لوازم آرایشی ممنوع بارداری

لوازم آرایشی ممنوع بارداری

در دوره بارداری اکثر خانم ها اقدامات احتیاطی بسیاری را برای جلوگیری از به خطر افتادن جان جنینشان انجام می دهند. اما معمولاً کمتر خانمی در این دوران نسبت به لوازم آرایشی حساسیت نشان داده و در رابطه با ترکیبات مضر و ممنوع در دوره بارداری تحقیق می کند.

در این رابطه باید بگوییم که با استفاده از برخی لوازم آرایشی احتمال آسیب رسیدن به جنین وجود دارد! بنابراین توصیه می کنیم در این دوره، پیش از استفاده از لوازم آرایشی حتماً در رابطه با عوارض آرایش کردن در بارداری تحقیق کنید و محصولاتی را مورد استفاده قرار دهید که سلامت جنین کوچکتان را به خطر نیندازند.

در ادامه در رابطه با برخی از لوازم آرایشی مضر که نباید در دوران بارداری مورد استفاده قرار بگیرند اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار می دهیم؛ که اغلب آن ها را می توانید از سایت الانزا به صورت قسطی و با اطمینان خاطر تهیه کنید.

آیا آرایش در دوران بارداری مضر است ؟

به نظر شما چرا در حاملگی نباید آرایش کرد ؟ آیا با آرایش کردن در این دوره آسیبی به جنین یا مادر وارد می شود؟

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند در دوره بارداری از لوازم آرایشی استفاده نکنید. اما برخی دیگر نظر متفاوتی دارند و اعلام می کنند که با استفاده از لوازم آرایشی در دوره بارداری مشکلی برای جنین ایجاد نمی شود. با وجود این سخنان ضد و نقیض به نظرتان با آرایش صورت مشکلی برای جنین رخ می دهد یا خیر؟

پوست بسیاری از خانم ها در دوره بارداری تغییر شکل داده و دچار مشکلاتی مانند لک و جوش می شود. به همین دلیل خانم های باردار به استفاده از لوازم آرایشی ترغیب می شوند.

اما با وجود سخنان ضد و نقیضی که در این رابطه وجود دارد ممکن است با هر بار استفاده از لوازم آرایشی نگران سلامت جنینشان شوند و این سوال برایشان مطرح شود که چرا در حاملگی نباید آرایش کرد ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مواد شیمیایی مورد استفاده در لوازم آرایشی ممکن است برای جنین خطر آفرین باشند. از این ترکیبات می توان به اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پروکساید، رتینول، رتینیل پالمیتات، رتین آ، هیدروکینون، فرمالدهید، آلومینیوم کلرید، تتراسایکلین، پارابن و دی هیدروکسی استون اشاره کرد.

بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا آرایش در دوران بارداری مضر است ؟! باید بگوییم در این دوره می توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید اما بهتر است محصولاتی را که حاوی این ترکیبات هستند از لیست خرید خود حذف کنید.

معرفی لوازم آرایشی مضر در بارداری

در قسمت قبلی این مقاله بررسی کردیم که چرا در حاملگی نباید آرایش کرد و سخنان ضد و نقیضی که در این رابطه وجود دارد را شرح دادیم. حال بهتر است بررسی کنیم کدام یک از لوازم آرایشی در دوران بارداری برای جنین مضر و خطر آفرین هستند.

 

https://cdn.triboon.net/media/reportage_images/cf8bf0af-751e-456e-8814-f711c93fdea2.jpg

مصرف سایه چشم و رژگونه در بارداری

از لوازم آرایشی ممنوع در بارداری می توان به سایه چشم و رژگونه اشاره کرد. در اکثر این محصولات از سولفات سدیم و پارابن استفاده می شود که این مواد مضر از طریق پوست وارد جریان خون می شوند.

بنابراین با استفاده از سایه چشم و رژگونه هایی که حاوی مواد مضری مانند پارابن و سولفات سدیم باشند احتمال به خطر افتادن سلامت جنین وجود دارد.

استفاده از کرم پودر در بارداری

پزشکان توصیه می کنند در دوره بارداری به هیچ عنوان از موادی که حاوی هیدروکینون و رتینوئید هستند استفاده نکنید. در این صورت احتمال عوارض خطرناک روی نخاع جنین و تاثیر منفی در رشد جنین وجود دارد.

به همین دلیل توصیه می کنیم مصرف کرم پودر را در این دوره نه ماهه قطع کرده و به جای آن از بی بی کرم هایی که فاقد مواد مضر هستند، استفاده کنید.

استفاده از لاک ناخن، ناخن مصنوعی و رنگ مو در بارداری

نمی توان با قطعیت لاک ناخن، ناخن مصنوعی و رنگ مو را جزو لوازم آرایشی مضر در بارداری قرار داد. اما تمامی این لوازم آرایشی از مواد شیمیایی تشکیل شده اند که با تنفس آن ها مشکلات مختلفی در طولانی مدت برای بدن ایجاد می شود.

بنابراین بهتر است در دوره حساس بارداری به هیچ عنوان از این لوازم استفاده نکرده یا حداقل در محیطی که تهویه کاملا مناسبی دارد برای رنگ کردن موها یا لاک زدن به ناخن ها اقدام کنید.

مصرف رژ لب در بارداری

یکی از لوازم آرایشی مضر در بارداری رژ لب حاوی سرب و جیوه است. متاسفانه استفاده محدود از این مواد شیمیایی در تولید رژ لب امکان پذیر است! اما رژ لب حاوی سرب و جیوه به خصوص در سه ماهه اول بارداری باعث آسیب رسیدن به جنین می شود.

به همین دلیل توصیه می کنیم در این دوران از رژ لب استفاده نکنید یا محصولاتی که حاوی ترکیبات گیاهی هستند را جایگزین کنید.

 

https://cdn.triboon.net/media/reportage_images/f07945c2-5ea7-445c-93d8-6243cb9d41a4.jpg

استفاده از محصولات مراقبتی پوست در بارداری

در این مقاله به معرفی لوازم آرایشی ممنوع در بارداری پرداختیم اما از محصولات مراقبتی پوست چیزی نگفتیم. ممکن است تصور کنید محصولات مراقبتی پوست هیچ گونه ضرری برای جنین ندارند، اما این تصور اشتباه است!

برای مثال کرم لایه برداری که حاوی ترتینوئین باشد باعث آسیب به جنین خواهد شد. همچنین اکثر ضد آفتاب ها از موادی مانند آوو بنزون و اکسی بنزون تشکیل شده اند که برای جنین خطرناکند.

به همین دلیل توصیه می کنیم در این دوره از کرم های لایه بردار استفاده نکنید و ضد آفتابی با SPF 15 و حاوی مواد معدنی را مورد استفاده قرار دهید.

همچنین توصیه می کنیم در حین خرید دیگر محصولات مراقبتی پوست نیز حساسیت به خرج داده و بررسی کنید که هیچ کدام از مواد مضر برای جنین در این محصولات وجود نداشته باشد.

عوارض آرایش کردن در بارداری

عوارض آرایش کردن در بارداری کاملاً ثابت نشده اما وجود مواد شیمیایی در محصولات آرایشی می تواند برای جنین خطرناک باشد.

برای مثال سرب، فتالات، پارابن، قطران زغال سنگ، آلومینیوم هگزا کلرید، اکسی بنزون، دی هیدروکسی استون، تریکلوزان و… جز مواد شیمیایی هستند که می توانند تاثیر منفی در رشد و سلامت جنین بگذارند.

با استفاده از لوازم آرایشی ممنوع در بارداری احتمال تاثیر منفی در فعالیت طبیعی مغز جنین، آسیب به نخاع، کوری، اختلال در رشد و یا حتی سقط جنین وجود دارد!

متاسفانه عوارض آرایش کردن در بارداری در سه ماهه اول بیشتر است به همین خاطر توصیه می کنیم در این دوره از استشمام مواد شیمیایی یا استفاده از لوازم آرایشی حاوی مواد مضر اجتناب کنید.

همچنین پس از گذار از این دوره بهتر است لوازم آرایشی را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات شیمیایی نام برده نباشند.

جمع بندی

به نظرتان آیا آرایش در دوران بارداری مضر است یا خیر؟ در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال پرداختیم و برخی لوازم آرایشی های ممنوع و مضر در دوران بارداری را معرفی کردیم.

به طور خلاصه نظرات ضد و نقیضی در رابطه با آرایش صورت در دوران بارداری وجود دارد. اما به دلیل برخی از ترکیبات شیمیایی و مضر موجود در لوازم آرایشی توصیه می کنیم مصرف این محصولات را قطع کنید.

اما اگر به هر دلیلی نمی توانید در دوران حاملگی از آرایش صرف نظر کنید، بهتر است محصولات مورد نیاز خود را از برند های معتبر خریداری کرده و با تهیه لوازم آرایشی فیک و ارزان قیمت سلامت خود و جنین کوچکتان را به خطر نیندازید.

برای خرید لوازم آرایشی با کیفیت می توانید از طریق فروشگاه های اینترنتی معتبر اقدام کرده و این محصولات را با ضمانت اصالت کالا تهیه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , , , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست