هفته بیست و پنجم بارداری
تقویم بارداریدوران بارداریسه ماهه دوم بارداری

به شما تبریک می گوییم که سه ماهه دوم بارداری تان را به پایان رسانده اید. اکنون و در ابتدای هفته بیست و پنجم بارداری باید خود را برای سه ماهه سوم بارداری آماده کنید.

بقیه دوره بارداری شما زودتر از آنچه که تصور می کنید سپری خواهد شد. زمان زایمان را مد نظر قرار دهید و برای تاریخ مرخصی خود از همین حالا تصمیم گیری کنید. اگر دوستان و اقوام با توصیه هایشان شما را بمباران می کنند، صبور باشید و به داستان های اغراق آمیز افراد در مورد بارداری و زایمان توجه نکنید. بجای آن سعی کنید که از منابع معتبر اطلاعات لازم را کسب کنید تا با آگاهی کامل بتوانید بر دشواری های ناشی از بارداری غلبه کنید.

طی هفته 25 بارداری فرزندتان بیشتر خمیازه خواهد کشید او احتمالاً این کار را برای تنظیم میزان مایع موجود در ریه هایش انجام می دهد. جریان خون موجود در بند ناف و جفت دمای بدن او را تنظیم کرده و آن را به دمای بدن شما نزدیک می کند. همچنین اندام های پایین تنه با رشد لایه چربی، ظاهر برجسته تری پیدا می کنند. ولی سر جنین همچنان نسبت به بدن او بزرگ است، اما بطور کلی تمام بدن او به تناسب خاصی رسیده اند. در هفته 25 بارداری حس شنوایی او قوی شده و صداهای بلند موجب حرکت ناگهانی او می شوند.

تا پایان هفته بیست و پنجم بارداری وزن جنین بین 800-652 گرم و طول بدن او 34/6 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

با فرا رسیدن هفته بیست و پنجم بارداری در قسمت گردن، سینه و کمر فرزندتان ماده ای به نام چربی قهوه ای ساخته می شود. این چربی جهت تامین گرما و انرژی نوزاد پس از تولد تولید می شود. جنین در حال حاضر، هیچ کنترلی نسبت به دمای بدن خود ندارد و دمای بدن جنین تا زمان تولد توسط جفت، در سطح مطلوبی نگه داشته می شود.

جنین در داخل رحم تنها قادر به شنیدن صداهای فرکانس پایین ( صدای بم مثل صدای پدرش) است. علت آن، این است که مایع آمنیوتیک نه تنها اطراف گوش های او را فرا گرفته است بلکه در داخل آنها نیز وجود دارد. خمیازه کشیدن راهی برای برطرف کردن گرفتگی گوش است و از این لحظه به بعد فرزندتان زمان زیادی را صرف خمیازه کشیدن خواهد کرد.

همچنین بینی جنین بخوبی شکل گرفته است و او علاوه بر قورت دادن منظم مایع آمنیوتیک، هربار از راه بینی نیز آن را وارد بدن و خارج می کند. او نیز همانند افراد بالغ از یکی از سوراخ های بینی خود بیشتر استفاده می کند.

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

افزایش وزن بارداری می تواند موجب کشیدگی و ایجاد ترک هایی در پوست شود. در ابتدا این ترک ها صورتی یا قرمز رنگ هستند و با خارش همراه اند. پس از پایان بارداری کم رنگ و شفاف شده و کمتر قابل رویت خواهند بود. این ترک ها عموماً در سینه ها، شکم، پهلوها و ران ها ایجاد می شوند و این مسئله در اکثر مادران باردار رخ می دهد.

ممکن است این ترک ها ناشی از عوامل ژنتیکی باشند، هرچه بارداری در سن بالاتری رخ دهد ایجاد این ترک ها نیز محتمل تر است، زیرا با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی پوست کمتر می شود. استفاده از مرطوب کننده های پوست، شاید همیشه و به طور کامل از ایجاد این ترک ها جلوگیری نکند اما پوست را نرم نگه می دارد و خارش ناشی از ترک ها را کاهش خواهد داد. ورزش کردن به همراه تغذیه سالم اضافه وزن شما را به حداقل می رساند و در نتیجه میزان کشیدگی پوست کمتر می شود.

از هفته بیست و پنجم بارداری بهتر است در مورد نحوه زایمان و تولد فرزندتان اطلاعات بیشتری کسب کنید و برنامه زایمان خود را آماده کنید. البته ممکن است برخی از مادران با توصیف مراحل به دنیا آوردن فرزندشان با جزئیات دقیق و لحظه به لحظه شما را نگران کنند. گویی برای این افراد این کار بخشی از روند بهبودی پس از زایمان به حساب می آید و هیچ چیزی برای آنها بهتر از یک شنونده جدید، بخصوص مادری که نخستین بارداری را تجربه می کند، نیست. بنابراین بدون شک شما، حتی از افراد غریبه نیز داستان های وحشتناکی درباره زایمان خواهید شنید!

به خاطر داشته باشید که تجربه هر مادری در مورد زایمان متفاوت است. بنابراین بر روی برنامه زایمان خودتان متمرکز شوید. بدون شک برای برخی بانوان زایمان بسیار سخت است در حالیکه برخی دیگر زایمان راحت و بی دردسری را تجربه می کنند.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته بیست و پنج بارداری یعنی چند ماهگی؟

اکنون که در هفته بیست و دوم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته بیست و پنجم حاملگی هستید، ماه ششم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که شش ماهتان کامل شده است و در اولین هفته از ماه هفتم هستید.

مسافرت در هفته بیست و پنجم بارداری

اگر شما در طول دوران بارداری خود قصد سفر کردن دارید، داشتن احتیاط برای سفر از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین حتماً پزشک خود را از تصمیم خود آگاه سازید. اگرچه که سفر با هواپیما در طول دوران بارداری بی‌خطر و ایمن است، ولی در مورد خانم‌هایی که دارای شرایط خاصی هستند و احتمال زایمان اورژانسی در آنها وجود دارد، توصیه نمی‌شود که با هر وسیله‌ای به سفر بروند. برخی از پیچیدگی‌های دوران بارداری که مانع سفر شما می‌شوند، عبارتند از: افزایش فشار خون، دیابت کنترل نشده، بیماری “سلول داسی شکل”، سابقه زایمان زودرس، غیرطبیعی بودن جفت.
متخصصان می گویند که مسافرت در سه ماهه دوم بارداری یعنی از ماه سوم تا ششم درصورتی که بارداری شما کاملا طبیعی بوده و با هیچ مشکلی درگیر نباشید اشکالی ندارد. البته به شرطی که تمامی نکات احتیاتی را رعایت کنید! اما وقتی درمورد مسافرت در هفته بیست و پنجم بارداری صحبت می شود یعنی زمانی که وارد سه ماهه سوم شده اید، دراین زمان انجام مسافرت های غیر ضروری توصیه نمی شود و اگر مشکل خاصی در این بارداری دارید و یا سابقه سقط و زایمان زودرس داشته باشید، انجام مسافرت ممنوع است! به طور کلی درمورد مسافرت در هفته بیست و پنجم بارداری باید از پزشک خود سوال کنید، شرایط، مسافت، وسیله ای که قرار است با آن مسافرت کنید و … را به او توضیح دهید زیرا فقط با اجازه پزشک می توانید مسافرت کنید.

 درد زیر شکم در هفته بیست و پنجم بارداری

اغلب مادران باردار از مواجهه با انواع دردها، گرفتگی ها، اسپاسم ها و سوزش های متنوع در دوران بارداری خود متعجب می شوند، اما درد زیر شکم در هفته بیست و پنجم بارداری چیزی است که اغلب آن را تجربه می کنند.
بارداری تنها در رحم شما اتفاق نمی افتد بلکه سرتاسر بدن شما را بویژه اندام ها و سایز شکم تان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجا که رحم شما در دوران بارداری، خارج از حفره لگن رشد می کند، در بیرون و درون آن تغییرات گسترده ای رخ می دهد. رباط ها و عضلات بدن شما برای ایجاد فضای بیشتری جهت رشد جنین، کشیده و دردناک می شوند. البته در این میان تاثیرات هورمون های بارداری، بزرگ شدن رحم و جابجا شدن اندام های داخلی نیز بی تاثیر نیستند. تمامی این رخداد ها می توانند سبب بروز درد در نواحی زیر شکم، لگن و حتی داخل ران ها شوند. اما بیشتر این دردها با استراحت بهبود پیدا می کنند. اگرکه درد شما شدید است و برایتان قابل تحمل نیست، یا با علائمی همچون لکه بینی و خونریزی همراه شده، حتما باید هرچه سریع تر آن را به مخصص اطلاع دهید.

تغذیه در هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته 25 بارداری چی بخوریم؟ علاوه بر خوردن سه وعده غذا در طول روز، احتمالاً به میان وعده نیز احتیاج خواهید داشت. مصرف میان وعده مادامی که غذای مناسبی را برای میان وعده انتخاب کنید و از خوردن بی رویه کلوچه و چیپس و سایر هله هوله ها خودداری کنید، مانعی ندارد. با کمی برنامه ریزی قبل از خرید، می توانید میان وعده هایی سالم برای خوردن تهیه کنید.

میوه های خشک می توانند بخش اعظم میان وعده های شما را تشکیل دهند، زیرا نگهداری و حمل آنها بسیار ساده است. از انواع مختلفی از میوه های خشک استفاده کنید. زیرا هر چه تنوع در مصرف بیشتر باشد، مواد غذایی مورد نیاز بدن بیشتر تامین می شوند. از برگه زردآلو، کشمش، ذغال اخته و آلبالو خشکه و برگه هلو نیز استفاده کنید.

  • مصرف آجیل کم نمک روشی سالم برای تامین نیاز شما به نمک است.
  • میوه تازه یک میان وعده مناسب و سرشار از مواد مغذی است. وقتی برای گردش از خانه بیرون می روید همیشه یک یا دو عدد میوه همراه خود داشته باشید. در منزل سالاد میوه تهیه و در یخچال نگهداری کنید. همیشه در یخچال میوه داشته باشید تا بتوانید دریک چشم بهم زدن از ترکیب آن با ماست وانیلی، اسموتی تهیه کنید.
  • ماست طعم دار و بستنی کم چرب هر دو میان وعده و دسر خوبی هستند. همیشه مقدار زیادی ماست کم چرب در یخچال ذخیره کنید.
  • همیشه در هنگام ترک منزل، به همراه داشتن میان وعده های سالم را فراموش نکنید.

 

بایدها و نبایدهای هفته بیست و پنجم بارداری

در این مرحله، احتمالاً سرپا ایستادن به ویژه به مدت طولانی برای شما کمی دشوار است. افزایش وزن، تغییر مرکز ثقل بدن (بویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری) و تغییرات هورمونی منجر به درد و تورم در پاها می شود. ممکن است هورمون های بارداری که مفاصل را جهت سهولت زایمان نرم می کنند، تغییرات هورمونی همانند افزایش هورمون ریلکسین رباط های عضلات پا و پهلوها را نیز سست کرده و ایجاد ناراحتی کنند.

جهت کاهش ناراحتی پاها

  • از کفش های ورزشی استفاده کنید که دارای قوس مناسب هستند و فشار وارده بر ستون فقرات شما را کاهش می دهند. این کفش ها همچنین از ابتلا به التهاب فاشیای کف پا جلوگیری می کنند.
  • از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید. آنها علاوه بر راحت نبودن، موجب عدم تعادل در راه رفتن شده و حتی ممکن است موجب زمین خوردن شما نیز شود.
  • از کفشی استفاده کنید که دقیقاً اندازه پای شما باشد، در غیر این صورت برای خرید کفش جدید اقدام کنید. اندازه پا در برخی از مادران در دوران بارداری، یک سایز بزرگ می شود و پس از بارداری نیز هرگز به حالت قبلی باز نمی گردد.
  • به طور منظم ورزش کرده و از ایستادن های طولانی مدت اجتناب کنید. اگر به واسطه شغلتان ناگزیر از ایستادن هستید، در فواصل منظم استراحت کنید.

 

 

کد مطلب : هفته بیست و پنجم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست