هفته دوازدهم بارداری

بیشتر مادران باردار اولین سونوگرافی خود را در هفته دوازدهم بارداری انجام می دهند و این بزرگ ترین هیجان سه ماهه اول بارداری است.

اندام های فرزندتان کاملاً شکل گرفته و بلندتر شده اند و حالت های جدید بسیار زیادی را امتحان خواهد کرد. در این مرحله سر جنین کمی گردتر شده است.  بند ناف کاملاً رشد کرده و مسئول انتقال مواد مغذی حیاتی مانند گلوکز، از خون شما و جفت به جنین است و در ادامه بارداری بندناف بلندتر خواهد شد. قلب فرزندتان به سرعت در حدود 160 ضربه در دقیقه می تپد، که دو برابر ضربان قلب شماست. دهان با کسب توانایی باز و بسته شدن به جنین اجازه می دهد تا مایع آمنیوتیک را قورت داده و یا خمیازه بکشد. طول جنین 5/14 سانتیمتر می باشد.

وضعیت جنین در هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازده بارداری فرزندتان از یک توپ سلولی به یک جنین فعال تبدیل شده است. فرزندتان دیگر قادر است کارهای بسیاری انجام دهد، ازجمله باز کردن دهان، خمیازه کشیدن، سکسکه و عمل قورت دادن. عمل قورت دادن از مکیدن زودتر فعال می شود، فرزندتان مدام مایع آمنیوتیک را قورت خواهد داد اما حرکات پیچیده تر مکیدن تا هفته های 18 تا 20 اتفاق نخواهد افتاد. عمل قورت دادن به رشد روده ها کمک می کند. قلب جنین در هفته 12 بارداری تقریباً در هر دقیقه 140 ضربه می تپد، که حداقل دو برابر ضربان قلب شما می باشد. قلب و سیستم هدایت جریان الکتریکی داخلی آن از لحاظ ساختاری کامل شده اند، اما عروق خارجی آن همچنان نابالغ هستند. تا پایان دوازدهمین هفته بارداری طول بدن جنین 5/14 سانتی متر و وزن او 14 گرم خواهد بود.

وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری

با انجام سونوگرافی در این هفته در خواهید یافت که خطر سقط جنین کاهش یافته و دیگر می توانید با آرامش کامل مابقی بارداری را ادامه دهید. این موضوع می تواند برای شما خوشایند باشد، بخصوص اگر از روز اول بارداری نگران بوده اید. با ادامه بارداری خطر سقط نیز کاهش یافته و تا پایان هفته دوازدهم بارداری احتمال آن به یک درصد می رسد.

در دوران بارداری تغییراتی در پوست شما ایجاد می شود. برخی به دلیل سطح بالای پروژسترون، روی پوست خود جوش در می آورند. یا برخلاف آن ممکن است به علت هورمون های بارداری دچار خشکی پوست شوند. ممکن است همچنان که شکم رشد کرده و پوست کشیده می شود، خشکی پوست آن بخش بیشتر شود. در این زمان استفاده از انواع ماسک های بارداری می تواند کمک کننده باشد.لک ها و خال ها ممکن است تیره تر شوند. همچنین احتمال دارد متوجه خطوط باریک و قرمز روی قفسه سینه یا پاها شوید. به اینها خال های عنکبوتی گفته می شود که به دلیل افزایش خون در سطح پوست بوده و موجب گشادی عروق شده و درنتیجه بیشتر قابل رویت می شوند.

افزایش سطح استروژن در برخی بانوان موجب می شود تا نسبت به قبل از بارداری پوست بهتری داشته باشند. سرخی پوست بدلیل افزایش حجم خون در بارداری ایجاد می شود که به شما چهره ای سرخ و سلامت می دهد.

اگرهنگام بالا رفتن از پله ها از نفس افتادید، آن را به عنوان یکی از عوارض جانبی و طبیعی بارداری بپذیرید.

کمی احساس کم نفس بودن، تا پایان سه ماهه اول، طبیعی است. چراکه  قلب و ریه های شما باوجود تغییراتی که در بدن رخ می دهند، مجبورند سخت تر تلاش کنند تا بتوانند اکسیژن مورد نیاز را به بدن شما برسانند تا جنین رشد مطلوبی داشته باشد.

مقدار اکسیژن مورد نیاز بدن در بارداری حدود 20 درصد بیشتر از معمول است؛ مقداری از این اکسیژن به جفت و جنین، و مابقی به سایر اندام های شما منتقل می شود. برای بدست آوردن این میزان بالای اکسیژن، به ویژه هنگام ورزش، سریع تر و عمیق تر نفس می کشید و اغلب نفس نفس زده و دچار نفس تنگی می شوید.

با رشد جنین، رحم شما کمی به سمت بالا کشیده می شود و بقیه اندام های شکمی برای ایجاد فضای بیشتر، ترتیب قرارگیری خود را تنظیم می کنند. اندام ها و رحم به دیافراگم شما فشار آورده، درنتیجه تنفس عمیق دشوار می شود. بنابراین برای دریافت اکسیژن مورد نیاز خود، مجبور می شوید سریع تر نفس بکشید. هورمون پروژسترون نیز سرعت تنفس شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر در مورد تنگی نفس خود نگران هستید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

علائم مادر در هفته دوازدهم بارداری

وقتی به هفته دوازدهم بارداری رسیده اید یعنی تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی به حدی رسیده که در بیشتر مادر می تواند تغییرات قابل توجهی را ایجاد کند. در مادرانی که به تهوع بارداری دچار می شوند، معمولا تهوع صبحگاهی در این هفته ها به اوج خود می رسد. شاید بخواهید بدانید که علت تهوع صبحگاهی در بارداری چیست و چه روش های درمانی دارد؟ زیرا گرچه این عارضه بسیار شایع است، اما راهکارهای درمانی نیز برای کاهش شدت آن وجود دارد. افزیش هومون ریلکسین می تواند به تدریج مفاصل شما را شل کند و برخی درد ها همچون کمر درد، درد زانو و … به تدریج خود را نشان دهند. در این زمان معمولا سینه ها متورم شده و ممکن است در لمس دردناک باشند.

ممکن است در این روزها احساس کنید که بیش از حد خسته اید و توان انجام کاری را ندارید، دلیل این موضوع نیز تغییرات ناشی از بارداری است. به خودتان استراحت بدهید، درصورت نیاز برای انجام کارهای منزل از کسی کمک بگیرید. به زودی و با گذر از سه ماهه اول بدن شما با تعداد بسیار زیادی از تغییرات تطابق پیدا خواهد کرد.

هفته دوازدهم بارداری و تعیین جنسیت

اطلاع از جنسیت جنین یکی از هیجان انگیز ترین بخشهای بارداری است. می توانید در هفته دوازدهم بارداری با حرف های مادر ها و مادر بزرگ ها که از روی چهره مادر، شکل شکم و … جنسیت جنین را حدس می زنند خود را سرگرم کنید اما می دانید که شاید درنهایت حدس آنها درست از آب دربیاید، اما از نظر علمی نمی توان به آنها استناد کرد.

بهترین کار برای اطلاع از جنسیت جنین به ساده ترین روش آن است که تا پایان هته 16 بارداری صبر کرده و سپس سونوگرافی تعیین جنسیت انجام دهید، در این زمان شکل کلی دستگاه تناسلی جنین به مرحله ای از رشد و تکامل رسیده است که متخصص سونولوژیست می تواند به طور قطعی جنسیت جنین را تشخیص دهد. اگر عجله دارید و نمی توانید تا پایان هفته 16 حاملگی صبر کنید، انجام تست بی خطر سل فری را به شما پیشنهاد می کنیم. در این تست که در هر زمانی بعد از هفته 10 بارداری قابل انجام است، یک نمونه خون از مادر گرفته می شود، در آن ژنوم جنین بررسی شده و می توانید از جنسیت فرشته کوچکتان مطلع شوید.

دل درد در هفته دوازدهم بارداری

دل درد عارضه ای است که در ماه های مختلف بارداری به علل گوناگونی ممکن است آن را تجربه کنید. اگر دچار دل درد در هفته دوازدهم بارداری شده اید، ممکن است این درد فقط و فقط ناشی از تغییرات درون شکم همچون بزرگ شدن رحمتان باشد که به خودی خود برطرف شده و نیازی به هیچگونه درمانی نیست. فقط باید کمی استراحت کنید تا درد برطرف شود. یکی از علل دل درد در بارداری همانند شرایط غیر حاملگی مشکلات گوارشی همچون نفخ و اسهال است، از دیگر علل دل درد در بارداری می توان به عفونت ادراری اشاره کرد که معمولا در این زمان درد را در نواحی زیر شکمتان حس می کنید. اگر دلیل دل درد در هفته دوازدهم بارداری عفونت دستگاه ادراری باشد، لازم است هرچه سریع تر آن را درمان کنید.

اگر دل درد در هفته دوازدهم بارداری با لکه بینی همراه شد حتما در اسرع وقت آن را به متخصص اطلاع دهید خصوصا در مواردی که سابقه زایمان زودرس و یا سقط دارید. پزشک متخصص با بررسی شرایط به شما داروهای حاوی پروژسترون تجویز می کند و از شما می خواهد تا مدتی را در حدود دو هفته استراحت کرده و از انجام کارهای سنگین اجتناب کنید.

کمر درد در هفته دوازدهم بارداری

کمر درد یکی از عارضه های شایع دوران بارداری است که مادران بسیار زیادی را گرفتار می کند. بازهم مقصر اصلی می تواند هورمون “ریلاکسین” باشد، زیرا این هورمون باعث شل و نرم شدن ناحیه لگن می‌شود. آرامش و ریلکس بوده این ناحیه باعث می‌شود تا محیط شکم برای رشد رحم مهیا شود و هنگام زایمان مسیر خروج نوزاد را فراهم کند. شاید متوجه شده باشید که گاهی کمردرد بر پایداری پاهایتان نیز تاثیر گذاشته و احساس “دست و پاچلفتگی” ایجاد کند.

اگر می خواهید از شر کمر درد در هفته دوازدهم بارداری خلاص شوید، ورزش های بارداری را جدی بگیرید، عضلاتی که با کمک ورزش قوی تر شده اند و تن غضلاتی بیشتری دارند، بهتر می توانند از مفاصل حمایت کنند در نتیجه شما درد کمتری را تجربه می کنید. برای تسکین این درد ها روش هایی همانند وان آب گرم، ماساژ، استفاده از کمر بند بارداری و … نیز می تواند کمک کننده باید. اگر درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل است، به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

توصیه‌های غذایی هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم بارداری چی بخوریم

احتمالا می پرسید که در هفته 12 بارداری چه بخوریم؟ در پاسخ به شما می گوییم که مصرف شیرینی و شکلات بصورت گاه به گاه مانعی ندارد، ولی غذاهای فرآوری شده معمولاً حاوی قند، نمک و چربی های پنهان بوده و مواد مغذی بسیار کمی دارند، بنابراین بهتر است مواد شیرین سالم تری را در میان وعده های خود جایگزین کنید، میوه های تازه انتخاب بهتری هستند.همواره برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و به دنبال آنهایی باشید که حاوی چربی کمتر و قند افزوده شده کمتری باشند. بطور منظم و سر ساعت وعده های غذایی خود را داشته باشید تا بتوانید میل به مصرف شیرینی ها را کنترل کنید. این کار باعث ثابت ماندن میزان قند خون و کاهش ویار مواد شیرین می شود. سعی کنید هر سه ساعت چیزی بخورید و اگر بین وعده های غذایی گرسنه شدید یک میان وعده سالم مانند ساندویچ مرغ، ماست کم چرب، میوه تازه یا میوه های خشک مانند کشمش یا زردآلو استفاده کنید. از هفته دوازدهم بارداری به بعد و حتی قبل از آن سعی کنید روزانه حدود دو لیتر آب بنوشید، زیرا اغلب وقتی تشنه هستید احساس گرسنگی دارید. نوشیدن یک یا دو لیوان آب می تواند مانع ناخنک زدن به ظرف شیرینی شود.

 

باید ها و نباید های هفته 12 بارداری

اکنون که به هفته 12 بارداری رسیده اید، اگر بجای آنکه مصرف سیگار را ترک کنید تنها مصرف آن را کم کرده اید، متن زیر را مطالعه کنید.

بسیاری از سیگاری ها از هنگامی که مصرف سیگار را کمتر کرده اند، دود آن را عمیق تر فرو می دهند و این امر میزان جذب سموم را افزایش می دهد. در اینجا چگونگی تاثیر سیگار بر فرزندتان را شرح می دهیم:

  • منوکسیدکربن، نیکوتین و عناصر دیگر از ریه ها به جریان خون گذر کرده و به جفت می رسند.
  • نیکوتین موجب افزایش ضربان قلب جنین می شود چرا که قلب مجبور است برای بدست آوردن اکسیژن بیشتر تلاش مضاعفی داشته باشد و این مسئله سرعت رشد جنین را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • مصرف سیگار خطر سقط جنین،زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تنباکو می تواند موجب بروز عوارضی از قبیل آسم و عفونت ریه نوزاد پس از تولد شده که به میزانی خطرناک است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان خواهد داشت.
  • اگر شما و همسرتان  سیگار مصرف می کنید، خطر مرگ نوزاد در خواب را چند برابر می کنید. هر دو باید سیگار را ترک کنید.
  • اگر با فرد سیگاری زندگی می کنید، هزاران مواد شیمیایی سمی سرطان زا یا دود سیگار که در هوای اطراف شما آزاد شده را تنفس می کنید.
  • چند مطالعه تایید کردند که حتی مصرف کم سیگار نیز می تواند به سلامت جنین آسیب رسانده و خطر سقط و زایمان زودرس را افزایش دهد.

 

کد مطلب : هفته دوازدهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
4.5/5 - (70 امتیاز)
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست