هفته بیست و ششم بارداری
تقویم بارداریدوران بارداریسه ماهه دوم بارداری

شما در مراحل پایانی بارداری هستید و با وجود اینکه شکمتان تا همین جا هم بسیار بزرگ شده است، ولی همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد، حتی با سرعتی بیشتر از گذشته! فرزندتان با قدرت بیشتری به اطراف حرکت خواهد کرد و حتی می تواند به صداهای بلند و موسیقی واکنش نشان دهد. سلول های عصبی در مغز او شروع به اتصال کرده و هماهنگی بین اعضای بدن او بیشتر می شود. شما نیز بهتر است برای تفریح، هم صحبتی و بدست آوردن دانش لازم، به کلاس های پیش از زایمان بروید و ذهن خود را فعال نگاه دارید.

در هفته بیست و ششم بارداری جنین اغلب انگشتان پای خود را در دستانش می‌‌‌گیرد و گاهی حتی آن‌ها را تا دهان خود نیز می‌رساند. هماهنگی بین دست ها در حال پیشرفت است و جنین اغلب دستان خود را به سمت صورت و به ویژه دهان خود می‌برد. بدن جنین بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند به راحتی خم شود. با بزرگتر شدن او، حرکاتش نیز قوی تر می شود.

تا پایان هفته 26 بارداری وزن جنین بین 1000-758 گرم و طول بدن او 35/6 سانتی متر خواهد بود.

وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و شش بارداری حجم بسیار زیادی از سلول های عصبی در سطح مغز فرزندتان شکل گرفته است؛ کاری که از این پس باید انجام شود این است که این سلول ها به یکدیگر متصل شوند.

در هفته 26 بارداری جنین می تواند حرکات هماهنگی را با دست و پاهایش انجام دهد، دست هایش را مشت کند و انگشتان پای خود را با دست بگیرد.

هماهنگی دستان فرزندتان در هفته بیست و ششم حاملگی به صورت قابل توجهی پیشرفت کرده است و او دائما دستانش را به سمت صورت و به ویژه دهان خود می برد. از آنجاییکه صورت و لب ها بسیار حساس هستند، این حساسیت بالا باعث واکنش هایی می شود که تاثیر مثبتی بر حرکات هماهنگ، آرام و هدفدار بین دست (پا) و دهان داشته باشد.

در این سه ماهه پایانی جنین درون رحم بسیار تحریک پذیر است. او ارتعاشات را نیز احساس می کند و می تواند به جز صداهای درون بدن شما مانند ضربان قلب، صداهای بیرونی مانند صدای صحبت کردن افراد را نیز بشنود. او می تواند حس کند که شما ثابت و یا در حال حرکت هستید.

تمرین برای زندگی پس از تولد نیز بخشی از فعالیت های جنین است، او حرکات تنفس و بلعیدن را تمرین می کند و حتی می تواند شست خود را بمکد.

وضعیت مادر در هفته بیست و ششم بارداری

با بزرگ شدن رحم، برای اینکه قفسه سینه فضای بیشتری برای رحم ایجاد کند، تحت فشار قرار می گیرد و این امر می تواند موجب درد و ناراحتی دنده ها شود. البته این درد در همه مادران باردار ایجاد نمی شود، اما اگر استخوان بندی بدن شما کوچک تر از حد معمول باشد و یا دوقلو باردار باشید، احتمال بروز آن بیشتر است. چنانچه فرزند شما تحرک زیادی داشته باشد و زیاد لگد بزند یا برای مدت طولانی در وضعیت بریچ یا نشسته بماند، درد بیشتری احساس خواهید کرد، زیرا در این موقعیت سر او به دیافراگم و قفسه سینه شما فشار وارد می کند. نشستن می تواند درد را شدیدتر کند زیرا در حالت نشسته به اندام داخلی شکمتان فشار بیشتری وارد می شود.

خواب های آشفته نیز یکی از موضوعاتی است که در سه ماهه سوم بارداری رایج است. در حقیقت شما بیشتر از گذشته خواب نمی بینید ولی از آنجاکه هنگام خواب بطور مرتب برای دستشویی رفتن بیدار می شوید، تعداد بیشتری از رویاهای خود را به یاد می آورید (در حالت عادی شما در طول مرحله رویابینی از خواب بیدار نمی شوید، به همین دلیل بیشتر رویاهای خود را هنگام صبح به یاد نمی آورید).

بیشتر مادران باردار خواب می بینند که کودک یا نوزادانی در خطر یا دچار مشکل هستند. طبیعی است که از دیدن این رویاها مضطرب شوید اما به یاد داشته باشید که آنها به هیچ وجه درباره اتفاقات آینده به شما خبر نمی دهند. رویا دیدن باعث می شود احساسات منفی را از فیلتر خواب بگذرانید تا اگر در بیداری با آنها مواجه شدید برایتان تازگی نداشته باشند. نگران نباشید زیرا با این که این رویاها آزاردهنده هستند به شما کمک خواهند کرد که با نگرانی های طبیعی خود درباره نگهداری از نوزاد کنار بیایید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب “دوران بارداری” را نیز مطالعه نمائید.

هفته بیست و ششم بارداری یعنی چند ماهگی؟

اکنون که در هفته بیست و دوم بارداری هستید، احتمالا می دانید که حاملگی را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کنیم که دو هفته بعد از آن تخمک گذاری رخ داده و لقاح انجام می شود. به همین سبب در دو هفته اول بارداری اصلا جنین وجود ندارد و به همین دلیل است که همواره سن جنین دو هفته از سن بارداری کمتر است.
از طرفی بعد از اتمام هفته 37 حاملگی یعنی وقتی که نه ماه تمام شد، تا پایان 42 هفتگی امکان انجام زایمان وجود دارد. ممکن است بگویید که اینجوری طول دوران بارداری 10 ماه می شود!! تمام آنچه تحت عنوان هفته ها و ماه های بارداری بیان می کنیم، همه و همه قرار دادی است. وقتی شما در هفته بیست و ششم حاملگی هستید، ماه ششم را پشت سر گذاشته و می توان گفت که شش ماهتان است و در اوایل ماه هفتم هستید.

ترشح در هفته بیست و ششم بارداری

در دوران بارداری تغییرات بسیاری زیادی را در مقدار و نیز رنگ ترشحات واژن تجربه خواهید کرد که این مساله گاها باعث نگرانی تعداد بسیار زیادی از مادران می شود. در بارداری هفته به هفته بارها به شما گفته ایم که دوران حاملگی زمان تغییرات است. در این زمان بدن شما به طرز شگفت انگیزی دچار تغییرات هورمونی می شود و سطح هورمون هایی همچون استروژن، پروژسترون، ریلکسین و … به شدت افزایش پیدا می کند. این تغییرات همه و همه نمودهایی را ایجاد می کنند که یکی از آنها افزایش ترشح در هفته بیست و ششم بارداری است.
در این دوران ممکن است حجم ترشحات شما افزایش یافته و رنگ آنها سفید، شفاف و حتی کرمی باشد. ممکن است ترشحات برخی مادران رقیق و آب مانند باشد درحالی که ترشحات واژن برخی دیگر غلیظ و کش دار است، برخی دیگر از مادران در این دوران ترشحات ژله ای دارند که همه گی طبیعی محسوب می شود. به طور کلی اگر ترشح در هفته بیست و ششم بارداری با بوی بدی همراه نباشد و رنگ های زرد، سبز، قهوه ای و … نداشته باشد، همچنین سبب بروز خارش و سوزش در مادر نشود، طبیعی تلقی شده و جای نگرانی نیست.

درد زیر شکم در هفته بیست و ششم بارداری

درد زیر شکم یکی از وقایع ناخوشایند بارداری است که در ماه های مختلف به علل گوناگونی می تواند رخ دهد. بدیهی است که اگر دچار درد زیر شکم در هفته بیست و ششم بارداری شده اید و دردها شدید هستند، همراه با لکه بینی اند و یا با گذشت زمان فاصله بین آنها کمتر شده و شدتشان بیشتر می شود، لازم است که هرچه سریعتر با متخصص تماس بگیرید.
اما در بیشتر موارد درد زیر شکم در هفته بیست و ششم بارداری ناشی از انقباضات تمرینی رحم است که ما به آنها انقباضات براکستون هیکس می گوییم. این دردها انقباضات بی ضرر رحمی هستند که معمولاً از سه ماهه دوم حاملگی آغاز شده و به نوعی حرکات تمرینی رحم جهت آماده شدن برای زایمان محسوب می شوند.
انقباضات براکستون هیکس، بدون درد، کوتاه مدت، با فواصل نامنظم و فرکانس پایین هستند و ریسک زایمان زودرس را افزایش نمی دهند. به طور کلی، تغییر موقعیت و استراحت کافی است تا آن ها ناپدید شوند. کم آبی می تواند این نوع انقباض را تحریک کند و به همین دلیل است که اغلب پزشکان نوشیدن آب بیشتر را برای کاهش درد ناشی از آنها توصیه می کنند.

 حرکات جنین در هفته 26 بارداری

با رسیدن به هفته 22 بارداری احتمالا حس کرده اید که چیزی شبیه به باد شکم در درون بدن شما حرکت می کند. با گذشت زمان و قوی تر شدن ضربات جنین، می توانید به راحتی حرکت های دلبندتان را از نفخ و گازهای شکمی تشخیص دهید. حرکات جنین در هفته 26 بارداری اهمیت بسیار زیادی دارند و درحقیقت نشانه ای از زنده بودن جنین شما هستند. برخی مادران خصوصا مادرانی که جفت قدامی دارند، معمولا کمی دیرتر حرکات جنین را حس می کنند اما اگر به هفته 26 بارداری رسیده اید و هنوز هیچ حرکتی را تجربه نکرده اید، این موضوع را با پزشک متخصص درمیان بگذارید، ممکن است انجام سونوگرافی برای بررسی وضعیت سلامت جنین ضروری باشد.
با گذشت چند هفته و در حوالی هفته 28 بارداری از شما خواسته می شود که در طی روز حرکات جنین را زیر نظر داشته باشید. بعد از خوردن یک چیز شیرین آنها را بشمارید و اگر روزی هیچ حرکتی از فرشته کوچکتان حس نکردید، حتما موضوع را با متخصص زنان درمیان بگذارید.

وزن جنین در هفته 26 بارداری

در طول دوران بارداری با رشد جنین، شاهد بزرگ شدن شکم (رحم) خود هستید. در هفته ۴۰ بارداری میانگین وزن جنین ۳.۵ کیلوگرم و قد او از فرق سر تا پاشنه پا، حدود ۵۱.۲ سانتی‌متر است. شاید دوست داشته باشید بدانید که وزن جنین در هفته 26 بارداری چقدر است؟
در بارداری هفته به هفته بارها ذکر کرده ایم که گرچه طبیعی بودن وزن و قد جنین در ماه های مختلف بسیار مهم است اما اعداد ذکر شده در جداول مربوط به رشد جنین در ماه ها و یا هفته های مختلف به صورت میانگین است. برای مثال در این جدول ها ذکر شده که

میانگین وزن جنین در هفته 26 بارداری 760 گرم است. اما اگر وزن جنین شما از این مقدار کمتر یا بیشتر است نباید نگران باشید. فقط باید ببینید که آیا جنین نسبت به ماه و یا هفته قبلی خود رشد مناسبی داشته؟ آیا در صدک مورد قبول نسبت به هفته بارداری قرار دارد یا نه.
همانطور که قد و وزن ما بزرگترها با هم متفاوت است، قد و وزن جنین ها نیز باهم تفاوت بسیار زیادی دارد که اینگونه اختلافات به مواردی همچون ژنتیک، تغذیه مادر، فضای درون رحم و … بستگی دارد.

تغذیه در هفته بیست و ششم بارداری

مصرف برخی غذاها می تواند موجب بروز مشکلات گوارشی شوند، اما با رعایت چند نکته می توانید از بروز آن پیشگیری کنید و یا آن را بهبود ببخشید.

لذت غذا خوردن می تواند به قیمت سوء هاضمه شما تمام شود. هورمون پروژسترون بارداری کل ماهیچه های مسیر گوارش را شل می کند و موجب کند شدن عمل هضم و کاهش عملکرد ماهیچه سفت کننده یا ماهیچه های حلقوی در ابتدا و انتهای معده شده و با بازگشت اسید معده به مری باعث سوزش معده و ترش کردن می شود. علاوه بر این با پیشرفت بارداری، جنین فشار بیشتری به معده شما وارد می کند و فضای کمتری برای هضم غذا وجود خواهد داشت.

بهتر است برای برطرف کردن سوء هاضمه، تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید و در هر وعده به مقدار کم و آهسته غذا بخورید، در ساعات پایانی شب و هنگام خواب غذا نخورید و مصرف غذاهای چرب و پر ادویه را نیز کاهش دهید. قبل از استفاده از هرگونه درمان های طبیعی مانند چای و یا عرق نعنا، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در هنگام دراز کشیدن قسمت فوقانی بدن را با کمک چند بالش بالاتر نگه دارید. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با دکتر داروساز مشورت کنید.

درمان های طبیعی می توانند مضر باشند، پیش از تهیه و استفاده از داروهای گیاهی حتی چای نعنا، باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

بایدها و نبایدهای هفته بیست و ششم بارداری

در طول بارداری وجود توده در پستان ها و به ویژه در سه ماهه سوم، که پستان ها برای شیردهی آماده می شوند، می تواند عادی باشد. این توده ها معمولاً نرم و یا دردناک بوده و ممکن است حرکت کنند. اما اگر این توده ها با تب، درد غیر قابل تحمل و خروج ترشحات چرک و یا خون آلود همراه شدند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در طول بارداری بدلیل ترشح هورمون پروژسترون، بالا رفتن وزن و تغییر نیازهای بدن، دمای بدن بالا می رود. انجام تمرینات ورزشی نیز موجب تولید گرما و بالارفتن بیشتر دمای بدن می شود، به همین دلیل هنگام ورزش کردن در طول بارداری احساس گرمای بیشتری خواهید کرد.

همچنین در طول بارداری تعریق بیشتری دارید. دلیل این موضوع این است که هورمون های بارداری موجب گشاد شدن عروق شده و درنتیجه این امر به بدن شما اجازه می دهد تا گرما را از طریق پوست به آسانی خارج کند. به این ترتیب با وجود آنکه با ورزش کردن، بیشتر از قبل احساس گرما می کنید اما این گرما را زودتر از قبل از دست می دهید. هنگام ورزش همواره به یاد داشته باشید که:

  • قبل و بعد از ورزش و در هنگام آن آب بنوشید.
  • لباس مناسبی را انتخاب کنید که به پوست شما امکان تنفس بدهد.
  • در هوای گرم و مرطوب ورزش نکنید.
  • اگر احساس گرمای بیش از حد کردید، ورزش کردن را متوقف کنید.

 

 

کد مطلب : هفته بیست و ششم بارداری
منبع محتوا : نی نی پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست