علائم ناباروری در زنان و مردان

علائم ناباروری در زنان و مردان

ناباروری به اصطلاحی گفته می شود که شما برای باردار شدن به صورت طبیعی مشکل دارید این مشکلات باروری می تواند در افراد با هر جنسیت اتفاق بیفتد.

ما در آئین مادری در صدد هستیم اطلاعاتی را در خصوص علائم ناباروری در زنان و مردان در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم، اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که تمام تلاش خود را برای باردار شدن انجام می دهید و هیچ گونه رابطه زناشویی محافظت شده ای ندارید اما این اتفاق برای شما نمی افتد بهتر است این مقاله را از دست ندهید.

اطلاعاتی در خصوص ناباروری

برخی از افراد برای باردار شدن مشکل دارند. اگر یک سال یا بیشتر است که با انجام روابط زناشویی به صورت مکرر و هیچ روش جلوگیری حامله نشده اید دکتر این امکان را می دهد که شما نابارور هستید، نگران نباشید و استرس را از خود دور کنید زیرا با پیشرفت علم  درمان های بسیاری برای انواع ناباروری وجود دارد و بسیاری از افراد بعد از سال ها باردار شده اند و فرزندی سالم را به دنبا آورده اند.

توجه داشته باشید که ناباروری فقط یک مشکل زنانع نیست و  علت های بسیاری وجود دارد که دست به دست هم می دهد و می تواند بارداری شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. وقتی یک زوج برای باردار شدن مشکل دارند، هر یک از افراد (یا هر دو نفر) به می توانند مشکل داشته باشند به همین دلیل است که اگر زوجی برای باردار شدن مشکل داشته باشد، معمولاً هر دو نفر از نظر ناباروری باید آزمایش های مربوطه را انجام دهد.

هرجند تشخیص علل ناباروری زنان می تواند دشوار باشد. بسته به علت ناباروری درمان های زیادی وجود دارد. بسیاری از زوج‌های نابارور با انجام درمان های مبوطه می توانند طعم داشتن فرزندی از گوشت وخون خود را تجربه کنند.

علائم ناباروری در زنان و مردان

علامت اصلی ناباروری ناتوانی در باردار شدن است.

چرخه قاعدگی خیلی طولانی (35 روز یا بیشتر)

چرخه قاعدگی خیلی کوتاه (کمتر از 21 روز)

و پریودی نامنظم یا غایب می تواند به این معنی باشد که شما تخمک گذاری نمی کنید. هر چند ممکن است هیچ علامت یا نشانه دیگری وجود نداشته باشد.

اختلالات تخمک گذاری

تخمک گذاری یکی از شایع ترین دلایل ناباروری در خانم ها است. مشکلات مربوط به تنظیم هورمون های تولید مثل توسط هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز یا مشکلات در تخمدان می تواند باعث اختلال در تخمک گذاری شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

باعث عدم تعادل هورمونی می شود که بر تخمک گذاری تأثیر می گذارد. PCOS با مقاومت به انسولین و چاقی، رشد غیر طبیعی مو در صورت یا بدن و آکنه همراه است. این شایع ترین علت ناباروری زنان است.

اختلال عملکرد هیپوتالاموس

دو هورمون تولید شده توسط غده هیپوفیز مسئول تحریک تخمک گذاری در هر ماه هستند ، هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH)؛ استرس بیش از حد فیزیکی یا عاطفی، وزن بسیار بالا یا بسیار کم بدن، یا افزایش یا کاهش قابل توجه وزن اخیر می تواند تولید این هورمون ها را مختل کرده و بر تخمک گذاری تأثیر منفی بگذارد.

نارسایی اولیه تخمدان

نارسایی زودرس تخمدان نیز نامیده می شود، این معمولاً به دلیل پاسخ خود ایمنی که احتمالاً در نتیجه ژنتیک یا شیمی درمانی  است اتفاق می افتد و منجر به از دست دادن زودهنگام تخمک از تخمدان می شود. توجه داشته باشید که تخمدان دیگر تخمک تولید نمی کند و تولید استروژن را در زنان زیر 40 سال کاهش می دهد.

مسدود شدن لوله های فالوپ که در این حالت اسپرم نمی تواند به تخمک شما برسد

فیبروئید رحم

علائم ناباروری در مردان

از شایع ترین علائم ناباروری در مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلامیدیا یا سوزاک درمان نشده

تعداد کم اسپرم (نداشتن اسپرم کافی در منی)

تحرک ضعیف اسپرم (زمانی که اسپرم به اندازه کافی خوب نمی تواند تا به تخمک برسد)

منی بسیار غلیظ است که اسپرم نمی تواند به راحتی در آن حرکت کند

هیچ اسپرمی در منی شما وجود ندارد

ناباروری همچنین می تواند از مشکل انزال باشد

اگر لوله‌های داخل آلت تناسلی یا بیضه‌های شما مسدود شده باشد، ممکن است به سختی انزال کنید یا هنگام ارگاسم چیزی بیرون نمی‌آید. گاهی اوقات، انزال می‌توان منی را به جای خروج از آلت تناسلی، از پروستات به سمت مثانه به سمت عقب بفرستد.

اگر ترنس هستید و از هورمون استفاده می کنید

درمان‌ها و جراحی‌های تایید کننده جنسیت می‌تواند ناباروری را تأیید می کند، اما همیشه منجر به ناباروری نمی ‌شود. شما می توانید اطلاعات لازم را در این خصوص از پزشک خود به دست بیاورید.

 

عواملی که خطر ناباروری در زنان و مردان را افزایش می دهد به شرح زیر است:

  • سن بالای 35 سال برای زنان این در حالی است که مردان برای بچه دار شدن محدود به سن نیستند
  • داشتن اضافه وزن که زن و مرد بهتر است قبل از بارداری از پزشک تغذیه کمک بگیرند و سبک زندگی خود را عوض کنند.
  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • قرار گرفتن زیاد در معرض سموم محیطی مانند سرب یا آفت کش ها
  • مصرف بیش از حد از مواد مخدر یا الکل
  • کشیدن دخانیات علاوه بر این که در سلامت انسان تاثیر منفی می گذارد می تواند یکی از علائم ناباروری در زنان و مردان نیز باشد.
  • بیماری سندیلگن(PID)
  • آسیب به کیسه بیضه و بیضه
  • گرم شدن بیش از حد از حد بیضه ها (به دلیل پوشیدن لباس های خیلی تنگ، یا شنا کردن یا حمام کردن در آب داغ )
  • داشتن یک بیضه نزول نکرده

 

سخن پایانی

داشتن یک فرزند که از گوشت و خون خود فرد باشد می تواند امید به زندگی فرد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد حال بعضی از افراد به دلیل برخی از مشکلاتی که در سطرهای بالا اشاره کردیم امکان دارد که هرگز این حس را تجربه نکنند.

قبل از هر گونه اقدامی برای بارداری بهتر است زوجین توسط پزشک متخصص آزمایش های لازم را انجام دهند تا خدایی نکرده مشکل برای آن ها به وجود نیاید و سپس اقدام به بارداری کنند اگر بعد از چند کاه از اقدامات شما باز باردار نشدید نا امید نشوید و استرس خود را کاهش دهید توجه داشته باشید که برخی از مطالعات نشان داده ‌اند که استرس می‌تواند باعث شود زوج‌ها ‏در درمان ناباروری نتایج ضعیف ‌تری داشته باشند.

 

کد مطلب : علائم ناباروری در زنان و مردان

به این مطلب امتیاز دهید
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست