لالایی خواندن برای کودک از دوران بارداری

لالایی خواندن برای کودک از دوران بارداری

آواز و لالایی خواندن برای کودک از دوران بارداری فواید بسیار زیادی دارد. علاوه بر مزیت های بیولوژیکی، لالایی خواندن ابزاری برای بازیابی سنت های نیاکان ما نیز هست؛ چرا که قدمت لالایی ها به قبل از میلاد باز می گردد. آواز خواندن برای کودک منجر می شود تا آرامتر شود، سریعتر بخوابد، لبخند بزند و به ما واکنش نشان دهد. از ماه پنجم بارداری که گوش های جنین کاملا رشد کرده اند، می توان لالایی خواندن با نوای دلنشین مادرانه را برای او آغاز کرد. بله؛ درست است! نوازش های فرزندتان را از همین دوران آغاز کنید.

آواز پیش از تولد وسیله ای است که منجر می شود تا مادر بتواند از طریق صدا با فرزند خود ارتباط برقرار کند. صداها در دوران بارداری جنین را همراهی می کنند و جنین نیز آن ها را درک می کند؛ اولین چیزی که هر جنینی می شنود، ضربان قلب مادرش خواهد بود، مانند طبل ثابتی که هرگز متوقف نمی شود.

لالایی در دوران بارداری

لالایی ها رسالتی تعریف نشده در ذهن و قلب های ما دارند، از همان دوران نوزادی و حتی جنینی تا پایان عمر! اگر کسی از ما بپرسد که یک لالایی چه مشخصه ای دارد و چه چیزی یک لالایی را لالایی می کند، ممکن است نتوانیم پاسخ درست و شفافی به او بدهیم؛ اما کودکان حتی در سن دو ماهگی هم می توانند بلافاصله یک لالایی را تشخیص دهند، حتی به زبانی که تا کنون نشنیده اند.

تاثیرات بیولوژیکی لالایی بر نوزادان

لالایی خواندن برای نوزادان، منجر به ترشح اکسی توسین و اندورفین در آن ها می شود. صدای مادر یکی از صداهایی است که جنین در طول دوران بارداری در رحم می شنود. آواز خواندن ابزاری است که همه زنان می توانند از آن برای ارتباط برقرار کردن با نوزاد خود استفاده نمایند؛ کمااینکه آرامشی در صدای مادر برای جنین هست، در تمام طول زندگی تکرارنشدنی است.

محققان مانیتور های پوستی و ضربان قلب به نوزادان نصب کردند و حرکات چشم نوزادان را هنگام گوش دادن به آهنگ ها ردیابی کردند؛ زمانی که برای هر نوزاد یک آهنگ لالایی به مدت 14 ثانیه پخش شد، در حین این زمان، ضربان قلب نوزادان کاهش یافت، فعالیت الکترودرمال پوستشان کاهش و مردمک های چشم آن ها کوچکتر شد، همه ی این ها برآورد یک احساس ارامش در نوزاد در حین گوش سپردن به موسیقی و لالایی است. این تحقیق به همگان نشان داد که اثرات آرامش بخش لالایی ها ممکن است برای انسان ذاتی و انتزاعی باشد نه آموختنی و اکتسابی.

نوزادان لالایی را در شکم مادر یاد می گیرند و می توانند لالایی هایی را که در رحم مادرشان شنیده اند تا چهار ماه پس از تولد تشخیص دهند.

لالایی کودکانه

با لالایی خواندن ارتباط خود را با کودکتان قوی تر کنید

لالایی در بطن خود آرامشی وصف نشدنی دارد. زمانی که کودک بیقرار است، خواندن لالایی و همزمان با آن تکانه های گهواره ای در آغوش مادر می تواند او را آرام کند. آواز و به ویژه لالایی خواندن باعث می شود والدین و نوزادان احساس شادی و محبت کنند، زیرا همانطور که گفتم بدن آن ها اکسی توسین، هورمون لذت و عشق ترشح می کنند. لذا از لالایی ها در زمان هایی که کودک آرام هست نیز می توانید استفاده کنید. مثلا زمانی که کودک شیر می خورد؛ نگاه کردن به چشمان زیبای او و نوازش کردن و همزمان آواز لالایی خواندن برایش می تواند این هورمون های شادی بخش را در بدن او فعال کند.

آیا صحبت مادر با جنین ضروری است؟

پاسخ این سوال مثبت است در حالی که خیلی کامل به آن عمل نمی شود. تماس فیزیکی میان مادر و نوزادش، به نوزاد کمک می کند تا تنش های عضلانی اش کاهش یابد. در آغوش گرفتن کودک و خواندن برای او که می تواند در قالب صحبت کردن یا آواز باشد؛ باعث می شود تا زمانی که کودک بیقرار است و گریه می کند، آرام شود. صدا زدن یک محرک ریتمیک جذاب برای کودک است که می تواند او را آرام کند. لالایی خواندن قبل از تولد برای فرزند، می تواند محبت میان مادر و کودک را از طریق آهنگ های لالایی عاشقانه بیشتر کند.

استفاده از لالایی برای خواب کودکان

محققان جهانی می گویند که آواز خواندن برای کودک نیاز به تمرکز و آگاهی دارد و خواندن لالایی با ریتم و ملودی آرامبخشی که دارد، می تواند نشانه ای از ایمنی برای ذهن کودکان باشد. باید متمرکز و با جلب توجه برای نوزاد لالایی بخوانید؛ لازم نیست یک نوزانده حرفه ای باشید تا کودک خود را تحت تاثیر آوازتان قرار دهید، همین که نوای آرام لالایی را به گوش او برسانید، کافی است.

همه ی ما مستعد درک صداها به شیوه ای خاص هستیم. این واقعیت که ما اثر آرام بخش لالایی ها را در سنین پایین و در  بین 2 تا 14 ماهگی دیدیم، یافته ای بسیار شگفت انگیز برای چیزی است که نیازی به یادگیری آن نداشته ایم. این واقعیت مغز انسان است که ما را وادار می کند صداهای خاصی را به روش های خاصی درک کنیم.

 

لالایی برای خواب

گفتن این که می خواهم کودکم را بخوابانم از انجام آن خیلی آسان تر است؛ اما یکی از شیرین ترین راه ها برای آرام کردن نوزاد و آماده کردن او برای خوابیدن، خواندن قصه های کودکانه و لالایی های آرامش بخش برای او است. آواز خواندن برای نوزاد به او آرامش می دهد و ذهن کوچکش را برای دیدن رویاهای شیرین آماده می کند. به علاوه لالایی خواندن برای کودک دلبندتان، خاطره خوشی از دوران کودکی را در ذهن او و خودتان ثبت می کند. خود شما که در کودکیتان، والدینتان برایتان آواز خواندند، ماندگاری این لحظات در مغز و قلبتان را به وضوح حس کرده اید و چه عالی که این خاطرات را دوباره با فرزندتان می توانید بسازید.

برای لالایی خواندن برای کودکان نیازی نیست که حتما یک خواننده حرفه ای یا یک موزیسین باشید؛ فقط باید این کار را با قلب خودتان برای فرزند دلبندتان انجام دهید تا عشق کافی را به پاره ی وجود خود منتقل کنید و پیوندهای عاطفی میان خود و کودک را قوی تر کنید. کودکان متوجه خطاهای آوازی و موسیقی ما در لالایی خواندن نمی شوند؛ اما اگر این کار را بدون عشق برای آن ها انجام دهیم، قطعا متوجه آن خواهند شد. لالایی های آرامش بخش و پر از عشق وولک را می توانید برای کودکان خود انتخاب کنید و شب هایی آرام را برای آن ها بسازید.

وولک وبسایتی در حوزه کودک است که می تواند از دوران بارداری تا نوجوانی با پدر مادرهای عزیز برای تربیت فرزندان و آینده ای زیبا، همراه باشد. با مراجعه به وبسایت وولک به نشانی https://www.voolak.com می توانید انواع سرگرمی ها و آموزش ها را ببینید و با کودک خود اوقات خوشی را بگذرانید.

5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها :

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست