوم می شود، باید به شما بگوییم که در این هفته هنوز لانه گزینی انجام نشده، مادر با جنین ارتباط خونی برقرار نکرده، درنتیجه علائم بارداری در بدن شما نمایان نخواهد شد. اگر در این هفته علامتی همچون حالت تهوع را در خود مشاهده می کنید ممکن است مربوط به مسائلی غیر از بارداری، همچون مشکلات گوارشی و … باشد. برای مشاهده کردن نشانه های بارداری لازم است چند هفته دیگر و حداقل تا انتهای هفته پنجم بارداری صبر کنید.

 

توصیه های غذایی هفته سوم بارداری

آهن کافی بدست آورید. هنگام بارداری بدن شما تقریبا دو برابر مقدار آهن معمول روزانه یعنی حدود 30 میلی گرم نیاز دارد تا پاسخ گوی افزایش 50 درصدی مقدار خون و ذخیره آهن جنین باشد. برای جذب بهتر آهن را با ویتامین C ترکیب کنید.

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی و دوری از تغذیه نامناسب و همچنین استرس، بزرگترین کاری است که شما می توانید در این مرحله که فرزندتان در حال برقراری پیوند خونی با شماست، انجام دهید.

باید ها و نباید های هفته سوم بارداری

مصرف بسیاری از داروها بی خطرند، اما مصرف بعضی نه. مصرف آنتی هیستامین های آلرژی، قرص های خواب بدون نسخه و بسیاری از داروهای مسکن، بطور کامل ارزیابی نشده اند.اگر بطور اتفاقی داروی بدون نسخه ای مصرف کردید که برای بارداری مناسب نیست، مصرف یک قرص معمولا آسیبی به همراه نخواهد داشت. هرچند اگر نگرانید می توانید توصیه های پزشک را جویا شوید. اگر در دوره بارداری نیاز به مصرف دارو دارید نیز برای اطمینان از پزشکتان بپرسید. پزشکان داروساز بخوبی از اثرات دارو ها مطلع اند، ولی پزشکتان تنها و بهترین کسی است که می توانید برای تجویز دارو با او مشورت کنید.

به طور کلی پیشنهاد می کنیم که اگر برای باردار شدن تلاش می کنید، از داروهای غیر مجاز چه به صورت شمیایی و چه به شکل گیاهی، حتی عرقیجات نامناسب استفاده نکنید.

 

کد مطلب : هفته سوم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
3.9/5 - (21 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست