هفته بیست و نهم بارداری

هفته بیست و نهم بارداری نقطه عطفی در رشد جنین شماست. اگر چه نوزادی که در این مرحله از بارداری به دنیا بیاید هنوز برای تنفس نیاز به مراقبت های خاص دارد ولی با این وجود ریه ها تقریبا به بلوغ کافی رسیده و شانس زنده ماندن در خارج از رحم به طرز قابل توجهی نسبت به هفته های پیش افزایش یافته است.

مغز جنین در هفته بیست و نهم بارداری بارداری به رشد خود ادامه داده و شکنج ها (چین‌هایی که در سطح مغز رشد می‌کنند و توسط شیارهایی از یکدیگر جدا می‌شوند ) بر روی سطح آن همانند مغز های بالغ شروع به شکل گیری می کنند. موهای ظریفی بنام لانگو سطح پوست جنین را می پوشاند که پیش از تولد از بین خواهند رفت، اما پس از تولد نیز می توان تعدادی از آنها را در پشت نوزاد مشاهده کرد.

تا پایان هفته 29 بارداری وزن جنین بین 1613-1145 گرم و طول بدن او 38/6 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری بارداری چرخه خواب و بیداری جنین از ثبات بیشتری برخوردار شده است؛ ولی با این حال حرکت های او مبنی بر بیدار بودنش نیست. زیرا فرزندتان فقط زمان بسیار کوتاهی را با چشم های باز به فعالیت می پردازد. بنابراین بیشتر حرکاتی که احساس می کنید در حین خواب اتفاق می افتند.

سریع ترین رشد مربوط به اندام های داخلی جنین به خصوص کبد و مغز اوست. پس از آن لایه چربی در زیر پوست جمع شده و فرم بدن جنین به تدریج شکل می گیرند. در هفته بیست و نه بارداری خطوط منحصر به فرد اجزای اصلی صورت مثل گوش ها، لب ها و بینی بیش از پیش قابل مشاهده هستند. از حالا به بعد خصوصیات چهره بارزتر شده و تفاوت های فردی مشخص تر می شوند.

رشد جنین به دریافت تثبیت شده مواد غذایی بستگی دارد. اکثر مواد غذایی مورد نیاز جنین از بدن شما و از طریق جفت به جنین انتقال می یابد ولی بعضی از مواد بوسیله خود جفت و بعضی دیگر از جمله هورمون تیروکسین توسط خود جنین تولید می شوند. در مراحل اولیه بارداری تاثیر عوامل ژنتیکی بر قد جنین بسیار چشمگیر است ولی از این مرحله به بعد عوامل محیطی تاثیر بیشتری خواهند داشت.

وضعیت مادر در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری ممکن است کمی دچار کسلی و کمر درد شوید، اما روش های مفید و بسیاری وجود دارند تا ذهن شما را از مشکلات  دور نگه دارند. بطور مثال، می توانید به جستجوی کلاس های شیردهی بپردازید، برای مرخصی زایمان برنامه ریزی کنید و لیستی از لوازم مورد نیاز نوزادتان مانند پوشک، زیرانداز تعویض پوشک، لباس نوزاد، پیش بند نوزاد و دستمال او را تهیه کرده و هر هفته چند قلم از آنها را بخرید.

در این زمان رحم شما بسیار بزرگ شده است و حدود 57 گرم وزن دارد و کمتر از 14 سانتی متر مکعب مایعات در خود نگاه می دارد. رحم باید به حدی بزرگ شود تا بتواند جنین، جفت و کل مایع آمنیوتیک را در خود جای دهد. در حین رشد رحم، شما ممکن است عوارضی مانند کمر درد، ورم در پا و مچ پا، سوزش سردل، بواسیر و خارش پوست را تجربه کنید. بعد از زایمان و کوچک شدن رحم این عوارض به طور معمول از بین می روند. سنگینی که در قسمت زیر شکم خود حس می کنید به علت این است که جنین خود را می چرخاند و سرش را پایین می آورد و به سقف شکم و پهلو ها ضربه می زند.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته بیست و نهم ماه چندم بارداری است؟

اکنون که در هفته بیست و دوم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته بیست و نهم حاملگی هستید، ماه هفتم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که هفت ماهتان است و در اوایل ماه هشتم هستید.

اندازه شکم در هفته بیست و نهم بارداری

اگر شما قد بلندی دارید و شکم شما هم ارتفاع بلندی دارد، احتمالأ برجستگی های شکم شما رو به بیرون رشد نمی کند و اندازه آن کوچکتر به نظر می رسد. به دلیل بلند بودن قد شما، فضای بیشتری برای رشد جنین از داخل شکم تان برای جنین باز می شود. در نتیجه جنین به جای اینکه رو به بیرون بزرگ شود، رو به بالای شکم رشد می کند. از طرف دیگر، اگر قد شما کوتاه تر باشد فضای زیادی بین لگن و دنده های شما وجود ندارد تا رحم به سمت بالا رشد کند و به ناچار رشد جنین رو به بیرون خواهد بود، به این ترتیب شکم شما بزرگ‌تر دیده می شود.
اگر در اولین بارداری تان هستید، یعنی شکم شما اولین بار است که دچار کشش می شود. و این بدان معناست که شما عضلات سفتی دارید که باعث جمع شدن رحم در بارداری اول می شوند. همچنین، عضلات شکم شما که تا به حال کشیده نشده بودند، اکنون تحت کشش قرار می گیرند. از این رو، برآمدگی شکم شما نسبت به آنچه انتظار می رود کوچک تر به نظر می رسد. بدیهی است که اندازه شکم در بارداری دوم و سوم و … معمولا نسبت به بارداری اول معمولا کمی بیشتر خواهد بود زیرا عضلاتی که یک بار تحت کشش قرار گرفته اند، دیگر مقاومت قبل را نخواهند داشت. به عنوان یک قاعده کلی نباید از روی اندازه شکم در هفته بیست و نهم بارداری درمورد رشد و سلامت جنین قضاوت کند. مناسب بودن یا نبودن رشد جنین را سونوگرافی تعیین می کند و ارتباطی با اندازه شکم در ماه ها و هفته های مختلف ندارد.

حرکت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

جنین شما بصورت تقریبی در هر ساعت 30 دفعه تکان می خورد ولی این بدان معنی نیست که شما باید تمامی حرکات را حس کنید. به علاوه او به دلیل خوابیدن های مکرر، ممکن است در بعضی مواقع بدون تحرک باشد. بنابراین شما قادر به حس کردن تمامی حرکت های جنین خود نخواهید بود.
بطور کلی بیشترین حرکت های جنین اغلب در اواخر دوره سه ماهه دوم و اوایل دوره سه ماهه سوم اتفاق می افتد. در اواخر دوران بارداری، باید انتظار کمتر شدن فعالیت های جنین را داشته باشید ولی نه بصورت کامل، زیرا فرزندتان دیگر از حرکت کردن در این فضای کم خسته شده است.
اگر در مورد حرکت های جنین خود نگران هستید، تعداد حرکت های او را در یک بازه زمانی دو ساعته زیر نظر داشته باشید. تعداد حداقل 8 حرکت از سوی جنین طبیعی و نرمال می باشد.

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری

در طول سه ماهه سوم بارداری جهت کسب انرژی کافی برای زایمان، سعی کنید تا استراحت و خواب کافی داشته باشید. هم چنین به منظور بالا نگه داشتن ذخایر کلسیم بدن تان در حد کافی از شیر، ماست، پنیر و سایر فراورده های لبنی استفاده کنید.

فراورده های لبنی، منبع بسیار خوبی برای کلسیم و پروتئین می باشند؛ که هر دوی این مواد در طول دوران بارداری مورد نیاز هستند. مواد معدنی برای تمام فعالیت های بدن ضروری می باشند. کلسیم یکی از این مواد می باشد که در سلامت استخوان ها و دندان ها نقش موثری را ایفا می کند. 99 درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها و یک درصد باقی مانده در پلاسمای خون و بافت های نرم یافت می شود. هم چنین کلسیم برای تشکیل دندان و استخوان های سالم جنین ضروری است. در دوره بارداری جذب کلسیم افزایش می یابد اما به طور معمول نیازی به کلسیم اضافی نیست. تراکم کلسیم در جنین رو به رشد، بیش از مادرش می باشد. این بدان معنی است که جنین توسط شما، ذخیره خوبی از کلسیم دریافت می کند.

نیاز به کلسیم در بانوان 16 تا 34 ساله 689 میلی گرم در روز است. که می تواند معادل 2 تا 3 وعده در روز مصرف فراورده های لبنی باشد. البته گاهی به 4 وعده در روز با توجه به نیاز مادر نیز می رسد. مقدار توصیه شده معادل مصرف 600 میلی گرم شیر می باشد. هر سهم معادل یک لیوان شیر یا ماست می باشد.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و نهم بارداری

برای کمک به رشد جنین و حفظ سلامتی کامل خود باید مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین را افزایش دهید. بنابراین سعی کنید غذاهایی مانند تخم مرغ، پنیر، گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، حبوبات، نان و غلات را در وعده های غذایی خود بگنجانید. در کنار وعده های اصلی استفاده از میوه، سبزیجات، آجیل و کربوهیدرات تصفیه شده را فراموش نکنید.

تعداد وعده های غذایی خود را کمتر کرده و در عوض آن را به 5 تا 7 وعده در روز افزایش دهید. برای عصرها تنقلاتی نظیر سبزیجات خام، پنیر، آجیل و میوه در نظر داشته باشید. می توانید در آغاز شب یک کاسه سوپ جو و چند ساعت بعد کمی میوه میل کنید.

هیچ قانونی وجود ندارد که تعیین کند چه ساعت هایی از روز باید غذا بخورید. پس فقط در صورت احساس گرسنگی به خوردن غذا بپردازید. تا زمانی که مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و پُرخوری نکنید می توانید هر زمان که میل داشتید چیزی بخورید کنید.

رشد جنین در رحم می تواند باعث ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک شود و این فشار حاصله به عصب سیاتیک – طولانی ترین عصب بدن- باعث ایجاد درد شدیدی می شود که از کمر شروع شده و تا ساق پا انتشار پیدا می کند. هر چند که بارداری می تواند باعث تشدید این درد شود ولی نمی توان آن را عامل اصلی ایجاد این عارضه دانست.

دوش آب گرم، کمپرس آب گرم و علاوه بر آن ماساژ ملایم توسط یک ماساژور حاذق و با تجربه می تواند در تسکین این درد کمک کننده باشد. ورزش هایی از قبیل یوگا یا ورزش های مخصوص بارداری در آب نیز می تواند به تقویت عضلات کمر کمک کند. همواره پیش از شروع برنامه های ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. در هنگام ورزش به نحوه صحیح انجام حرکات دقت کرده و سعی کنید از لباس های راحت و کفش ورزشی مناسب استفاده کنید. در صورت ابتلا به سیاتیک از پزشک خود بخواهید برایتان درمان های فیزیوتراپی تجویز کند. به این ترتیب با مراجعه به جلسات فیزیوتراپی و انجام تمرینات مربوطه، از شدت درد شما کاسته شده و میزان عوارض و خطرات احتمالی به حداقل خواهد رسید.

 

کد مطلب : هفته بیست و نهم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس
به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست